• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ALBERT-MODELL - modele wagonów typu 401W

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.428 512 30
Ale którego producenta, prawdziwego czy modelu? Na stronie, do której link podał kolega @am-70, jest informacja o długości modelu 179 mm, co jest o ponad milimetr mniej, niż powinno być i niż faktycznie ma model.
W niemieckim sklepie naumann-online.de pojawiła się oferta modeli węglarek typu 401Wd w oznaczeniu kolei węgierskich MAV (AM 595012, AM 595013).
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
808 89 3
Nie polecam łączyć wagonów ochronnych sprzęgami Kadee i próbować jeździć po torze R9 z PIKO, można połamać zderzaki.
Jest dobrze tylko w połączeniu z bezzderzakowymi cysternami produkcji ukraińskiego AZOWMASZu Mariupol typu 15-1547 :D
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
808 89 3
W jaki sposób w wagonach ochronnych rozwiązano kwestię rozprzęgania taboru? Nie widzę wajchy do zwalniania zamka sprzęgu SA-3.
Czy rozprzęganie wagonu kolei 1520 z ochronnym odbywało się tylko i wyłącznie poprzez zwolnienie zamka wajchą wagonu szerokotorowego?
Co w sytuacji spięcia dwóch wagonów ochronnych? Wykonywano to na krótko, jak na górkach rozrządowych kolei 1520?
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
413 5 2
...

W opisach i dyskusji na forum jest mowa o dwóch podstawowych typach (czy podtypach): 401Wb i 401Wd, ale stwierdziłem, że w zestawach jest więcej różnych odmian węglarek 401W. Różnią się one 1) bocznymi ścianami kopertowymi lub gładkimi (płaskimi), 2) wyglądem drzwi (jedna duża "koperta" lub trzy "koperty": dwie małe i większa w środku), 3) wyglądem ścian szczytowych (obecność lub brak stopni i poręczy do wejścia na burtę, a tam, gdzie są liczbą i kształtem tych stopni i poręczy - w sumie trzy warianty) i 4) umieszczeniem stopni i poręczy manewrowego (po jednym na każdym końcu wagonu lub dwa tylko na jednym końcu wagonu). Te poszczególne warianty występują w różnych kombinacjach, przy czym sposób umieszczenia stopni manewrowego jest powiązany z wyglądem ścian szczytowych. Tak czy tak, wariantów jest więcej, niż dwa, dlatego też mam pytanie: czym właściwie różnią się typy 401 Wb od Wd? Lektura internetu i posiadanej przeze mnie literatury dała mi tylko informacje, że wagon Wb ma drewnianą podłogę, a Wd - stalową, wskutek czego 401Wd jest też cięższy o dwie tony. Z tym pytaniem łączy się drugie: które z tych typów są w których zestawach AM?

...

Z kolei w zestawie z epoki IVb oba wagony mają ściany płaskie, choć opis jest podobny, jak wyżej:

Tylko w zestawie z epoki IVc jeden wagon ma ściany kopertowe, a drugi płaskie - czy więc tylko w tym zestawie są modele wagonów 401Wb i Wd, a w pozostałych zestawach oba wagony są tego samego typu: w IIIc i IVa - tylko 401Wb, a w IVb - tylko 401Wd? Czy też różnica między typem Wb i Wd polega na jeszcze czymś innym?

W moim zestawie AM 500007 z epoki IVa są dwa różne wagony, ale oba mają zarówno drzwi, jak i ściany kopertowe - jednak drzwi są różne, różne też są ściany szczytowe i rozmieszczenie stopni manewrowego. Tak samo widzę na zdjęciach kolegi @DRACULA. W stosunku do opisu jest jedna różnica: w zestawie z epoki Ia jeden wagon ma stare malowanie z czarną krawędzią, a drugi jest cały brązowy (ups, przepraszam "czerwień tlenkowa" ;)). Z opisu na pudełku wynika, że są to modele w wersji 401Wb, mimo że różnią się między sobą. Czy więc różnicą są boczne ściany kopertowe (Wb) lub płaskie (Wd), jak wcześniej napisał kolega @DRACULA niezależnie od pozostałych różnic (pkt 2), 3) i 4) wyżej), czy też są jakieś inne różnice?

A przy okazji: na wagonie o końcówce numeru 3486-1 z zestawu z epoki IVa (AM 500007) jest błąd w opisie długości całkowitej wagonu: jest 14,4 m, a powinno być 14,04 m - brak zera robi tu różnicę 36 cm, choć w rzeczywistości wszystkie te wagony mają długość 14040 mm, czyli 14 metrów i 4 centymetrów.
Do mnie jeszcze te zestawy nie dotarły ale ze zdjęć @DRACULA wynika, że na modelu z ostoją w kolorze pudła źle podali długość wagonu 14,4m.
Wagon 401Wb powinien mieć podłogę z imitacją desek, a 401Wd gładką imitująca stalową podłogę. Czy obydwa modele z ep IVa mają drewnianą podłogę to nie wiem.:niepewny: Model w jednolitym kolorze jest już po jakiejś rewizji i został zmodyfikowany. Każda naprawa wnosiła pewne zmiany w wyglądzie węglarki.
Z tego, co wiem w końcowej fazie produkcji tych wagonów zrezygnowano z kopertowania ścian, a podłogę drewnianą zmieniono na stalową (401Wd produkowany od 1973). Sety z ep IIIc i IVa powinny mieć podłogi drewniane (typ 401Wb). Przez prawie 10 lat produkcji pewnie było sporo zmian konstrukcyjnych wagonu i nie zawsze pewnie uwzględnionych w dokumentacji. Produkowane były w dwóch fabrykach co pewnie też miało wpływ na ich wygląd. Czym te węglarki były starsze tym więcej hybryd ich powstało, bardziej różniły się między sobą i odbiegały od pierwowzoru.
Temat rzeka... W sumie dobrze, że każdy model czymś się różni.:)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
110 26 2
Do mnie jeszcze te zestawy nie dotarły ale ze zdjęć @DRACULA wynika, że na modelu z ostoją w kolorze pudła źle podali długość wagonu 14,4m.
Wagon 401Wb powinien mieć podłogę z imitacją desek, a 401Wd gładką imitująca stalową podłogę. Czy obydwa modele z ep IVa mają drewnianą podłogę to nie wiem.:niepewny: Model w jednolitym kolorze jest już po jakiejś rewizji i został zmodyfikowany. Każda naprawa wnosiła pewne zmiany w wyglądzie węglarki.
Z tego, co wiem w końcowej fazie produkcji tych wagonów zrezygnowano z kopertowania ścian, a podłogę drewnianą zmieniono na stalową (401Wd produkowany od 1973). Sety z ep IIIc i IVa powinny mieć podłogi drewniane (typ 401Wb). Przez prawie 10 lat produkcji pewnie było sporo zmian konstrukcyjnych wagonu i nie zawsze pewnie uwzględnionych w dokumentacji. Produkowane były w dwóch fabrykach co pewnie też miało wpływ na ich wygląd. Czym te węglarki były starsze tym więcej hybryd ich powstało, bardziej różniły się między sobą i odbiegały od pierwowzoru.
Temat rzeka... W sumie dobrze, że każdy model czymś się różni.:)
Nie dość że podali złą dlugość wagonu, to jeszcze model ma koła RP 25. Straszne, ile musze zaplacic za porzadne koła w 6 - zestawach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.428 512 30
Czy obydwa modele z ep IVa mają drewnianą podłogę to nie wiem.
Mają, ale to jest absolutnie bez znaczenia. Całe wnętrze jest jednolite, bardzo ciemnoszare, prawie czarne, bez odwzorowania drzwi i jakichkolwiek innych elementów, więc to, czy podłoga jest gładka, czy w paski (niby imitujące deski), nie ma żadnego znaczenia - i tak należałoby wagon czymś załadować, żeby tego nie było widać
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
413 5 2
Mają, ale to jest absolutnie bez znaczenia. Całe wnętrze jest jednolite, bardzo ciemnoszare, prawie czarne, bez odwzorowania drzwi i jakichkolwiek innych elementów, więc to, czy podłoga jest gładka, czy w paski (niby imitujące deski), nie ma żadnego znaczenia - i tak należałoby wagon czymś załadować, żeby tego nie było widać
W tamtym czasie wnętrza węglarek były ciemno szare (RAL 7016). Pewnie w IVc, Va zaczęli je malować na kolor tlenkowy jak resztę wagonu.
Odwzorowanie wnętrza węglarki drzwi, deskowanie burt robi Brawa, Exact-train - żadna inna firma chyba nie robi. Forma jest dosyć złożona do takiego odwzorowania(elementy formy muszą się cofnąć w środku by zdjąć odlew). Chyba żeby robić oddzielnie każdą burtę i potem sklejać...
W realu przy prostych drzwiach prawie tego nie widać(w modelu tym bardziej), przy tych z przetłoczeniem już tak.
A jakie to mają to być inne elementy w środku węglarki odwzorowane?
Zdjęcie moje Warszawa Praga 2008r
Eaos31_51535_6_960-3.jpg


Zestawy już dotarły ep IIIc i IVa.:) Modele wyglądają porządnie i ładnie. Trzeba uważać na wypadające poręcze. Raczej nie zakładać pełnych haków i węży na ostatni wagon w składzie do jazdy bo kinematyka o nie na ostrych łukach będzie zawadzać. Trochę wyją stopnie manewrowych od tych wkładek styropianowych...
 
Ostatnio edytowane:

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.690 8 0
... Tak czy tak, wariantów jest więcej, niż dwa, dlatego też mam pytanie: czym właściwie różnią się typy 401 Wb od Wd? Lektura internetu i posiadanej przeze mnie literatury dała mi tylko informacje, że wagon Wb ma drewnianą podłogę, a Wd - stalową, wskutek czego 401Wd jest też cięższy o dwie tony...
Cierpliwości Andrzeju, będzie artykuł o wagonach (prawdziwych i modelach) w Mini Replice ... :)
W trakcie zbierania materiałów znalazłem ciekawe dokumenty z prowadzonych rozmów handlowych z potencjalnymi nabywcami wagonów ... Zamówienie dla MAV zrealizowano (1200 sztuk) z Czechami chyba się nie dogadano ... W załączeniu dwa skany pierwszych stron.

W tamtym czasie wnętrza węglarek były ciemno szare (RAL 7016)...
W tamtym czasie wnętrz węglarek 401W nie malowano wogóle ... Tak przynajmniej zakładała DTR-ka wagonu.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.428 512 30
Cierpliwości Andrzeju, będzie artykuł o wagonach (prawdziwych i modelach) w Mini Replice ... :)
Artykuł chętnie przeczytam, ale czy stoi coś na przeszkodzie, aby ktoś, kto zna różnice między 401Wb i 401d, podzielił się choć skrótowo z nami tą tajną wiedzą? ;) Kolega @DRACULA coś napisał, ale trochę zagmatwał temat i ja się pogubiłem - stąd moje pytanie. Chodzi o podstawowe różnice, na podstawie których można odróżnić jeden typ od drugiego.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.011 121 1
Artykuł chętnie przeczytam, ale czy stoi coś na przeszkodzie, aby ktoś, kto zna różnice między 401Wb i 401d, podzielił się choć skrótowo z nami tą tajną wiedzą?
Nie wiem czy to coś pomoże czy to coś wyjaśni ale w opisie modeli 401W zamieszczonym na stronie rybnickiego sklepu Świat Modeli, znalazł się taki akapit:

Ogółem wyprodukowano ponad 28 000 węglarek typu 401Wb i 401Wd. W końcowej fazie produkcji tych wagonów zrezygnowano z tzw. “kopertowania” ścian, a podłogę drewnianą zmieniono na stalową (401Wd).

Moim zdaniem z tego opisu wynika, że wagon typu 401Wd nie tylko posiadał stalową podłogę ale również proste ściany boczne.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.982 275 41
Kolega @DRACULA coś napisał, ale trochę zagmatwał temat i ja się pogubiłem
Zastosowałem wspólny tytuł zdjęć: 401Wb/401Wd.

Podaję szczegółowy opis wersji .
Na
zielono wersja Wb węglarki z drewnianą podłogą ze ścianami kopertowanymi, wewnętrzne powierzchnie pomalowane na szaro .
Na
czerwono wersja Wd węglarki z metalową podłogą ze ścianami płaskimi, wewnętrzne powierzchnie pomalowane na czerwień tlenkową.
Modele są wykonane dokładnie w takiej konfiguracji podłogi, ścian i malowania powierzchni wewnętrznych.


Wg. mojego rozeznania litera "b"i "d" oznacza tylko rodzaj podłogi.
Co nie przeszkadza że w praktyce w parze z metalową podłogą... szły też płaskie ściany.
Chyba że występowały wersje pośrednie ? Nie mam takich info.



AM 500006 Zestaw 2 węglarek 401Wb, PKP ep.IIIc:
- AM 417001 Wagon 401Wb 417 512 WWzo, PKP, REV/Z-G/14.2.66
- AM 417002 Wagon 401Wb 417 650 WWzo, PKP, REV/Z-G/31.3.66

AM 500007 Zestaw 2 węglarek 401Wb, PKP ep.IVa:
- AM 595009 Wagon 401Wb 11 51 595 3486-2 .Eas (WWzo), PKP/OPW, REV/GD/31.12.69
- AM 595010 Wagon 401Wb 31 51 595 8005-1 .Eas (WWzo), PKP, REV/Z-G/29.4.70

AM 500008 Zestaw 2 węglarek 401Wd, PKP ep.IVb:
- AM 597013 Wagon 401Wd 20 51 597 8 695-8 .Eas, PKP, 4/REV/OW/29.7.74, St. Wodzisław Śl., DOKP Katowice
- AM 597014 Wagon 401Wd 20 51 597 8 703-0 .Eas, PKP, 4/REV/OW/29.7.74, St. Wodzisław Śl., DOKP Katowice

AM 500009 Zestaw 2 węglarek 401Wb/401Wd, PKP ep.IVc:
- AM 595011 Wagon 401Wb 11 51 595 3 811-1 Eas-x, PKP/OPW, 4/REV/OW/87.10.30
- AM 597015 Wagon 401Wd 82 51 597 8 305-9 Eas-x, PKP, 4/REV/OW/86.12.15

AM 597016 Wagon 401Wb 82 51 597 4 204-8 Eas, PKP, 4/REV/1040/27.10.03; St. Wałbrzych Gł., CZ Wrocław ("OCHRONNY"); ep.Vc
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
29 0 0
Zastosowałem wspólny tytuł zdjęć: 401Wb/401Wd.

Podaję szczegółowy opis wersji .
Na
zielono wersja Wb węglarki z drewnianą podłogą ze ścianami kopertowanymi, wewnętrzne powierzchnie pomalowane na szaro .
Na
czerwono wersja Wd węglarki z metalową podłogą ze ścianami płaskimi, wewnętrzne powierzchnie pomalowane na czerwień tlenkową.
Modele są wykonane dokładnie w takiej konfiguracji podłogi, ścian i malowania ścian wewnetrznych.




AM 500006 Zestaw 2 węglarek 401Wb, PKP ep.IIIc:
- AM 417001 Wagon 401Wb 417 512 WWzo, PKP, REV/Z-G/14.2.66
- AM 417002 Wagon 401Wb 417 650 WWzo, PKP, REV/Z-G/31.3.66

AM 500007 Zestaw 2 węglarek 401Wb, PKP ep.IVa:
- AM 595009 Wagon 401Wb 11 51 595 3486-2 .Eas (WWzo), PKP/OPW, REV/GD/31.12.69
- AM 595010 Wagon 401Wb 31 51 595 8005-1 .Eas (WWzo), PKP, REV/Z-G/29.4.70

AM 500008 Zestaw 2 węglarek 401Wd, PKP ep.IVb:
- AM 597013 Wagon 401Wd 20 51 597 8 695-8 .Eas, PKP, 4/REV/OW/29.7.74, St. Wodzisław Śl., DOKP Katowice
- AM 597014 Wagon 401Wd 20 51 597 8 703-0 .Eas, PKP, 4/REV/OW/29.7.74, St. Wodzisław Śl., DOKP Katowice

AM 500009 Zestaw 2 węglarek 401Wb/401Wd, PKP ep.IVc:
- AM 595011 Wagon 401Wb 11 51 595 3 811-1 Eas-x, PKP/OPW, 4/REV/OW/87.10.30
- AM 597015 Wagon 401Wd 82 51 597 8 305-9 Eas-x, PKP, 4/REV/OW/86.12.15

AM 597016 Wagon 401Wb 82 51 597 4 204-8 Eas, PKP, 4/REV/1040/27.10.03; St. Wałbrzych Gł., CZ Wrocław ("OCHRONNY"); ep.Vc
Drogi Hrabio, czy przydział wagonów z epoki IVb do stacji Wodzisław Śl., DOKP Katowice wynikał ze specyficznego przeznaczenia tych wagonów? Czy były one zarezerwowane do formowania wahadła lub wykonywały przewozy tylko dla jednego odbiorcy? Wydaje się, że zwykle przydziały do stacji otrzymują specjalistyczne wagony towarowe.
 

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
253 13 9
Ja pamiętam z epoki Vb weglarki z przydziałem Stacja Gralewo CM Warszawa. Prawdopodobnie,,oddelegowane" do obsługi pobliskiej kopalni kruszyw - wydobycie tym miejscu zakończono pozostał tylko kawał toru i chyba wiadukt nad szlakiem Dzialdowo-Iława. Z kolei na wagonach uczestniczących w katastrofie koło Otłoczyna miały napis Kopalnia żwiru Szramowo do której odchodziła bocznica odc stacji Wrocki
 
Reakcje
29 0 0
Ja pamiętam z epoki Vb weglarki z przydziałem Stacja Gralewo CM Warszawa. Prawdopodobnie,,oddelegowane" do obsługi pobliskiej kopalni kruszyw - wydobycie tym miejscu zakończono pozostał tylko kawał toru i chyba wiadukt nad szlakiem Dzialdowo-Iława. Z kolei na wagonach uczestniczących w katastrofie koło Otłoczyna miały napis Kopalnia żwiru Szramowo do której odchodziła bocznica odc stacji Wrocki
W rejonie Wodzisława Śląskiego również były i są kopalnie, przypuszczam więc, że z tymi węglarkami było podobnie.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
808 89 3
Nie polecam łączyć wagonów ochronnych sprzęgami Kadee i próbować jeździć po torze R9 z PIKO, można połamać zderzaki.
Jest dobrze tylko w połączeniu z bezzderzakowymi cysternami produkcji ukraińskiego AZOWMASZu Mariupol typu 15-1547 :D
Odpowiadając samemu sobie. To jednak nie jest kwestią sprzęgów Kadee. Wagony AM mają tak kiepską KKK, że prędzej połamie się zderzaki niż wagony przejdą łagodny łuk R9 PIKO o_O
 

Podobne wątki