• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dawniej i dziś

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.724 51 5
Ja pamiętam z początku lat 90tych, kiedy wracaliśmy z ojcem z Gdyni na Śląsk wagonem socjalnym, na końcu składu był wagon chłodnia.
Ale nie zwróciłem uwagi, co było na nim napisane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.808 525 30
Wagony chłodnie typu 202L zostały przerobione na wagony typu 211K (do przesyłek ekspresowych) dopiero po 1980 roku
I z tego, co pamiętam, niektóre były przemalowane na czerwonobrązowo (kolor czerwony "tlenkowy"). Ale pamiętam też wagony wciąż białe, z napisem "Przesyłki ekspresowe" (lub coś podobnego, dokładnego sformułowania nie pamiętam).
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.900 8 0
Wagony chłodnie typu 202L zostały przerobione na wagony typu 211K (do przesyłek ekspresowych) dopiero po 1980 roku
No właśnie.
I z tego, co pamiętam, niektóre były przemalowane na czerwonobrązowo (kolor czerwony "tlenkowy"). Ale pamiętam też wagony wciąż białe, z napisem "Przesyłki ekspresowe" (lub coś podobnego, dokładnego sformułowania nie pamiętam).
Wszystkie przebudowywane w Ostrowie chłodnie na wagony do przesyłek ekspresowych - zmieniały swój kolor. Jednak adaptacja do nowej funkcji nie polegała wyłącznie na zmianie koloru. W wagonie przebudowywano ścianę czołową, boczne drzwi ładunkowe oraz likwidowano izolację termiczną i całe wyposażenie chłodząco - wentylacyjne (włącznie z zasobnikami kanałami do lodu)
Jeśli Andrzeju widziałeś białe wagony z oznaczeniem "przesyłek ... " - to jest to ciekawostka. Być może typową chłodnię (która była jeszcze chłodnią :) ) specjalnie wyróżniono i oznakowano do przewozu konkretnych towarów spożywczych ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.808 525 30
A może te chłodnie były adaptowane do przewozu przesyłek ekspresowych nie tylko przez ZNTK Ostrów? Głowy nie dam, ale wydaje mi się, że widziałem białe wagony z takim opisem. Ale mogło też być tak, jak piszesz, że wciąż były to chłodnie, tylko przeznaczone i oznakowane specjalnie do przewozów konkretnych towarów.
 
Reakcje
3.662 30 0
Wykolejony Pt47-? na skutek pękniętego łubka. Widok od strony Krzyża, zdjęcie wykonał z nastawni stojącej tuż przy przejeździe kolejowym pan Ryszard Tomczuk.
Gwoli uzupełnienia tylko, wykolejonym parowozem była Pt47-108 z MD Kostrzyn, a na wspomnianej stronie na FB są też inne zdjęcia z tego wypadku, autorstwa wspomnianego Ryszarda Tomczuka.

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.ne...=ec71e87792c7e5ee0899baaeba85d4a8&oe=61ADA5E6

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.ne...=57fb105577e0fbcfe81c34b021dfbfb7&oe=61ACD80A

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.ne...=7bcc84d30e0f9ec0db79d00841c1d16a&oe=61AD9327

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.ne...=1ea6a3d63005e61f2d73e8cd4bd535d0&oe=61AC2511

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.ne...=f735838fcb01cf7e66164f1452631951&oe=61AD5994

Poniżej fragment jednego z powyższych zdjęć z widocznym nr inwentarzowym parowozu.

Pt47-108 wykolejona na stacji Nowe Drezdenko. Autor Ryszard Tomczuk..jpg
 
Reakcje
3.662 30 0
Zdjęcia z nieczynnej już i nieprzejezdnej linii Kamienna Góra – Jelenia Góra, przedstawiające przejazd kolejowy w miejscowości Mysłakowice.
Pierwsze (dawniej) z 1985 r., autorstwa, niestety zmarłego w 2021 r., pana Andrzeja Szpaka.
https://jbc.jelenia-gora.pl/dlibra/publication/29304/edition/27411/content
Drugie (dzisiaj) z Google Map, Street View, z 2012 r
https://www.google.pl/maps/@50.8449...4!1sNSp18zXSoWjy647R2DOmqg!2e0!7i13312!8i6656

27 lat dzieli oba zdjęcia, jedyne co pozostało to szyny na przejeździe (dalej ginące w trawie) i prawdopodobnie dwa, niskie słupki po prawej, plus jeden wyższy pomiędzy nimi.

Mysłakowice. Przejazd drogowy, fot. Andrzej Szpak. 1985..jpg
 
Reakcje
3.662 30 0
Drugie (dzisiaj) z Google Map, Street View, z 2012 r
Wydaje mi się że od roku 1985 go minęło 36 lat a nie 27 ale mogę się mylić. W końcu nie byłem orłem z matematyki
Oj chyba nie ;) ...a tak na serio, zerknij na datę zrobienia drugiego zdjęcia w opisie, na Street View, zawsze podawany jest rok małymi cyferkami, w prawym, dolnym rogu widoku. Pewnie zmyliło Cię te (dzisiaj), ale odniosłem się w ten sposób tylko do tytułu Tematu (dawniej) i (dzisiaj), choć te (dzisiaj) jest z 2012 r.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.669 65 3
No tak masz rację. Odniosłem się do dzisiejszego dzisiaj ;). I nie zwróciłem uwagi że to dzisiaj było 9 lat temu:X3:.
Przepraszam za zamieszanie.
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
No tak masz rację. Odniosłem się do dzisiejszego dzisiaj ;). I nie zwróciłem uwagi że to dzisiaj było 9 lat temu:X3:.
Przepraszam za zamieszanie.
Porównanie dobre, ale z "wczoraj i bardziej wczoraj".
To teraz nie pozostaje Ci nic innego jak bujnąć się tam z aparatem i zrobić trzecie zdjęcie z dzisiaj, żeby pasowało do wątku ;););)
 
Reakcje
3.662 30 0
Porównanie dobre, ale z "wczoraj i bardziej wczoraj".
Oj tam, oj tam... w temacie co jakiś czas pojawiają się wpisy, które można określić "wczoraj i bardziej wczoraj", a nawet "bardziej wczoraj i jeszcze bardziej wczoraj" ;).

Aby się "zrehabilitować" :), poniżej zdjęcia przystanku Bzowiec (położonego za Dobrym Miastem w kierunku Ornety) - pierwsze z 7.09.2018 r., drugie z 13.11.2021 r. Bzowiec to "prawdziwy pionier", jest pierwszym z przystanków i stacji położonych na linii nr 221 (Gutkowo - Braniewo), który nabiera "nowego kształtu" podczas właśnie odbywającej się modernizacji linii.

Linia nr 221. Bzowiec 7.09.2018 i 13.11.2021.jpg


.... oraz przystanek Lubomino - pierwsze zdjęcie z 10.09.2018 r., drugie z 4.11.2021 r. Jak widać, Lubomino cierpliwie czeka na swoją kolej - choć tor od kilku miesięcy "pachnie nowością". Ciekawe, czy zachowany - choć od dawna nieczynny - drewniany budynek dworca, z czasów KPEV, zostanie wyremontowany, czy wyburzony, a na peronie stanie wiata. Żadnej tabliczki "obiekt zabytkowy" na nim nie ma... więc być może jego dni są już policzone.

Linia nr 221. Lubomino 10.09.2018 i 4.11.2021.jpg


W przypadku obu powyższych porównań, zdjęcia dzieli niewielki interwał czasowy (jak na inne porównania w tym Temacie), zaledwie nieco ponad 3 lata, jednak "to se ne vrati" jak to mówią Czesi...
 

Podobne wątki