• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dawniej i dziś

Reakcje
3.662 30 0
Nie wiem, czy robię się coraz bardziej sentymentalny, czy to efekt osobistych przeżyć z ostatnich dwóch lat, które wpłynęły na moją optykę postrzegania kogokolwiek i czegokolwiek... ale przyznam się, że trochę się wzruszyłem i coś ukłuło mnie w sercu (pozytywnie :)), kiedy przyglądałem się zdjęciu, które właśnie zostało zamieszczone na stronie Ogólnopolskiej Bazy Kolejowej https://www.bazakolejowa.pl/, a które jest kompilacją trzech fotografii autorstwa panów Andrzeja Zabawskiego i Mariusza Kanieckiego.

Ponieważ zdjęcie opatrzone jest klauzulą "Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora" postanowiłem zamieścić je na Forum modelarstwo.info, bo - według mnie - nie było do tej pory TAKIEGO zdjęcia, tak dogłębnie i życiowo, oddającego sens tytułu Dawniej i dziś. Zdjęcia, które porusza temat kolei (stacji Tama Brodzka), przemijania i upływającego nieuchronnie czasu oraz ludzkich przeżyć i emocji, związanych z tym wszystkim..... Myślę też, że zbędne są jakiekolwiek dalsze słowa i komentarze.... poniżej wspomniane zdjęcie (z bezpośrednim linkiem pod spodem) oraz komentarz, jaki zamieścił pod nim pan Mariusz Kaniecki, syn dyżurnego ruchu stacji Tama Brodzka, zaprezentowanego na trzech fotografiach...

"Widok na tor 3 w kierunku wschodnim - w stronę Radoszek (Działdowa) oraz Jajkowa (Iławy). "Tryptyk'' przedstawia to samo miejsce i tego samego dyżurnego ruchu (mojego tatę). Pierwsze od lewej zdjęcie zostało wykonane na początku lat 80. przez Andrzeja Zabawskiego. Drugie wykonałem w marcu 2000 roku, w ostatnim miesiącu pracy mojego taty w Tamie Brodzkiej, krótko przed zdegradowaniem stacji do roli przystanku. Ostatnie zrobiłem w lipcu 2021 roku".

Stacja Tama Brodzka. Fot. Andrzej Zabawski (nr 1) i Mariusz Kaniecki (nr 2, 3).jpg

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=895&okno=galeria&photoid=258998
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
Oleśnica Rataje, przystanek kolejowy na głównych liniach z Oleśnicy i z Wrocławia w kierunku Gniezna i Ostrowa Wlkp.
Niestety nie ma jak na razie żadnego zdjęcia z okresu, jak przez Oleśnicę Rataje przebiegał tylko jeden tor od strony stacji Dąbrowa Oleśnicka i za przejazdem drogowym ale już na terenie Oleśnicy Rataje ten tor się rozwidlał, jeden tor prowadził do stacji Oleśnica, drugi do Wrocławia z posterunkiem odgałęźnym Łukanów. Rzeczą bardzo ciekawą był fakt, że pomiędzy dwoma torami w tym rozwidleniu stała tylko jedna tarcza ostrzegawcza. Dla zobrazowania tego układu wykonałem ilustrację, obrazek przedstawia ujęcie z okresu budowy wiaduktu drogowego (początek lat 70-tych) nad tym przystankiem kolejowym(Oleśnica Rataje) i jeszcze czynnym przejazdem drogowym nieopodal tego rozwidlenia. Przez ponad ćwierć wieku królowały tu przede wszystkim angielskie Tr202.
Oleśnica Rataje 1972 JK.JPG

I to samo miejsce obecnie na zdjęciu Przemysława Więcka z jego Ogólnopolskiej Bazy Kolejowej
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=2001&okno=galeria&photoid=55296
O Rataje.jpg
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
Oleśnica kolejowa to przede wszystkim towarowa część stacji, kładka nad torami i imponująca panorama ogromnych kolejowych zakładów naprawczych.Tuż za murem zetenteku zawsze w tamtych dawnych czasach stała menażeria parowozów tych największych i najcięższych towarowych na czele z trumanami i stalińcami i mniejszymi jednostkami: Tr202, Tr201/203, Ty2, jak również maleńkimi tendrzakami różnej maści.Pamiętam, jak z daleka zza tym długim murem dla mnie wówczas trudnym było do odróżnienia trumana od anglika, zawsze się męczyłem co to za seria. Rzadko się wówczas zdarzało, żeby można było się spokojnie przyjrzeć stojąc na tej kładce temu wszystkiemu , bo zawsze jakiś ktoś się patrzył podejrzanie lub wręcz przepędzał mnie -gapia.
Nie spotkałem jak na razie zdjęcia z tej kładki na te zakłady naprawcze w czasach tłustych jeżeli chodzi o parowozy tam naprawiane, stąd w tej ilustracji podjąłem próbę odtworzenia tamtego klimatu tamtych czasów.
Oleśnica ZNTK 1974.JPG


I ta sama panorama obecnie na zdjęciu wziętym z internetu, nieznanego autora.
Perony_i_torowiska_stacji_Olesnica_Olesnica_127482.jpg


Mur przetrwał w stanie nienaruszonym te prawie pięćdziesiąt lat .
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
Trzebnica. Wakacje(początek) mam czternaście lat, w któryś dzień mama zaproponowała mi wycieczkę gdzieś niedaleko, ale poza Wrocław, tato miał akurat drugą zmianę, więc ja z mamą wyruszyliśmy spontanicznie przed siebie. Wybór padł na Trzebnicę.Udaliśmy się na dworzec kolejowy Wrocław Nadodrze, ale spod tego dworca wyjechaliśmy do Trzebnicy pekaesem.Przy dworcu kolejowym były stanowiska PKS-u. Niestety odjazd pociągu do Trzebnicy był odległy w czasie. Pekaesem dotarliśmy błyskawicznie. Pobyt tam jakoś zleciał. Nastał czas na powrót. Mama przystała na zmianę środka transportu-oczywiście kolej.Jakoś tak szczęśliwie się złożyło, że akurat jak dotarliśmy na stację stał przygotowany do drogi powrotnej towos z Ty2 na czele. Sporo było jeszcze czasu do odjazdu, więc się kręciłem w okolicy parowozu. Drużyna lokomotywy wykonywała cały czas czynności przyparowozowe, coś tam stukali , dokręcali, smarowali,oliwili.Byłem wówczas jeszcze młokosem jeśli chodzi o wiedzę na różne tematy kolei, zwłaszcza taboru a konkretnie parowozów.Wiedziałem tylko, że te lokomotywy, które najczęściej widywałem na Sołtysowicach i Psim Polu posiadają na budce magiczne oznaczenie "Tr202".Coraz bardziej kłębiła się we mnie chęć poznania szczegółów tych wówczas najbardziej ulubionych przeze mnie parowozów.Skąd co, jak, gdzie, kiedy, kto, co i tak dalej.
Gapiąc się cały czas na peroniku w Trzebnicy z pewnej odległości na teigreka, zauważyłem w pewnym momencie, że drużyna wykonała już chyba wszystkie czynności przyparowozwe, przed drogą powrotną, panowie coś tam sobie gadali, przyszedł mi pomysł do głowy,żeby się zapytać ich o Tr202, a konkretnie jaka wytwórnia z jakiego kraju jest producentem tych parowozów, pomyślałem, że oni jeżdżący parowozami będą wiedzieli na pewno i nie jedno o tych lokomotywach. Nieśmiało ale z determninacją postanowiłem zagadać...
W minikomiksiku ciąg dalszy co z tego wyniknęło.

Kolejna ilustracja tego czego nie ma na zdjęciach. Dawno temu, Ty2 z MD Wrocław Gądów na czele towosa w Trzebnicy do Wrocławia, gotowy do odjazdu.

Trzebnica towos 1973.JPG

I to samo miejsce obecnie na zdjęciu Kolegi Kylogram zaczerpnięte z jego wątku pt" Wrocław Psie Pole -Trzebnica"( mam nadzieję, że Kolega Kylogram się za to na mnie nie obrazi)
Trzebnica zdjęcie Kylogram.jpg

Dodam na koniec tej opowiastki,że ów pociąg jechał cztery godziny (!) około 30 kilometrów, z każdej stacyjki zabierał leniwie kolejne wagony,słońce zaczynało chylić się ku zachodowi, wkradał się głód i pragnienie, gorąc, duchota, brak tlenu, mama była coraz bardziej zniecierpliwiona tym co się dzieje, ja jak ryba w wodzie, ale i ja w końcu miałem dość, jak nasz pociąg stanął pod semaforem wjazdowym przed Psim Polem i stał w nieskończoność.Mama zadecydowała na ewakuację.Wycieczka pozostała w mej pamięci- jak by to było niedawno. Oczywiście na Psim Polu w stronę Oleśnicy na torze głównym dodatkowym pod semaforem stał towarowy z Tr202 na czele.
 

Załączniki

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
153 1 0
Widzę Hoarcie talent plastyczny i talent do tworzenia komiksów! Serio - spodobał mi się ten krótki komiks, jego przekaz i od strony graficznej. Polecam tworzyć więcej! Pozdrawiam:)
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
Polecam tworzyć więcej! Pozdrawiam:)
Dzięki, lecę tworzyć więcej. Pozdrawiam.
Ten okres w roku, a więc środek lata i wakacji to ciągła podróż, nieustające wakacyjne przemieszczanie się, w moim przypadku najczęstszym miejscem węzłowym moich podróży, rozlicznych przesiadek był Toruń, ale nie Główny, tylko Toruń Wschodni. Oczywiście działo to się jeszcze za czasów złotego okresu pary na PKP.
Jest rok 1978, wracam z mamą z Pomorza do Wrocławia. Nasza trasa powrotna zaczyna się w Kornatowie wczesnym popołudniem i pociągiem relacji Grudziądz- Toruń Wschodni rozpoczynamy wielogodzinny bój powrotu do domu. Pociąg z Grudziądza składa się z SN61 + kilka wagonów.Jedziemy w Ganzie, nuda,sporo ludzi miejscowych jadących do lub z pracy, charakterystyczny zapach linoleum, którym jest pokryta podłoga motowozu, monotonny warkot silnika, od czasu do czasu woń przedostających się do wnętrza przez uchylone okna spalin ropy.W Toruniu Wschodnim mamy przesiadkę na dalekobieżny relacji Olsztyn -Wrocław. Po wjeździe do Wschodniego, zaczyna się.Tu i ówdzie obłoki pary i dymu, ale nic nie widać bo wszędzie składy wagonów, w pewnym momencie tylko miga mi sylwetka Tr203, widzę ponad wagonami dach szopy i kłęby dymu ale nic więcej, w takiej sytuacji ktoś, taki jak ja staje się niezadowolony, że nic nie widać.To "nic" to oczywiście ciuchcie.Ganz wtacza się na peron trzeci i kończy swój bieg. Mamy około godziny czasu, nasz wrocławski pociąg wjedzie na peron drugi, więc powoli przemieszczam się z mamą na peron drugi i czekamy.Mama siedzi na ławce , ludzi zaczyna przybywać .Ja się kręcę, ale nie mam za bardzo dużego pola manewru.W tym miejscu stacji akurat nic się nie dzieje.Podziwiam semafor na tym peronie karzełkowy kształtowy.Słyszę tylko z oddali gwizd manewrujących teerek, szczęk zderzaków przetaczanych wagonów.Słońce powoli chyli się ku zachodowi.Nasz pociąg ma przybyć w okolicy godziny 18-tej, na zegarze dworcowym jest dopiero siedemnasta .Jest duszno. Roznosi mnie , że też akurat nic nie wjeżdża czy wyjeżdża, no nic, spokój jak nie wiem co w tej części stacji, na towarowej części życie kipi a tu nic .Ale oto w tym bezruchu tej bardzo dużej stacji, nagle ramię karzełka się podniosło_O! ucieszyłem się, coś wreszcie będzie się działo.Przypominam jest lato 1978 roku.Nagle, z głośników słychać komunikat, "Uwaga! Uwaga!.. Po torze drugim przy peronie drugim przejedzie pociąg towarowy, proszę odsunąć się od krawędzi peronu" Coś dla mnie! Reszta w obrazkach jak to wyglądało i jak to zapamiętałem.
1. Fragment budynku dworca i peronu pierwszego, budynek dworca z charakterystycznym dużym kasetonowym z neonami napisem nazwy stacji, dziś już tego nie ma.

Toruń Wsch.1.JPG



2. Widok w kierunku Toruń Miasto, zejście do Wisły.Semafor karzełek i w oddali paraboliczna kładka nad torowiskiem.Wówczas nie było jeszcze wiaduktu drogowego. I oczywiście dłuugo jeszcze zanim zawieszono na tej magistralnej linii przewody sieci trakcyjnej.
ToWsch17.JPG

3.Widok w kierunku Olsztyna
ToWsch2.JPG

.. i od tego moment zaczęło się ..
ToWsch16.JPG

.. z daleka trudna do rozszyfrowania sylweta ciuchci, ale..
ToWsch15.JPG

.. sobie pomyślałem,że to przewidzenie.. czyżby to 246, niemożliwe..
ToWsch3.JPG

.. jednak..- KRZYKNĄŁEM w myślach .. to truman !Ale szczęście!
ToWsch5.JPG

..ze składem próżnych węglarek ..
ToWsch6.JPG

..szedł dość szybko..
ToWsch7.JPG

.. może wydawać się to dziwnym, ale nie pamiętam, żeby wydobywały się kłęby pary czy dymu, po prostu sunął..
ToWsch8.JPG

.. kolos budzący respekt..
ToWsch9.JPG

.. szedł rozpędem spadkiem dość znacznym w kierunku mostów na Wiśle..
ToWsch10.JPG

.. działo się to wszystko tak nagle i szybko, że nie zdążyłem przyjrzeć się jaki to numer..
ToWsch11.JPG

.. skład długi, na moje oko pamięci, jakieś 150 osi, a może i więcej..

ToWsch12.JPG

.. skład przeszedł, stałem jak zaczarowany, obudził mnie dopiero po pewnym czasie głos mojej mamy, z megafonów popłynęła charakterystyczna zapowiedź :Tu stacja Toruń Wschodni, tu stacja Toruń Wschodni, pociąg pośpieszny z Olsztyna do Wrocławia, przez Toruń Główny, Inowrocław, Gniezno, Poznań, Leszno, wjedzie na tor drugi przy peronie drugim, proszę odsunąć się od krawędzi peronu..
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
Toruń Kluczyki, jak dla mnie to najpiękniejsza panorama Torunia- oczywiście złotego okresu czasu pary na PKP , widziana z pociągu tym razem relacji Wrocław-Olsztyn jadącego od strony Inowrocławia.Taki obraz widziałem w każde wakacje dwóch dekad lat 60-tych i 70-tych. Niestety jak na razie nie widziałem takiego ujęcia fotograficznego całego tego terenu wraz z infrastrukturą. Może jest w publikacji, której nie udało mi jak na razie kupić " ZAKŁAD TABORU TORUŃ-KLUCZYKI W LATACH 1944-1994" ? https://archiwum.allegro.pl/oferta/zaklad-taboru-torun-kluczyki-w-latach-1944-1994-i7323109430.html . Może ktoś ma i by był skłonny odsprzedać- chętnie od/kupię ową publikację.
Opiszę czego dotyczą oznaczenia, więc A. Potężna hala parowozowni, B. Warsztaty wagonowe. C. Kotłownia-suszarnia piasku. D.Zbiorniki mazutu. E. Wieża ciśnień niczym drapacz chmur. F. Ogromny zasiek węglowy z dźwigiem bramowym i samojezdnym sześcio zasobnikowym urządzeniem do nawęglania (jedynym tak ogromnym na PKP), sam dźwig jeden z trzech na PKP bramowych. G. Wieża ciśnień miejska. H. To jest bardzo ciekawy element infrastruktury kolejowej,rzadko spotkany na naszych kolejach, kiedyś już o tym coś tam wspomniałem na forum, mianowicie sporej wielkości zasłona -blenda, osłaniająca semafor wjazdowy do Torunia Głównego na szlaku( na nasypie) od strony Inowrocławia, a zasłaniająca semafor na grupie towarowej.










T Kluczyki.JPG
 

raf_oct

Znany użytkownik
Reakcje
270 3 0
Zdjęcie współczesne Torunia Wschodniego z peronu drugiego w kierunku Torunia Miasto (odrobinę historyczne-stary napis nazwy stacji ) odnośnie moich wyżej wklejonych obrazów z prawie tego samego miejsca sprzed czterdziestu czterech lat.
Niestety w ciągu 2 ostatnich lat wymieniono całą sygnalizację kształtową na świetlną. Ja osobiście nie znam zdjęć stacji sprzed około 50 lat. Mam nadzieję że coś się znajdzie.
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
Częstochowa Osobowa, to kolejne dla mnie miasto wakacyjne, nigdy nie byłem w tym mieście o innych porach roku jak tylko pełnia lata , no i rzecz jasna działo to się w złotym okresie pary na PKP. Zawsze pamiętam potworny upał i przede wszystkim stary dworzec Kolei Warszawsko -Wiedeńskiej, niezliczone ilości ludzi, autobusy WPK Ikarusy 620. Spod tego pięknego i zapyziałego dworca przy dzisiejszej ulicy Piłsudskiego przesiadałem się na ...PKS i docierałem do wsi Nieznanice na letnisko u babci i dziadka. Było to rok w rok lat 60-tych. Najbardziej utkwił mi w pamięci rok 1969 , 21 dzień lipca jak statek kosmiczny Apollo 11 po raz pierwszy z ludźmi wylądował na księżycu. Do dziś pamiętam nazwiska tych trzech pionierów podboju srebrnego globu.

Oto obrazek kolejowy odtworzony z pamięci wyobraźni,

bo oczywiście fotografa przy tym nie było. Obraz, który towarzyszył mi za każdym przyjazdem. Otóż jak tylko pamiętam w momencie pierwszego wyjścia z pociągu relacji Wrocław Główny- Częstochowa Osobowa, który to pociąg zatrzymywał się na torze 11 peronu trzeciego, to mój wzrok przykuwał widok stojącego hen daleko Pt31 przy peronie 1 a z pociągiem kieleckim.W pamięci utkwił mi oliwkowy kolor parowozu.
CzO.JPG


Parowóz ze składem stał na tle magazynów spedycyjnych, oddzielał ów skład peron drugi zawsze z kolorową ciżbą ludzi. W tle po prawej stronie jeszcze dwie ikony tego miejsca XIX wieczna przecudowna ~bajkowa w swojej konstrukcji wieża ciśnień Eltexu, no i oczywiście słynny zakład produkcji zapałek podkreślany kominem z napisem nań
" ZA
P
A
Ł
K
I "
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
Dziś peron 1a (kielecki) na zdjęciu Pana Karola Romaniuka (kierunek Kielce) wygląda tak
CzO 2.jpg

i na zdjęciu Pana Arka Jąderko z peronu drugiego to miejsce obecnie za dnia
CzO3.jpg






i na zdjęciu Pana Jarosława Lizaka w nocnym ujęciu z peronu trzeciego
CzO4.jpg






( na którym zawsze wysiadałem i przechodziłem przejściem przez tory, ponieważ wówczas nie było tej widocznej estakady, przejście przez tory osłaniane szlabanami było mniej więcej w tym samym miejscu co dziś ta widoczna estakada nad torami ).
Wszystkie zdjęcia z https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=560&ed=0&okno=galeria&str=3
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.808 525 30
Dziś peron 1a (kielecki) na zdjęciu Pana Karola Romaniuka (kierunek Kielce) wygląda tak
i na zdjęciu Pana Arka Jąderko z peronu drugiego to miejsce obecnie za dnia
i na zdjęciu Pana Jarosława Lizaka w nocnym ujęciu z peronu trzeciego
A można wiedzieć, gdzie jest ten wspaniały peron? I jak wyglądał dawniej? W końcu w tym wątku prezentujemy wygląd tego samego miejsca dawniej i dziś.
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
A można wiedzieć, gdzie jest ten wspaniały peron? I jak wyglądał dawniej? W końcu w tym wątku prezentujemy wygląd tego samego miejsca dawniej i dziś.
Przepraszam, ale niestety nie zdążyłem połączyć obu wpisów i stąd powstała ta dezinformująca niewiadoma. Trzy współczesne zdjęcia ostatniego mojego wpisu dotyczą dworca kolejowego Częstochowa Osobowa.
Pejzaż tej stacji sprzed ponad pięćdziesięcioma laty zmienił się nie do poznania. Dobudowane/rozbudowane-podwyższone perony, wiaty nad peronami, estakada dla podróżnych nad torami i te klocko-kostki budynki z tandetnymi zdobieniami pseudo architektonicznymi "nowego" niby dworca(który będzie zburzony niebawem), wyburzone magazyny spedycji.

Jedyne co pozostało z tamtych dawnych czasów to (chyba) ten betonowy kozioł oporowy i jedno komorowy semafor z wiecznie świecącym się światłem czerwonym.

CzO.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.808 525 30
Poprawiłem trochę wstawiony obrazek. Jeżeli coś jest nie tak, jak miało być, proszę o kontakt na pw. Proszę też o bardziej staranne przygotowanie i wstawianie obrazków czy zdjęć, bez pozostawiania zbędnych białych pól.
 

Podobne wątki