• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ALBERT MODELL - modele lokomotyw typu 060DA oraz serii ST43

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Pierwsza ST43-228 Albert Model gotowa do odbioru. Nie chciałbym tutaj urazić twórców samego modelu ani elektroniki jednak tylko moim skromnym zdaniem ktoś dal ciała przy dopasowaniu płytek czołowych ponieważ są o 2mm za wysoko czego skutkiem jest przebijanie świateł do kabiny, a diody czerwone biją idealnie w światłowody lamp białych, co prawda podjęto jakieś tam próby odizolowania tego czarna taśmą izolacyjną ale to nic nie daje. W tym akurat pechowym egzemplarzu głośnik został przyklejony tak, że klej zakleił szczelinę, którą powinien wydobywać się dźwięk zamiast przyklejenia go odwrotnie komorą rezonansową do płytki, skutek był taki, że dźwięki były bardzo ciche. Dodatkowo wymienione trąbki sygnałowe, dodane oświetlenie kabiny, a na życzenie klienta ramki reflektorów pomalowane na biało ;)
W przypadku zainteresowania wymianą zapraszam na priva a ceny podane tutaj
https://forum.modelarstwo.info/threads/reflektory-pulpity-trąbki-do-lokomotyw-piko-roco-mtb-eu06-ep07-ep08-et41-sm-sp42-sp-su45-su-sp46-itd.58172/#post-1088248
A jak to zrobić? Może jakiś krótki instruktarz aby czegoś nie urwać, było by super. Jak zdjąć kabinę i jak obniżyć tę płytkę?
 
Ostatnio edytowane:

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.624 11 0
Z wyjęciem kabiny nie ma problemu trzeba delikatnie rozepchnąć boki i można wyciągnąć kabinę , czasem może stawiać opór ale to tylko przez taśmę izolacyjną, która mogła się dokleić do pudła. Co prawda samo obniżenie płytki nie będzie problemem jednak nic to nie da a wręcz odwrotnie może jeszcze bardziej pogorszyć efekt świateł a to dlatego, że po obniżeniu dioda biała w końcu zacznie świecić mocno na światłowody biały i czerwony, których odizolowanie jak pisałem wcześniej graniczy z cudem bo są ze sobą połączone, i to nie zależnie jak dobrze odizolujemy jeden od drugiego to i tak światło diód będzie się wzajemnie przedostawać. Dlatego ten fabryczny światłowód nie nadaje się do wyświetlania prawidłowych świateł ;)
 

Załączniki

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
251 4 0
.... Co prawda samo obniżenie płytki nie będzie problemem jednak nic to nie da a wręcz odwrotnie może jeszcze bardziej pogorszyć efekt świateł a to dlatego, że po obniżeniu dioda biała w końcu zacznie świecić mocno na światłowody biały i czerwony, których odizolowanie jak pisałem wcześniej graniczy z cudem bo są ze sobą połączone, i to nie zależnie jak dobrze odizolujemy jeden od drugiego to i tak światło diód będzie się wzajemnie przedostawać. Dlatego ten fabryczny światłowód nie nadaje się do wyświetlania prawidłowych świateł ;)
Rozklejenie i odizolowanie aluminiową taśmą nic nie pomoże?
Muszę rzucić okiem w swojej na ile da się przerobić ten światłowód. :niepewny:
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.131 88 0
Czy da się bez demontażu wózka założyć pełny zgarniacz?
Przyznam, że skończyły mi się już pomysły jak to zrobić :niepewny:
Tak, chociaż nie wchodzi tak lekko, jak ten dziurawy :D Żeby wbić gniazdo sprzęgu w przewidziane w zgarniaczu miejsce, trzeba (z duszą na ramieniu) użyć trochę siły.

Natomiast jak ktoś chciał uzbroić czoło w pełne węże i sprzęg, ale zrezygnował z powodu trudności z wyciągnięciem krótkich imitacji - miał racię. Wyrwanie imitacji wymaga siły i kończy się tym, że ich resztki zostają w otworach, a od tyłu nie ma jak wypchnąć. Pozostaje wiercenie i potem klejenie :D


Rozklejenie i odizolowanie aluminiową taśmą nic nie pomoże?
Niestety, nie. Myślałem że pomaluję fragmenty na czarno i zostanę bohaterem :D Ale zaprojektowali tak, że światło z czerwonych LEDów jest podawane do czerwonego światłowodu za pośrednictwem białego światłowodu - więc trudno, żeby ten biały nie rozświecił się pięknie na czerwono :ROFL:

W dodatku, czerwone końcówki świecą znacznie jaśniej, niż białe reflektory. Całość układu jest raczej do wymiany, jeżeli ktoś ma zamiar jeździć tym lokiem z oświetleniem. Co nie zawsze ma miejsce, bo do końcówki epoki IVc reflektorów w ciągu dnia nie używano :p

Za to mój egzemplarz jest tak wyklejony czarnymi taśmami izolacyjnymi, że reflektory nie prześwitują, gdzie nie powinny.

Z rzeczy, które da się zrobić dość łatwo:
- dodać oświetlenie w kabinach wg instrukcji Elvisa;
- zamienić nieszczęsny opornik 0R na jakiś np. 68R, żeby nie było zwarcia przy programowaniu dekodera.
 

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
Już niedługo, lampy do ST43 Albert Modell od ZNTK Rybnik Modelarstwo Kolejowe, na zdjęciach surówka włożona "na sucho" w celu przymiarki, brakuje jeszcze podkładki oraz imitacji śrub motylkowych przy pierścieniu. Dla uzyskania odpowiednich efektów i wyglądu lamp, ważna jest jakość wykonania i dopracowanie części, dzięki czemu nie ma obaw przed robieniem zdjęć w dużym przybliżeniu :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Arturp

Znany użytkownik
Reakcje
1.366 2 5
Już niedługo, lampy do ST43 Albert Modell od ZNTK Rybnik Modelarstwo Kolejowe, na zdjęciach surówka włożona "na sucho" w celu przymiarki, brakuje jeszcze podkładki oraz imitacji śrub motylkowych przy pierścieniu. Dla uzyskania odpowiednich efektów i wyglądu lamp, ważna jest jakość wykonania i dopracowanie części, dzięki czemu nie ma obaw przed robieniem zdjęć w dużym przybliżeniu :)
Pięknie zrobione, kiedy Będę mógł złożyć zamówienie?
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.244 30 1
Model odwzorowuje wersję jaka była zaraz po dostarczeniu prosto z fabryki. Kiedy dołożono te uchwyty na reflektorach nie umiem powiedzieć. Oryginał został wpisany na stan MD Ostrów 27 czerwca 1967 roku więc zdjęcie może pochodzić z tego okresu. Model opisany jest na przełomie epok IIIc/IVa.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.333 504 30
Model odwzorowuje wersję jaka była zaraz po dostarczeniu prosto z fabryki. Kiedy dołożono te uchwyty na reflektorach nie umiem powiedzieć. Oryginał został wpisany na stan MD Ostrów 27 czerwca 1967 roku więc zdjęcie może pochodzić z tego okresu. Model opisany jest na przełomie epok IIIc/IVa.
Pytanie, czy ST43-81 został dostarczony z już fabrycznie zamontowanymi dużymi reflektorami? ST43-20 pochodzi z roku 1965, a więc 2 lata wcześniej i miał początkowo małe reflektory bez czerwonych świateł. W takiej wersji model tej maszyny wypuścił kiedyś Tillig. Znam zdjęcia ST43 z późniejszych lat, już z dużymi reflektorami (nie wiem, czy fabrycznymi, czy wymienionymi już w Polsce), ale bez tych uchwytów. Tak więc pytań jest kilka:
1) Czy i jeżeli tak, to od którego numeru ST43 były fabrycznie wyposażone w duże reflektory (początkowo na pewno bez uchwytów)?
2) Jeżeli tak, to czy i od którego numeru fabrycznie wyposażano lokomotywy w duże reflektory od razu z uchwytami?
3) W jakich latach wymieniano małe reflektory na duże i czy od razu z uchwytami?
4) W jakich latach montowano uchwyty do dużych reflektorów, w których uchwytów oryginalnie nie było?
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.161 131 19
1) Czy i jeżeli tak, to od którego numeru ST43 były fabrycznie wyposażone w duże reflektory (początkowo na pewno bez uchwytów)?
"ST43-46 | Pierwsza lokomotywa serii ST43 z fabrycznie zabudowanymi dużymi reflektorami typowymi dla PKP, oraz poręczami pod oknami na ścianach czołowych."

- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl
Pytanie, czy ST43-81 został dostarczony z już fabrycznie zamontowanymi dużymi reflektorami?
Tak i jeszcze jedna ciekawostka:

"ST43-81 | Pierwsza lokomotywa serii ST43 z fabrycznie zabudowaną syreną pneumatyczną zamiast gwizdawki."

- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
W książce Lokomotywy spalinowe ST43 panów Grnowica i Obremskiego jest napisane:
od nr 46 duże reflektory,
od nr 81 zamiast gwizdawek zamonotwano syreny,
od 156 zmieniono silnik na silnik z kompensatorem w układzie wylotu spalin,
od 278 zmieniono czołownice przystosowane już do zabudowy sprzęgu samoczynnego, przez co ostojnica z każdego czoła uległa wydłużeniu o 200 mm.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Uchwyty przy reflektorach są ciekawą sprawą, bo mam zdjęcie ST43 297 z żółtym czołem i tych zawieszek na tablice końca pociągu przy reflektorach nie ma, nr 58 z połowy lat 70-tych je posiada, 345 po jednym na czole.

A czy ktoś może powiedzieć co to za przewód pod każdym lewym zderzakiem do kierunku jazdy jakby od ogrzewania składu pociągu, którego Rumun nie miał? Nie ma nigdzie tego opisanego i co to za skrzynka pod słupkiem okien czołowych nad małą żaluzją?
 
Ostatnio edytowane:

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.591 5 0
A czy ktoś może powiedzieć co to za przewód pod każdym lewym zderzakiem do kierunku jazdy jakby od ogrzewania składu pociągu, którego Rumun nie miał? Nie ma nigdzie tego opisanego i co to za skrzynka pod słupkiem okien czołowych nad małą żaluzją?
Jeżeli dobrze pamiętam z czasów budowy swojego modelu ST43, to przewód służył do sterowania wielokrotnego.
Osłona pod środkowym słupkiem na obydwu czołach to tzw."puszka Siemensa ". Inaczej buczek, syrena. Służyła do dawania sygnałów dźwiękowych.
 

Podobne wątki