Apel czasopisma "Świat Kolei"
Jako najstarsze w Polsce czasopismo o tematyce kolejowej wyrażamy głębokie zaniepokojenie przyjętą przez Sejm nowelizacją prawa karnego. Obawiamy się, że nowe przepisy, nie przynosząc żadnych korzyści dla bezpieczeństwa państwa, staną się jedynie pretekstem do stosowania nieuzasadnionych represji wobec środowiska miłośników kolei oraz wszystkich pasażerów korzystających w pociągu z urządzeń służących do rejestracji obrazu i dźwięku (choćby zwykłych smartfonów).
Naszą obawę podsycają bieżące wydarzenia - w ostatnich miesiącach doszły do nas wiadomości o kilku przypadkach osób zatrzymanych i szykanowanych za fotografowanie kolei na ogólnodostępnym terenie.
Przyjęta przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustawa stwarza dalsze możliwości stosowania aparatu represji; co gorsza, zawiera wiele luk i niedopowiedzeń, które mogą być interpretowane na niekorzyść obywatela. Już wkrótce może wrócić niesławna tabliczka „zakaz fotografowania”, znana ze słusznie minionego systemu - przypomnijmy, że jeszcze w latach 80. takie tablice można było spotkać nawet na słupach telefonicznych i drewnianych ustępach.
❗ Podkreślamy, że w pełni rozumiemy specyfikę czasów i konieczność wzmacniania obrony narodowej; ponadto nasze stanowisko dotyczy wyłącznie kwestii fotografowania kolei i innej infrastruktury na obszarze ogólnodostępnym, nie opiniujemy natomiast zagadnień ochrony obiektów o znaczeniu strategicznym, takich jak elektrownie czy bazy paliw. Nasz apel nie ma także wydźwięku politycznego - pozostajemy politycznie bezstronni, a jedynie opiniujemy szkodliwe według nas zapisy prawne.
W naszej opinii zakaz fotografowania kolei nie przyniesie żadnych rzeczywistych korzyści dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz infrastruktury. Oto kilka argumentów:
1⃣ Żyjemy w czasach powszechnych zdjęć satelitarnych i lotniczych, widocznych w publicznie dostępnych serwisach (m.in. Google Maps). Każdy obiekt, niezależnie od jego statusu dostępności z poziomu ulicy, jest dziś doskonale widoczny na mapach satelitarnych. Ponadto znaczna większość obiektów została już dawno sfotografowana, a ich zdjęcia zostały na przestrzeni lat udostępnione w Internecie.
2⃣ Technologia utrwalania obrazu nie wymaga dziś posługiwania się dużymi aparatami fotograficznymi. Ewentualni szpiedzy dysponują dziś znacznie lepszymi środkami wywiadu, niż aparaty fotograficzne. W celu śledzenia ruchu kolejowego i rozpoznania infrastruktury wykorzystują satelity, drony czy wreszcie miniaturowe kamery, których służby porządkowe w żaden sposób nie są w stanie zauważyć - w przeciwieństwie do fotografa stojącego na otwartym polu z pokaźnych rozmiarów lustrzanką.
3⃣ W czasach olbrzymiej popularności osobistych urządzeń utrwalających dźwięk i obraz zakaz fotografowania na obszarze kolejowym nie jest możliwy do wyegzekwowania - służby musiałyby podejrzewać o szpiegostwo dosłownie każdego pasażera.
Obserwując dotychczasową nadmierną gorliwość służb porządkowych wobec osób fotografujących kolej, obawiamy się, że po wprowadzeniu nowelizacji prawa karnego znacznie wzrośnie ilość przypadków naruszenia wolności osobistych z niejasnych, niezdefiniowanych przyczyn. Podkreślamy, że w procesie tworzenia nowych zapisów nie odbyły się żadne międzyresortowe ani społeczne konsultacje. Obecny projekt jest niejasny - brakuje na przykład jednoznacznego określenia sposobu oznaczenia miejsc objętych zakazem fotografowania.
Dlatego, doceniając dziedzictwo ponad trzech dekad wolnej Polski, sprzeciwiamy się wprowadzeniu zapisów nieprzystających do współczesnych realiów i nielicujących z demokratycznymi standardami.
‼ Jeszcze nie jest za późno - apelujemy do Senatorów o złożenie odpowiednich poprawek pod projektem zmiany ustawy o Kodeksie Karnym.
Prosimy również miłośników kolei o niepublikowanie zdjęć transportów wojskowych i innych materiałów mogących choć w niewielkim stopniu stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa czy tajemnicy wojskowej. Bądźmy odpowiedzialni!
Zachęcamy do udostępniania posta, dyskusji na ten temat i kontaktu z Senatorami reprezentującymi Państwa region.
---
Audyt obywatelski Rynek Kolejowy Transport-Publiczny.pl Z krawędzi peronu Fundacja Pro Kolej Panoptykon
Paweł Arndt Senator RP Marek Borowski Bogdan Borusewicz Marcin Bosacki Krzysztof Brejza Alicja Chybicka Leszek Czarnobaj Artur Dunin - Twój Senator Jerzy Fedorowicz Zygmunt Frankiewicz Beniamin Godyla - Senator RP Tomasz Grodzki Danuta Jazłowiecka Kazimierz Kleina Bogdan Klich Andrzej Kobiak Senator Dialogu Magdalena Kochan - Senator RP Agnieszka Kołacz-Leszczyńska Władysław Komarnicki Beata Małecka-Libera Senator RP Antoni Mężydło Aleksander Pociej - Senator RP Jadwiga Rotnicka Sławomir Rybicki - Senator RP Adam Szejnfeld Ryszard Świlski Jerzy Wcisła - Senator RP Barbara Zdrojewska Bogdan Zdrojewski Wojciech Ziemniak Gabriela Morawska-Stanecka Michał Tomasz KAMIŃSKI Jan Filip Libicki Kazimierz Michał Ujazdowski Krzysztof Kwiatkowski Lidia Staroń Wadim Tyszkiewicz Stanisław Gawłowski Jan Maria Jackowski Jacek Bury Adam Bodnar