• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektromechanika "u Lucky'ego"

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#1
Cześć

Szukałem miejsca żeby prezentować swoje wynalazki i tu chyba będzie dobrze.

Dzisiaj wydłubałem mechanizm do zwrotnika z podświetlaniem.
Oprócz przeniesienia ruchu na latarnię zwrotnicową, redukuje jeszcze skok suwaka z 5mm (napęd) do 3mm (rozjazd).

Mechanizm projektowany do rozjazdów Piko A.
Elementy są symetryczne i pozwalają na montaż zwrotnika po lewej jak i prawej stronie rozjazdu.

Całość wykonana z laminatu i Plexi na frezarce CNC.
Montaż - pod makietą.
Kostka/wkład (plexi mleczna) pasuje do blaszek latarni fototrawionych Ostbahn.
Podświetlanie - LED 0603, białe dzienne.

Śrubka trzyma wszystko do kupy przed sklejeniem poszczególnych warstw, później otwór będzie służył do przykręcenia mechanizmu pod makietą.

IMG_20220503_133916.jpg


IMG_20220503_133843.jpg


IMG_20220503_135511.jpg


IMG_20220503_135357.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#3
Sam pomysł da się zrealizować, ale wymagało by to rozszerzenia - że tak powiem - parku narzędziowego :)
Minimalna wielkość np otworów określa frez jakiego użyję.
Najmniejszy frez jaki mam do laminatu to 0.8mm i takie minimalne otwory mogę wykonać.
Pod otwory w plexi i pod światłowód używam frezu 1mm.
Nie wiem jaki wymiar ma latarnia w TT, ale strzelam że jakieś 2 - 2,5mm.
Głupio by to wyglądało, gdyby latarnia szerokości 2mm była osadzona na światłowodzie średnicy 1mm :)

Wychodzi wiec na to, że na razie nie myślę o tym w TT, ale nie mówię, że za tydzień, czy miesiąc się to nie zmieni ;)

Płytki LED i soczewki do semaforów też miałem robić tylko w H0, a wyszło inaczej :)

Pozdrawiam
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#4
I taki zestaw wyląduje pod rozjazdem w miejscach gdzie zwrotnik musi być przesunięty względem suwaka iglic (pierwszy rozjazd przy rancie modułu), a tam gdzie jest miejsce, będzie to jeden mechanizm.

IMG_20220508_131927.jpg
 

Mike_W

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Cześć.

Dzisiaj pokażę Wam system sterowania semaforami jaki sobie wymyśliłem na swoją makietę.
O teorii możecie przeczytać tutaj:
http://forum.modelarstwo.info/threads/moje-małe-srk-czyli-uniwersalny-sterownik-semafora-i-tarczy-ostrzegawczej-led-z-zależnościami.55982/#post-997385
A teraz trochę praktyki :)


Genialne, że w jednym małym sterowniku tyle opcji jest ogarniętych, łącznie ze światłami migającymi i sygnałem zastępczym. Mam dwa pytania. 1. Czy ze sterownika można wyprowadzić sygnał do podania napięcia dla pociągu na tor izolowany przed semaforem przy sygnale zezwalającym lub sygnale zastępczym? 2. Czy po podaniu sygnału zastępczego sterownik samoczynnie wyłącza go po 15 sekundach?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#14
2. Czy po podaniu sygnału zastępczego sterownik samoczynnie wyłącza go po 15 sekundach?
A kolega @Mike_W słuchał objaśnień na drugim filmie? Jest tam wyraźnie powiedziane, że Sz wygaśnie po ok. 15 sekundach, ale zawsze można go wyłączyć ręcznie.

Mam jednak uwagę do sytuacji awaryjnej: jeżeli droga jest prawidłowo ułożona i zabezpieczona (a tak rozumiem komentarz autora), a problemem jest tylko brak komunikacji z semaforem wyjazdowym (czyli brak informacji o jego wskazaniu), to wydaje mi się, że wystarczyłoby, żeby na semaforze wjazdowym było górne pomarańczowe światło ciągłe, informujące, że semafor wyjazdowy jest na "stój". W tej chwili nie jestem w stanie sprawdzić, co mówią na ten temat obecne przepisy projektowania (może @Tomek K mógłby coś podpowiedzieć?), ale na tzw. "chłopski rozum" sądzę, że mogłoby tak być. Generalnie semafora nie da się podać na sygnał zezwalający (co wymusza ew. zastosowanie Sz) w wypadku, gdy droga przebiegu osłanianego tym semaforem nie może być prawidłowo ułożona i zabezpieczona lub gdy nie ma pewności, że tor, na który ma nastąpić wjazd, jest wolny (przy semaforze wyjazdowym dochodzi jeszcze stan blokady liniowej).
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#15
@Andrzej Harassek - racja i poniekąd tak to działa. Ja odłączyłem przewody od semafora, co jest jednoznaczne z przestawieniem rozjazdu na właściwi tor, ale brakiem reakcji automatyki (np styku przy rozjeździe).
Automat nie widzi połączenia które powinno być, ale nastawniczy jest pewien, że droga jest ok i podaje zastępczy.

Taka sama sytuacja będzie miał miejsce, kiedy w przebiegu biorą udział np. trzy rozjazdy. Dwa się przestawią, a trzeci nie.
Też nie podamy semafora, chyba że trzeci rozjazd (który się nie przestawił) kieruje na tor, przy którym jest jakiś semafor i "nadaje po kablach", a nie np żeberko ochronne i przebieg kończy się w piasku.

Takie (w miarę logiczne) uzasadnienie dla obecności Sz w sterowniku.

Na makietach raczej taka sytuacja miejsca mieć nie będzie, ale niech pierwszy rzuci kamień, kto nie wypuścił nigdy pociągu na Sz udając jakąś awarie urządzeń i mając taką możliwości ;)

Ta cała komunikacja polega na wysyłaniu odpowiedniego stanu następnego semafora, czyli cze stój, czy wolna i jeśli wolna to czy max, czy z ograniczeniem.

Ponadto każda kombinacja tych sygnałów (elektrycznych) wskazuje na obecność połączenia z następnym semaforem (jeśli ma się tam gdzieś znajdować), czyli prawidłowe ustawienie rozjazdów.

Przy wiekszej liczbie rozjazdów stosujemy styk kontrolny przy każdym z nich, nie zadziałanie choćby jednego z nich nie pozwoli na podanie semafora (oprócz Sz)

Tutaj poszedłem na pewne kompromisy
Tak samo jak brak obsługi semaforów z pasem zielonym i świateł zielonych migających (100km/h)


@Mike_W
1. Nie przewidywałem tego jakoś specjalnie, ale jest taka możliwość. Można podłączyć się pod wyjście komunikacji do poprzedniego semafora.
Tam na jednym z nich pojawia się stan niski jeśli semafor wskazuje sygnał zezwalający, ale nie manewrowy i zastępczy.

2. Tak, po około 15 sekundach sygnał zastępczy sam wygasa (to taki optymalny czas wydaje mi się).

Dodam od siebie, że jedyne co sam (nie będąc skromny) mogę uznac za genialne, to tę całą inżynierię wsteczną jaka odtwarzałem siedząc nad tym sterownikiem i nie zdziwię się, jeśli w ten sposób jest to zrobione w rzeczywistości*, bo materiałów (typu schematy SRK) brak, albo ja nie umiem znaleźć.

*Jak choćby to, że światło zielone i górne pomarańczowe jest niczym innym, jak tarczą ostrzegawczą dla następnego semafora, a pomarańczowe dolne ma zaświecać się zawsze kiedy przebieg jest inny niż na wprost

(pomijając pewne uproszczenia oczywiście).
.
 
Ostatnio edytowane:

Mike_W

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Dziękuję za potwierdzenie do pyt. drugiego. A odnośnie pierwszego, to właśnie interesowałaby mnie opcja z podaniem sygnału nie tylko w przypadku sygnału zezwalającego, ale również zastępczego i manewrowego. Myślałem o równoległym podpięciu do przycisków przekaźnika bistabilnego, który podawałby napięcie na tor przy podaniu sygnału zezwalającego (przycisk G), manewrowego (H), ale na zastępczy już nie zadziała, bo jest wspólny ze "Stój" , który odcinałby napięcie na przekaźniku bistabilnym.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#17
No niestety tutaj wylazł kolejny kompromis - użyty procesor, a właściwie jego cena, co dzisiaj ma jednak duże znaczenie.
Można to zrobić np na uC AtMega8, czemu nie, mamy wtedu dużo więcej możliwości, dodatkowych wejść/wyjść, ale... jest ponad 3x droższy.

Caly czas mówimy o analogu.
Przykro mi, ale DCC tylko do sterowania lokomotyw.
Cała automatyka to tylko analog :) To jest piękne!
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#18
Zamiast Atmega8 wygodniej zastosować np. Atmega48 ;) Cena 12zł https://allegro.pl/oferta/atmega48-20pu-dip28-10132908086 nie jest jakimś strasznym wydatkiem, a zyskujesz znacznie więcej, np. ma 6 wyjść PWM, akurat do płynniejszego wyświetlania światełek :)
Również zamiast tych tranzystorów, rezystorów 4,7k, diod i kondensatorów można zastosować ULN2003A, co znakomicie upraszcza połączenia.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#19
Oczywiście, jeśli tylko rozmiar flash pozwoli można pozbyć się kondensatorów i diod.
Akurat ja preferuję programowy PWM, nie jestem uzależniony wtedy od konkretnych portów :)

Sterownik powstał z tego co mam. Np. tranzystory 846 - kupiłem ostatnio dużą ilość (gość likwidował działalność)
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
160 6 0
#20
Jak choćby to, że światło zielone i górne pomarańczowe jest niczym innym, jak tarczą ostrzegawczą dla następnego semafora, a pomarańczowe dolne ma zaświecać się zawsze kiedy przebieg jest inny niż na wprost
No nie, można wyświetlać samo zielone na przebieg "inny niż na wprost" i odwrotnie, tak samo jak zielone jest tylko tarczą wtedy kiedy jest uzależnione z następnym semaforem, w innym wypadku tarcze są osobno. Możemy jechać na dwa pomarańczowe prosto. Nie wiem dlaczego utarło się, że jak jedziemy ze zmniejszoną prędkością na semaforze to zawsze musi być na bok. Mamy w Polsce sygnalizację prędkościową, a nie kierunkową i np. wjazd do Zabrza od strony Gliwic jest zawsze na 40 km/h pomimo jazdy na wprost, a wynika z braku drogi hamowania. I takich sytuacji jest sporo na szlakach.