• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ładunki na kolei w PRL

Reakcje
66 2 0
Bardzo przepraszam że zadam pytanie niekoniecznie związane z tematem.
Na zdjęciu 1-szym i 3-cim w TYM poście widać wiele torów obok siebie.
Patrząc na nie mam wątpliwości czy odległość między osiami torów jest taka sama jak na normalnym szlaku czy większa.
Oczywiście może się mylić i mieć 'złudzenia optyczne' innymi słowy niepoprawnie określać tą odległość, dlatego proszę o pomoc i rozwianie moich wątpliwości.
Ktoś kiedyś gdzieś mi powiedział, że na tego typu placach (manewrowych, rozrządowych, itp) niekoniecznie trzymano się przepisowych odległości między torami i inną strukturą kolejową - znaczy zachowywano minimalne odległości, ale zdarzało się i większe.
 

marcin sds

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 2 0
Bardzo przepraszam że zadam pytanie niekoniecznie związane z tematem.
Na zdjęciu 1-szym i 3-cim w TYM poście widać wiele torów obok siebie.
Patrząc na nie mam wątpliwości czy odległość między osiami torów jest taka sama jak na normalnym szlaku czy większa.
Oczywiście może się mylić i mieć 'złudzenia optyczne' innymi słowy niepoprawnie określać tą odległość, dlatego proszę o pomoc i rozwianie moich wątpliwości.
Ktoś kiedyś gdzieś mi powiedział, że na tego typu placach (manewrowych, rozrządowych, itp) niekoniecznie trzymano się przepisowych odległości między torami i inną strukturą kolejową - znaczy zachowywano minimalne odległości, ale zdarzało się i większe.
Przyglądałem się mocno tym zdjęciom trudno mi się dopatrzeć aby coś tam odbiegało od normy. Oczywiście że na stacjach odległość pomiędzy osiami torów była większa bo międzytorzem poruszali się pracownicy kolei. Zapewne jest to ujęte w przepisach ale trochę mi się nie chce szukać. Ponadto mamy tu koleje węgierskie. Wprawdzie kolej wszędzie funkcjonuje podobnie to jednak normy i przepisy mogą różnić się pomiędzy zarządami.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.962 37 4
Chodziłem setkę razy po dawnych torach sekcji towarowej w Olsztynie. Natłok wagonów mógł powodować taki efekt, niemniej w korytarzach między nimi były ze 3 metry odstępu (mowa o budach wagonów). Niestety miejsca już nie ma, przebudowane, a zdjęć z owych korytarzy nie mam.
Z góry via google maps:
Olsztyn.jpg

Przypuszczam, że w tym temacie z pamięci przepisy odnośnie szerokości pasa między torami napisze @Andrzej Harassek bądź @Stanisław1972.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Ktoś kiedyś gdzieś mi powiedział, że na tego typu placach (manewrowych, rozrządowych, itp) niekoniecznie trzymano się przepisowych odległości między torami i inną strukturą kolejową - znaczy zachowywano minimalne odległości, ale zdarzało się i większe.
Przepisy określają minimalne odległości między torami, a nie wymagają stosowania konkretnych wielkości. Stosowanie większych odległości nie jest przepisami zabronione, więc nie oznacza to nietrzymania się przepisów.
Oczywiście że na stacjach odległość pomiędzy osiami torów była większa bo międzytorzem poruszali się pracownicy kolei. Zapewne jest to ujęte w przepisach ale trochę mi się nie chce szukać.
Kolega @marcin sds ma rację. Na stacjach odległość między torami jest większa i jest to uregulowane przepisami, ale z pamięci nie podam tych wielkości, należałoby pogrzebać w przepisach. Trzeba pamiętać, że w dawnych czasach te minimalne odległości były mniejsze, więc żeby wiedzieć, jakie były wymagania w konkretnej epoce należy szukać przepisów z tamtych czasów.
 

marcin sds

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 2 0
Przepisy określają minimalne odległości między torami, a nie wymagają stosowania konkretnych wielkości. Stosowanie większych odległości nie jest przepisami zabronione, więc nie oznacza to nietrzymania się przepisów.

Kolega @marcin sds ma rację. Na stacjach odległość między torami jest większa i jest to uregulowane przepisami, ale z pamięci nie podam tych wielkości, należałoby pogrzebać w przepisach. Trzeba pamiętać, że w dawnych czasach te minimalne odległości były mniejsze, więc żeby wiedzieć, jakie były wymagania w konkretnej epoce należy szukać przepisów z tamtych czasów.
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
Moje tereny. Bardzo ciekawe zdjęcie ale chyba źle datowane. Wagon pierwszy od prawej ma krótki numer inwentarzowy i duże litery PKP co wskazuje na epokę III. Tak na moje krzywe oko jakieś 10 lat wcześniej lub coś w pobliżu.
 
Reakcje
66 2 0
Bardzo przepraszam za kolejne pytanie z gatunku 'głupich' i pewnie znowu wyjdę na ostatniego ignoranta i nieuka, ale nauczyłem się już, że nie jest sztuką zadać pytanie, sztuką jest wiedzieć jak sformułować pytanie ....
Na niektórych zdjęciach są pokazywane drewniane bębny do transportu kabli energetycznych/lin.
O ile nie jest problemem znalezienie informacji o współczesnych rozwiązaniach o tyle znalezienie czegoś o bębnach do transportu lin/kabli z lat 30-tych XX wieku jest w zasadzie niewykonalne - wszelkie odnośniki na jakie trafiam kierują mnie do współczesnych norm.

Czy jest jakiś sposób żeby dotrzeć do starych norm?
Czy jest gdzieś ogólnodostępne archiwum starych norm? - znowu pewnie zadaję nieodpowiednie pytanie, że 'gugiel' wysyła mnie 'na manowce' .....

Zresztą znalezienie czegokolwiek na temat transportu koleją z lat 30-tych XX wieku jest bardzo trudne (dla mnie).
 

Podobne wątki