Co ma elektronika modelu? Nie wyobrażam sobie aby co model to inne mapowanie klawiszy od sasa do lasa.
Może sobie kolega
@zbig10101 wyobrażać lub nie, ale w praktyce tak jest. Powtórzę: od elektroniki
modelu zależy które wyjście funkcyjne dekodera (F0r, F0r, AUX1, AUX2, itd.) połączone jest z którym światłem i różni producenci modeli stosują różne przyporządkowanie wyjść do świateł. Standardem jest tylko połączenie wyjścia świateł przednich (F0f) z białymi światłami z przodu, a wyjścia świateł tylnych (F0r) z białymi światłami z tyłu. Światła czerwone często (ale nie zawsze) są połączone z wyjściami AUX1 i AUX2 dekodera. W starszych modelach, a teraz także tam, gdzie nie ma potrzeby rozdzielenia świateł białych i czerwonych (jak rozumiem, tak jest też w modelu ED250), do wyjścia F0f podłącza się też czerwone światła z tyłu, a do wyjścia F0r - czerwone światła z przodu - dzięki temu światła czerwone z tyłu włączają się jednocześnie ze światłami białymi z przodu, a po zmianie kierunku - odwrotnie. Inne światła, jak oświetlenie wnętrza, kabin maszynistów itp. są podłączane do pozostałych wyjść (AUX1, AUX2 itd.) i to jest różne w różnych modelach.
Mapowanie klawiszy, czyli przypisanie wyjść dekodera do poszczególnych klawiszy to zupełnie inna sprawa i to zależy
wyłącznie od zaprogramowania samego
dekodera, a
nie od elektroniki modelu. Teoretycznie mapowanie można zmienić sobie samemu, ale w dekoderach różnych producentów robi się to w różny sposób (czasami łatwiej, czasami trudniej), więc trzeba wiedzieć jak to zrobić.
A wracajac do zapowiedzi to na stronie esu brak zapowiedzi dla ED250, są tylko dla ETR610. Nie chciałbym aby polski model Pendolino miał komunikaty po włosku. Już w zapowiedzi prezentacji modelu AWL zapowiada autorskie komunikaty w zależności od trasy połączeń.
Do tego celu konieczna jest modyfikacja oprogramowania dekodera - jak rozumiem firma AWL zamierza pozyskać tak zmodyfikowane dekodery.
Ponadto wersja dcc bedzie miała obsługę świateł w wagonach nie tylko czołowych.
No to szkoda, że firma nie przewidziała możliwości zamontowania oświetlenia przez użytkownika. Z filmiku podlinkowanego wyżej wynika, że wersja cyfrowa z oświetleniem będzie miała inną płytkę elektroniczną, co uważam za nieporozumienie. Ja na przykład, jeżeli miałbym kupować model ED250, wolałbym wersję cyfrową bez dźwięku, ale jednak z oświetleniem wnętrza i wybrałbym wersję analogową z oświetleniem, a dekoder jazdy (bez dźwięku) założyłbym sobie sam. Niestety, z informacji kolegi
@MateuszS wynika, że poza wersją analogową można kupić wersję DCC z dźwiękiem i wybrać model z oświetleniem lub bez, jednak nie można wybrać wersji bez dźwięku, ale z oświetleniem wnętrza.
były dwie opcje.
Opcja 1. DCC z dźwiękiem z dekoderem ESU LokSound 5/AWL ED250 +370 zł - termin dostawy: koniec lipca 2025
Opcja 2. DCC z dźwiękiem z dekoderem ESU LokSound 5/AWL ED250 i oświetleniem wnętrza wagonów +750 zł - termin dostawy: koniec lipca/początek sierpnia 2025.
Czekam na testy modelu z pełnym DCC
Ja też czekam.
