• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.016 275 41
Nie czuję się tu ekspertem, ale wydaje mi się, że model Brawy to nie jest wagon typu Gbs. Według norm UIC wagon typu Gbs ma długość ze zderzakami równą 14020 mm i rozstaw osi 8000 mm. (...) Model Brawy jest miniaturą krótszego wagonu i wydaje mi się, że nie powinien nosić oznaczenia serii Gbs.(...)
Dziękuję Panie Andrzeju. To jest właśnie Brawao_O. Z jednej strony piękne modele, ale nader często tworzą takie, jak by nie było "fake modele".(...)
To fakt że wg UIC nie jest to Gbs .
Jednak przepisy w tym i kolejowe mają charakter teozoficzny - to nie żart !
A to oznacza że albo są nie jasne albo będąc jasne mają interpretacje prawne , precedensy - i to się nazywa naukowo "teozofią".
W sumie nic pewnego nie ma . Pewne to jest zdjęcie wykonane na gruncie . Albo mocne merytorycznie opracowania.

Ale po kolei ...
Jest to wagon o pierwotnym kodzie Glmm(e)hs57 budowny w latach 1960-62 w liczbie 1.315szt.

Występujący aż z 10 ! kodami literowymi .
I mimo długości tylko - w wersji bez pom.ham. - wynoszącej 12500mm i rozstawu osi tylko 6800mm .

Wagon ten miał też kod Gbs 253 z przynależnym zakresem numerycznym 152 8 000 - 152 8 719 .
Model Braw'y ma błąd ale nie wynikły z przepisów UIC .
Błąd wynika z numeru jaki nosi ten model : 141 4 412-9 .
Wagon z takim numerem jest w zakresie numerów kodu
Gos-uv 253 , zakres 141 4 400-141 4 999 .
Akurat z "b" łatwo zrobić "o"na modelu . ..


IMG_0851.JPG


Ale jest alternatywa w postaci zestawu 2 wagonów firmy Exact-Train o nr kat. 20404.
Czy ktoś jest w stanie napisać jak one wypadają w konkurencji z Brawą?
No i w ogóle pytanie, czy Gbs-om od ET bliżej do przeskalowanych Oppelnów czy do ekscytujących weglarek typu Klagenfurt i Duisburg?
Fanem ET jest @DRACULA, ale nie wiem czy tu zagląda...;););)
Mam te wagony - Gbs - ET w wersji z podciągiem pod drzwiami i bez podciągu w epoce IV .
Oczywiście zdecydowanie bliżej im do Klagenfurtów i Duisburgów , ale mają jeden mankament - są o ca. 1mm za wąskie i to jest patrząc z góry czy od czoła widoczne. Mimo to wyparły całkowicie u mnie przestarzałe technologicznie Gbs'y Roco które już skreśliłem z ilostanu.


A swoją drogą to tylko przez przypadek ( info z forum że Diesel Power mnie wymienił ) zauważyłem ten interesujący wątek !
Będzie tu można odpocząć od trafiających się coraz częściej "utrapieńców na psychiatrycznych oddziałach otwartych" :
- dyskusje na temat przyszłych modeli ,
- polityka Piko

- nowości PKP
Albo w ogóle wycofać się na stałe na tutejszy oddział-wątek ... ?! :niepewny:
"Utrapieńcy forumowi" raczej tu nie zaglądają ... DB to za wysokie dla nich progi ! ;)


PS ... też mam najwięcej wagonów DB podobnie jak autor wątku ! :D
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
Ostatnio zajmowały mnie inne tematy związane z imprezą w Gliwicach oraz owocarki i cysterny w innym wątku.
Większość tematu zwiazanego z wagonami Gbs/Gos253 przedstawił kolega Dracula. Jednak nie dla każdego jest jasne że wagony budowy 253 przed rokiem 1980 tym kiedy wprowadzono zmiany w numeracji i oznaczeniach miały oznaczenie Gbs253 a od roku 1980 go według nowych ustaleń UIC Gos253. A to z powodu że litera b dla wagonów krytych normalnej budowy oznaczała wagon o długości ladunkowej conajmniej 12 m i pojemności conajmniej 70 m3. Wagony te mają długość ladunkową 11,21 m więc dla. oznaczenia Gbs już się nie kwalifikują. Nowe przepisy wprowadziły bardziej dokladny podział oznaczeń wagonów ze względu na parametry eksploatacyjne i wagony kryte rodzaju G o pojemności conajmniej 70 m3 i długości ładunkowej poniżej 12 m w oznaczeniu literowym otrzymały literę o. Przy okazji napraw okresowych oznaczenia w tych wagonach zmieniano wraz z przydzialem do innej grupy numerów inwentarza.
Według książki H.J. Obermayer J. Deppmeyer Guterwagen Deutsche Bundesbahn wagony gatunku 253 miały numery w zakresach;
Gbrs-v 155 8000 - 155 8399
Gos 141 3400 - 141 4399
Gos-uv 141 400 - 141 4799
Goss-uv 171 6000 - 171 6199
Tabela zawierała dane z 31 12 1984r. więc inne wcześniejsze zakresy numerów dla oznaczenia Gbs nie zostały uwzględnione.
Z racji remontu w mieszkaniu mam utrudniony dostęp do niektórych książek więc nie mogę stwierdzić jaki zakres parametrów technicznych wagonów krytych zwykłej budowy obejmowalo oznaczenie literą b przed rokiem 1980 tym. W książce Wagony normalnotorowe PKP z roku 1974 go w tabeli oznaczeń nie uwzgledniono litery b dla wagonów krytych zwykłej budowy pomimo że w opisach technicznych już były wykazane dane techniczne wagonów Gbgs 208Kb i wagonów formy Jessop oznaczonych serią Ggss a nie Gbgss. Tak więc mamy pewnie nieścisłości. Niestety nie mam obecnie możliwości sprawdzenia tego w instrukcji o oznaczeniach wagonów PKP.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Koledzy. Zamówiłem sobie taki wagonik sypialny DSG https://www.schmidt-wissen.de/Herst...-Eilzug-Schlafwagen-B4ue-WL-DSG-rot-Ep-3.html

Jednak tak szukam i szukam i coś nie mogę znaleźć w internecie zdjęcia oryginalnego wagonu. Czy te "Eilzugi" były przebudowywane na wagony sypialne. Jakieś znalazłem, ale jednak różniące się od tego co jest w modelu.
Witaj,
Te wagony to tzw. Hilfsschlafwagen adaptowane w początkach powojennych DSG. Wykonano je w wersji z łóżkami wzdłuż wagonu i korytarzem środkowym. Po dostawach wagonów WLA50 (Zick-Zack) i serii WLAB U-Hansa "tymczasowce" przebudowano ponownie na wagony z miejscami siedzącymi. Z uwagi na czasy kiedy powstawały poszczególne egzemplarze różniły się między sobą.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.435 481 107
Koledzy. Swego czasu kupiłem sobie model PIKO lokomotywy V200, z napisem "Deutsche Bundesbahn" na boku. Napis ten długo nie był obecny na tych lokomotywach niestety. Chcąc stworzyć jakiś pociąg zdecydowałem się na F3/4 Merkur z końcówki lat 50-tych (tak 1957-1958). Jest w internecie kilka zdjęć z tego okresu, ale mnie najbardziej na tą chwilę interesuje, jaki wagon restauracyjny w podanym okresie będzie prawidłowy (a może oba) ?
1. https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/personenwagen/46414-schnellzugwagen-wr4ue-2851-dsg/
2. https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reisezugwagen/Speisewagen/Liliput-L334585/de/modell_281387.html
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
"Niestety"? A czy "napis" znowu się pojawił na lokomotywach? Proponuję na początek coś poczytać o lokomotywach tej serii. A co do zestawień pociągów z tymi lokomotywami oraz wagonów - materiału jest mnóstwo...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Moim zdaniem oba wagony pasują. Wprawdzie zarówno w zestawie Märklin/Trix (https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/43290/), jak i Roco (https://www.roco.cc/de/product/59812-0-0-1-1-0-0-001001/products.html) jest wagon restauracyjny starszego typu (jak model Brawy, ale modele tych wagonów ma zarówno Roco, jak i Liliput), ale są zdjęcia F-Zug Merkur z wagonem typu Schürzen. Co ciekawe, w zestawie Roco wagony osobowe są już typu X, 26,40 m. Takie zdjęcie jest m.in. tu: https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/1394.jpg Opis: F 4 "Merkur" nach Frankfurt überquert mit einer unbekannten V 200 die Lombardsbrücke in Hamburg. (06.05.1959) Foto: Walter Hollnagel. A długi napis DB utrzymał się na eksploatowanych lokomotywach dość długo, choć stosunkowo szybko zaniechano jego umieszczania na lokomotywach wychodzących z fabryki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Tylko wagon Brawy (poz. 1) jest adaptacją na restauracyjny wagonu z przedwojennego "Rheingolda", więc trzeba by uważać w jakim rejonie on kursował, bo jest to wagon nietypowy.
To fakt, nie zwróciłem uwagi na liczbę okien.
Chyba najbezpieczniej kupić wagon Lilliputa. Choć na pewno Brawy jest na wyższym poziomie wykonania.
Ale modele standardowych wagonów podobnego typu (WR4ü-28 i 35) produkował także Trix, Roco (wagony w zestawach, do których podałem linko), Fleischmann i Liliput, choć nie wiem, które z nich są teraz dostępne.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.435 481 107
Szanowni koledzy. Chcę zamówić sobie wagon firmy Amintiri Feroviare (AF 20101) serii WRmz kolei rumuńskich (CFR). Wagon ma rodowód zachodnio-niemiecki. Wyprodukowany w latach 1975-79 jako WRbumz 139.0 w ilości 43 egzemplarzy. Później przebudowany na WRmz 137.0 pod koniec lat 80-tych.
Z tego co wiem, 10 sztuk zakupiły koleje austriackie, 2 sztuki tureckie i (prawdopodobnie 12 sztuk) koleje rumuńskie. Mam pytanka w związku z tym. Kiedy koleje rumuńskie kupiły te wagony, czy już we własnym zakresie je przebudowały (brak pantografu na dachu) oraz pytanie najważniejsze, jakie wagony zakupione przez CFR miały numery, gdy były jeszcze na stanie DB AG? A najlepiej jakie to były wagony wg numeracji jeszcze pierwotnej tj. WRbumz 139.0.
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
Szanowni koledzy. Chcę zamówić sobie wagon firmy Amintiri Feroviare (AF 20101) serii WRmz kolei rumuńskich (CFR). Wagon ma rodowód zachodnio-niemiecki. Wyprodukowany w latach 1975-79 jako WRbumz 139.0 w ilości 43 egzemplarzy. Później przebudowany na WRmz 137.0 pod koniec lat 80-tych.
Z tego co wiem, 10 sztuk zakupiły koleje austriackie, 2 sztuki tureckie i (prawdopodobnie 12 sztuk) koleje rumuńskie. Mam pytanka w związku z tym. Kiedy koleje rumuńskie kupiły te wagony, czy już we własnym zakresie je przebudowały (brak pantografu na dachu) oraz pytanie najważniejsze, jakie wagony zakupione przez CFR miały numery, gdy były jeszcze na stanie DB AG?
Jezusiczku - to mogą wiedzieć jedynie następcy Nicolae Ceaușescu, ale wagon z "rodowodem"??? To już jest wyższa szkoła jazdy, bez pantografu...
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.435 481 107
Sęk w tym, że znalazłem takie informacje odnośnie i wagonów austriackich i tureckich. Więc może ta wiedza nie jest taka tajemna, zwłaszcza, że to historia najnowsza?
Nie widziałeś wagonów restauracyjnych z pantografem ?
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.435 481 107
Dostępne są już popularne wagony "Silberlinge" BRAWY (https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/personenwagen/46507-nahverkehrswagen-bnb-719-db/). Czy któryś z kolegów się orientuje na jakiej zasadzie może działać fabrycznie montowane oświetlenie w tych wagonach. Czy jest jakiś przełącznik pod wagonem typu OFF/ON ?
Drugie pytanie dotyczy koloru dachu wagonu sterowniczego (https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/personenwagen/46508-steuerwagen-bdnrzf-740-db/). Jest to dość ciemny kolor, wyraźnie się różniący od innych modeli z tej serii. Wyczytałem, że niby tak malowany dachy wagonów od 1974 roku, ale masa przejrzanych zdjęć wskazuje, że bardzo niewielki procent tych wagonów miał tak malowany dach. Czy nie było to malowanie zbytnio wdrażane ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
na jakiej zasadzie może działać fabrycznie montowane oświetlenie w tych wagonach. Czy jest jakiś przełącznik pod wagonem typu OFF/ON ?
Wystarczy poczytać opis, a jeszcze lepiej instrukcję, którą można ściągnąć ze strony, do której link podał kolega DieselPower, żeby się dowiedzieć, że wagon sterowniczy ma gniazdo dekodera PluX22, a pozostałe wagony mają wyprowadzone na płytce punkty lutownicze do przylutowania końcówek przewodów dekodera. Bez dekodera oświetlenie działa jak w każdym innym modelu wagonu: świeci, gdy jest napięcie w torze, czyli przy DCC świeci zawsze, a przy tradycyjnym zasilaniu DC świeci zależnie od ustawienia regulatora prędkości. O żadnym przełączniku pod wagonem się nie doczytałem.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.435 481 107
Ok. Zamówiłem także do wagonów BR212 Roco. Czy ktoś się orientuje, czy modele z serii BR212 (Brawa lub Roco) posiadają prawidłową długość? W rzeczywistości są o 20cm dłuższe od serii BR211.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
W Roco różnica długości jest uwzględniona. 211 ma bodajże 139mm a 212 141mm. O tych modelach pisałem Tutaj
Cała różnica w długości dotyczy wydłużenia obudowy w obszarze agregatu chłodzenia i odpowiednio wydłużoną ramę w okolicy czołownicy. Tak więc modele Roco są godne polecenia.
 
Ostatnio edytowane: