Kilkukrotnie przejechałem tę trasę, z Gdyni do Zakopanego razem z samochodem. Jazda z samochodem ułatwiała otrzymanie biletu na kuszetkę, gdyż bilety na kuszetki zazwyczaj były wyprzedane, a miejsca na samochody były jeszcze dostępne. Z kolei wykupując przewóz samochodu dostawało się automatycznie miejsca w wagonie-kuszetce, przy czym do jednego potencjalnego samochodu rezerwowano do czterech lub więcej miejsc w kuszetce (możliwe że nawet cały przedział), ponieważ do przewożonego samochodu można było dokupić tyle miejsc do leżenia ile było miejsc dla pasażerów w samochodzie. Zazwyczaj więc jadąc samochodem w dwie osoby mieliśmy do dyspozycji cały przedział w kuszetce!
W szczycie sezonowym rozładunek samochodów odbywał się w ten sposób, że skład po wjechaniu na peron, najczęściej na tor nr. 4, stał aż do opróżnienia pociągu przez pasażerów, dlatego że zazwyczaj blokował rozjazdy i wystawał poza perony. Wtedy od składu odłączano wagony Lekssy i jeden, dwa lub trzy ostatnie wagony kuszetki lub sypialne w składzie pociągu. Najpierw lokomotywa manewrowa spychała te wagony kuszetki na jeden z wolnych torów, najczęściej nr 6, odłączała je od Lekssów i dopiero wtedy z Lekssami jechała na tor z rampą. Tak więc podróżni zjeżdżali z wagonów samochodami stosunkowo długo po przyjeździe pociągu, kiedy peron dawno już opustoszał z pasażerów. Nie praktykowano przewożenia samochodów na górnej platformie, ze względu na dużą liczbę reklamacji na zniszczenia lakieru, spowodowane przez lód spadający z sieci trakcyjnej na dachy samochodów. Ograniczało to zdecydowanie ładowność i liczbę przewożonych samochodów, gdyż według przyjętych norm, jeden wagon Lekss jechał jako rezerwowy. W razie konieczności wyłączenia wagonu z pociągu na trasie przejazdu, samochody miały zostać przestawione na wagon rezerwowy. Bardzo możliwe więc, że przejazdy zaobserwowane np. z jednym Lekssem były przejazdami, w trakcie których doszło do awarii jednego z wagonów i został on wyłączony na trasie, lub były to przejazdy w kolejne dni po awarii, kiedy np. na stacja zwrotna nie dysponowała takim wagonem zapasowym do uzupełnienia składu. Podczas zmiany trakcji Lekssy na odcinku Kraków-Zakopane jechały na jednym odcinku zaraz lokomotywą. Podczas moich przejazdów zawsze były dwa Lekssy i zawsze do Zakopanego przyjeżdżały na końcu składu pociągu a w drodze powrotnej z Zakopanego Lekssy były na początku składu.
W szczycie sezonowym rozładunek samochodów odbywał się w ten sposób, że skład po wjechaniu na peron, najczęściej na tor nr. 4, stał aż do opróżnienia pociągu przez pasażerów, dlatego że zazwyczaj blokował rozjazdy i wystawał poza perony. Wtedy od składu odłączano wagony Lekssy i jeden, dwa lub trzy ostatnie wagony kuszetki lub sypialne w składzie pociągu. Najpierw lokomotywa manewrowa spychała te wagony kuszetki na jeden z wolnych torów, najczęściej nr 6, odłączała je od Lekssów i dopiero wtedy z Lekssami jechała na tor z rampą. Tak więc podróżni zjeżdżali z wagonów samochodami stosunkowo długo po przyjeździe pociągu, kiedy peron dawno już opustoszał z pasażerów. Nie praktykowano przewożenia samochodów na górnej platformie, ze względu na dużą liczbę reklamacji na zniszczenia lakieru, spowodowane przez lód spadający z sieci trakcyjnej na dachy samochodów. Ograniczało to zdecydowanie ładowność i liczbę przewożonych samochodów, gdyż według przyjętych norm, jeden wagon Lekss jechał jako rezerwowy. W razie konieczności wyłączenia wagonu z pociągu na trasie przejazdu, samochody miały zostać przestawione na wagon rezerwowy. Bardzo możliwe więc, że przejazdy zaobserwowane np. z jednym Lekssem były przejazdami, w trakcie których doszło do awarii jednego z wagonów i został on wyłączony na trasie, lub były to przejazdy w kolejne dni po awarii, kiedy np. na stacja zwrotna nie dysponowała takim wagonem zapasowym do uzupełnienia składu. Podczas zmiany trakcji Lekssy na odcinku Kraków-Zakopane jechały na jednym odcinku zaraz lokomotywą. Podczas moich przejazdów zawsze były dwa Lekssy i zawsze do Zakopanego przyjeżdżały na końcu składu pociągu a w drodze powrotnej z Zakopanego Lekssy były na początku składu.
Ostatnio edytowane: