• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Z Piaskowym, to tu raczej nie mamy szans w kategorii "super foto". Ale ktoś przecież musi być liderem. Wszystkie fotki, są jednak bardzo ważne i ciekawe. A ta, zamieszczona przez JoncaA, jest wyjątkowo urokliwa. Tak więc: "Towarzysze- no... śmiało!";)
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Oto seria zdjęć z katastrofy kolejowej z udziałem Tr20-86, Ty37-22 i drugiego (niezidentyfikowanego) Ty37 pracującego w doprzęgu. Wygląda na starcie w ukresie. Może ktoś z forumowiczów uraczy nas jakąś opowieścią o tym wypadku...??

z1.jpg
z2.jpg
z3.jpg
z4.jpg
z5.jpg
z6.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jeśli dobrze pamiętam to wydarzyło się w Skarżysku w okresie kiedy te parowozy miały tabliczki z nazwami serii Tr20 i Ty37 ale zamiast orzełków już były napisy "Ostbahn".
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
- tak też pamiętam ,że zawsze jakieś foto z tej obfitej sesji było gdzieś publikowane ,- miejscem tej kraksy było wymieniane Skarżysko - pamiętam jeszcze inne ujęcie ( panoramiczne ) w książce do historii i w albumie XXV lat PRL,natomiast mam podobne do jednego ,które pokazał Kolega Piaskowy z gazety "Perspektywy" z lat 70

- a z innej kwestii tej opowieści ,- Mariuszu mam prośbę , czy mógłbyś zrobić powiększenie koła wagonu towarowego tego po prawej stronie jak i całego wymienionego ?( tylko ten fragment)- dzięki
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
-Robert niestety , to tylko taki kawałek , który wkleiłem,
-Dziękuję Mariuszu - ciekawy egzemplarz na naszych kolejach - czteroosiowiec kryty rodem z USA jako warsztatowy (okna ,kominki )albo brankard (rozbita szyba -w wyniku tej kraksy ?) koło widoczne z charakterystycznym reliefem od wewnątrz to koło bez obręczowe jako całe -utwardzone(chilled) i tak w Kieleckiem podczas okupacji całkiem spore kolejowe klimaty amerykąńskie( ów wagon , Tr20)
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
A że zdjęcie stacji w Radomiu raczej się spodobało - to jeszcze jedna stacja. Stacja Legionowo, rok 1932. Rampa na pierwszym planie istnieje do dziś (z dwoma dojazdami czołowymi - co bardzo ułatwia załadunek wojska i sprzętu wojskowego), poza kadrem, ale tuż-tuż, stoi do dziś magazyn mobilizacyjny 1. Dywizjonu Pociągów Pancernych, z prawej, też poza kadrem, była bocznica na teren dywizjonu pp, 2. batalionu mostów kolejowych i 2. batalionu balonowego z wybudowanym w 1927 roku hangarem. Nad torami unosi się balon "Polonja" (w istocie całkiem spory, bo o pojemności 2200 m cub.) ...A zdjęcie wykonane z balonu obserwacyjnego.

Legionow,32.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Stacja Legionowo, rok 1932. Rampa na pierwszym planie istnieje do dziś (z dwoma dojazdami czołowymi - co bardzo ułatwia załadunek wojska i sprzętu wojskowego),
Z tej rampy tylko troszeczkę później ;) odjeżdzaliśmy na poligon. Załadunek samochodów był nie z czoła tylko z boku rampy. Do składu podjechał Ty2, rozciągneliśmy przewód telefoniczny i przez: Radzymin, Tłuszcz, Ostrołękę, Wielbark i Szczytno pojechaliśmy do Orzysza. Rampa faktycznie istnieje do dnia dzisiejszego tylko jest na niej urządzony parking dla samochodów osobowych.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
I skoro już zacząłem z tym Legionowem. Rok pewnie 1926, bo hangar balonowy wygląda trochę na nie ukończony (rozpoczęcie budowy 1925, zakończona w 1927) - obecnie dzielnica Piaski, a wówczas pole ćwiczeń Dywizjonu Szkolnego PP (powstanie 1 Dywizjonu PP to później) i saperów kolejowych (stąd ta kratownica mostowa z lewej). W środku pola wagon szturmowy PP "Danuta", a z prawej lokomotywka wąskotorowa saperów - jest śliczna, mam jej zdjęcie "portretowe", ale to już przy następnej okazji...

Legionowo,2....jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
z prawej lokomotywka wąskotorowa saperów - jest śliczna, mam jej zdjęcie "portretowe", ale to już przy następnej okazji...
Nie mogę się doczekać.:) Ale wtedy to miejsce nazywało się Jabłonna. Są chyba dwa zdjęcia w NAC-u, przedstawiające w/g ich opisu stację kolei wąskotorowej w Jabłonnie a w rzeczywistości jest to stacja Legionowo mimo widocznych napisów Jabłonna.
Natomiast zamieszczone zdjęcie poligonu w Jabłonnie było gdzieś w sieci z odręcznymi napisami wykonanymi na zdjęciu, w których data wykonania to luty 1928 r.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Wąskotorówka była rzeczywiście w Jabłonnie - i była to kolejka dojazdowa Karczew-Jabłonna. Tory normalne były w Legionowie - tak nazwano tereny przylegające do gruntów Jabłonny już w 1918 roku. Poligon był też w Legionowie, a kolejka saperów nawet chyba nie miała połączenia z kolejką dojazdową...
Ale zamienne traktowanie Legionowa i Jabłonny trwa chyba nawet do dziś.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Wąskotorówka była rzeczywiście w Jabłonnie - i była to kolejka dojazdowa Karczew-Jabłonna. ...
Zgadza się.
Tory normalne były w Legionowie - tak nazwano tereny przylegające do gruntów Jabłonny już w 1918 roku. Poligon był też w Legionowie ...
Ale stacja kolejowa nazywała się Jabłonna , ba nawet ówczesna Huta Szkła mieszcząca się przy tej właśnie stacji nazywała się Huta Jabłonna.
a kolejka saperów nawet chyba nie miała połączenia z kolejką dojazdową...
Oczywiście, że nie miała. Dzieliła je odległość około 5 km i z pewnością inna była szerokość toru na tych kolejkach.

A tu są wspomniane zdjęcia z NAC-u, podpisane błędnie jako stacja kolei wąskotorowej.


http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/81928/b4b02a00b8ddb06c8601e9b919bdb08f/

http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/81930:1/

http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/81927:1/
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
No to jeszcze dla "paddiorżki razgawora". I taki waśnie jest galimatias. Są dwie stacje Jabłonna - wąskotorowa i normalna. Po prostu - do torów to zwyczajowo jeszcze Jabłonna, za torami - Legionowo. Przystanek na normalnotorowej za stacją Jabłonna, czy jak kto woli Legionowo to Przystanek Legionowo (do dziś)...I nie wiem kiedy stacja normalna Jabłonna zmieniła tablice na Legionowo. A te dwa kominy widoczne na zdjęciu to właśnie Huta Szkła...
Mapa .jpg
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
No to żeby zakończyć konflikt jabłonno-legionowski i nie nudzić czytelnika - ta pętlica z torów u góry z prawej na mapie to właśnie teren dywizjonu pp i saperów kolejowych
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Czy jesteśmy w Legionowie czy w Jabłonnej? Żeby rozwiązać sprawę ostatecznie, czyli stanąć na niczym: data i miejsce na życzeniach urodzinowych dla Marszałka od oficerów dywizjonu pp i nagłówek oficjalnego pisma, podpisanego przez dowódcę dywizjonu pp :

naglowki.jpg
 

Podobne wątki