• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ładunki na kolei w PRL

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.949 144 0
Z jakiegoś germańskiego fejsbuka ;) -> "inspiracja" (czy u nas tak się woziło?)
Jesień 1989

Pewnie gdzieś tak w podobnym okresie, w Dwikozach obserwowałem ciężarówki z podobnym ładunkiem i zastanawiałem się co jest na spodzie "paki".
W podpisie pod obrazkiem było: cydr (ach, jak nowocześnie i światowo na tamte czasy)
170290972_10159733062942638_4823279758552854373_n.jpg
W przypadku PRL pewnie było to: https://winka.net/wytwornie/dwikozy.html
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.524 19 9
Mnie natomiast na tym zdjęciu zaintrygowało malowanie platform (2Z lub 3Z - nie rozpoznaję teraz dokładnie typu).
Wszystkie elementy stalowe - kłonice, łańcuchy, gniazda kłonic, poręcze, uchwyty i zawiasy, a nawet dolna część nadwozia poniżej burt - są na zdjęciu wyraźnie ciemniejsze niż burty, co sugeruje, że były pomalowane na czarno. Wygląda, jakby czerwone (lub szare) były tylko same burty.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 5 3
Mnie natomiast na tym zdjęciu zaintrygowało malowanie platform (2Z lub 3Z - nie rozpoznaję teraz dokładnie typu).
2Z od 3Z dało się wówczas łatwo odróżnić po ilości pasków na narożach pudła. 2Z miały kompletny układ hamulcowy, a 3Z wyposażano wyłącznie w przewód. Nie zmienia to faktu, że na zdjęciu są platformy późniejszej budowy - typu 4Z. I do tego, ...
Wszystkie elementy stalowe - kłonice, łańcuchy, gniazda kłonic, poręcze, uchwyty i zawiasy, a nawet dolna część nadwozia poniżej burt - są na zdjęciu wyraźnie ciemniejsze niż burty, co sugeruje, że były pomalowane na czarno.
... moim zdaniem, w malowaniu fabrycznym. Stąd kłonice i inne elementy malowane na czarno. Wiele lat później, podobnie było w przypadku Res'ów.
Podejrzewam, że partia wagonów po odbiorze z wytwórni w Ostrowcu Św., pojechała od razu pod załadunek Starów. Nienaganny wygląd wagonów i niemalże sąsiednie numery dwóch pierwszych platform (607 677 i 607 679) o tym świadczą. A samo zdjęcie można osadzić czasowo na połowę maja 1959 roku.
Wygląda, jakby czerwone (lub szare) były tylko same burty.
W związku z powyższym, wyłącznie czerwień tlenkowa.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
A samo zdjęcie można osadzić czasowo na połowę maja 1959 roku.
Spytam z ciekawości: na jakiej podstawie takie dokładne datowanie? Na wagonie widać napis (chyba) ostatniej i następnej rewizji, chyba, że te daty dotyczą czegoś innego. Widać "7 5 6x (2)?" i pod spodem "7 5 63". Tak czy tak, już w roku 1959, a tym bardziej w 1963, nie było już ani szarych wagonów, ani orłów.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 5 3
Spytam z ciekawości: na jakiej podstawie takie dokładne datowanie? Na wagonie widać napis (chyba) ostatniej i następnej rewizji, chyba, że te daty dotyczą czegoś innego. Widać "7 5 6x (2)?" i pod spodem "7 5 63".
Na ścianie czołowej kolejno: nazwa warsztatów macierzystych (Ostróda), data następnej naprawy głównej (7.5.67), data następnej naprawy średniej (7.5.63). W tamtych czasach dla 2-osiowych platform obowiązywał dwuletni cykl naprawczy: R-Ś-R-G. Charakterystyczny krój cechy PKP wskazuje, że jest to rok 1959 (czyli rok budowy), a nie np. stan po pierwszej rewizji w 1961 roku. Kolor kłonic i innej galanterii wskazuje na stan fabryczny (malowanie fabryczne). A brak śladów eksploatacji na wagonach i "sąsiednie" numery wagonów wskazują na to, że wagony sfotografowano krótko po dostawie.
Tak czy tak, już w roku 1959, a tym bardziej w 1963, nie było już ani szarych wagonów, ani orłów.
Oczywiście. Niczego takiego nie napisałem. Nikt też nie sugerował, że na wagonach powinny być orły. A Kolega @t_domagalski zwrócił wyłącznie uwagę na nietypowo pomalowane na czarno elementy, w odróżnieniu od barw pudła wagonu, niezależnie jakie by te barwy nie były.

Tak, masz rację. Przez te łańcuchy źle zidentyfikowałem rodzaj kłonic. Ale po dokładniejszym przyjrzeniu się widać uchwyty na kłonicach oraz "leże", na których spoczywają one w pozycji poziomej. Czyli są to kłonice obrotowe, a platforma to 4Z.
W sumie można łatwiej. Na pierwszy rzut oka dla odróżnienia od 2Z/3Z - "bliźniacze" kłonice w połowie długości wagonu oraz kłonice czołowe. Podpierałem się dostępną literaturą, zajrzałem zanim napisałem ;).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Reakcje
3.634 30 0
Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach gotowe samochody Star 21 i 25. Zdjęcie z Archiwum Państwowego w Kielcach- sygn. 1954. fotka zamieszczona na FB.
Pytanie, skąd informacja na FB, że w składzie, oprócz modelu Star 21 (co widać na fotografii), przewożone są także samochody Star 25 ? Czy tak opisane jest zdjęcie w AP w Kielcach ? Czy np. któryś z hobbystów motoryzacji rozpoznał jakiś element konstrukcyjny, wyróżniający ten model, na samochodach stojących na platformach, na dalszym planie, przez co taki, a nie inny komentarz na FB ? Zakładam, że na wagonach stoją tylko Stary 21, bo gdyby były tam auta modelu późniejszego, to datowanie Kolegi Kriz8 (które uważam za prawidłowe, choć myślę, że i czerwiec 1959 mógłby pasować, a nie tylko maj ;)) byłoby obarczone pewnym błędem. Star 21 produkowany był w okresie lipiec 1957-1959/ początek 1960 (różnica w zależności od źródła), dopiero z końcem 1959 zastąpił go model Star 25, którego produkcja seryjna ruszyła w 1960. Istnieje więc możliwość, że jakieś ostatnie partie "21" opuściły zakład w 1960, np. wraz z modelem "25". Tym niemniej, mogło to się wydarzyć, góra na początku 1960, czyli zimą, a okoliczności przyrody widoczne na zdjęciu zamieszczonym na FB, wskazują na późną wiosnę (lato). Wszystko wskazuje więc na to, że opis na FB (w AP Kielce ?) jest błędny (do skorygowania) i na platformach nie ma Starów 25. Na marginesie, błędne opisy zdarzają się we wszelkich archiwach. Często wynikają z jedynie pobierznego zasygnalizowania i przybliżenia tego, co jest (co może być) widoczne na historycznym zdjęciu, bez wnikania w szczegóły.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.336 30 1
Kolejne fajne zdjęcie opublikowane na FB. Rozładunek kruszywa z wagonu platformy. Szkoda, że w kadrze nie zmieścił się Star z zamontowanym taśmociągiem i mechaniczną łyżką do rozładunku takiego asortymentu.

441604115_3763658823877368_7872227649995649038_n.jpg
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
10.213 69 0
Zlinczujcie mnie, ale nie mam w zwyczaju zapisywania skąd pobieram zdjęcia, ale przeważnie różne profile fb oraz screeny z filmów, w ramach pokuty (dosyć przyjemnej), odświeżyłem sobie ten wątek i tych zdjęć nie było;
08-N-00529-00009.jpg 266031965_4799576470100265_1361067538199549823_n.jpg 424933039_877555297713968_219898452591746526_n.jpg 424933113_877555347713963_3523531364725204155_n.jpg forum-0428111066.jpg forum-0428548759.jpg Jasło.jpg Screenshot 2023-07-26 at 17-50-19 Przed VII Zjazdem PZPR. Aby Polska rosła w siłę... Repozy...png Screenshot 2023-07-26 at 17-50-38 Przed VII Zjazdem PZPR. Aby Polska rosła w siłę... Repozy...png
 

Podobne wątki