• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Autokuszeta PKP

Reakcje
2.589 13 0
Patrząc na dostępność taboru w modelu chyba nie będzie błędem wstawienie jednego/dwóch wagonów serii Laaers (na fot) w skład Tetmajera... Mówię tu o zestawieniu z przymrużeniem oka
Moim zdaniem, ze wszech miar ten model pasuje do zestawienia "z przymrużeniem oka", a nawet "z nieco otwartym okiem". Trzeba tylko dokonać paru "głębszych" zmian, co przy posiadaniu domowego "warsztaciku modelarskiego", wyobraźni oraz pewnych uzdolnień manualnych i artystycznych mogło by przybliżyć model do oryginału...

Konwersja nie jest oplacalna. Z modelu nie zostaje nic.
1. Podwozie nie ma nic wspolnego z 224Sa, producent idac na łatwiznę użył gotowej platformy.
2. Barierki to rury 120mm, ksztalt także
Moze element schodow mozna zaadaptować.
3. Oznaczenia bladne i nie pełne.
Chęć posiadania składy 224Sb była silna dlatego. zagłębiając temat.
.... trochę może uporządkujmy, bo z tego co można wyczytać w literaturze i dostępnych źródłach to w składach pasażerskich jeździły prawdopodobnie wagony platformy typu 203Z (adaptacja typu 4Z) oraz na pewno czechosłowackie typy 508 (LES) i 514 (LEKSS). W "Tetmajerze" zapewne były to już tylko wagony produkcji Czeskiej Lipy, serii Lekss (Leks). Typ 224Sa/Sb nie ma nic wspólnego z autokuszetkami.

Typ 224Sa (powstało ich łącznie 413 szt.) to wagony dwuczłonowe (stąd seria Laaers), które powstały z przebudowy w Zielonej Górze (w 1994-95) i ZNTK Gliwice (w 1994-2000) co najmniej 826 wagonów czeskich (obu typów) odkupionych od PKP. Zakupiła je polska filia niemieckiej firmy ARS Altmann. Natomiast typ 224Sb to już przebudowane w latach 2004-2006 w ZNTK Oława wagony typu 224Sa, które zarejestrowano w Niemczech. W typie 224Sb m.in. powiększono wysokość przestrzeni ładunkowej pod górnym pomostem z 1545 na 1680 mm (w stosunku do 224Sa), a więc dokonano jeszcze bardziej daleko idących zmian w stosunku do pierwowzoru, czyli wagonów czeskich. Stąd - tak jak to napisał Kolega _medyk_ trudno zaadoptować model ze zdjęcia na typ 224Sa czy też 224Sb (w dodatku trzeba by mieć dwa modele bo przecież 224Sa/Sb to wagony dwuczłonowe), ale uważam, że konwersja na typowego LEKSSA (typu 508 / 514) jest mniej pracochłonna i możliwa, bo model ten "ogólnym" wyglądem jednak przypomina wagony czeskie, a pierwsze co trzeba było by zrobić to obniżyć (po prostu je wyciąć), te boczne burty "psujące" wygląd. Oczywiście wstawienie siatek, zmiana opisów itp. itd. to kolejne kroki. Z "Dużymi Fiatami" i "Maluchami" w środku, tak przerobiony model bez problemu wpasował by się do składu "Tetmajera", który prezentował by się naprawdę pięknie. "Tetmajer" to według mnie jeden z piękniejszych i ciekawszych składów na sieci PKP w latach 90-tych i na początku XXI wieku.
 

AlbatrosPoland

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
Witam z Bydgoszczy.
Troszkę odgrzewam, ale wpisałem sobie w przeglądarkę hotelowy Tetmajer i wyskoczyło to forum.
Przed 2000 rokiem jechałem tym pociągiem, razem z autem, Matizem. Pamiętam, że musiałem dać "w łapę" w Gdyni, bo nie podobała się wysokość Matiza. Faktem jest, że ledwo wyjechałem w Zakopanym, do krawędzi górnego pokładu, było niewiele. Antena była odkręcana.
Mam parę zdjęć i bilet na przewóz samochodu.
Najważniejsze: Ktoś z państwa pisał, że lód uszkadzał pojazdy. Może i tak, ale ja znam inna wersję: Konduktor wspominał, że iskry z pantografu zostawiają ślady na karoseriach. W/w opowiadał, że jeden z właścicieli płakał, jak zobaczył swoje auto. Wiadomo, że na tej trasie nie da się, ciągnąć wagonów samochodowych tylko z tyłu. Przy zmianach kierunku trzeba byłoby przetaczać w/w wagony, aby zawsze były z tyłu.
To była prawda, bo do końca użytkowania Matiza miałem rudawe kropki na karoserii. Wyglądały tak, jak po spawaniu, albo po iskrach, przy cięciu stali.
Wagony były dwa.
Inna ciekawostka z tego okresu z Bydgoszczy: Pociąg Gdynia-Kudowa/Szklarska ciągnął wtedy 18 wagonów osobowych i dwuosiowy towarowy, zamknięty.

Pozdrawiam z Bydgoszczy.
 

AlbatrosPoland

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
Przepraszam, ze tak późno odpowiadam...

Na domniemany problem iskier wystarczyłoby, żeby wagon był zamknięty ;-)
No niby tak, ale te nie były do końca zamknięte. Problemy z "syfem" na karoserii były i to już nie mój wymysł. Ja się nie wkurzałem, bo w mojej rodzinie samochód, to tylko samochód- byle sprawny. Każdy nowy samochód przestaje być nowy, jak opuści salon.

Mój przejazd typuję, na rok 2008, może 2009.
Coś dla oka... Rampa w Zakopanym.
 

Załączniki

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 3
Czy ktoś wie jaki był - że tak powiem - kolor wiodący :) wagonu 224Sb?
Zrobiłem sobie takie, ale nie mam pojęcia jak je pomalować a w internetach zdjęć co kot napłakał :(
IMG_20220627_162326.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
345 2 0
Czy ktoś wie jaki był - że tak powiem - kolor wiodący :) wagonu 224Sb?
Zrobiłem sobie takie, ale nie mam pojęcia jak je pomalować a w internetach zdjęć co kot napłakał :(
Zobacz załącznik 903981
Mam zdjęcia tego wagonu w kolorze zielonym z czasów gdy był magazynem pantografów w Krakowie (nie moje ale zgodę na używanie kiedyś otrzymałem). Nie wiem czy jest to oryginalny kolor ale mogę spróbować próbnikiem w gimpie pobrać kolor z kilku miejsc i uśrednić parametry RGB bądź spróbować zerknąć, czy w opisach wagonu nie widać przypadkiem informacji o kolorze farby użytej podczas rewizji.
 

Podobne wątki