• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Ambitne plany, zobaczymy jak wyjdzie - tym razem w wielkości N

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
723 6 1
#62
Przejrzałeś ten wątek?
https://forum.modelarstwo.info/threads/polska-w-skali-1-160-modele-oryginalne-konwersje-itp.34456/

chyba nieaktualne. Kolega Szymon się wycofał z N-ki (mam nadzieję, ze chwilowo)

ja też zawsze myślalem że mam dwie lewe ręce. Ale jakoś dało rady okalkować trzy niemieckie talboty i skonwertować BR37 na Oi1 (cała robota to usunięcie niemieckich oznakowań, wycięcie 2 małych elementów z cienkiego celofanu, pomalowanie i doklejenie ich, machnięcie na czerwono dwóch rurek i okalkowanie. Następnie pomalowalem 3 bonanzy i 3 ryflaki i w tym momencie jak powiada wódz Galów niebo zwaliło mi się na głowę. Po 8 miesiącach powoli dochodzę do zdrowia i może w okolicy świąt skończę te wagony (zostało złożenie i okalkowanie, ale jeszcze mi się za bardzo łapy trzęsą :( . Potem wezmę się za sukę. Myślalem, że zrobi ją ktoś inny, ale "niedasię" ;). I nic to, że budy wagonów są nie za pięknie pomalowane. Nie będę musiał patynować :p
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#63
Przykro słyszeć, ze miałeś/masz problemy zdrowotne i życzę Ci szybkiego powrotu do pełni sił.

Ale dobrze słyszeć, że postęp może być stosunkowo szybki - jak dojdę do etapu jazd to pozwól, że się do Ciebie zgłoszę w celu otrzymania pomocy w prostych konwersjach.
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#64
Po przemyśleniu wariantów dalszego prowadzenia tego projektu doszedłem do wniosku, że najbliższą mojemu sercu jest IV epoka oraz Va, bo wtedy miałem najwięcej do czynienia z koleją i mam z tego okresu wiele dobrych wspomnień. Prace nad makietą byłyby więc modelarską podróżą w czasy młodości. Moje doświadczenie było zdominowane przez PKP. I to będą dwa główne docelowe motywy na tyle na ile dam radę. Dlatego zamierzam wykonać pierwszą wersję sygnalizacji zaproponowana przez kolegę @Andrzej Harassek:

1) Stacja z urządzeniami srk mechanicznymi i sygnalizacją kształtową. Tory główne zasadnicze są jednokierunkowe, tory dodatkowe są dwukierunkowe. Tory szlaku 2-torowego są jednokierunkowe, więc semafory wjazdowe są tylko z prawego toru. Podobnie ze stacji nie ma wyjazdów na lewy tor szlakowy. Jazda lewym torem szlakowym (torem niewłaściwym wg dawnej terminologii, obecnie jazda torem szlakowym w kierunku przeciwnym do zasadniczego) jest możliwa tylko w wyjątkowych sytuacjach, na specjalnych zasadach (nie na sygnały na semaforach). Na stacji konieczne są dwie nastawnie, na obu końcach stacji. Od nastawni biegną pędnie do wszystkich zwrotnic i wykolejnic oraz do semaforów w okręgu nastawczym danej nastawni.

Tutaj mam prośbę do szanownych kolegów o pomoc w zidentyfikowaniu jakie semafory i tarcze ostrzegawcze są najlepsze do tego typu makiety. Z tego, co wiem to Viessmann dominuje i jeśli macie jakieś doświadczenia jako użytkownicy to proszę, podzielcie się nim. To samo dotyczy wykonania pędni i wykolejnic.

moim marzeniem jest makieta z taborem PKP i polskich motywach osadzona gdzieś pod koniec lat 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku i wtedy realizuje opcje nr 1. Problemem jest brak taboru,
Co do braku powszechnie dostępnego taboru to kolega @MisioPas pokazał mi możliwości pozyskania tego taboru i zachęcił do prób wykonania własnych konwersji (zaczynając od prostych). Może z czasem pojawią się oferty PKP bo z tego co słyszę to powoli, ale stale przybywa ilość modelarzy w skali N.

Co do przebiegu szlaków to jest jeden problem: przesunięcie szlaku jednotorowego do poprawnego przebiegu powoduje, że znajduje się on na innej części makiety.
Wymyśliłem, nie wiem, czy poprawnie, żeby przesunąć szlak jednotorowy tak, jak sugeruje kolega @Andrzej Harassek, ale i utrzymać „skrót” potrzebny do jazdy tylko po tej odłączanej części makiety. Po wykonaniu całości makiety można by przekształcić go w bocznicę dostawczą do browaru czy może centrali nawozowej. Otworzy to nowe możliwości zabawy.

Proszę o komentarze
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.967 629 30
#65
Wymyśliłem, nie wiem, czy poprawnie, żeby przesunąć szlak jednotorowy tak, jak sugeruje kolega @Andrzej Harassek, ale i utrzymać „skrót” potrzebny do jazdy tylko po tej odłączanej części makiety. Po wykonaniu całości makiety można by przekształcić go w bocznicę dostawczą do browaru czy może centrali nawozowej. Otworzy to nowe możliwości zabawy.

Proszę o komentarze
Jak kolega @Mario pokaże jak to miałoby wyglądać, to ew. skomentuję. ;)
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#66
Chciałbym aby było tak: bocznica do magazynu tarcicy lub fabryki mebli, która będzie obsługiwana na zasadzie pociągów bocznicowych z najbliższej stacji. Byłoby to spójne z tematem drugiej części bocznicy o pozyskiwaniu drewna i sugerowało istnienie co najwyżej średniej wielkości miasta. Chyba najlepiej myśleć o małym miasteczku gdzie wszystko się kreci wokół drewna i tego co można z niego zrobić. Tylko że do tej opowieści nie za bardzo mi pasuje stosunkowo duża stacja. Co o tym myślicie?

N 11.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.967 629 30
#67
No to jeszcze raz.
Wymyśliłem, nie wiem, czy poprawnie, żeby przesunąć szlak jednotorowy tak, jak sugeruje kolega @Andrzej Harassek, ale i utrzymać „skrót” potrzebny do jazdy tylko po tej odłączanej części makiety.
Nie bardzo rozumiem sens obu 1-torowych linii, zamykających krótki owal. Czy może Kolega na rysunku zaznaczyć część makiety, jaka zostaje po odłączeniu dolnego fragmentu? Chciałby zrozumieć, dlaczego "moja" linia nie mieści się na tej części makiety z główną stacją.
bocznica do magazynu tarcicy lub fabryki mebli, która będzie obsługiwana na zasadzie pociągów bocznicowych z najbliższej stacji. Byłoby to spójne z tematem drugiej części bocznicy o pozyskiwaniu drewna
Trochę się pogubiłem: gdzie jest ta bocznica do fabryki (czy magazynu), a gdzie jest ta druga część do pozyskiwania drewna? Ten układ po lewej stronie dolnej części makiety niestety, musi być poprawiony, ale muszę najpierw wiedzieć, co i gdzie tam ma być. A tym, że duża stacja nie pasuje do małego miasteczka, nie przejmowałbym się. Możemy założyć, że reszta miasta jest w wyobraźni. ;)
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#68
Może teraz mój plan wygląda bardziej zrozumiale. Odcięcie obu części makiety jest zaznaczone na pomarańczowo. Jeśli chodzi o zagospodarowanie miejsca na dole po lewej to najbardziej podoba mi się wersja z własną lokomotywką manewrową. Może należałoby rozważyć inne zaplanowanie szlaków, żeby dało się urządzić wewnętrzną stację zakładową, ale to chyba jest mało realistyczne na tej przestrzeni, zwłaszcza, ze trochę lasu trzeba zostawić ;)

Możemy założyć, że reszta miasta jest w wyobraźni. ;)
:D Podoba mi się ten pomysł (y) A może postawie na środku przegrodę z widokiem miasta. Ale na razie sprawę pozostawiam.

N 11.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.967 629 30
#69
Może teraz mój plan wygląda bardziej zrozumiale. Odcięcie obu części makiety jest zaznaczone na pomarańczowo.
No tak, w tej sytuacji faktycznie inaczej nie da się zamknąć elipsy. A jak kolega Mario wyobraża sobie wjazd i wyjazd na i z tej bocznicy fabryki mebli?
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#71
Myślałem, czytałem, szukałem ale gruntownej wiedzy nie przeskoczysz... Dlatego na teraz mogę zaproponować tylko coś takiego i bardzo proszę o pomoc.

N 12 z planem ZP.jpg
N 12.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.416 85 12
#72
forum.png ...nie żebym się czepiał, ale tor główny zasadniczy wydaje mi się, powinien być poprowadzony po rozjeżdzie po prostej, nie w bok - kwestia prędkości maksymalnej ( szlakowej ) i przejazdu pociągów bez zbędnego ograniczania prędkości, szczególnie, że tu mamy posterunek bocznicowy...

Pozdr,...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.967 629 30
#75
Długo zastanawiałem się, co zrobić z tymi bocznicami, ale wreszcie coś wykombinowałem. Najpierw założenia.

1. Bocznica górna ("fabryka mebli") - odgałęzia się od toru szlakowego głównej linii 2-torowej w obrębie posterunku odgałęźnego, na bocznicy nie ma lokomotywy zakładowej; obsługa odbywa się albo
a) przez pociąg zbiorowy, jadący od lewej strony: pociąg przejeżdża za rozjazdy, na łuk 1-torowego "skrótu" lub linii 2-torowej, po czym wpycha wagony na jeden z torów bocznicy - zabieranie wagonów z bocznicy podobnie - po zakończeniu manewrów pociąg zbiorowy jedzie dalej w prawo,
albo
b) przez pociąg bocznicowy, który na zasadzie jazdy manewrowej jedzie z głównej (dolnej) stacji 1-torowym skrótem, wjeżdża na dolny tor (ładunkowy) bocznicy, zostawia wagony i lokomotywa górnym torem robi oblot i wraca luzem na główną stację. W celu zabrania wagonów lokomotywa jedzie luzem, zabiera wagony i wyjeżdża w prawo; w tym wariancie jazda manewrowa może też odbywać się wagonami do przodu (lokomotywa pcha wagony).

2) Bocznica dolna - tu jest trochę bardziej skomplikowanie, bo jest kilka możliwości (zakładamy, że bocznica ma własną lokomotywę manewrową):
a) przy bocznicy jest posterunek bocznicowy z semaforami, na dolnych torach bocznicy są semafory wyjazdowe, ruch odbywa się na zasadzie normalnych jazd pociągowych, potrzebne jest połączenie torów szlakowych, zaznaczone na żółto (w wersji z rozjazdami zwykłymi lub łukowymi) - pociąg jedzie z głównej stacji lokomotywą do przodu, wjeżdża na jeden z dolnych torów bocznicy, po czym wpycha wagony na jeden z torów górnych (ew. natychmiast po przyjeździe pociągu lokomotywa fabryczna wyciąga wagony z dolnego toru na jeden z dwóch torów górnych, prawy lub środkowy, żeby uwolnić lokomotywę pociągową). Lokomotywa pociągowa może teraz wrócić do stacji głównej, ew. zabierając wagony z drugiego z torów dolnych,
b) przy bocznicy nie ma posterunku, nie ma połączenia torów szlakowych (zaznaczonych na żółto), na bocznicy nie ma semaforów wyjazdowych, zwrotnica kierująca na bocznicę jest zamknięta zamkiem, otwieranym przez drużynę pociągu bocznicowego; obsługa odbywa się po zamknięciu szlaku dla innych pociągów - pociąg bocznicowy na zasadzie jazdy manewrowej jedzie ze stacji głównej (prawym torem), wjeżdża na jeden z dolnych torów bocznicy - dalsze manewry podobnie, jak w wersji a) - lokomotywa wraca do stacji (z wagonami lub luzem) lewym torem szlakowym (nie ma połączenia torów szlakowych) na zasadzie jazdy manewrowej; przy takiej obsłudze pociąg bocznicowy może też jechać ze stacji na bocznicę (lub odwrotnie) z lokomotywą na końcu, pchającą skład.
W obu wariantach, a) i b), nie jest konieczne połączenie na bocznicy, zaznaczone na pomarańczowo.

Na całym planie poprostowałem trochę drogi zwrotnicowe, likwidując zbędne odwrotne łuki, a także wyrównałem promienie łuków, bo te narysowane miały zmieniający się promień na długości łuku, w niektórych miejscach promień łuku był b. mały, a w innych dość duży. 1-torowy skrót jest zaproponowany w dwóch wariantach: dwa łuki o tym samym promieniu, połączone krótką wstawką prostą (kolor czerwony) lub jeden ciągły łuk o nieco większym promieniu - ten drugi wariant wymaga minimalnego cofnięcia w lewo drogi zwrotnicowej z rozjazdem krzyżowym na głównej stacji. W górnej, dodatkowej pętli proponuję likwidację mijanki na łuku, o czym już pisałem.

N 12a.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.967 629 30
#76
W obu wariantach, a) i b), nie jest konieczne połączenie na bocznicy, zaznaczone na pomarańczowo.
Małe wyjaśnienie: to połączenie zostało mi po modyfikacjach oryginalnego rysunku w drodze przeróbek w Paint, po prostu zapomniałem to poprawić. Z mojego poprzedniego wpisu można wnioskować, że ono było wcześniej, co nie jest prawdą. W tej sytuacji, żeby nie wprowadzać zamieszania, usunę to z rysunku i wyrzucę cytowane zdanie. Później usunę również ten wpis.
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#77
Bardzo, bardzo dziękuję! :):):) Szczególnie za duży wkład pracy.

Mam przyjemne wrażenie, uproszczenia i większej elegancji planu. Popatrzę, pomierzę (szczególnie 1-torowy skrót) ale mam jedno pytanie odnośnie łączników zaznaczonych przeze mnie na zielono. Wydaje mi się że pełnią taką samą rolę. Może jeden z nich powinien być odwrócony czyli zaczynać się od górnego toru?

N 13.1 po AH.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.967 629 30
#78
mam jedno pytanie odnośnie łączników zaznaczonych przeze mnie na zielono. Wydaje mi się że pełnią taką samą rolę. Może jeden z nich powinien być odwrócony czyli zaczynać się od górnego toru?
Tak, pełnią tę samą rolę i powinien być albo jeden, albo drugi, co napisałem na rysunku: "Tak (rozjazdy zwyczajne), lub tak (rozjazdy łukowe)". Przejście w drugą stronę nie jest tu potrzebne. A decyzja, czy w ogóle takie przejście wykonać, należy do kolegi @Mario. W wariancie 2a), jeżeli urządzimy tam posterunek bocznicowy, potrzebne będzie jedno takie przejście zwrotnicowe (w jednej lub w drugiej wersji) oraz 3 lub 4 semafory - dwa na szlaku i jeden lub dwa wyjazdowe z bocznicy. W wariancie 2b) nie robimy posterunku, jazdy są na zasadach manewrów, więc nie potrzeba ani przejścia zwrotnicowego, ani semaforów (trochę oszczędniej ;)). Na prawdziwej kolei, gdyby taka bocznica była blisko stacji, nie byłoby posterunku, a obsługa odbywałaby się na zasadzie manewrów. Jeżeli taka bocznica jest daleko i od stacji trzeba jechać wiele kilometrów, to w wypadku małej bocznicy (niezbyt często podstawianych czy zabieranych jest tylko kilka wagonów), obsługa byłaby pociągiem zbiorowym (ale nie jako manewry), a jeżeli często podstawiane i zabierane miałyby być całe składy, prawdopodobnie zbudowano by posterunek z semaforami i stałą obsługą. Niżej poprawiony rysunek (usunięte zbędne pomarańczowe połączenie torów na bocznicy).

N 12a.jpg
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#79
Wrzucam poprawiony plan (to już 13-ty), żeby się przekonać, czy dobrze zrozumiałem poprawki i główne uwagi kolegi @Andrzej Harassek. Przyznaje, że jeszcze nie wszystko przetrawiłem i zajmie mi to trochę czasu, zwłaszcza że wiąże się to z procesem uczenia jak funkcjonuje kolej. Ale chcę iść do przodu z projektem, nawet jeśli się trochę wygłupię i będę musiał coś poprawiać.

Moje ogólne wrażenie jest takie, że plan wygląda dużo lepiej w sensie bycia bliższym realiów. Jak to w życiu bywa, pewne kompromisy są, bo niestety nie mam kilku metrów miejsca na przykład na realistycznie zaplanowaną stację. O ile dobrze pamiętam, to jeden z kolegów wykonuje taką stację chyba w skali N (nie mogę znaleźć wątku) i zbiera mu to około 6 metrów. Dla mnie jest to obecnie nieosiągalna przestrzeń.

Bocznica górna. Fabryka mebli. 1-torowy skrót
Co do wariantów prowadzenia ruchu na bocznicy to jeszcze nie mam jasności. Muszę jeszcze o tym pomyśleć. Jak rozumiem nie praktykuje się obu wersji naraz ;)

Żółty wariant 1-torowego skrótu jak dla mnie wygląda dużo lepiej i wprawdzie skraca tory stacyjne i perony, ale wciąż pozostaje około 100-120 cm (zależnie od peronu) co daje miejsce na 8 najdłuższych wagonów osobowych plus lokomotywa. Jak dla mnie jest to wystarczająca długość pociągu. Wg. mnie dłuższe pociągi wyglądałyby śmiesznie na tej w końcu niewielkiej makiecie. Łuk nie wygląda idealnie, ale to chyba wszystko, co mogę zrobić. Zoptymalizowałem go pod względem promienia, żeby był jak najłagodniejszy.

Mijanka na łuku
Do siedliska na górze makiety będzie kursował szynobus a właściwie dwa. Pojedynczy ma długość 9 cm a podwójny niecałe 18. W zamyśle mijanka o efektywnej długości 30 cm była przeznaczona dla niego, żeby nie blokował innego ruchu na tej trasie. Przyznam jednak, że nie wygląda ona realistycznie i to jest chyba największy problem. Muszę to jeszcze przemyśleć; może uda się jakoś urealnić mój oryginalny zamysł a tymczasem mijankę usunąłem z planu.

Bocznica dolna. Tartak i skład drewna
Już mogę powiedzieć, że przy tartaku i składzie drewna chciałbym urządzić posterunek bocznicowy (czyli wariant 2a) dlatego zdecydowałem się na łukowe przejście zwrotnicowe.

Co do wymiarów liczyłem na więcej miejsca na tartak i skład z potencjalnym miejscem/połączeniem do wąskotorówki leśnej a co najmniej do drogi. Gruntowej od strony lasu a asfaltowej od strony miasta (czyli patrząc na plan od góry). Nie wiem, jak to będzie/może wyglądać, bo jeszcze nie zabrałem się za planowanie. Z drugiej strony muszę przeznaczyć odpowiednia ilość miejsca na tory odstawcze więc nie da się za bardzo przesunąć w dół (na planie) połączenia ze szlakiem.

Przebieg łuków

Wszystkie łuki zoptymalizowałem pod względem promienia, żeby były jak najłagodniejsze. Najmniejszy promień łuku na planie wynosi około 30 cm w miejscu, gdzie dwutorowa linia obchodzi tartak/magazyn drewna. Może wykorzystanie zwykłych rozjazdów, a nie łukowych trochę poprawiłoby tę geometrię, ale nie jestem pewien czy znacząco. Alternatywą jest przesunięcie w dół połączenia posterunku ze szlakiem ale wtedy tory odstawcze mogłyby być za krótkie.


N 13. po AH opisy.jpg
N 13 po AH.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję i buduję makietę 4
Planuję i buduję makietę 2

Podobne wątki