• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ciekawostki z internetu

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.674 50 5
Ciekawa sprawa. Patrząc na "połączenia" czerwoną kreską, można spodziewać się bezpośredniego połączenia Wiednia ze Lwowem.
Czy takie było? Jeśli tak, to ciekaw jestem składu takiego pociągu (pewnie w Krakowie część wagonów była do/odczepiana).....
 

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
601 4 1
A to i ja się pochwalę - bo wydaje mi się , że jest czym ;). Choć nie całkiem to modelarstwo ;)

Kilkanaście lat temu z kolegą Darkiem Milerskim zacząłem zbierać polskie piosenki "kolejowe" - to znaczy takie, w których występuje jakiekolwiej słowo typu "parowóz, peron, wagon, zwrotnica, dworzec" itp. albo są stworzone przez śpiewających kolejarzy (Suliga, Szarek i inni) Po kilku latach Darek się "wykruszył" ja zaś zbierałem nadal. W niektórych piosenkach takich "okołokolejowych" słów jest mnóstwo, w niektórych zaś występuje tylko raz. Ale występuje. I to ją "kwalifikuje". Szukam wszędzie: po strychach, bibliotekach, w necie, na płytach. Niektóre piosenki są w nutach, inne w filmikach, a jeszcze inne w MP3.

a chwalę się, bo właśnie dziś do moich zbiorów trafiła piosenka kolejowa numer 3000 (słownie trzy tysiące). Jest to utwór grupy o sympatycznej nazwie "Peron Wędrowny" (sł. i muz. Ireneusz Gregowski), A zamieszczam ją tu, bo znalazłem ją w sieci:


Jeśliby ktoś chciał sobie pośpiewać (z gitarą lub bez) to (gdy się będzie dało, bo znów się nie da:() załączę też tekst i akordy

Panie Irku dziękuję za tę piosenkę
 

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
601 4 1
ponieważ dalej "nie da się" wziąłem i zOCRowałemn:

PIOSENKA O ŻNIŃSKIEJ CIUCHCI
sł. i muz. Irek Gregowski, wyk. PERON WĘDROWNY

Pojadę latem, Pojadę latem do Żnina E
Pojadę latem, Pojadę latem do Żnina AE
W tę niedaleką podróż wezmę z sobą syna. HAE(H)

Będziemy jechać, będziemy jechać ciuchcią.
Będziemy jechać, będziemy jechać ciuchcią!
Z Gąsawy, Biskupina do Wenecji, do Żnina.

Lidka czerwona, Lidka niebieska, E
Leon, Las i inne parowozy E
Hej! Wieźcie nas w drogę! AE
Nich żyją dwieście lat ciuchcie wąskotorowe! HAE(H)

Pojadę latem, aby usłyszeć kół turkot.
Pojadę latem, aby usłyszeć kół turkot!
W tę wakacyjną trasę wyruszę razem z córką.

Będziemy jechać, będziemy jechać ciuchcią.
Będziemy jechać, będziemy jechać ciuchcią!
Przez Rogowo do Ośna... Nie! Tam już nie można.

Lidka czerwona, Lidka niebieska... (pięćset)

Pojadę latem, pojadę znów w tamte strony.
Pojadę latem, pojadę znów w tamite strony!
Na tym stalowym szlaku nie zabraknie mojej żony.

Będziemy jechać, będziemy jechać ciuchcią.
Będziemy jechać, będziemy jechać ciuchcią!
Na Oćwiekę do Szelejewa... Nie! Tam już się nie da.

Lidka czerwona, Lidka niebieska... (tysiąc)

Pojadę latem, pojadę wiosną i zimą.
Pojadę latem, pojadę wiosną, nawet zimą.
W te ukochane miejsca pojadą z całą rodziną.

Będziemy jechać, będziemy jechać ciuchcią.
Będziemy jechać i będzie jak w niebie!
Hej perony, stacyjki w Gąsawie, w Rydlewie.

Lidka czerwona, Lidka niebieska... (milion)
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.102 121 1
Ciekawostki z Internetu - rynek-kolejowy.pl

SKPL kupiło wagony pierwszej klasy od DB
Prywatny operator SKPL kupił od Deutsche Bahn dwadzieścia świeżo wycofanych z ruchu wagonów pierwszej klasy. Wagony są w dobry stanie i mogą kursować w komunikacji międzynarodowej.
– Potwierdzam, że SKPL kupił 20 wagonów przedziałowych klasy pierwszej od Deutsche Bahn – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Tomasz Strapagiel, prezes SKPL. Jak dodał, spółka tworzy wagonowy pool taborowy i nie jest zainteresowana samodzielnym wykorzystaniem wagonów przy przewozach dalekobieżnych, czy międzynarodowych. Chciałaby je wynajmować chętnym.
Wagony są w dobrym stanie technicznym. Mają certyfikaty RIC, mogą więc kursować w relacjach międzynarodowych, np. z Polski do Niemiec, albo do Austrii czy Czech. W Polsce można je było zobaczyć dawniej w pociągach BWE i w starym Wawelu, zanim obsługę tych pociągów przejęło PKP Intercity. Co bardzo ważne: są przygotowane do kursowania z prędkością 200 km/h.
Wagony są typu Z reprezentują wysoką kulturę techniczną. Posiadają klimatyzacje oraz bardzo ciche wózki wagonowe. Przedziały wyposażone są w wykładziny oraz wygodne fotele pasażerskie. Jest w nich duży stolik, są gniazdka do ładowania urządzeń elektrycznych. Mają indywidualne oświetlenie do czytania, ich cechą charakterystyczną są drewnopodobne ściany i duże okna.
Obecnie wagony przechodzą przeglądy w Niemczech, pierwsze z nich dotrą do Polski jeszcze w 2023 roku. Co więcej: Jeszcze w tym roku SKPL zamierza kupić inne wagony z Niemiec. [...]
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.649 51 2
Ciekawostki z Internetu - rynek-kolejowy.pl

SKPL kupiło wagony pierwszej klasy od DB
Prywatny operator SKPL kupił od Deutsche Bahn dwadzieścia świeżo wycofanych z ruchu wagonów pierwszej klasy. Wagony są w dobry stanie i mogą kursować w komunikacji międzynarodowej.
– Potwierdzam, że SKPL kupił 20 wagonów przedziałowych klasy pierwszej od Deutsche Bahn – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Tomasz Strapagiel, prezes SKPL. Jak dodał, spółka tworzy wagonowy pool taborowy i nie jest zainteresowana samodzielnym wykorzystaniem wagonów przy przewozach dalekobieżnych, czy międzynarodowych. Chciałaby je wynajmować chętnym.
Wagony są w dobrym stanie technicznym. Mają certyfikaty RIC, mogą więc kursować w relacjach międzynarodowych, np. z Polski do Niemiec, albo do Austrii czy Czech. W Polsce można je było zobaczyć dawniej w pociągach BWE i w starym Wawelu, zanim obsługę tych pociągów przejęło PKP Intercity. Co bardzo ważne: są przygotowane do kursowania z prędkością 200 km/h.
Wagony są typu Z reprezentują wysoką kulturę techniczną. Posiadają klimatyzacje oraz bardzo ciche wózki wagonowe. Przedziały wyposażone są w wykładziny oraz wygodne fotele pasażerskie. Jest w nich duży stolik, są gniazdka do ładowania urządzeń elektrycznych. Mają indywidualne oświetlenie do czytania, ich cechą charakterystyczną są drewnopodobne ściany i duże okna.
Obecnie wagony przechodzą przeglądy w Niemczech, pierwsze z nich dotrą do Polski jeszcze w 2023 roku. Co więcej: Jeszcze w tym roku SKPL zamierza kupić inne wagony z Niemiec. [...]
W Niemczech jest prawo zakazujące złomowania taboru (lokomotyw i wagonów) niepotrzebnych ale ciągle sprawnych technicznie. W zamyśle, chodziło o to by ułatwić wejście na rynek przewozów kolejowych innym podmiotom. W zakresie przewozów pasażerskich uratowało to od zaorania wiele lokalnych połączeń.
U nas takiego prawa nie ma i zleca się złomowanie taboru stosując nawet zapisy w jaki sposób i co pociąć by nie dało się już nic użyć.
Koleje Czeskie oraz czeski Regiojet mocno skorzystały i zakupiły w sumie kilkaset takich wagonów (z DB i OBB, w tym drugim przypadku po gigantycznej wymianie taboru na składy Railjet) przez co zdecydowanie podniosły komfort podróży w swoich pociągach. Cena sprawnego wagonu, z klimatyzacją, cichymi wózkami, wyciszonymi przejściami międzywagonowymi z dopuszczeniem do prędkości 200 kmh sięgała ok 200-250 tys. euro...
A nasze PKP IC ciągle zleca remonty ponad 30-to letnich ceglarzowych trupów... koszty remontu pojedynczeo wagonu sięgają milionów, a efekt jest wyłącznie pudrowanie trupa. Głośny, wolny i przestarzały...
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.102 121 1
Ciekawostki z Internetu - rynek-kolejowy.pl

Historyczna wygrana Pesy. Trzymiliardowy kontrakt na 62 pociągi dla Rumunii
Pesa Bydgoszcz osiągnęła ogromny sukces na rynku Rumuńskim. Wygrała tam kolejny przetarg - tym razem na aż 62 nowe pociągi warte ok. 3 miliardów złotych. I będzie to największy kontrakt w historii firmy.
Już we wrześniu napłynęły do nas świetne wieści z rynku Rumuńskiego - w zorganizowanym przez rządową agencję rozwoju kolei ARF przetargu na dostawy 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla połączeń Inter-Regio polski producent pokonał Siemens i Alstom. Na podpisanie czeka umowa na dostawy warte 1,2 mld złotych - wraz z 15-letnim utrzymaniem oraz opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania.
Jak informowaliśmy wówczas, Pesa stała się jednocześnie faworytem w jeszcze większym postępowaniu - na dostawę, w trzech transzach, aż 62 elektrycznych regionalnych zespołów trakcyjnych z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat. Rozstrzygnięcie zapadło dziś (30 października) w Bukareszcie.
Jak poinformowała agencja ARF, Pesa została zwycięzcą przetargu we wszystkich trzech partiach. Wartość szacunkowa projektu wynosi od 3,237 do 4,150 mld lei netto - to oznacza od 2,9 do aż 4,15 mld złotych. [...]
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.102 121 1
Ciekawostki z Internetu - rynek-kolejowy.pl

Sezonowa myjnia PKP Intercity w Krakowie
Trwają ostatnie prace związane z odbiorem sezonowej automatycznej myjni PKP Intercity zlokalizowanej na terenie bocznicy w Krakowie. Nowoczesna myjnia jest kolejnym z zakończonych projektów w ramach strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Obiekt powstał w ciągu siedmiu miesięcy od rozpoczęcia budowy, a wykonawcą kontraktu wartego 21,9 mln zł brutto jest firma Budimex.
Jak informuje PKP IC, Inwestycja polegała na budowie stanowiska mycia dla taboru kolejowego na jednym z torów wraz z infrastrukturą techniczną, obejmując także budowę budynku magazynowo - technicznego jednokondygnacyjnego stanowiącego zaplecze technologiczne dla myjni taboru szynowego.
Stanowisko mycia z infrastrukturą towarzyszącą umożliwi obsługę taboru kolejowego pod kątem wykonywania czynności czyszczenia zewnętrznego w zakresie zgodnym z Dokumentacją Systemu Utrzymania, w tym między innymi:

  • Mycia zewnętrznego boków i skosów (górnych i dolnych) pudeł pojazdów bez mycia dachów w myjni automatycznej stacjonarnej,
  • Domywania ręcznego pudeł, w tym usuwania graffiti,
  • Oczyszczania ścieków i neutralizowania środków chemicznych używanych do mycia przed odprowadzeniem ich do kanalizacji,
  • Zabezpieczania podwozi taboru kolejowego przed obladzaniem.