• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny AWL/Lima - modele elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED250

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 8 0
W wersji analogowej wyposażonej w dekoder esu zgodnie z instrukcją mamy:
F0 - światła dwa białe oraz dwa czerwone zmienne kierunkowo
F1 - światło górne kabiny A w przypadku zadania w jej kierunku jazdy
F2 - światło górne kabiny B w przypadku zadania w jej kierunku jazdy

Wszystko. Model wyposażony w dekodery jazdy esu jeździ poprawnie. Ani jakoś nadzwyczajnie, ani nie ma się do czego przyczepić. Trochę słychać napęd. Tyle.
Ale dekoder jazdy dokupiłeś oddzielnie do wersji analogowej? Czy był już wyposażony w dekoder jazdy?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.018 577 30
W wersji analogowej wyposażonej w dekoder esu zgodnie z instrukcją mamy:
F0 - światła dwa białe oraz dwa czerwone zmienne kierunkowo
F1 - światło górne kabiny A w przypadku zadania w jej kierunku jazdy
F2 - światło górne kabiny B w przypadku zadania w jej kierunku jazdy
Rozumiem, że w modelu nie ma możliwości włączenia światła manewrowego (sygnał Tb 1) lub sygnału do jazdy po torze niewłaściwym (Pc 2). A czy w modelu jest oświetlenie wnętrza? Jeżeli jest, to czy da się je niezależnie włączyć i wyłączyć (oczywiście z dekoderem)? Czy dałoby się wrzucić skan lub chociaż zdjęcie informacji z instrukcji?
 

MateuszS

Aktywny użytkownik
Reakcje
451 61 2
Rozumiem, że w modelu nie ma możliwości włączenia światła manewrowego (sygnał Tb 1) lub sygnału do jazdy po torze niewłaściwym (Pc 2). A czy w modelu jest oświetlenie wnętrza? Jeżeli jest, to czy da się je niezależnie włączyć i wyłączyć (oczywiście z dekoderem)? Czy dałoby się wrzucić skan lub chociaż zdjęcie informacji z instrukcji?
Do tej pory dystrybuowano modele analogowe bez oświetlenia wnętrza.
Przed wysyłką ( zamawiałem analog w przedsprzedaży )dostałem majla z zapytaniem/ofertą zmiany.
były dwie opcje.
Opcja 1. DCC z dźwiękiem z dekoderem ESU LokSound 5/AWL ED250 +370 zł - termin dostawy: koniec lipca 2025
Opcja 2. DCC z dźwiękiem z dekoderem ESU LokSound 5/AWL ED250 i oświetleniem wnętrza wagonów +750 zł - termin dostawy: koniec lipca/początek sierpnia 2025.
Jeżeli wybierze Pan opcję cyfrową, prosimy o zapłatę jednorazową (3055 zł lub 3435 zł odpowiednio), podając jako tytuł płatności numer zamówienia
 

Noah

Znany użytkownik
Reakcje
741 3 0
Ale dekoder jazdy dokupiłeś oddzielnie do wersji analogowej? Czy był już wyposażony w dekoder jazdy?
Odzielnie, standardowy esu mtc 21 pin. Nic dodatkowo nie programowałem.
Funkcje które wymieniłem są tak właśnie opisane w instrukcji i działają.
Nie ma tam wymienionego nic więcej.

Rozumiem, że w modelu nie ma możliwości włączenia światła manewrowego (sygnał Tb 1) lub sygnału do jazdy po torze niewłaściwym (Pc 2). A czy w modelu jest oświetlenie wnętrza? Jeżeli jest, to czy da się je niezależnie włączyć i wyłączyć (oczywiście z dekoderem)? Czy dałoby się wrzucić skan lub chociaż zdjęcie informacji z instrukcji?
3x nie. Co więcej, nie da się wyłączyć świateł końca pociągu.

Może Karol coś poradzi jak go weźmie na warsztat. :)
 

MateuszS

Aktywny użytkownik
Reakcje
451 61 2
Odzielnie, standardowy esu mtc 21 pin. Nic dodatkowo nie programowałem.
Funkcje które wymieniłem są tak właśnie opisane w instrukcji i działają.
Nie ma tam wymienionego nic więcej.



3x nie. Co więcej, nie da się wyłączyć świateł końca pociągu.

Może Karol coś poradzi jak go weźmie na warsztat. :)
jest możliwość połączenia dwóch ezt? jeśli nie ma to osobne wyłączanie świateł końca ma raczej średni sens
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.018 577 30
nawet zdarzyło się że jechał podwójny
Ale jaką sensację z tego zrobiono i że jechał w podwójnej trakcji "aż 200 km/h". :D Tak, jakby było coś nadzwyczajnego w tym, że dwa połączone zespoły mogą jechać z taką samą prędkością, jak pojedynczy. A na serio, to jeżeli w modelu sprzęgów nie ma i nie jest możliwe sprzęgnięcie dwóch modelowych zespołów, to faktycznie nie widzę potrzeby niezależnego włączania świateł białych i czerwonych. W dzisiejszych czasach nie zdarza się sytuacja, jaka miała miejsce w epoce IV i wcześniej, że w dzień pociąg miał wyłącznie światła czerwone z tyłu, a z przodu nie miał żadnych świateł. Natomiast przydałaby się możliwość niezależnego włączenia oświetlenia wnętrza, nie mówiąc już o oświetleniu kabin maszynisty.
 

techno

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
1.531 24 0
Reakcje
3 2 0
A co ma "elektronika modelu" do tego? Zaprogramowanie i mapowanie funkcji (przypisanie klawiszy do poszczególnych funkcji) i dostępne dźwięki (w tym ew. zapowiedzi) zależą tylko od dekodera, "elektronika modelu" decyduje tylko o tym, które wyjścia funkcyjne dekodera sterują którymi światłami modelu (ew. innymi funkcjami, jak generator dymu, czy elektromagnetyczne sprzęgi, ale akurat modelu ED250 to nie dotyczy).

Model jest już w sprzedaży, ktoś już się nim pochwalił na forum, a dalej "nic nie ujawniono"? o_O A co jest w instrukcji modelu?
Co ma elektronika modelu? Nie wyobrażam sobie aby co model to inne mapowanie klawiszy od sasa do lasa. A wracajac do zapowiedzi to na stronie esu brak zapowiedzi dla ED250, są tylko dla ETR610. Nie chciałbym aby polski model Pendolino miał komunikaty po włosku. Już w zapowiedzi prezentacji modelu AWL zapowiada autorskie komunikaty w zależności od trasy połączeń. Ponadto wersja dcc bedzie miała obsługę świateł w wagonach nie tylko czołowych.
Czekam na testy modelu z pełnym DCC
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.018 577 30
Co ma elektronika modelu? Nie wyobrażam sobie aby co model to inne mapowanie klawiszy od sasa do lasa.
Może sobie kolega @zbig10101 wyobrażać lub nie, ale w praktyce tak jest. Powtórzę: od elektroniki modelu zależy które wyjście funkcyjne dekodera (F0r, F0r, AUX1, AUX2, itd.) połączone jest z którym światłem i różni producenci modeli stosują różne przyporządkowanie wyjść do świateł. Standardem jest tylko połączenie wyjścia świateł przednich (F0f) z białymi światłami z przodu, a wyjścia świateł tylnych (F0r) z białymi światłami z tyłu. Światła czerwone często (ale nie zawsze) są połączone z wyjściami AUX1 i AUX2 dekodera. W starszych modelach, a teraz także tam, gdzie nie ma potrzeby rozdzielenia świateł białych i czerwonych (jak rozumiem, tak jest też w modelu ED250), do wyjścia F0f podłącza się też czerwone światła z tyłu, a do wyjścia F0r - czerwone światła z przodu - dzięki temu światła czerwone z tyłu włączają się jednocześnie ze światłami białymi z przodu, a po zmianie kierunku - odwrotnie. Inne światła, jak oświetlenie wnętrza, kabin maszynistów itp. są podłączane do pozostałych wyjść (AUX1, AUX2 itd.) i to jest różne w różnych modelach. Mapowanie klawiszy, czyli przypisanie wyjść dekodera do poszczególnych klawiszy to zupełnie inna sprawa i to zależy wyłącznie od zaprogramowania samego dekodera, a nie od elektroniki modelu. Teoretycznie mapowanie można zmienić sobie samemu, ale w dekoderach różnych producentów robi się to w różny sposób (czasami łatwiej, czasami trudniej), więc trzeba wiedzieć jak to zrobić.
A wracajac do zapowiedzi to na stronie esu brak zapowiedzi dla ED250, są tylko dla ETR610. Nie chciałbym aby polski model Pendolino miał komunikaty po włosku. Już w zapowiedzi prezentacji modelu AWL zapowiada autorskie komunikaty w zależności od trasy połączeń.
Do tego celu konieczna jest modyfikacja oprogramowania dekodera - jak rozumiem firma AWL zamierza pozyskać tak zmodyfikowane dekodery.
Ponadto wersja dcc bedzie miała obsługę świateł w wagonach nie tylko czołowych.
No to szkoda, że firma nie przewidziała możliwości zamontowania oświetlenia przez użytkownika. Z filmiku podlinkowanego wyżej wynika, że wersja cyfrowa z oświetleniem będzie miała inną płytkę elektroniczną, co uważam za nieporozumienie. Ja na przykład, jeżeli miałbym kupować model ED250, wolałbym wersję cyfrową bez dźwięku, ale jednak z oświetleniem wnętrza i wybrałbym wersję analogową z oświetleniem, a dekoder jazdy (bez dźwięku) założyłbym sobie sam. Niestety, z informacji kolegi @MateuszS wynika, że poza wersją analogową można kupić wersję DCC z dźwiękiem i wybrać model z oświetleniem lub bez, jednak nie można wybrać wersji bez dźwięku, ale z oświetleniem wnętrza.
były dwie opcje.
Opcja 1. DCC z dźwiękiem z dekoderem ESU LokSound 5/AWL ED250 +370 zł - termin dostawy: koniec lipca 2025
Opcja 2. DCC z dźwiękiem z dekoderem ESU LokSound 5/AWL ED250 i oświetleniem wnętrza wagonów +750 zł - termin dostawy: koniec lipca/początek sierpnia 2025.
Czekam na testy modelu z pełnym DCC
Ja też czekam. ;)
 

eSeMzOp

Nowy użytkownik
Reakcje
20 0 0
No to szkoda, że firma nie przewidziała możliwości zamontowania oświetlenia przez użytkownika. Z filmiku podlinkowanego wyżej wynika, że wersja cyfrowa z oświetleniem będzie miała inną płytkę elektroniczną, co uważam za nieporozumienie. Ja na przykład, jeżeli miałbym kupować model ED250, wolałbym wersję cyfrową bez dźwięku, ale jednak z oświetleniem wnętrza i wybrałbym wersję analogową z oświetleniem, a dekoder jazdy (bez dźwięku) założyłbym sobie sam. Niestety, z informacji kolegi @MateuszS wynika, że poza wersją analogową można kupić wersję DCC z dźwiękiem i wybrać model z oświetleniem lub bez, jednak nie można wybrać wersji bez dźwięku, ale z oświetleniem wnętrza.
Firma chyba jednak przewidziała możliwość montażu oświetlenia przez kupującego. W swojej korespondencji @ z firmą zadałem m.in. pytanie:
"2. Czy w przypadku zamówienia opcji 1 (bez oświetlenia) będzie możliwość zamówienia oświetlenia w przyszłości (w jakiej cenie) ? "
i otrzymałem odpowiedź:
"Postaramy się oferować tę opcję w cenie ok. 400 zł, wliczając dostawę paczkomatem."
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.018 577 30
Płytki z oświetleniem są dostępne do ETR610.
Ciekawe czy są kompatybilne z ED250
Ten zestaw z linku to 3 płytki do trzech wagonów uzupełniających. Potrzebny jest jeszcze zestaw podstawowy do 4 wagonów (w tym do wagonów końcowych), ale pewnie też jest dostępny. Przypuszczam, że te zestawy pasują także do wersji PKP ED250, ale pewności nie mam. Z instrukcji (do ściągnięcia ze strony sklepu) wynika, że faktycznie, trzeba w wagonach końcowych wywalić oryginalne płytki wersji bez oświetlenia i zastąpić je nowymi. W pięciu wagonach środkowych trzeba tylko zamontować nowe płytki.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.211 47 1
No to szkoda, że firma nie przewidziała możliwości zamontowania oświetlenia przez użytkownika. Z filmiku podlinkowanego wyżej wynika, że wersja cyfrowa z oświetleniem będzie miała inną płytkę elektroniczną, co uważam za nieporozumienie.
Firma chyba jednak przewidziała możliwość montażu oświetlenia przez kupującego. (...) otrzymałem odpowiedź:
"Postaramy się oferować tę opcję w cenie ok. 400 zł, wliczając dostawę paczkomatem."
Płytki z oświetleniem są dostępne do ETR610.
Ciekawe czy są kompatybilne z ED250
Z instrukcji (do ściągnięcia ze strony sklepu) wynika, że faktycznie, trzeba w wagonach końcowych wywalić oryginalne płytki wersji bez oświetlenia i zastąpić je nowymi
Zgadzam się z kol. Andrzejem, że to debilizm potęgowany do n-tej (choć tymi słowy tego nie określił:)).
Ale nie traćcie nadziei.
Pewnie za chwilę jeden z naszych kolegów produkujących płytki oświetlenia coś Wam dostarczy...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.018 577 30
Ale nie traćcie nadziei.
Pewnie za chwilę jeden z naszych kolegów produkujących płytki oświetlenia coś Wam dostarczy...
No ale co to zmieni? Tyle, że zamiast wymienić oryginalną płytkę na nową płytkę Limy, trzeba będzie wymienić oryginalną płytkę na nową płytkę rodzimego producenta. Dla mnie dziwna jest sama konieczność wymiany płytki. Logiczne byłoby dołożenie samej płytki z oświetleniem przy pozostawieniu głównej płytki z gniazdem dekodera i podłączeniami do silnika i do tych świateł, które nie podlegają zmianie. No ale wtedy główna płytka powinna od razu mieć odpowiednie wyprowadzenia do oświetlenia wnętrza, a to dałoby możliwość instalacji oświetlenia zrobionego samemu, na własnej płytce, albo i bez płytki (na "pająka").
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.211 47 1
Logiczne byłoby dołożenie samej płytki z oświetleniem przy pozostawieniu (oryginalnej) głównej płytki z gniazdem dekodera i podłączeniami do silnika i do tych świateł, które nie podlegają zmianie. No ale wtedy główna płytka powinna od razu mieć odpowiednie wyprowadzenia do oświetlenia wnętrza, a to dałoby możliwość instalacji oświetlenia zrobionego samemu, na własnej płytce, albo i bez płytki (na "pająka").
Zgadzam się.
Właśnie o takim rozwiązaniu myślałem pisząc o płytce alternatywnej, którą można by do oryginalnej jakoś podłączyć.
Nie wiadomo do końca czy oryginalna płytka w modelu uniemożliwia dołączenie do niej alternatywnej płytki oświetlenia, czy tylko jest to inaczej rozwiązane w modelu fabrycznie cyfrowym (całościowa płytka z gniazdem i oświetleniem).
Może istnieje możliwość zaprojektowania takiej alternatywnej płytki z oświetleniem, którą można by zamontować i podłączyć do płytki w modelu.
Nie chce mi się wierzyć, że nie ma dodatkowych wyprowadzeń AUX... z dekodera na oryginalną płytkę.
Jest to do sprawdzenia przez tych, którzy posiadają model.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.018 577 30
Nie wiadomo do końca czy oryginalna płytka w modelu uniemożliwia dołączenie do niej alternatywnej płytki oświetlenia, czy tylko jest to inaczej rozwiązane w modelu fabrycznie cyfrowym (całościowa płytka z gniazdem i oświetleniem).
Może istnieje możliwość zaprojektowania takiej alternatywnej płytki z oświetleniem, którą można by zamontować i podłączyć do płytki w modelu.
Nie chce mi się wierzyć, że nie ma dodatkowych wyprowadzeń AUX... z dekodera na oryginalną płytkę.
No nie wiadomo, ale na zdrowy rozum, skoro producent zakłada wymianę płytki bez oświetlenia wnętrza na całą nową (a nie tylko dołożenie czegoś), to ja nie tylko wierzę, ale z 90% pewnością zakładam, że na tej oryginalnej "małej" płytce właśnie nie ma dodatkowych wyprowadzeń AUX... z dekodera" do podłączenia oświetlenia wnętrza. A jeżeli dobrze zakładam, to nie można do oryginalnej płytki podłączyć "takiej alternatywnej płytki z oświetleniem", tylko trzeba wymienić oryginalną płytkę na nową - czy fabryczną, czy rzemieślniczą to już bez znaczenia.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 2
Tabor 1
Tabor 12
Tabor 13
M
Tabor 20

Podobne wątki