...
W opisach i dyskusji na forum jest mowa o
dwóch podstawowych typach (czy podtypach): 401W
b i 401W
d, ale stwierdziłem, że w zestawach jest więcej różnych odmian węglarek 401W. Różnią się one 1) bocznymi ścianami kopertowymi lub gładkimi (płaskimi), 2) wyglądem drzwi (jedna duża "koperta" lub trzy "koperty": dwie małe i większa w środku), 3) wyglądem ścian szczytowych (obecność lub brak stopni i poręczy do wejścia na burtę, a tam, gdzie są liczbą i kształtem tych stopni i poręczy - w sumie trzy warianty) i 4) umieszczeniem stopni i poręczy manewrowego (po jednym na każdym końcu wagonu lub dwa tylko na jednym końcu wagonu). Te poszczególne warianty występują w różnych kombinacjach, przy czym sposób umieszczenia stopni manewrowego jest powiązany z wyglądem ścian szczytowych. Tak czy tak, wariantów jest więcej, niż dwa, dlatego też mam pytanie: czym właściwie różnią się typy 401 W
b od W
d? Lektura internetu i posiadanej przeze mnie literatury dała mi tylko informacje, że wagon Wb ma drewnianą podłogę, a Wd - stalową, wskutek czego 401Wd jest też cięższy o dwie tony. Z tym pytaniem łączy się drugie: które z tych typów są w których zestawach AM?
...
Z kolei w zestawie z epoki IVb oba wagony mają ściany płaskie, choć opis jest podobny, jak wyżej:
Tylko w zestawie z epoki IVc jeden wagon ma ściany kopertowe, a drugi płaskie - czy więc tylko w tym zestawie są modele wagonów 401Wb i Wd, a w pozostałych zestawach oba wagony są tego samego typu: w IIIc i IVa - tylko 401Wb, a w IVb - tylko 401Wd? Czy też różnica między typem Wb i Wd polega na jeszcze czymś innym?
W moim zestawie AM 500007 z epoki IVa są dwa różne wagony, ale oba mają zarówno drzwi, jak i ściany kopertowe - jednak drzwi są różne, różne też są ściany szczytowe i rozmieszczenie stopni manewrowego. Tak samo widzę na zdjęciach kolegi
@DRACULA. W stosunku do opisu jest jedna różnica: w zestawie z epoki Ia jeden wagon ma stare malowanie z czarną krawędzią, a drugi jest cały brązowy (ups, przepraszam "czerwień tlenkowa"
). Z opisu na pudełku wynika, że są to modele w wersji 401Wb, mimo że różnią się między sobą. Czy więc różnicą są boczne ściany kopertowe (Wb) lub płaskie (Wd), jak wcześniej napisał kolega
@DRACULA niezależnie od pozostałych różnic (pkt 2), 3) i 4) wyżej), czy też są jakieś inne różnice?
A przy okazji: na wagonie o końcówce numeru 3486-1 z zestawu z epoki IVa (AM 500007) jest błąd w opisie długości całkowitej wagonu: jest 14,4 m, a powinno być 14,
04 m - brak zera robi tu różnicę 36 cm, choć w rzeczywistości wszystkie te wagony mają długość 14040 mm, czyli 14 metrów i 4 centymetrów.