• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
146 1 0

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.921 119 22
Fakt, zapomniałem o tych pojazdach.
I trzeba przyznać, że patrząc na pojazdy SA101 i SA102 to wyglądają bardzo lekko w porównaniu do SN81 czy SA104.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.351 58 3
To nie była jedyna propozycja. Autobusy szynowe (2- i 3-członowe) oferował także ZNTK Poznań. Były to pojazdy SA101 i SA 102. SN81 były w zasadzie prototypami, ich poprawiona wersja, przewidziana do seryjnej produkcji (do której zresztą nigdy nie doszło) była oznaczona SA104. Niżej fotki z pokazu w Gdyni i Gdańsku Osowej w bodajże 1996 roku. Niestety, nie mam pod ręką lepszych skanów.

Zobacz załącznik 175148 Zobacz załącznik 175149 Zobacz załącznik 175150
Autobusy z ZNTK Poznań też jeździły po półwyspie były to najpierw 3 członowe składy potem środkowy człon odłączono. Szynobusy miały swoją nazwę jedan to był NEPTUN drugi BOSMAN
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.993 498 33
Znalazłem w czeluściach swojego komputera jeszcze jeden skan. Zdjęcie zrobione w Marciszowie 2 września 1995 roku przy okazji jakiegoś pociągu specjalnego z parowozem. SA102-001 jako pociąg do Jerzmanic.

Scan124.jpg
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.645 56 5
Stan fabryczny ,początki szynobusów ,teraz jesteśmy potęgą w Europie.....:) Początki nie były obiecujące.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.921 119 22
Początki? W momencie gdy w Polsce zaczęto zamykać linie kolejowe w latach 90-tych z powodu ich nierentowności, zaczęto pisać o potrzebie wprowadzenia na tory lekkich i ekonomicznych pojazdów szynowych, w miejsce składów w stylu ciężka lokomotywa spalinowa z jednym wagonem pasażerskim. Co ciekawe, na PKP też zauważono problem, bo jak wyczytałem powstał plan zakupu dużej ilości autobusów szynowych. Polski przemysł niczego takiego jednak nie produkował. Wyprodukowane wtedy pojazdy, o jakich była mowa wcześniej, były prototypami które co prawda były znacznie bardziej ekonomiczne, ale za to awaryjne. Nie wiem czemu ostatecznie nie doszło do planowanych dużych zakupów, czy z powodu awaryjności wyprodukowanych egzemplarzy, czy może z powodu ogromnych zmian jakie zaszły na PKP pod koniec lat 90-tych.

Ale fakt - obecnie polscy producenci, trzeba zaznaczyć że zupełnie inni niż pierwotnie, widać że opanowali produkcję takich pojazdów, nie tylko w wersji spalinowej ale i elektrycznej, a także jedno i wieloczłonowej.

Ale pomiędzy tymi pierwszymi niezbyt udanymi prototypami i ostatecznie brakiem większych zakupów, a czasami gdy taka produkcja została opanowana, był długi okres czasu podczas którego zamknięto ogrom linii kolejowych, a co za tym idzie zlikwidowano przewozy pasażerskie, jakie można było utrzymać gdyby eksploatowano lekkie i ekonomiczne pojazdy.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
Czesi budowali "motoracki" z układem napędowym autobusu od lat pięćdziesiątych, polski WM15 też ma układ napędowy Jelcza. Takie rozwiązanie to większa dostępność części zamiennych. Węgrzy dostarczali Polsce wagony silnikowe a sami kupowali od Czechosłowacji. podobne pojazdy produkowano w NRD. Dlaczego decydenci wybrali lokomotywy i to ciężkie które wtedy PKP otrzymywało w dużej ilości? Może dlatego że Układ Warszawski wymagał od nas zapewnia transportu kolejowego na wypadek wojny, lokalne linie zapewniały możliwości objazdu na wypadek uszkodzeń linii głównych tylko był jeden problem - szynobus eszelonu wojskowego nie poprowadzi.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.921 119 22
A ja bym napisał, że dobrze że zachował się chociaż ten jeden. Nigdy bowiem nie przykładano uwagi do kwestii zachowywania zabytków.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
Bieniów 1.7.2000 SU45-180 Wiking i SU46-048 ze specjalnym z Gubinka. ( W .Stasiewski)
Bieniów 1.7.00 SU45-180 Wiking, SU46-048.jpg
[DOUBLEPOST=1393229539][/DOUBLEPOST]Boguszów G.Wsch. 99 SP32-097 do Mezimesti (W.Stasiewski)
Boguszów Gorce Wsch. 2.6.99 SP32-097 do Mezimesti.jpg
[DOUBLEPOST=1393230343,1393229415][/DOUBLEPOST]I jeszcze apropos wspominanych powyżej "autobusów szynowych. Cisówka 1998.SN81-006 jako pociąg do Hajnówki.
Cisówka 30.9.98 SN81-006 do Hajnówki.jpg
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
To by się raczej nadawało do wąskotorowego hydeparku, ale w końcu spalinowy jest ten MBd1 -133, Jantar Młyn 1996 ( W.Stasiewski)
Jantar Młyn 7.9.96 MBd1-133.jpg
[DOUBLEPOST=1393261853,1393261110][/DOUBLEPOST]A tu z innej beczki: 93 rok. (Autor j.w)
Łęgowo Sulechowskie 19.6.93 LKR.jpg
 

Ostatni

Znany użytkownik
Reakcje
195 3 0
garsija, zadziwiasz mnie , te zdjęcia są zaje....fajne , poproszę o więcej, mam sentyment do Olecka, Suwałk, Ełku i całego regionu :)
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
803 5 0
Spalinowe Korsze 1990
Sp45  Korsze 19 08 88.jpg
[DOUBLEPOST=1393277393,1393276808][/DOUBLEPOST]Pociąg jadący w przeciwnym kierunku tj.do Węgorzewa umieściłem w kolejowych klimatach bo prowadzi go Ty42.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki