Nowy Rok, nowy wątek. Życząc wszystkim modelarzom i hobbystom, aby rok 2021 był wyraźnie lepszy od minionego, zapraszam do kolejnej podróży w czasie i przestrzeni.
Parowozy 4 osiowe mogą się w Polsce kojarzyć głównie z pospiesznymi Pt 31. Ponieważ są one tak dobrze znane, to właśnie Pt 31 będzie nam służyła jako lokomotywa porównawcza, dzięki czemu łatwiej będzie sobie wyobrazić faktyczną wielkość kolejnych „czteroosiówek”.
O ile lokomotywy o 2 lub 3 osiach napędzanych kojarzą się z szybkimi parowozami pospiesznymi, 5 - osiowe z towarowymi, to 4 - osiowe mogą się wydawać mniej interesujące (naturalnie pomijam tu emocjonalną ocenę naszych Pt 31 i 47).
Nawet jeżeli w niniejszym wątku wystąpią tylko parowozy, w których osie napędzane są osadzone w ostoi (a więc nie będzie tu żadnych Malletów itd.), to i tak już sama różnorodność układów osi będzie większa, niż w jakiejkolwiek wcześniej prezentowanej kategorii. Mam więc nadzieję, że również ten wątek wzbudzi zainteresowanie p.t. Czytelników.
Pierwsza lokomotywa z układem osi 1-D-0 została zbudowana w USA w 1866 roku. Nazwa tego układu wywodzi się z połączenia (consolidation) linii kolejowych Lehigh i Mahanoy w Lehigh Valley Railroad, dla których ta lokomotywa była przeznaczona. Natomiast technicznie pochodzi od parowozów 1-C-0, czyli „Mogul”, w których dodano jedną oś napędową w celu poprawienia uciągu (niektóre źródła prezentują stanowisko, że 1-D-0 powstały przez dodanie przedniej osi tocznej do 0-D-0).
Consolidation stały się najbardziej popularnymi parowozami towarowymi USA - w sumie wyprodukowano ponad 23.000 takich lokomotyw.
Bohaterką tego wpisu jest właśnie pochodząca z początku lat 90-tych XIX wieku Consolidation.
Ciekawostką może być, że w początkowym okresie osie pędne były montowane w ostoi bez przesuwu bocznego, a pokonywanie łuków było możliwe poprzez rezygnację z obrzeży na osiach 2 i 3. Tak też był skonstruowany układ jezdny lokomotywy C 6 linii Southern Pacific.
Parowóz ten posiadał dwa cylindry bliźniacze i jednostopniowe rozprężanie pary nasyconej wewnętrznym rozrządem Stephensona, czyli standardowe wówczas rozwiązanie.
Lokomotywa została wycofana z eksploatacji w latach 30-tych ubiegłego wieku.
Ważący 336 gram model firmy Roundhouse był produkowany jako zestaw do zbudowania we własnym zakresie w latach 80- tych ubiegłego wieku. Dla zaawansowanych modelarzy był zapewne łatwym ćwiczeniem, ale dla takich amatorów jak ja stanowił spore wyzwanie - szczególnie montaż maleńkich, milimetrowych elementów wymagał dużej precyzji. Zasadniczo model prezentuje typową lokomotywę consolidation tego okresu, nie odwołując się do konkretnego przykładu. Niemniej w internecie znalazłem informację sugerującą, że Roundhouse mógł się wzorować na lokomotywie C 6 Southern Pacific, co miał potwierdzać wygląd lokomotywy (zdjęcie oryginalnej C 6 w załączeniu). Przyjmując taką wersję i tak nie udało mi się znaleźć ani schematu, ani danych technicznych tego parowozu (w źródłach zazwyczaj umieszczane są dane lokomotyw amerykańskich wyprodukowanych dopiero w XX wieku). Dla porównania z Pt 31 przyjąłem więc orientacyjne dane consolidation z tego okresu.
Wykonanie modelu jest ... takie sobie, na co wpływ miał niewątpliwie mój brak talentów manualnych - zresztą na podstawie zdjęć samemu można to osądzić.
Silnik umieszczony jest w kotle i napędza za pośrednictwem przekładni ślimakowej oraz czołowych drugą oś lokomotywy, która za pomocą wiązarów połączona jest z pozostałymi.
Koła osi 2 i 3 , podobnie jak w oryginale, pozbawione są obrzeży.
Jazda jest bardzo pewna, także na gorszej jakości torach. Odbiór jednego bieguna prądu następuje ze wszystkich osi napędzanych lokomotywy (brak gumek trakcyjnych), podczas gdy drugi jest dostarczany przez osie tendra. Uciąg pozwala na prowadzenie składu ok. 20 wagonów. To dość proste rozwiązanie jest jednak skuteczne i nawet trudniejsze odcinki czy zwrotnice pokonywane są bez problemów. Jazda jest dość cicha i płynna, choć daleko jej do najlepszych rozwiązań.
W niniejszym wątku spotkamy się z wieloma znacznie lepszymi modelami, lecz żadnemu z nich nie poświęciłem aż tyle czasu (dlatego kilka ostatnich zdjęć to ujęcia z „placu budowy”).
Parowozy 4 osiowe mogą się w Polsce kojarzyć głównie z pospiesznymi Pt 31. Ponieważ są one tak dobrze znane, to właśnie Pt 31 będzie nam służyła jako lokomotywa porównawcza, dzięki czemu łatwiej będzie sobie wyobrazić faktyczną wielkość kolejnych „czteroosiówek”.
O ile lokomotywy o 2 lub 3 osiach napędzanych kojarzą się z szybkimi parowozami pospiesznymi, 5 - osiowe z towarowymi, to 4 - osiowe mogą się wydawać mniej interesujące (naturalnie pomijam tu emocjonalną ocenę naszych Pt 31 i 47).
Nawet jeżeli w niniejszym wątku wystąpią tylko parowozy, w których osie napędzane są osadzone w ostoi (a więc nie będzie tu żadnych Malletów itd.), to i tak już sama różnorodność układów osi będzie większa, niż w jakiejkolwiek wcześniej prezentowanej kategorii. Mam więc nadzieję, że również ten wątek wzbudzi zainteresowanie p.t. Czytelników.
Pierwsza lokomotywa z układem osi 1-D-0 została zbudowana w USA w 1866 roku. Nazwa tego układu wywodzi się z połączenia (consolidation) linii kolejowych Lehigh i Mahanoy w Lehigh Valley Railroad, dla których ta lokomotywa była przeznaczona. Natomiast technicznie pochodzi od parowozów 1-C-0, czyli „Mogul”, w których dodano jedną oś napędową w celu poprawienia uciągu (niektóre źródła prezentują stanowisko, że 1-D-0 powstały przez dodanie przedniej osi tocznej do 0-D-0).
Consolidation stały się najbardziej popularnymi parowozami towarowymi USA - w sumie wyprodukowano ponad 23.000 takich lokomotyw.
Bohaterką tego wpisu jest właśnie pochodząca z początku lat 90-tych XIX wieku Consolidation.
Ciekawostką może być, że w początkowym okresie osie pędne były montowane w ostoi bez przesuwu bocznego, a pokonywanie łuków było możliwe poprzez rezygnację z obrzeży na osiach 2 i 3. Tak też był skonstruowany układ jezdny lokomotywy C 6 linii Southern Pacific.
Parowóz ten posiadał dwa cylindry bliźniacze i jednostopniowe rozprężanie pary nasyconej wewnętrznym rozrządem Stephensona, czyli standardowe wówczas rozwiązanie.
Lokomotywa została wycofana z eksploatacji w latach 30-tych ubiegłego wieku.
Ważący 336 gram model firmy Roundhouse był produkowany jako zestaw do zbudowania we własnym zakresie w latach 80- tych ubiegłego wieku. Dla zaawansowanych modelarzy był zapewne łatwym ćwiczeniem, ale dla takich amatorów jak ja stanowił spore wyzwanie - szczególnie montaż maleńkich, milimetrowych elementów wymagał dużej precyzji. Zasadniczo model prezentuje typową lokomotywę consolidation tego okresu, nie odwołując się do konkretnego przykładu. Niemniej w internecie znalazłem informację sugerującą, że Roundhouse mógł się wzorować na lokomotywie C 6 Southern Pacific, co miał potwierdzać wygląd lokomotywy (zdjęcie oryginalnej C 6 w załączeniu). Przyjmując taką wersję i tak nie udało mi się znaleźć ani schematu, ani danych technicznych tego parowozu (w źródłach zazwyczaj umieszczane są dane lokomotyw amerykańskich wyprodukowanych dopiero w XX wieku). Dla porównania z Pt 31 przyjąłem więc orientacyjne dane consolidation z tego okresu.
Wykonanie modelu jest ... takie sobie, na co wpływ miał niewątpliwie mój brak talentów manualnych - zresztą na podstawie zdjęć samemu można to osądzić.
Silnik umieszczony jest w kotle i napędza za pośrednictwem przekładni ślimakowej oraz czołowych drugą oś lokomotywy, która za pomocą wiązarów połączona jest z pozostałymi.
Koła osi 2 i 3 , podobnie jak w oryginale, pozbawione są obrzeży.
Jazda jest bardzo pewna, także na gorszej jakości torach. Odbiór jednego bieguna prądu następuje ze wszystkich osi napędzanych lokomotywy (brak gumek trakcyjnych), podczas gdy drugi jest dostarczany przez osie tendra. Uciąg pozwala na prowadzenie składu ok. 20 wagonów. To dość proste rozwiązanie jest jednak skuteczne i nawet trudniejsze odcinki czy zwrotnice pokonywane są bez problemów. Jazda jest dość cicha i płynna, choć daleko jej do najlepszych rozwiązań.
W niniejszym wątku spotkamy się z wieloma znacznie lepszymi modelami, lecz żadnemu z nich nie poświęciłem aż tyle czasu (dlatego kilka ostatnich zdjęć to ujęcia z „placu budowy”).
Załączniki
-
74,8 KB Wyświetleń: 97
-
344,7 KB Wyświetleń: 106
-
354,6 KB Wyświetleń: 108
-
242,1 KB Wyświetleń: 102
-
331,8 KB Wyświetleń: 101
-
245,9 KB Wyświetleń: 99
-
326,3 KB Wyświetleń: 97
-
201,2 KB Wyświetleń: 95
-
171,2 KB Wyświetleń: 93
-
218,8 KB Wyświetleń: 103
-
188,3 KB Wyświetleń: 101
-
197,7 KB Wyświetleń: 98
-
189,8 KB Wyświetleń: 106
-
305,2 KB Wyświetleń: 100
- 8
- 1
- Pokaż wszystkie