• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ACME - modele wagonów pasażerskich

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.707 39 4
Tłumików to te wózki nawet po NG nie miały, stąd ten drążek od samego początku aby ustabilizować bekę bujakową. Może mają inne elementy w konstrukcji, których nie widać. Wózki MD mają tłumiki cierna stąd też brak żadnych drążków reakcyjnych jak w GP200, tylko różna ilość tarcz i hamulec szynowy, bo wózki te były podstawiane także pod IC1.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.707 39 4
Trzech tarcz hamulcowych nigdy w oryginalnych wagonach nie było. A pudło było projektowane na 200, bo to samo pudło z wagonu 139A czyli 1kl było wykorzystane do wagonów późniejszych typów 152 i 154A. Jedynie wykorzystano wózki SGP i stąd prędkość 200 km/h i późniejsze polskie wózki 25ANa oraz zmieniono drzwi odskokowe z IFE na BODE z powodu zaprzestania ich produkcji przez austryjaków.
 

grosiszcze

Znany użytkownik
Reakcje
1.302 229 2
Tłumików to te wózki nawet po NG nie miały, stąd ten drążek od samego początku aby ustabilizować bekę bujakową.
Drążki zapobiegają ruchom wzdłużnym wózka względem belki bujakowej i "ciągną" belkę przy skręcaniu wózka na łukach. Podobne drążki mają wózki 4ANc.
Wózki MD mają tłumiki cierna stąd też brak żadnych drążków reakcyjnych jak w GP200
Wózki MD 523/524 mają też drążki tyle że ukryte pod wagonem, jest to trochę inna konstrukcja niż GP200.
Bez nazwy-1.jpg

Wózki MD i GP200 mają tłumiki cierne.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 151 0
Po prawie półgodzinnej zabawie z rozdzieleniem podwozia od pudła, bo prawdopodobnie ciut za dużo było kleju do okien, udało mi się ciut wysunąć podwozie w celu obrócenia wózków o 180 stopni. Poprawa niestety niewielka - przez rozjazdy krzyżowe przechodzi, ale na łuku R2 już się wykoleja. Tak więc nie pozostaje nic innego jak spiłować o połowę owe wypustki.
Nie pisałem o tym wcześniej, ale napiszę teraz. Mój Ost-West też się wykoleił na pierwszym łuku R2 Piko. Ale tylko jeden wagon - jaśniejsza dwójka. Powodem było oczywiście haczenie wózków o te wypustki pudła. Dlaczego ciemna dwójka przejechała łuk - nie wiem. W każdym razie obejrzałem wtedy wszystkie elementy i stwierdziłem to haczenie oraz to że w ogóle we wszystkich wagonach wózki ciężko się skręcają. W celu wyeliminowania tego ciężkiego skręcania po prostu wyjąłem i nieco pilniczkiem powiększyłem otwory - gniazda w które wchodzi trzpień wózka. A w celu wyeliminowania haczenia w obu dwójkach (w ciemnej profilaktycznie) obróciłem wózki o 180 stopni, do czego nie potrzeba rozdzielać pudła, tylko wyjąć wózki. :) A moich pasażerów nie obchodzi to, że łączniki stabilizatorów są teraz z drugiej strony, co widać na zdjęciu. :)
1666375147979.png
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.134 121 1
Wprowadziłem was jednak w błąd, te wypustki to ograniczniki skrętu wózka.
Czy ja dobrze zrozumiałem, że wypustki umieszczone na dole wagonu służą jedynie do ograniczenia skrętu wózka i nie nie mają związku z typem wózka ani z prędkością na jaki został skonstruowany wagon:niepewny: Czyli prosta rzecz do prostej czynności.

Wracając do zestawu Ost-West Express (ACME 55135). Mamy tutaj ciekawy przykład różnego podejścia do konstrukcji modeli przez tego samego producenta. W modelu wagony typu Gorlitz 90, producent umieścił ograniczniki skrętu jako integralną część nadwozia. Efekt: wózki w modelu minimalnie skręcają, co powoduje duże problemy w jeździe w ciaśniejszych łukach. Natomiast w modelu wagonu typy 134Ab te same ograniczniki zostały dodane do samodzielnego montażu. Efekt: wózki skręcają swobodnie. I terez pytanie: co spowodowało, że ACME w jednym przypadku przyjęło taką filozofię konstrukcji modelu a w drugim inną:niepewny:
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.707 39 4
Pytanie w jakim okresie oba modele powstały? Który był pierwszy? Może Z2A był pierwszy bo wypuszczali je jako DR, CD, i inne a polskie mogły być później opracowane. To też pytanie do tych kolegów co mają wszystkie katalogi ACME.
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.876 92 4
Z moich obserwacji ostatnim modelem, w którym zderzaki działały była Polonia. Więc to, że nie działają poprawnie to chyba już standard :(
To kwestia zastosowanych tworzyw, a ogólnie jakość tworzyw stosowanych ostatnio przez ACME to jakaś porażka.
Kiedyś miałem ACME za markę, ale po ostatnich zakupach myślę że szkoda na to coś pieniędzy.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Chyba znalazłem rozwiązanie problemu haczenia wypustków o wózek, z minimalną, praktycznie niewidoczną ingerencją w model. Po pierwsze - podniosłem pudło, czyli na trzpień wózka włożyłem dwie podkładki o średnicy 3 mm i łącznej grubości ok. 1,5 mm. W związku z tym ciut podpiłowałem "grzybek" owego trzpienia - luz osiowy był już wcześniej, ale za mały po dołożeniu podkładek aby rozszedł się na boki po włożeniu wózka razem z podkładkami. A owe wypustki minimalnie skróciłem pilniczkiem tak, aby były w jednej linii z powierzchnią czołową gniazda trzpienia wózka, bo są dłuższe o niecały milimetr. Delikatnie także spiłowałem ich krawędzie od strony podwozia. I to działa, bo właśnie testuję jaśniejszą dwójkę rzem z kuszetką. Ciemniejszej jeszcze nie poprawiałem. Nic się nie wykoleja jak na razie, a wózki są zamontowane poprawnie, czyli tłumikami do wewnątrz. Potem wrzucę fotki.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
812 89 3
W związku z tym, że zostałem posiadaczem dwóch zestawów ACME 55135, postanowiłem porównać stary wypust z nowym.
Nie wiem, czy to jest regułą, ale w kwestii wagonów 2 klasy nowy wypust jest gorszy w wykonaniu (jak przystało na nową jakość ACME), ale kuszetka 134Ab jest wykonana lepiej niż w starym rzucie! :oops:
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.273 21 0
Tutaj fotka tak na szybko:
Powiem jak to było w moim przypadku. Zacząłem tak ja Ty i wielu innych. Ale im dalej brnąłem w modelarstwo kolejowe, zwłaszcza po uczestnictwie w kilku imprezach makiety modułowej, takie rzeczy jak pokazałeś na zdjęciu zaczęły mnie totalnie drażnić. I podjąłem decyzję o zmianie, z makiety domowej przeszedłem ma modułową. Oczywiście wiązało się to z dość dużymi przeróbkami (zdjęcie, stary układ torów zaznaczony kolorem czerwonym), ale warto było.
Ok., teraz nie mogę wszystkich modułów rozłożyć w domu, i nic nie szkodzi, w domu się buduje a na imprezach bawi. I polecam, to jest inny świat niż jazda pociągu w przysłowiowe kółko (co też ma swój urok ale wtedy bawię się innym taborem).
 

Załączniki

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Powiem jak to było w moim przypadku. Zacząłem tak ja Ty i wielu innych. Ale im dalej brnąłem w modelarstwo kolejowe, zwłaszcza po uczestnictwie w kilku imprezach makiety modułowej, takie rzeczy jak pokazałeś na zdjęciu zaczęły mnie totalnie drażnić. I podjąłem decyzję o zmianie, z makiety domowej przeszedłem ma modułową. Oczywiście wiązało się to z dość dużymi przeróbkami (zdjęcie, stary układ torów zaznaczony kolorem czerwonym), ale warto było.
Ok., teraz nie mogę wszystkich modułów rozłożyć w domu, i nic nie szkodzi, w domu się buduje a na imprezach bawi. I polecam, to jest inny świat niż jazda pociągu w przysłowiowe kółko (co też ma swój urok ale wtedy bawię się innym taborem).
My tu nie rozmawiamy o makietach tylko ostatnim wypuście ACME, czyli wagonach niezdatnych do jazdy po większości makiet. A na fotce pokazałem o ile jest wyższy wagon po podłożeniu podkładek na trzpień wózka, a nie swój niedokończony peron.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.413 23 0
Chyba znalazłem rozwiązanie problemu haczenia wypustków o wózek, ...
Gratuluję!o_O
Kurczę, "uwielbiam" takie "odkrywanie Ameryki" na nowo ...:rolleyes:
Pisałem o tym już we wrześniu 2015 roku, gdy ukazała się pierwsza edycja "Ost-Westa", tutaj
Także o podpiłowaniu tego elementu ograniczającego obrót wózka. Wystarczy spiłować jego krawędź w taki klin:

ALA_2022_36a.jpg


ALA_2022_36b.jpg


I jest po problemie, bo drążek wchodzi w tą zwolnioną przestrzeń:

ALA_2022_36c.jpg


ALA_2022_36d.jpg


Dokładnie ten sam problem występuje w "Eurofimach" tego producenta (np. w malowaniu "BWE") i tak samo można go rozwiązać.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
O właśnie kolego Ala. Czyli temat był już znany wcześniej, a koledzy nic nie wspomnieli po tym jak ja o tym napisałem. I po tym podpiłowaniu nie wykoleja się na łukach R2?
 

Podobne wątki