• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
Esu to niemiecka firma, zaczęliśmy dywagować o niemieckim parowozie, zatem napisałem fonetycznie, jak wymawiają Niemcy: " ojro" :p a już Trix, to się ceni porównywalnie do Brawy... ale Brawa coś lubi robić tylko same starocie z parowozów... w wyjątkiem BR 65, którego kiedyś poczynili... chyba prędzej wlanie Esu coś ciekawego zrobi,a ceny myślę że będą zbliżone do Trixa, czy Brawy właśnie :)
 

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
Mój najnowszy nabytek, V200 013 od ESU :) najmłodszy lok w mojej kolekcji, ale już jeden z ulubionych :) Pierwowzoru modelu przedstawiać chyba nie muszę, bo to klasyk niemieckich kolei. Model zaś przedni, prawie cały z metalu, mnóstwo detali, dźwięk i całość super :)

DSC05149.JPG
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Tak czytam troszkę o tym TOUROPA i nie wiem do końca czy to były prywatne pociągi tego towarzystwa turystycznego czy jednak pociągi DB. No i wagony te miały kolor niebieski a więc taki jak najbardziej luksusowe na sieci ówczesnej DB, ale właśnie wyróżniały się tym napisem po bokach. Czy jest ktoś w stanie mi naświetlić ten temat ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
Koledzy, nie przeceniajcie moich możliwości i wiedzy. Coś tam wiem, ale akurat o przedsiębiorstwie TOUROPA wiem nie za dużo, poza tym, co wyczytałem w internecie. Firma została założona w 1948 roku w Monachium, a w 1951 roku została przekształcona w przedsiębiorstwo turystyczne o nazwie TOUROPA. Wagony, o których mowa, zostały zbudowane specjalnie dla tej firmy i były włączone do parku wagonowego DB, podobnie, jak inne wagony tzw. prywatne. Nie wiem, jaka była struktura własnościowa tego taboru i czy DB była ich współwłaścicielem. A pociągi był z pewnością uruchamiane przez DB na zamówienie TOUROPA i zestawiane z ich wagonów. Ale nie mogę wykluczyć, że były składy mieszane, np. grupa wagonów TOUROPA była dołączana do innego pociągu rozkładowego. Nie było wtedy prywatnych przewoźników. Niedużo też mogę powiedzieć o samych modelach, poza tym, że cena jest całkiem dobra jak na dzisiejsze warunki. Ale modele nie są chyba nowe, tylko to jakieś wznowienie, nie wiem, czy coś zostało w nich zmienione. Ale mogę się spodziewać, że są to całkiem dobre modele i są warte swej ceny.

Ale są też na forum inni koledzy, dysponujący co najmniej taką samą wiedzą na temat DB jak ja, może oni coś dodadzą.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.742 387 20
Koledzy, nie przeceniajcie moich możliwości i wiedzy. Coś tam wiem, ale akurat o przedsiębiorstwie TOUROPA wiem nie za dużo
Andrzeju. Twoja wiedza i tak jest dużo większa niż nasza. Bardzo przyjemnie się czyta Twoje wpisy na tym forum, (y) a i dużo można się od Ciebie dowiedzieć i nauczyć.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Bardzo pasowały by mi te wagony do V200 DB. Poza tym lubię wagony z przestrzennymi napisami na burtach.

Pytanie jeszcze jak te wagony (pociągi) były oznaczane w rozkładach jazdy. Czy były to te ich F-Zug czy inaczej.
 

Gor717

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
758 8 0
Dołączę się do tematu Może coś wyjaśnię.
Mam skład Ferien-Reisebürosonderzug'a TOUROPA odwzorowany na podstawie głównie tej fotografii
E10+TOUROPA 1967.jpg


oraz zestawień ze stron: http://germanrail.fr.yuku.com/reply/28930#.WTguBoVOJPY oraz https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4634492.
"DB E10

Touropa Bc4ümg
Roco 44900
Touropa Bc4ümg Roco 44900
Touropa Bc4ümg Roco 44900
DB Bc4ümg Rivarossi 4025
Touropa Bc4ümg Roco 44900
Touropa Bc4ümg Roco 44900

Roco have announced a new 4 coach set of Touropa stock 64053"


Trochę o firmie-towarzystwie poczytałem na stronach Wikipedi -polecam niemiecką.
Mój skład odwzorowuje to co jest na powyższej fotografii - ciągnik to TRIX 22030 E10.3 - kilka fotek tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/mój-tabor.5433/page-95#post-262320.
Mam w składzie te 4 wzmiankowane wagony od ROCO, ale z poprzedniej edycji - numer chyba ROCO 64053. Naprawdę super wykonanie. Detale, tampodruk i te przestrzenne litery TOUROPA. W mojej subiektywnej ocenie bez zastrzeżeń.
W składzie mam jeszcze kuszetkę DB od Rivarossi HR4025. Ten wagon jest w zielonym malowaniu - jak poczytałem podlinkowane fora - stanowił w tym malowaniu swoisty rarytas w parku wagonowym DB ze względu na tę właśnie zieloną barwę. Jako 6-sty wagon podczepiam kolejną kuszetkę TOUROPA o numerze ROCO 45070 - również z pięknym fartuchem bocznym i przestrzennym napisem.

Trochę się pochwaliłem, ale chciałem rozwinąć temat. Bardzo lubię ten skład. Szczególnie z granatową E10.3
Pozdrawiam

Sebastian
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Parę faktów Touropa miała początkowo w 1953r 88wagonów by w 1958 mieć już 108 wagonów. Wycieczki odbywały się w kraju jaki i do Szwajcarii, Austrii, Włoch (najwięcej), poźniej do Jugosławii. Do pociągów samodzielnych pod szyldem Touropa włączono wagony restauracyjne i bagażowe z parku DB. Wagony Touropa podczepiano też do pociągów DB (D-Zügen).
Od 1967r jeżdzono także wspólnie z wagonami innych operatorów turystycznych Scharnow i Hummel (razem92 wagony). Te wagony były zielone z napisem biura i też są w modelu H0.
Wszystko ładnie się kręciło do 1974r czyli połączenia tour-operatorów z TUI AG. Masowy rozwój połączeń lotniczy przyczynił się do stopniowego zanikania pociągów urlopowych. Wagony sprzedano do DB, która je później przebudowała.
Więcej napiszę w przyszłym tygodniu po spotkaniu z osobą która takie wycieczki organizowała z ramienia biura podróży.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Ciekawi mnie czy te pociągi były wpisane w rozkład jazdy DB i czy w ogóle były to pociągi planowe - cykliczne. No i jak ewentualnie były oznaczane w rozkładach samodzielne pociągi TOUROPA (czy to były F-Zugen czy D-Zugen) ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
W składzie mam jeszcze kuszetkę DB od Rivarossi HR4025. Ten wagon jest w zielonym malowaniu - jak poczytałem podlinkowane fora - stanowił w tym malowaniu swoisty rarytas w parku wagonowym DB ze względu na tę właśnie zieloną barwę.
Trochę dziwnie brzmi to stwierdzenie o rarytasie. W końcu lat pięćdziesiątych XX wieku stalowo-granatowe malowanie wagonów DB, przeznaczonych do pociągów F-Zug (bo tylko takie wagony były tak malowane) już wychodziło z użycia, zresztą wagony kuszetki DB chyba nigdy tak nie były malowane. Wagony typu X (o długości 26,40 m) wchodziły do eksploatacji mniej więcej w połowie lat 1950. i były już malowane inaczej: wagony 1 klasy na granatowo (ale nieco jaśniejsze, niż wcześniej), 2 klasy na zielono (w tym kuszetki). Malowanie wagonów TOUROPA nie podlegało standardom DB, a włączanie kuszetek DB do składów TOUROPA (jak ta kuszetka kolegi Sebastiana) to chyba raczej sytuacja wyjątkowa, wynikająca może z braku wagonów TOUROPA. I w takim kontekście skład TOUROPA z zieloną kuszetką mógł faktycznie być rarytasem. Takie są moje przemyślenia, na podstawie znanych mi informacji, ale oczywiście mogę się mylić w szczegółach. Liczę tu na uzupełnieni i ew. sprostowanie kolegi RS11.

Jeśli chodzi o oznaczanie tych składów, to nie zdziwiłbym się, gdyby ich w ogóle nie było w publicznym rozkładzie jazdy, ale nie wiem, jak było w rzeczywistości. Oczywiście z pewnością były one uwzględnione w rozkładzie służbowym, ale jak były oznaczone, nie wiem. A liczba mnoga od Zug to Züge, nie Zugen.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Wycieczki były planowane z większym wyprzedzeniem (w Niemczech bez planu... nie ma takiej możliwości :D ) , nie wiem czy istniał rozkład DB dla touroperatorów , ale na pewno były katalogi w biurze podróży- rozkład i opis wycieczek.

-Wagony Touropa malowane były na Kobaltblau, choć według jednego z forum: część wagonów które przebudowała Touropa na siedzące koło roku 1968 były już w granatowe jak wagony DB 1 klasy.
-Zielone wagony DB - kuszetki, włączano często do pociągów biur Scharnow i Hummel, i to jest potwierdzone. Możliwe że Touropa korzystała z tego rzadziej lub tylko na wybranych kursach, stąd rarytas.
- Wagony restauracyjne DSG, a początkowo nawet ISG do 1955r , czyli analogicznie jak w Rheingold.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
A na jakiej zasadzie odbywały się wycieczki TOUROPA. Czy to towarzystwo (?) turystyczne po prostu posiadało wagony do dowozu swoich klientów do miejsca gdzie dana grupa wykupiła pobyt, czy było to tak jak na przykład jest obecnie (tylko teraz raczej autokarem), że jest jakaś trasa z przykładowo 7 punktami i w każdym spędza się na przykład 1-2 dni nocleg do autokaru i w następne miejsce a autokar czeka na parkingu a ten nasz pociąg czeka na bocznicy?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
Wagony kuszetki były budowane w dwóch zasadniczych odmianach;
Z fartuchami jako CL4umg-53 / Bc4umg-53 / Bcum251 / Bcm251 w liczbie 88 sztuk dla biur turystycznych.
Bez fartuchów jako CL4umg-54 / Bc4umg-54 / Bcum241 / Bcm241 w liczbie 260 sztuk dla DB i biur turystycznych.
Wagony posiadały 12 (niektóre 11) przedziałów sześcioosobowych o szerokości 1712mm i oknami szerokości 1000mm , dwa przedsionki , dwie ubikacje , trzy umywalnie i jedno pomieszczenie na bagaż. Ponadto część wagonów grupy 53/251 miała kosztem jednego przedziału pomieszczenie kuchenne lub fryzjerskie, a także dodatkowe ogrzewanie olejowe.
W trakcie eksploatacji niektóre wagony przebudowywano zmieniając rozplanowanie przedziałów. Największą grupę wagonów przebudowanych z obydwu serii stanowiły wagony przebudowane na wagony do siedzenia B4um-66 / Bum239 / Bm239 w liczbie 118 sztuk. Wagony te otrzymały zamiast metalowych drewniane ścianki działowe między przedziałami i posiadały 2 ubikacje i 2 umywalnie. W wagonach przebudowanych z grupy 53/251 zdemontowano fartuchy. Wagony te pod względem eksploatacyjnym i wyglądu zewnętrznego zostały bardzo upodobnione do wagonów serii Bum232 / Bm232.
Wszystkie te wagony jako części biegowe posiadają wózki Minden Deutz z hamulcem klockowym i są dopuszczone do prędkości 140 km/h.
Piękne modele tych wagonów produkuje Roco i Lima. W skali N były piękne modele Roco a obecnie być może ta produkcja jest kontynuowana przez Fleischmanna (ale tego nie wiem na pewno). Także coś z tych modeli w swoim czasie robił Rivarossi a pod Hornby Rivarossi kilka lat temu wypuszczono modele z III epoki wykonane z form obydwu włoskich producentów.
Ja w swojej kolekcji posiadam tylko 4 modele z produkcji Lima Italy. Modele reprezentują bardzo dobry poziom wykonania, który niewiele ustępuje wykonaniu Roco.

Bc4umg-53 , 17 610 Esn Touropa ep.III
20170609_164628.jpg
20170609_164337.jpg


Bc4umg, 17 920 Kol. Hummel Reise ep.III
20170609_164854.jpg


Bcum251 51 80 51 40 028-2 Munchen Scharnow
20170609_164807.jpg


Bum239 51 80 22 42 839-6 Koln Dutzerfeld
20170609_164531.jpg
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Parę nowych informacji o pociągach urlopowych:

-Biuro Hummel było pierwsze w branży pociągów urlopowych, korzystało początkowo z wagonów DB. To Turopa pierwsza zamówiła wagony, potem pozostałe biura. Początkowo
wszyscy konkurowali ze sobą i dodatkowo z Ameropą która należy po dziś dzień do DB.
-pociągi biur turystycznych kursowały po ustalonej trasie np.
z Dortmundu przez Frankfurt, Karlsruhe, Freiburg zbierał urlopowiczów>>>>Szwajcarię>>>>Włochy i tu pociąg stawał na określonych stacjach, a stacją końcową było np. Rimini.Pomiędzy stacjami a hotelami był transfer autobusami. Wycieczkę kupowało się na 7, 14 lub 21 dni stąd pociągi jeździły wieczorem w sobotę a wracały do Niemiec popołudniu w niedzielę.
Rozkład był ustalony na cały rok, największe obłożenie było w ferie i wakacje - najdłuższe pociągi, w ciągu roku krótsze lub doczepiane do innych pociągów. W czasie największego obłożenia, dołączano wagony DB lub innego biura. Konkurencja konkurencją, ale zarabiało się na podnajmowaniu wagonów. Wycieczki sprzedawały też inne biura nie posiadające wagonów a współpracujące z wielką trójką.
-nie było ustalonej liczby wagonów w danym pociągu urlopowym zakładano co najmniej 4 plus wagon DSG, w miarę sprzedaży wycieczek dodawano kolejne wagony.
Lokomotywy różne różniste :) czyli to co było pod ręką w sobotę popołudniu na lokomotywowni.

CDN, będzie kolejne spotkanie ze zwiedzaniem piwniczki z winami, postaram się spisać wszystko na kartce a może znajdzie się nawet folderek i poznamy choć jedna całą trasę pociągu.