Jako kontynuacja dyskusji o funkcji ochronnej węglarek, to w rozmowie z Panem K. Kojem, ustaliłem co następuje:
- Symbol pokazany w kółku poniżej (pozwoliłem sobie wykorzystać zdjęcie Kolegi am-70) oznacza sprzęg samoczynny (a nie wagon ochronny), zatem jeżeli wagon ma takie oznaczenia, a nie jest opisany "OCHRONNY" nie znaczy to automatycznie, że jest to wagon ochronny. Warto przy tym wspomnieć, że obecnie sprzęg samoczynny oznacza się innym piktogramem, ale na wagonie jest właściwy symbol pochodzący z lat 70.
- Pierwowzór modelu węglarki AM 5970017 posiadał jeden sprzęg samoczynny po jednej stronie, stąd omawiane oznaczenie jest tylko na jednym na czole.
- Niestety model nie ma odwzorowanego sprzęgu samoczynnego
- Wagony tego typu był widziane w środku składu jako standardowe wagony z ładunkiem, połączone z innym tego typu wagonami sprzęgami samoczynnymi, a śrubowymi z pozostałą resztą składu. Było to w epoce VI (zaledwie kilka lat temu), w malowaniu, które prezentuje model, zatem jest to istotna wiadomość dla tych co chcą go podłączyć do innych węglarek w sznurze
. Oczywiście wagon ten powinien się znajdować tylko na końcu składu, jako, że nie mamy drugiego takiego bliźniaczego wagonu
Zobacz załącznik 947551