• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
Posterunek stoi, ale obawiam się, że jego dni są policzone. Coś się zaczyna dziać wokół niego.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Jeszcze jedna mapa tym razem z 1991 roku.

skan20200317064358_001-crop.jpg


Miejsce "A" początek obu bocznic w okolicach kładki przez Al. Włókniarzy
Dwa zdjęcia z Fotopolski.

Bocznica_zakladow_Poznanskiego_882767_Fotopolska-Eu.jpg


Bocznica_zakladow_Poznanskiego_882769_Fotopolska-Eu.jpg


Oba w kierunku ulicy, nie byliśmy tam, bo nie zdążyliśmy, skoncentrowaliśmy się na przebiegu bocznic.

I jeszcze dwa, widok od ulicy na rozwidlenie torów i ukryty tor wzdłuż płotu zasieku węglowego na Kaliskiej.

DSC_1133.JPG


DSC_1132.JPG


Za punktem "A" tor przechodził przez ulicę i biegł do zakładów Poznańskiego, dziś jest tu parking i market Makro, drugi tor biegł nieomal równolegle do ulicy, dziś w jego śladzie jest skład materiałów budowlanych, w punkcie "B" przecinał ulicę, na zdjęciu wyjście toru, w tym miejscu dziś jest brama wjazdowa do wymienionego składu.

DSC_0442-crop.JPG


Jesteśmy przy strażnicy przejazdowej, punkt "C", metalowe elementy jakiegoś urządzenia być może zapór, oraz budynek za strażnicą, być może z epoki, a może bardziej współczesny.

DSC_0444.JPG


DSC_0443.JPG


DSC_0445.JPG


Widać wokół ślady po działalności Homo Sapiens, coś tu będzie, ale co.
Wchodzimy do środka, wszystko wyprute, ściana i rzucik jak z dawnych lat budzi w nas wspomnienia dzieciństwa.

DSC_0446.JPG


Tędy biegł jeden z torów.

DSC_0447.JPG


Kozioł oporowy?

DSC_0448.JPG


Dużo starych podkładów.

DSC_0449.JPG


DSC_0451.JPG


W jednym gwóźdź z 1956 roku, po chwili jest nasz.

DSC_0454-crop.JPG


Kilka szyn jako uchwyty dla podkładów, płot, zasiek?

DSC_0452.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Samotna szyna.

DSC_0453.JPG


Za załomem płotu znajdujemy bramę do CPN-u, oczywiście nas zaprasza, jakże by nie skorzystać, tu wchodził tor na jedną góra dwie cysterny, dzis jest bałagan, jak wszędzie zresztą.

DSC_0455.JPG


DSC_0456.JPG


Znajdujemy takie coś i ja nie wiem co to.

DSC_0457.JPG


I takie roleczki drewniane.

DSC_0458.JPG


Dalej w stronę ul.Kasprzaka plac jest już bardziej uporządkowany, w głębi widać bramę, która była dla nas sporym zaskoczeniem, na zdjęciach satelitarnych nie było jej.

DSC_0459.JPG


Obok bramy słup, a na nim lampa, Piotrek już chciał wchodzić, ale przekonałem go że to nie jest dobry pomysł.

DSC_0460.JPG


Brama zamknięta, punkt "E" wracamy albo kicamy przez płot, i jedno i drugie nie cieszy nas bardzo, po chwili udaje nam się otworzyć bramę i wyjść na ulicę Kasprzaka, tu tor przecinał ulicę.

DSC_0461-crop.JPG


Idziemy, nie ma dziś już żadnego śladu bo torach.

DSC_0463.JPG


Pusto wszędzie, sklepy niby otwarte,ale nie ma ludzi, docieramy do budynków na tle których zrobione było zdjęcie parowozu Tkc-100 .

DSC_0464-crop.JPG


Na elewacji widać gdzie była linia okien.

DSC_0466.JPG



Obok magazyn z więźba dachową z dawnych lat, dziś nikt się nie bawi w takie fikuśne wzorki.

DSC_0465.JPG


Wychodzimy na ulice Legionów , opodal dawny gospodarz tego terenu i właściciel parowozu.

DSC_0506.JPG


Idziemy w stronę ulicy Artyleryjskiej, ale o tym co znaleźliśmy w jutrzejszym odcinku.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Wchodzimy na ulicę Artyleryjską każda mapa pokazuje coś odrobinę innego, na rosyjskiej nie ma tej ulicy wcale, jeszcze raz mapka z 1991 i ta rosyjska, coby nie pomylić miejsc bo tu w niewielkiej odległości od siebie leżą obie bocznice.

skan20200317064358_001-crop-crop.jpg


A2.JPG


Punkt G dochodzimy do budynku magazynowego wzdłuż którego biegł tor a w zasadzie dwa tory bocznicy CPN-u na którego końcu się łączyły i kończyły zapewne kozłem oporowym.

a3-crop.jpg


DSC_0467.JPG


Na ulicy kostka bazaltowa takież same są krawężniki jako relikt minionych czasów, tor wchodził po prawej stronie, tam gdzie jest ta żółto brudna brama, nie ma tam nawet śladu po torach, a ciasne szczeliny nie pozwalają włożyć obiektywu i zrobić zdjęcia, stoją tylko samochody.
Na trawniku dwa słupki z szyn.

DSC_0468.JPG


Za to po lewej stronie uszkodzona brama pozwala na wejście i choć nie ma tam kolejowych akcentów, wchodzimy, zaiste przygnębiający widok, ileż jeszcze w naszym mieście jest takich fabrycznych ruin, bez szansy na drugie życie.

Tu gdzie widać granice ceglanych murów i zielnego dachu przez gęste drzewa prześwituje komin dawnej piekarni, punkt "I"

DSC_0470.JPG


I ruiny magazynów.

DSC_0471.JPG


Duży budynek magazynowy przy miejscu oznaczonym punktem "H" widok na podwórko.

DSC_0472.JPG


Po drugiej jego stronie biegł tor bocznicy do zakładów Poznańskiego.
Odrobinę uszkodzony płot, Piotrek się przecisnął, ja niestety nie zmieściłem się, potężniejszy jestem ździebko.
Mój kompan po drugiej stronie przy koźle oporowym.

DSC_0475.JPG


DSC_0476.JPG


Gdzie diabeł nie może tam "Chudy" się wciśnie.(y)

Tak to wyglądało dawniej, ale nie tak bardzo, na zdjęciu z portalu Fotopolska.

Artyleryjska_3-5_686816_Fotopolska-Eu.jpg


Za płotem jakaś baza samochodowa, na której terenie leżały tory, niczego nie widać, za to w bramie dwie szyny jako jej słupki, niestety bardzo skorodowane.

DSC_0477.JPG


DSC_0478.JPG


Punkt X współczesna brama nie do końca będąca w miejscu starej, gdzie tor mijając magazyn wchodził na ten teren, położenie kozła na każdej mapie jest inne, brak rzetelnych materiałów bardzo utrudnia taką eksplorację zwłaszcza że pamięć już nie ta.

DSC_0473.JPG


A za bramą tor, łagodnym łukiem odbijający w lewo.

DSC_0479.JPG
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Tak ten tor wyglądał z góry, niestety nie udało na się do niego dostać, być może niedostatecznie się staraliśmy, wszystko ogrodzone, podzielone na klitki, działeczki, uwielbiamy się zamykać na "swoim".

a4-crop.jpg


Wracamy na Legionów z podwórka które jest terenem prywatnym jak głosi tabliczka dochodzimy do budynku magazynowego wzdłuż którego biegł tor, magazyn już nieczynny, kilka klimatów modelarskich dla miłośników starych budowli.

DSC_0480-crop.JPG


Dawne wrota.

DSC_0486.JPG


DSC_0481-crop.JPG


Na tym zdjęciu widać jak bardzo po usunięciu torów podniesiono poziom gruntu.

DSC_0482.JPG


Zatrzymuje nas płot z blachy.

DSC_0485.JPG


Po drugiej stronie magazynu w płocie dwie szyny, całkowicie zamurowane, ale widać slady korozji w okolicy stopki tak daleko posunietej iż wydaję się że ktoś podciął szynę, cech nie widać.

DSC_0483.JPG


DSC_0484.JPG


W drodze powrotnej spotykamy właściciela lub dozorcę, spokojnie wręcz żartobliwie tłumaczymy czego szukamy udają że nie widzieliśmy tabliczki, ha ha i w drogę, z następnego podwórka docieramy do magazynu po drugiej stronie płotu z blachy.
Są ślady bramy wjazdowej i szyn użytych na słupy, oraz ślady na murze sąsiedniej posesji, świadczące o istnieniu zakładu produkcyjnego lub magazynu.

DSC_0488.JPG


DSC_0493.JPG


Pochyły "las" i kawałek Piotrka.

DSC_0489.JPG


Artefakt p-poż, dla młodocianych uchwyt do gaśnicy.

DSC_0490.JPG


Koniec podwórka.

DSC_0492.JPG


Zbliżenie na kratę w oknie.

DSC_0491.JPG


Na tym podwórku musiał być kozioł oporowy, niestety nie ma śladu, a może się mylimy i był wcześniej, trudno jednoznacznie coś stwierdzić.
Trochę jesteśmy z Piotrkiem sfiksowani, zaczynamy nawet robić zdjęcia cech na cegłach :eek:, tu dwie dla miłośników wspomnianych.

DSC_0494-crop.JPG


DSC_0495-crop.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Skręcamy w ulicę Św.Jerzego, zaglądamy na podwórka, ot taki nasz łódzki koloryt, budynki, wysypiska śmieci, przemieszczająca się flora i fauna, twarze sine od jagodówki.

DSC_0496.JPG


Wnęka w kamienicy niegdyś brama, dziś tajemniczy twór, i dwie szyny jedna na zewnątrz, druga w środku.

DSC_0497.JPG


DSC_0498.JPG


Opowieść jak można być na manowce wyobraźni zwiedzionym, kamienica, a raczej połączenie kamienicy i magazynu, a moze magazyn zaadaptowany częściowo na mieszkania, podwórko długie kończy się terenem prywatnym, no i dobrze tyko dlaczego taki bałagan, podnieione rury ciepłownicze, była droga czy tor?

DSC_0501.JPG


Dziwne ukształtowanie terenu podwórka, prawie jak skrajnia, droga czy tor ?

DSC_0502.JPG


No ale jeśli tor to skąd i dokąd ?
Brak nam wiedzy, na dawnych zdjęciach też tu nic nie ma, tam gdzie isksy tam doszliśmy.

J1-crop.jpg


Wracamy, znajdujemy akcent dla Kolegi Mikota, lampa, drut, misio i ankra. pejzaż miejski początek dwudziestego pierwszego wieku.

DSC_0503-crop.JPG


Jedyny na co dzień widoczny fragment bocznicy do zakładów Poznańskiego.

J2-crop.jpg


Punkt numer jeden.

DSC_0499.JPG


DSC_0500.JPG


Dalej nie poszliśmy, nie wiem dlaczego, może zmęczyła nas wędrówka, a może mamy pewność że tam już tylko śmierć i nicość.
Kilka zdjęć w tym pokazywane już możecie zobaczyć tu: https://fotopolska.eu/Stacja_kolejowa_Lodz_Kaliska_Bocznica_zakladow_Poznanskiego

Wracamy na Kaliską, jeszcze dwa łódzkie klimaty, tak wiem w innych miastach tez są , ale te są nasze.

DSC_0504.JPG


DSC_0505.JPG


Za chwilę, kilka fotek z Kaliskiej w przededniu rewolucyjnych zmian, oraz krótkie podsumowanie.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Na Kaliskiej rewolucja, wszystko co stare znika, sygnalizatory, wiaty, drzewa, widać idzie nowe, idziemy od ul.Konstantynowskiej po terenie kolejowym, jakże by inaczej.

DSC_0507.JPG


DSC_0508.JPG


DSC_0510.JPG


Niebawem pancerna pięść koparki zakończy nierówny pojedynek magazynów i budynkó kolejowych z przemijaniem, szkoda co będą oglądać przyszłe pokolenia.

DSC_0511.JPG


DSC_0512.JPG


Na magazynie widać oryginalne deskowanie w przeszłości.
Następna cegłocecha.

DSC_0514.JPG


Symbioza nowego ze starym.

DSC_0515.JPG


EP07-435

DSC_0517.JPG


Jest tak cicho i pusto, aż nieprzyjemnie, nikt na nas nie zwraca uwagi, dawniej już by tu był patrol SOK-u, dziś
Piotrek łazi po torach sprawdzając cechy na słupach-szynach, a ja patrzę na pociąg stojący na tym torze czy nie rusza przypadkiem.

DSC_0521.JPG


Może to budynek wagi, nie to coś innego.

DSC_0523.JPG


Zwrotniki, na torach opodal nigdy nie wykończonego wiaduktu, jeden z cechą producenta, ale to w innym miejscu.

DSC_0524.JPG


DSC_0526.JPG


DSC_0527.JPG


DSC_0530.JPG


Zawsze wiedziałem że kolej jest magiczna, ale żeby czekać na pociąg ŁKA do stacji Widzew , a pojechać TLK przez Widzew i to z takim opóźnieniem, cuda tylko na Kaliskim.

DSC_0536-crop.JPG


Przyjechał, pojechał, ja wysiadłem na Chojnach, Piotrek na Widzewie, na zakończenie tego pięknego dnia ET22-1055

DSC_0537-crop.JPG


Dziękuje Ci Piotrze z całego serca że tą ostatnią podróż szlakiem śladów po łódzkich bocznicach odbyłeś razem ze mną, nie wiesz ile to dla mnie znaczy.

Nieomal cztery lata temu 16 kwietnia założyłem ten wątek, mówiąc szczerze nie wiedziałem co mnie czeka i czy uda mi się to co sobie zaplanowałem, zwłaszcza że nikt nie zna tak mnie jak ja sam, wiem czego mogę się spodziewać, cóż udało się, z małymi wyjątkami i miejscami gdzie mnie nie wpuścili, przeszedłem wszystkie łódzkie bocznice, wyjątkiem jest np.bocznica do poczty na Kaliskiej, ale już zanika, poza tym tereny wokół są prywatne, trochę już mam dość proszenia i tłumaczenia po co, dla czego itd.
Moje zdjęcia nie były tak artystyczne jak niektórych, spojrzenie nie tak ostre i przewidujące, coś co z początku traktowałem jak zabawę, przerodziło się w manię, zdobywanie wiedzy, ślęczenie nad mapą, obłęd, żabcia to podsumowała tak "nie mówisz ciągle o modelach jak dawniej, ale gdzie nie pojedziemy wszystko ci się kojarzy z bocznicami, albo cechami, Grupcio trochę jesteś czaśnięty" no pewnie tak, myślę że przeszedłem około stu kilometrów, może mniej, może więcej,ale czy to jest istotne, wiele z nich zobaczyłem zdaje się w ostatniej chwili, a i tak trudno nie zgodzić się z Piotrkiem gdy wczoraj powiedział, "Dwadzieścia lat wcześniej i moglibyśmy być tytanami wiadomości o łódzkich bocznicach" tak ma rację, ale czasu się nie cofnie.
Smutni mi, zawsze gdy coś się kończy, ale czas płynie nieubłaganie.

Dziękuję nielicznemu, ale wiernemu gronu miłośników, moich opowieści, za uwagę, cenne uwagi i wytrwałość, dzięki Wam także powstawał ten wątek, było dla kogo chodzić i pisać.

Myślę że za jakiś tydzień poproszę o zamknięcie wątku.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
Prośba do Kolegów z Łodzi penetrujących łódzkie bocznice, otóż swego czasu parowozownia Łódź Kaliska, a dokładnie zasiek węglowy posiadał dźwig portalowy i zasobnik lejowy firmy MFD (Maschinenfabrik Deutschland) właśnie dwu, czy cztero-lejowy? Moja prośba, to jak by było to możliwe, sprawdzić ślady mocowania tego zasobnika w gruncie - dokładnie jakie są odległości po między fundamentami odciętych podpór tego zasobnika.
Dla ułatwienia szukania miejsca cytuję reprodukcję wklejoną kiedyś tu na forum


zdjęcie Tomasza Roszaka z "Szlakiem łódzkiej kolei"
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.488 45 1
Prośba do Kolegów z Łodzi penetrujących łódzkie bocznice , otóż swego czasu parowozownia Łódź Kaliska a dokładnie zasiek węglowy posiadał dźwig portalowy i zasobnik lejowy ( firmy MFD Dortmund ) właśnie dwu czy cztero-lejowy ?, moja prośba, to jak by było to możliwe sprawdzić ślady mocowania tego zasobnika w gruncie-dokładnie jakie są odległości po między fundamentami odciętych podpór tego zasobnika.
-dla ułatwienia szukania miejsca cytuję reprodukcję wklejoną kiedyś tu na forum


zdjęcie Tomasza Roszaka z "Szlakiem łódzkiej kolei"
No i widzę tu konieczność wybrania się na łódzki "Sachalin"! Tym razem z miarką i notesem, ale w obecnej sytuacji, to zapewne chwilę się odwlecze.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Wspaniała relacja! Chylę czoła.
Ale jeszcze pozwolę sobie wtrącić... Na tej mapie z 1940 zaznaczono jeszcze dwie bocznice. Górna jakby do Monopolu Tytoniowego, a dolna jakby do obecnej Wytwórni. Śladów obu szukać zapewne próżno
Zobacz załącznik 715886
źródło: http://maps.mapywig.org/m/German_ma..._sheets/KDR_100K_41-29_Litzmannstadt_1940.jpg
A tu wydaje mi się, że widzę przebiegi
Zobacz załącznik 715896
źródło: https://stareplanymiast.pl/PM/LODZ/ZL1942-45/

Zaintrygowałeś mnie, a w zasadzie zachęciłeś do małych poszukiwań, znalazłem blog pewnej Pani, podaję do niego link, zawarte w nim informacje trochę wyjaśniają Twoją tezę a trochę nie.
Może kiedyś o ile coś pozostanie i zaraza pozwoli na swobodniejsze poruszanie się po mieście, i tam zajrzę, choć nie będzie już o tym relacji w tym wątku.

http://ot-foto.blogspot.com/2015/02/pierwsze-polskie-transformatory-i.html
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
Czyli jednak bocznice Monopolu i Elektrobudowy to te dolne. Cóż, brak alei Mickiewicza na staych planach mnie zwiódł.
Zatem górna powinna być bocznicą Fabryki Wyrobów Wełnianych Karola Bennicha.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki