• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.601 50 5
Dzięki @Salsa. To dopowiem jeszcze, że te czerwone wagony z napisem TEN były (mogę się mylić) wcześniej używane przez inną firmę wagonów sypialnych - DSG. Czyli zachodnio-niemiecki odpowiednik wschodnio-niemieckiej Mitropy.
Nie jestem pewny, czy nie jeździły przez jakiś czas w obu malowaniach równocześnie, bo swego czasu Roco wypuściło taki zestaw:
https://www.willhaben.at/iad/kaufen-und-verkaufen/d/roco-44132-schlafwagen-set-db-dsg-520327213/
213_42062839.jpg

A tu oryginały:
dsg 1.jpg
BR 1124908.jpg
dsg-rood.jpg


Zdjęcia pochodzą z internetu, niestety kiedy je ściągałem, wtedy jeszcze nie zapisywałem źródeł, ale są łatwo wyszukiwalne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.176 504 30
Czerwone były do czasu napraw, po prostu były to niemieckie wagony sypialne w ich oryginalnym malowaniu kolei DB
czerwone wagony z napisem TEN były (mogę się mylić) wcześniej używane przez inną firmę wagonów sypialnych - DSG.
Tu nie ma sprzeczności, ani dwóch różnych firm, używających takich wagonów. DB same nie miały wagonów sypialnych (ani restauracyjnych), były to wagony, należące do DSG, ale włączone do parku wagonowego DB - stąd oznaczenia DB na tych wagonach. Dokładnie taka sama sytuacja była w Polsce z wagonami WARS - należały do WARS-u, ale były oznaczone jako PKP.
Nie jestem pewny, czy nie jeździły przez jakiś czas w obu malowaniach równocześnie
Owszem, jeździły, a powody wyjaśnił już kolega @Salsa. Część wagonów DSG byłą skierowana do obsługi pociągów TEN, ale nie wszystkie od razu przemalowano.
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
440 2 3

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.176 504 30
Mitropa bowiem wchłonęła DSG.
Niby tak, ale tak naprawdę, to chyba po prostu połączono obie firmy, a nazwę przyjęto po prostu historyczną. Mitropa była jedną z firm, które po wojnie podzieliły się na dwie, w RFN i NRD, a między którymi był spory dotyczące prawa do zachowania nazwy - w tym wypadu to prawo przyznano wschodnioniemieckiej gałęzi przedwojennej firmy.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.351 473 107
Piko zapowiedziało również wariant formy BR103. Z tego co wyczytałem będzie to wersja "dłuższa" BR103. Ciekawe czy zdobędą się na wykonanie wycieraczek jako osobnego elementu, najlepiej fototrawionego. Podniosło by to mocno chęć zakupu lokomotywy Piko. Może się mylę, ale wydaje mi się, że wydłużenie tej lokomotywy było związane z wydłużeniem kabiny, a więc czoła. Była by to doskonała okazja do wykonania tej modyfikacji. Zobaczymy jak będzie.
MWSnap554.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.176 504 30
Może się mylę, ale wydaje mi się, że wydłużenie tej lokomotywy było związane z wydłużeniem kabiny, a więc czoła.
Tak, ale samo czoło jest, o ile wiem, niezmienione, wydłużona jest prosta część pudła, a ściślej mówiąc, wstawiono krótkie odcinki między drzwiami a bocznym oknem kabiny. To w realu, ale jak będzie to zrobione w formie modelu, oczywiście nie wiem.
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
LI-383901 pasuje jak najbardziej. O kanclerskim to masz na myśli dawny DRB-Pressesalonwagen? Wagon LI-394411 to Baugruppe 28 i te wagony wspólnie z Baugruppe 39 (Schürzenwagen) obsługiwały DB-owski system F-Zug. W niemieckich księgarniach i w wydawnictwie Eisenbahn-Kurier Online masz książkę na ten temat, a tam są składy, fotki i wiedza o którą pytasz. Kopalnią wiedzy na ten temat jest też unikatowa już dziś książka EK Scharf/Ernst "Von Fernschnellzug zum Intercity" (prawdziwy "biały kruk"). 884 strony o dalekobieżnych pociągach niemieckich (KPEV, DRG, DRB, DB i DR-DDR) w latach 1900-1983.
Panowie, udało mi się w końcu sfotografować całość tego nieszczęsnego " kanzlerskiego" pociągu firmy Liliput. Moim zdaniem coś z tym zestawem nie jest tak jak trzeba. Ten piękny wagon bagażowy jakby nie pasował. I ta 3 klasa też mi się jakoś nie klei.
20220105_150639.jpg
20220105_150645.jpg
20220105_150648.jpg
20220105_150712.jpg
20220105_150721.jpg
20220105_150729.jpg
20220105_150743.jpg
20220105_150747.jpg
20220105_150754.jpg
20220105_150758.jpg
20220105_150806.jpg
20220105_150819.jpg
20220105_150823.jpg
20220105_150827.jpg
20220105_150834.jpg
20220105_150842.jpg
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Tutaj też zastanawia mnie ten zielony wagon drugi za lokomotywą. Jest jakby pocztowy, trochę jakby tam był buffet..... Widoczne jest WC, umywalka, ale jaką funkcję pełnił ten Wagon naprawdę to nie mam pojęcia. Ktoś ma jakiś pomysł??
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Bo ten drugi to właśnie salonka kanclerzy Niemiec Federalnych, czyli ex 10 205 Göringa. Model produkowany był od epoki II do V przez Liliputa i w III przez Märklina.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.176 504 30
całość tego nieszczęsnego " kanzlerskiego" pociągu firmy Liliput. Moim zdaniem coś z tym zestawem nie jest tak jak trzeba. Ten piękny wagon bagażowy jakby nie pasował. I ta 3 klasa też mi się jakoś nie klei.
Coś jest nie tak, jak trzeba, ponieważ jest to skład złożony z różnych modeli wagonów Liliputa, wcale nie sprzedawanych jako jeden zestaw konkretnego pociągu. Niektóre, ale nie wszystkie modele wchodziły w skład różnych zestawów Liliputa. Wszystkie te wagony (poza jednym) mają tylko jedną wspólną cechę: są to wagony z serii zwanej "Schürzenwagen", ale są to wagony różnego rodzaju. I tak: 1. wagon to zwykła poczta (Deutsche Bundespost) z III epoki, drugi wagon to salonka kanclerza z IV epoki, jak napisał już kolega @robertkroma. Wagon trzeci to wagon bagażowy z wczesnej epoki III (granatowe malowanie, znak DB, ale jeszcze nie tzw. "keks") - jest to jedyny w tym składzie wagon nienależący do typu Schürzenwagen. Na czwartym i piątym miejscu mamy zwykłe wagony przedziałowe, 3 klasy i mieszany 1/2/3 klasy, oba wagony z III epoki z pełnym napisem DEUTSCHE BUNDESBAHN, więc z czasów nieco wcześniejszych, niż poprzedni wagon (takie połączenia był dość częste). Za tymi wagonami, jako szósty jest wagon restauracyjny DSG i jako siódmy wagon sypialny DSG, oba z epoki III. za wagonami DSG znowu przedziałowy mieszaniec 1/2/3 klasy z III epoki. I na końcu jedzie wagon 1 klasy z salonem obserwacyjnym z nieco późniejszej III epoki (już bez długiego napisu i odrobinę jaśniejszy), jaki jeździł w pociągu "Blauer Enzian". O tym wagonie dyskutowaliśmy wcześniej w tym wątku. Tak że prezentowany na zdjęciach skład jest raczej mało realny, a z całą pewnością wszystkie te modele nie były oferowane przez Liliputa razem jako jeden zestaw.
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Brawo Panie Andrzeju! Doskonale zdaje sobie z tego sprawę, nie jestem aż takim kretynem za jakiego pewnie niejeden mnie tu bierze ;)
Chodzi mi tylko o to że chciałbym teraz wiedzieć które z tych zaprezentowanych celowo w jednym składzie wagonów można złożyć w jeden realny skład ? Czy pozostałe wagony starczą na kolejny skład czy brakować będzie jeszcze jakichś innych wagonów??
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
W jeździe do Moskwy we wrześniu 1955 roku pociąg prowadził 14 wagonów, m.in.: sypialny, restauracyjny, bagażowy i pocztowy, no i oczywiście salonka. Jakie to były, widać że kilka Schürzenów. W walce wyborczej jeździł też wagon bagażowy do przewozu samochodów- co w modelu wykonał Liliput-Bachmann.
Nie wiem jak jest datowane zdjęcie może około 1970 roku widać salonkę, jakiegoś Schürzena, sypialny (chyba U-Hansa z pełnym napisem nad oknami Deutsche Schlaf- und Speise Wagen Gesellschaft - DSG)- jak na początku tej strony w zestawie Roco u góry i restauracyjnym "Kakadu" lub całym granatowym. Na jednym ze zdjęć ale już jako salonka - Gesellschaftwagen do wynajmu jest salonoka z sypialnym schürzenem SdrWL4üm Köl.
Tyle ze zdjęć z broszurki "Salonwagen 10205 Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland" Alfreda Gottwalda.
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Märklin w 1998/99 wraz z Trix-em wydał set w epoce III z wagonem 10205, wagonem do samochodów i wagonem (schürzenwagen) 1/2 klasy jako Begleitwagen. Nr katalogowy 43229 na 50 lecie parlamentaryzmu w RFN. Sonderseria dla MHI.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Filmik ciekawy jeśli chodzi o wygląd kolei. Ale akcja gaszenia przynajmniej na początku do bani. Kolejarze zaczęli od polewania wodą z hydrantu, absolutnie niedopuszczalne przy gaszeniu płonących cieczy.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
410 8 0
Oni nie polewają płonącego zbiornika tylko beton przy torze, a może zawór, może żeby nie było rozszczelnienia.
Grunt że ugasili ;)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Nawet polewanie betonu czy gruntu wodą przy gaszeniu płonących cieczy stanowi zagrożenie większego rozprzestrzeniania się tej cieczy i tym samym rozprzestrzeniania się pożaru.
Ekstremalnym tego przykładem był tragiczny w skutkach pożar bodajże w rafinerii w Czechowicach gdzie użyto do gaszenia wody która rozniosła płonące paliwo w rejon gdzie przebywali strażacy.