• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektromechanika "u Lucky'ego"

OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 3 0
Już chyba wiem jak upłynie majowka :)

IMG_20230427_152543.jpg

Kostka 25x25mm
Mozna układać co się chce.
Wypinamy jedną, wpinamy inną.
IMG_20230427_170205.jpg


Plan jest taki, że podświetlane będą całe tory, na które ustawione są rozjazdy, aż do semafora wyjazdowego (kiedy będzie na stój)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.086 499 30
podświetlane będą całe tory, na które ustawione są rozjazdy, aż do semafora wyjazdowego
Zasada jest taka, że gdy nie ma ustawionego przebiegu (semafory są na "stój"), podświetlone na żółto są tylko pojedyncze szczeliny wskazujące położenie zwrotnic. Gdy ustawi się przebieg i semafor zostanie podany na sygnał zezwalający, na biało wyświetla się cała droga przebiegu, od semafora z sygnałem zezwalającym aż do pierwszego semafora na "stój" lub przy wyjeździe ze stacji aż do semafora wjazdowego dla przeciwnego kierunku (jeżeli nie ma przy tym torze semafora wjazdowego, to do odcinka za ostatnim rozjazdem w przebiegu). Podczas przejazdu pociągu, kolejne zajmowane przez pociąg sekcje zmieniają kolor z białego na czerwony, a po przejeździe sekcje zwolnione są wygaszane. Na czerwono pozostaje jedynie odcinek zajęty przez pociąg. Podział drogi przebiegu na sekcje zależy od sposobu budowy urządzeń srk, ale zawsze oddzielnie są odcinki z rozjazdami i odcinki torów.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 3 0
Wszystko się zgadza Andrzeju, niestety tutaj trzeba iść na kompromis. Albo tylko rozjazdy, albo wszystko na co ustawione rozjazdy są.
To pulpit analogowy i jeśli by chciał jeszcze wykrywać zajętość poszczególnych odcinków, to kabli że głowa mała :)

Oczywiście da się zastosować multiplexer/demultiplexer wielokanałowy do komunikacji pulpitu z makietą, w każdej kostce dołożyć czerwona diodę dla zajętości itd, ale nie planuję tego (przynajmniej na razie)

To taki (umówmy się) "pulpit ćwiczebny" :)

Pozdrawiam
Łukasz
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.086 499 30
o pulpit analogowy i jeśli by chciał jeszcze wykrywać zajętość poszczególnych odcinków, to kabli że głowa mała
Myślę, że nie trzeba iść aż tak daleko i można sobie zajętość darować. Ale pozostałbym przy zasadzie, że gdy nic się nie dzieje, to pokazują się tylko szczeliny przy zwrotnicach - po jednej szczelinie na każdy kierunek (a nie tak, jak na filmie, że przy ustawieniu "na wprost" świecą się dwie kolejne szczeliny). Dopiero po ustawieniu semafora na jazdę powinna się podświetlić cała droga, do następnego semafora.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 3 0
Ok, to jest do zrobienia, ale...

Podajemy semafor wjazdowy, zaświeca się droga do następnego semafora (wskazującego stój), ale po minięciu przez lokomotywę semafor wjazdowy zostaje skasowany i wszystkie szczeliny nam wtedy zgasną (za wyjątkiem rozjazdów).
W rzeczywistości działają odcinki izolowane i zmieniają kolor/wygaszają kostki (dobrze rozumuję?)
Tutaj tego nie będzie, bo nie ma wykrywania zajętości odcinków.

Jak Kolega to widzi?

Z początku myślałem o ustawianiu zajętości (kostki zmieniają się na czerwone), ale ręcznie.
Dyżurny obserwuję sytuację i ustawia zajętości torów (odpowiednimi przyciskami na pulpicie) , reszta jak w moim rozwiązaniu.

Dodatkowo jest taka opcja, że przycisk kazdego semafora wyjazdowego (sygnał zezwalający) staje się aktywny dopiero wtedy, kiedy na jego tor ustawione są rozjazdy.
W przeciwnym przypadku tylko Ms2 i Sz

Muszą być te uproszczenia :(
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.086 499 30
W rzeczywistości działają odcinki izolowane i zmieniają kolor/wygaszają kostki (dobrze rozumuję?)
Tak. Załóżmy najprostszy przykład, gdzie droga przebiegu wjazdowego składa się z trzech sekcji: (1) odcinek od semafora wjazdowego do pierwszego rozjazdu, (2) rozjazdy i (3) tor stacyjny. W momencie podania semafora na wjazd cała droga (3 sekcje) zaświeca się na biało. Pociąg mija semafor wjazdowy i zajmuje pierwszą sekcję - sekcja zmienia kolor na czerwony. Pociąg wjeżdża na drugą sekcję (rozjazdy) - kolor sekcji zmienia się na czerwony. Pociąg wjeżdża na tor stacyjny - sekcja zaświeca się na czerwono. Pociąg zjeżdża z ostatniego rozjazdu i zatrzymuje się na torze stacyjnym - sekcja (1) i (2) gasną (zostają tylko szczeliny zwrotnic), sekcja (3) toru stacyjnego pozostaje czerwona. Tak to w uproszczeniu wygląda w realu.
Dodatkowo jest taka opcja, że przycisk kazdego semafora wyjazdowego (sygnał zezwalający) staje się aktywny dopiero wtedy, kiedy na jego tor ustawione są rozjazdy.
Zależy co rozumiemy pod pojęciem "na jego tor ustawione są rozjazdy". Przycisk każdego semafora powinien być aktywny, gdy zwrotnice za tym semaforem są właściwie ustawione, tzn. w wypadku semafora wyjazdowego można bezpiecznie ruszyć spod semafora i wyjechać na szlak, więc raczej "z jego (semafora) toru (na szlak) ustawione są zwrotnice" - tak właśnie jest na prawdziwej kolei, choć dochodzą jeszcze inne warunki. Ale podstawowym warunkiem jest prawidłowo ułożona droga przebiegu od semafora do następnego semafora (lub punktu końcowego przebiegu, np. przy wyjeździe na szlak jest to ostatni rozjazd).
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 3 0
No i właśnie dlatego nie da się tego zrobić, bez informacji o zajętości odcinków (a tego ne chcę robić).
Za to jest opcja (jak w realu) z podawaniem semafora.

więc raczej "z jego (semafora) toru (na szlak) ustawione są zwrotnice" (...)
Tak, zgadza się - z jego toru/
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.086 499 30
No i właśnie dlatego nie da się tego zrobić, bez informacji o zajętości odcinków
A może wykorzystać jakiś czujnik na torze docelowym? Gdy pociąg przejedzie to miejsce, przebieg zostaje zwolniony. To nie jest dokładnie tak, jak w realu, bo tam przez takie miejsce musi przejechać ostatni wagon pociągu, a nie początek składu, ale to zawsze lepiej niż nic. Rozumiem, że semafor wjazdowy jest wygaszany czujnikiem zaraz za semaforem.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 3 0
W sumie to na razie tylko ćwiczę wykonanie takiej prostszej wersji pulpitu, a że nie chcę zakończyć na wykonaniu kilku kostek tylko po to, żeby sobie udowodnić, że się da, to robię pulpit na wzór stacji jednego Kolegi z forum. Ot taki poligon.

(Najpierw miała być sama kostka z rozjazdem do sterownika serwo jaki oferuję)

Wracając do zajętości:
Kiedyś u siebie miałem tak zrobione, że był jeden czujnik przy wyjeździe na szlak i pociąg wyjeżdżając ze stacji kasował każdy semafor, obojętnie spod którego by wyjeżdżał, ale tam szlak był jednotorowy itd.

To ustawianie zajętości przez dyżurnego wydaje mi się najrozsądniejszym rozwiązaniem.
Kojarzy mi się z wieszaniem na przycisku pulpitu tabliczek "tor nieczynny" czy coś podobnego.

Tu przy każdym z torów stacyjnych byłby przycisk (np czerwony), którego naciśnięcie powodowało by zmianę podświetlenia szczelin tego toru na czerwono. Jedyne sensowniejsze co przychodzi mi do głowy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.086 499 30
Sprawa sygnalizowania zajętości to jedna rzecz, nie mam pomysłu, jak to zrobić. Ale mnie głównie chodziło o to, żeby rozróżnić stan, kiedy nic się nie dzieje i żeby wtedy świeciły się tylko pojedyncze szczeliny zwrotnic od stanu, gdy jest ułożony jakiś przebieg i jest podany semafor - wtedy cała droga powinna świecić na biało, a po zrealizowaniu przebiegu powinno wrócić tylko sygnalizowanie położenia zwrotnic pojedynczymi szczelinami.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 3 0
Widziałem, szacunek
W moim kostki będą gotowe, z elektroniką.
Np kostka z tarczą manewrową będzie od razu jej sterownikiem, a nie tylko powtarzaczem.
W sumie przeciętnego Kowalskiego mało będą interesowały połączenia. Wtykając kostki w płytę według swojego planu stacji połączenia będą robić się same.

Dlatego będzie prostszy, dużo prostszy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 3 0
Ale mnie głównie chodziło o to, żeby rozróżnić stan, kiedy nic się nie dzieje i żeby wtedy świeciły się tylko pojedyncze szczeliny zwrotnic od stanu, gdy jest ułożony jakiś przebieg i jest podany semafor - wtedy cała droga powinna świecić na biało, a po zrealizowaniu przebiegu powinno wrócić tylko sygnalizowanie położenia zwrotnic pojedynczymi szczelinami.
Rozumiem, że o to chodziło?
(kostki semafora jeszcze nie ma, więc podaję sygnał paluchem :) )

 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.536 119 86
Andrzeju. Ale dlaczego "darować"? Skoro kedyś można to było zrobić w analogu na przekaźnikach to tym bardziej można zrobić to na prockach ;)
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 3 0
W kostkach nie ma żadnego procka.
Procek jest w sterowniku serwomechanizmu, równie dobrze zamiast serwa może to by napęd elektromagnetyczny.

Jeśli w każdej kostce miałby być uC, to ten pulpit kosztował by tyle co prawdziwy :)

Pozatym z każdym kolejnym projektem uodparniam się na "koncerty życzeń" :p
Już się nauczyłem.
Każdy chce po swojemu, powstaje milion wersji, a później pies z kulawą nogą nie chce tego olać, bo trzeba zapłacić.

Jak to mówią "Szkoły przyjdą"
 
Ostatnio edytowane: