• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ładunki na kolei w PRL

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.434 512 30
Dobrze myślę , że konstruktor Bizona Giganta od razu przewidywał transport koleją i zaprojektował te skosy zbiornika na zboże i przedziału silnika żeby kombajn mieścił się w skrajni?
Nie wiem, ale wydaje mi się to bardzo prawdopodobne. Szkoda, że nie myślą o tym konstruktorzy czołgów... :(
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.487 19 9
Dobrze myślę , że konstruktor Bizona Giganta od razu przewidywał transport koleją i zaprojektował te skosy zbiornika na zboże i przedziału silnika żeby kombajn mieścił się w skrajni?
Przede wszystkim Bizon musiał miescić się w szerokości pasa ruchu na drogach publicznych. Stąd szerokość pojazdu po zdemontowaniu header'a to ok. 3m. Jest to nieco więcej, niż typowa szerokość ładowna wagonu kolejowego (2,7 - 2,9m), ale na platformy wchodził i na szerokość mieścił się w skrajni taboru.
Jednak co do wysokości, to tu nie było tak różowo. Bizon Z083 Gigant stojący na platformie miał w sumie prawie 5m wysokości, a więc nie mieścił się w skrajni A wg. PN-70/K-02056. Taki ładunek mógł więc podróżować tylko po wyznaczonych liniach kolejowych.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.619 64 3
I chyba z tego względu na czas transportu zostały zdemontowane koła. Tak przynajmniej to wygląda na zdjęciach. Czy tak przygotowany ładunek mieścił się w skrajni tego nie wiem.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Mi się wydaje,że raczej musiał się mieścić w skrajni, bo raczej fabryka nie była tak bogata żeby każdy transport wysyłać jako przesyłka z przekroczoną skrajnią.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
FB_IMG_1683958304912.jpg

Zdjęcie pochodzi z Facebooka - "Z krawędzi peronu". Wagony kryte Kdn pochodzące z dostaw UNRRA "przystosowane" do transportu buraków cukrowych. Oryginał zdjęcia zamieszczono w czasopiśmie "Eksploatacja Kolei" z 1972.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.434 512 30
Tylko że te na zdjęciu to nie jest wąskotorówka. Nie wiem, jak długo trwała zmiana oznaczeń w końcu lat 60. XX wieku, po wprowadzeniu numeracji zgodnej z kartą UIC, ale myślę, że w 1972 roku wszystkie wagony mogły już mieć nowe numery. A to, że w czasopiśmie zamieszczono zdjęcie wykonane kilka lat wcześniej też nie byłoby niczym nadzwyczajnym.
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
W programie ,,Pociąg do Wielkopolski" z 04.06.2023 można obejrzeć film z 1975 roku, z ośrodka telewizyjnego z Poznania z budową/remontem linii 273 tzw. ,,nadodrzanki". W min. 14 i 57 sekund widoczny jest przejazd Ty51 (nie mogę odczytać numeru inwentarzowego) i zaraz za nim wagon 401Z, a na nim lokomotywka 410D. Fotki z ekranu poniżej:
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.619 64 3
Na facebooku znajduje się jedno ciekawe zdjęcie z chyba Starami 21, stacja Lubliniec, lata 70' XX wieku., fotka pokazana przez Henryka Łukoszka
Tu sznurek: https://www.facebook.com/photo/?fbi...m.6044251295697556&idorvanity=776013722521366

Zobacz załącznik 981890
Bardzo ciekawe zdjęcie. Jednak pewne dane wzajemnie się wykluczają. Prawdopodobnie to rzeczywiście może być początek lat siedemdziesiątych bo co prawda niezbyt wyraźnie to widać ale rozmieszczenie napisów na wagonach można uznać za typowe dla epoki IV. W związku z tym samochody Star na platformie to już nie może być typ 21 który w tym czasie już nie był produkowany. Podejrzewam że to są Stary z ostatnich serii produkcyjnych więc w grę wchodzą 25 lub 27. Nie wiem dokładnie do którego roku jeszcze je produkowano. Być może przez jakiś czas na zakładkę że Starem 28 i 29. Ale chyba to nie trwało zbyt długo.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
414 5 2
...
W związku z tym samochody Star na platformie to już nie może być typ 21 który w tym czasie już nie był produkowany. Podejrzewam że to są Stary z ostatnich serii produkcyjnych więc w grę wchodzą 25 lub 27. Nie wiem dokładnie do którego roku jeszcze je produkowano. Być może przez jakiś czas na zakładkę że Starem 28 i 29. Ale chyba to nie trwało zbyt długo.
Lata produkcji starów:
Star 20 - (1948-1957)
Star 21 - (1957-1960)
Star 25 - (1960-1971)
Star 27 - (1962-1971)
Star 28 - (1968-1989)
Star 29 - (1968-1983)
Star 66 - (1958-1965)
Star 200 - (1975-1994)
Star 244 - (1975-2000)
Star 266 - (1973-2000)
Star 660 - (1965-1983)
Stary 25/27 nie do odróżnienia. Tylko po tabliczce. Obydwa miały kabiny N20 i N20.1. Star 25 był też z kabina N23(ekonomiczna) ale czy 27 był z tą kabiną to nie wiem...
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.619 64 3
Podobnie jak trudno odróżnić Stara 28 od 29. Na zewnątrz oprócz tabliczki ja rozpoznawałem po skrzynce na akumulatory. W 29 była mniejsza na jeden akumulator 12V. A 28 miał większą na dwa akumulatory 12V które podczas rozruchu silnika były przełączane szeregowo na 24V.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
414 5 2
Też jest problem w odróżnieniu Starów 21/25 w kabinach N20, N23(kierunkowskazy elektryczne).
Też nie do odróżnienia są Nysy 521/522. Pewnie sporo się znajdzie takich modeli różnych marek aut.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki