• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ALBERT-MODELL - modele wagonów typu 401W

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.519 63 2
Nikt nie inwestuje w nowe formy do produkcji modeli by po pierwszej edycji zakończyć produkcję.
Też czekam na następne wydania. W końcu trzeba uzbierać trochę wagonów dla ET41 166.
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 8 0
Modele tych wagonów są piękne.
U mnie tylko w secie z IVc był jeden ułamany stopień ...wagon zderzakami wbił się na tyle głęboko w styropianową kostkę, że latał w pudełku i prawdopodobnie, gdy zderzaki wyryły już styropianowe kratery, to następnym punktem oporu był właśnie stopień. W swoim czasie naprawię to odrobiną kleju. Dziwne, że w jednych opakowaniach wagon siedzi ładnie, a w innych wbija się w kostkę ze styropianu. Dzięki tej usterce stopnia, dopiero zwróciłem uwagę, że te węglarki mają dwa różne warianty umiejscowienia stopni.

Ciekawe to powyższe zdjęcie wagonu ochronnego. To ten sam wagon co we Wrocławskiej Galerii Kolejowej, tylko jego drugi bok i znacznie bardziej styrany biegiem czasu. Co ciekawe na fotach od Jacek765 ma wymienione zderzaki na innego typu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.962 495 33
Właśnie dziś dotarł do mnie zamówiony u pana Ryszarda w Rybniku zestaw węglarek 401W z epoki IVa (AM 500007). Nie jestem wielkim znawcą poszczególnych typów wagonów, więc trochę bliżej przyjrzałem się swoim modelom oraz pozostałym wersjom, opisanym i pokazanym na rysunkach i zdjęciach w tym wątku. Nasunęło mi się jednak kilka wątpliwości i pytań.

W opisach i dyskusji na forum jest mowa o dwóch podstawowych typach (czy podtypach): 401Wb i 401Wd, ale stwierdziłem, że w zestawach jest więcej różnych odmian węglarek 401W. Różnią się one 1) bocznymi ścianami kopertowymi lub gładkimi (płaskimi), 2) wyglądem drzwi (jedna duża "koperta" lub trzy "koperty": dwie małe i większa w środku), 3) wyglądem ścian szczytowych (obecność lub brak stopni i poręczy do wejścia na burtę, a tam, gdzie są liczbą i kształtem tych stopni i poręczy - w sumie trzy warianty) i 4) umieszczeniem stopni i poręczy manewrowego (po jednym na każdym końcu wagonu lub dwa tylko na jednym końcu wagonu). Te poszczególne warianty występują w różnych kombinacjach, przy czym sposób umieszczenia stopni manewrowego jest powiązany z wyglądem ścian szczytowych. Tak czy tak, wariantów jest więcej, niż dwa, dlatego też mam pytanie: czym właściwie różnią się typy 401 Wb od Wd? Lektura internetu i posiadanej przeze mnie literatury dała mi tylko informacje, że wagon Wb ma drewnianą podłogę, a Wd - stalową, wskutek czego 401Wd jest też cięższy o dwie tony. Z tym pytaniem łączy się drugie: które z tych typów są w których zestawach AM?

Nieoceniony kolega @DRACULA napisał:
Węglarka 401Wb produkowana w latach :
- 1966-1975 Zielona Góra w liczbie
23908 sztuk !
- 1971-1974 Ostrów Wlkp. w liczbie 3067 sztuk.
Łącznie
26975 szt !

To model z drzwiami i ścianami kopertowymi na dwa sposoby czyli zestawy :
- w epoce IIIc AM 500006 malowanie oryginalne z
czarną krawędzią
- w epoce IVa AM 500007 malowanie oryginalne z czarną krawędzią
- w epoce IVc jeden wagon w zestawie AM 500009 całe pudło wagonu w czerwieni tlenkowej
Oraz pojedyńcze jako wagony ochronne w epoce V AM 597016 i VI AM 597017

Węglarka 401Wd produkowana w latach :
- 1973-1974 Ostrów Wlkp. w liczbie 1202 sztuk.
To model z drzwiami kopertowymi i ścianami gładkimi czyli zestawy :
- w epoce IVb AM 500008 całe pudło wagonu
w czerwieni tlenkowej
- w epoce IVc jeden wagon w zestawie AM 500009 całe pudło wagonu w czerwieni tlenkowej
To się jednak nie zgadza ze zdjęciami i ich opisem, jakie kolega @DRACULA sam zamieścił: na zdjęciach zestawu z epoki IIIc i IVa oba wagony mają ściany kopertowe, a fotki są opisane:
Z kolei w zestawie z epoki IVb oba wagony mają ściany płaskie, choć opis jest podobny, jak wyżej:
Tylko w zestawie z epoki IVc jeden wagon ma ściany kopertowe, a drugi płaskie - czy więc tylko w tym zestawie są modele wagonów 401Wb i Wd, a w pozostałych zestawach oba wagony są tego samego typu: w IIIc i IVa - tylko 401Wb, a w IVb - tylko 401Wd? Czy też różnica między typem Wb i Wd polega na jeszcze czymś innym?

W moim zestawie AM 500007 z epoki IVa są dwa różne wagony, ale oba mają zarówno drzwi, jak i ściany kopertowe - jednak drzwi są różne, różne też są ściany szczytowe i rozmieszczenie stopni manewrowego. Tak samo widzę na zdjęciach kolegi @DRACULA. W stosunku do opisu jest jedna różnica: w zestawie z epoki Ia jeden wagon ma stare malowanie z czarną krawędzią, a drugi jest cały brązowy (ups, przepraszam "czerwień tlenkowa" ;)). Z opisu na pudełku wynika, że są to modele w wersji 401Wb, mimo że różnią się między sobą. Czy więc różnicą są boczne ściany kopertowe (Wb) lub płaskie (Wd), jak wcześniej napisał kolega @DRACULA niezależnie od pozostałych różnic (pkt 2), 3) i 4) wyżej), czy też są jakieś inne różnice?

A przy okazji: na wagonie o końcówce numeru 3486-1 z zestawu z epoki IVa (AM 500007) jest błąd w opisie długości całkowitej wagonu: jest 14,4 m, a powinno być 14,04 m - brak zera robi tu różnicę 36 cm, choć w rzeczywistości wszystkie te wagony mają długość 14040 mm, czyli 14 metrów i 4 centymetrów.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.974 275 41
Właśnie dziś dotarł do mnie zamówiony u pana Ryszarda w Rybniku zestaw węglarek 401W z epoki IVa (AM 500007). Nie jestem wielkim znawcą poszczególnych typów wagonów, więc trochę bliżej przyjrzałem się swoim modelom oraz pozostałym wersjom, opisanym i pokazanym na rysunkach i zdjęciach w tym wątku. Nasunęło mi się jednak kilka wątpliwości i pytań.

W opisach i dyskusji na forum jest mowa o dwóch podstawowych typach (czy podtypach): 401Wb i 401Wd, ale stwierdziłem, że w zestawach jest więcej różnych odmian węglarek 401W. Różnią się one 1) bocznymi ścianami kopertowymi lub gładkimi (płaskimi), 2) wyglądem drzwi (jedna duża "koperta" lub trzy "koperty": dwie małe i większa w środku), 3) wyglądem ścian szczytowych (obecność lub brak stopni i poręczy do wejścia na burtę, a tam, gdzie są liczbą i kształtem tych stopni i poręczy - w sumie trzy warianty) i 4) umieszczeniem stopni i poręczy manewrowego (po jednym na każdym końcu wagonu lub dwa tylko na jednym końcu wagonu). Te poszczególne warianty występują w różnych kombinacjach, przy czym sposób umieszczenia stopni manewrowego jest powiązany z wyglądem ścian szczytowych. Tak czy tak, wariantów jest więcej, niż dwa, dlatego też mam pytanie: czym właściwie różnią się typy 401 Wb od Wd? Lektura internetu i posiadanej przeze mnie literatury dała mi tylko informacje, że wagon Wb ma drewnianą podłogę, a Wd - stalową, wskutek czego 401Wd jest też cięższy o dwie tony. Z tym pytaniem łączy się drugie: które z tych typów są w których zestawach AM?

Nieoceniony kolega @DRACULA napisał:

To się jednak nie zgadza ze zdjęciami i ich opisem, jakie kolega @DRACULA sam zamieścił: na zdjęciach zestawu z epoki IIIc i IVa oba wagony mają ściany kopertowe, a fotki są opisane:


Z kolei w zestawie z epoki IVb oba wagony mają ściany płaskie, choć w opisie jest podobny, jak wyżej:

Tylko w zestawie z epoki IVc jeden wagon ma ściany kopertowe, a drugi płaskie - czy więc tylko w tym zestawie są modele wagonów 401Wb i Wd, a w pozostałych zestawach oba wagony są tego samego typu: w IIIc i IVa - tylko 401Wb, a w IVb - tylko 401Wd? Czy też różnica między typem Wb i Wd polega na jeszcze czymś innym?

W moim zestawie AM 500007 z epoki IVa są dwa różne wagony, ale oba mają zarówno drzwi, jak i ściany kopertowe - jednak drzwi są różne, różne też są ściany szczytowe i rozmieszczenie stopni manewrowego. Tak samo widzę na zdjęciach kolegi @DRACULA. W stosunku do opisu jest jedna różnica: w zestawie z epoki Ia jeden wagon ma stare malowanie z czarną krawędzią, a drugi jest cały brązowy (ups, przepraszam "czerwień tlenkowa" ;)). Z opisu na pudełku wynika, że są to modele w wersji 401Wb, mimo że różnią się między sobą. Czy więc różnicą są boczne ściany kopertowe (Wb) lub płaskie (Wd), jak wcześniej napisał kolega @DRACULA niezależnie od pozostałych różnic (pkt 2), 3) i 4) wyżej), czy też są jakieś inne różnice?

A przy okazji: na wagonie o końcówce numeru 3486-1 z zestawu z epoki IVa (AM 500007) jest błąd w opisie długości całkowitej wagonu: jest 14,4 m, a powinno być 14,04 m - brak zera robi tu różnicę 36 cm, choć w rzeczywistości wszystkie te wagony mają długość 14040 mm, czyli 14 metrów i 4 centymetrów.
Kolega Dracula podał typy wagonów Wb lub Wd na podstawie info jakie otrzymał i inni kupujący od PMR K.Koj . :D
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 8 0
Po dacie rewizji na powyższym zdjęciu (chyba widzę 05.08.03), wychodziłoby, że to nie ten sam wagon co wyszedł jako model (15.04.03). Nie mam wiedzy, czy takich wagonów Wałbrzych miał więcej, może tak było. W/w wagon ma też jakiś biały symbol na lewym skrzydle jednych drzwi, taki jak ma model niebieskiej węglarki ...nie mam pojęcia co on oznacza, ale na modelu AM 597016 nie ma takiego.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.817 15 1
Ja może nie w temacie samych wagonów ale moje pytanie jest ściśle związane z wagonem ochronnym. Skoro już mam taki wagon (a ma być jeszcze jeden w drugim rzucie) to przydały by się wagony rosyjskie lub ukraińskie z V epoki, najlepiej cysterny. Rozglądam się po necie ale nie widzę nic sensownego. Czy gdzieś u nas są do kupienia takie wagony?
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.754 119 1
Oglądając zdjęcia prawdziwych wagonów 401W, zamieszczone przez Kolegów @Paweł Terczyński @Jacek765 (klik, klik), zauważyłem pewną nieścisłość w odwzorowanym modelu związaną z umieszczeniem "pokręteł" pod wagonem.
Jeżeli przyjąć, że przodem prawdziwego wagonu jest czoło z poręczami i stopniami, to bliżej pierwszych wózków znajduje się koło hamulca ręcznego a elementy sterujące bliżej tylnych wózków. W modelu zostało to odwrotnie odwzorowane (dotyczy to przynajmniej modeli z V i VI epoki):(

AM 597016.jpg
AM 597017.jpg


Źródło: olx.pl
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
Tak, to prawda, model został odwzorowany mało poprawnie. Przede wszystkim nie śmierdzi, jak prawdziwy wagon, widzę, iż w tym konkretnym egzemplarzu nie zastosowano łożysk tocznych tylko łożyska igiełkowe, i co najważniejsze gniazda skrętu nie są przyspawane !!! Totalna klapa ! Dobrze, że ja takiego gniota nie posiadam !
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
206 9 0
Wagony z epoki IIIc mają poręcze i stopnie manewrowe po przekątnej. Oba wagony w pudełku leżą tak, że po prawej jest bliżej stopień. Wagon z pełnymi drzwiami ma pokrętło hamulca bliżej prawej strony a wagon z drzwiami ,,trójdzielnymi" bliżej lewej. Długość wagonów jest prawidłowa, 14,04m. Wagon z drzwiami ,,trójdzielnymi" jest cięższy o 70kg. Oba wagony są bardzo ładnie wykonane. Mnie się podobają i cieszę się, że wzbogacą moją kolekcję. A jak komuś nie będą pasować bo..., to zawsze może ,,zredukować swoją kolekcję".
 
Ostatnio edytowane:

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 8 0
Na wielu zdjęciach widać, że pokrętło hamulca ręcznego występuję w obu wariantach umiejscowienia względem ściany czołowej "gładkiej" i ściany czołowej uzbrojonej w stopnie i poręcze. Dlatego dany model trzeba odnosić do konkretnego numeru. Akurat niebieska węglarka PKP Cargo została tu pokazana ze zdjęciem oryginału o tym samym numerze i faktycznie jest tu niezgodność. Wałbrzyski ochronny stoi pod znakiem zapytania, bo na zdjęciu oryginału brak jest numeru wagonu i nie zgadza się data rewizji, co może znaczyć, że model powstał w oparciu o inny wagon ochronny.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.754 119 1
Dla zainteresowanych... a może bardziej ciekawostka:niepewny:
W niemieckim sklepie naumann-online.de pojawiła się oferta modeli węglarek typu 401Wd w oznaczeniu kolei węgierskich MAV (AM 595012, AM 595013). Seria limitowana, cena 40,95 EURO. Z różnic względem polskich modeli, węglarki węgierskie mają koła hamulcowe czteroramienne.

albertmodell595012b.jpg albertmodell595013d.jpg
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
Dla zainteresowanych... a może bardziej ciekawostka:niepewny:
W niemieckim sklepie naumann-online.de pojawiła się oferta modeli węglarek typu 401Wd w oznaczeniu kolei węgierskich MAV (AM 595012, AM 595013). Seria limitowana, cena 40,95 EURO. Z różnic względem polskich modeli, węglarki węgierskie mają koła hamulcowe czteroramienne.

Zobacz załącznik 949945 Zobacz załącznik 949946
Wszystko fajnie, ale wagony nie nadają się do prowadzenia ich polskim taborem trakcyjnym.
 

404W Eaos

Aktywny użytkownik
Reakcje
170 9 0
Wszystko fajnie, ale wagony nie nadają się do prowadzenia ich polskim taborem trakcyjnym.
Wagon z kodem 82 nie. Z kodem 31 jak najbardziej.
To normalne, że MAV też jeździ po naszych torach.
Dopiero ktoś lamentował, że nasze składy na makietach są homogeniczne - samo PKP. Nie Ty czasem?
BTW.
Czy wagony osobowe MAV jeszcze jeżdżą do Krakowa? Kiedyś bardzo się wyrózniały na torach postojowych.
Obcy kolekcjonerzy już płakali za 401Wb/d. Przynajmniej na otarcie łez będą mieli MAV. Choć jest kilku takich pasjonatów PKP, że nasze też im się należą.
-
W dodatku długość podawał Młodzikowski.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
Wagon z kodem 82 nie. Z kodem 31 jak najbardziej.
To normalne, że MAV też jeździ po naszych torach.
Dopiero ktoś lamentował, że nasze składy na makietach są homogeniczne - samo PKP. Nie Ty czasem?
BTW.
Czy wagony osobowe MAV jeszcze jeżdżą do Krakowa? Kiedyś bardzo się wyrózniały na torach postojowych.
Obcy kolekcjonerzy już płakali za 401Wb/d. Przynajmniej na otarcie łez będą mieli MAV. Choć jest kilku takich pasjonatów PKP, że nasze też im się należą.
-
W dodatku długość podawał Młodzikowski.
Tylko nie widzę RIV ani trafaretki z dopuszczeniem na konkretne zarządy kolejowe...
 

Podobne wątki