Początki? W momencie gdy w Polsce zaczęto zamykać linie kolejowe w latach 90-tych z powodu ich nierentowności, zaczęto pisać o potrzebie wprowadzenia na tory lekkich i ekonomicznych pojazdów szynowych, w miejsce składów w stylu ciężka lokomotywa spalinowa z jednym wagonem pasażerskim. Co ciekawe, na PKP też zauważono problem, bo jak wyczytałem powstał plan zakupu dużej ilości autobusów szynowych. Polski przemysł niczego takiego jednak nie produkował. Wyprodukowane wtedy pojazdy, o jakich była mowa wcześniej, były prototypami które co prawda były znacznie bardziej ekonomiczne, ale za to awaryjne. Nie wiem czemu ostatecznie nie doszło do planowanych dużych zakupów, czy z powodu awaryjności wyprodukowanych egzemplarzy, czy może z powodu ogromnych zmian jakie zaszły na PKP pod koniec lat 90-tych.
Ale fakt - obecnie polscy producenci, trzeba zaznaczyć że zupełnie inni niż pierwotnie, widać że opanowali produkcję takich pojazdów, nie tylko w wersji spalinowej ale i elektrycznej, a także jedno i wieloczłonowej.
Ale pomiędzy tymi pierwszymi niezbyt udanymi prototypami i ostatecznie brakiem większych zakupów, a czasami gdy taka produkcja została opanowana, był długi okres czasu podczas którego zamknięto ogrom linii kolejowych, a co za tym idzie zlikwidowano przewozy pasażerskie, jakie można było utrzymać gdyby eksploatowano lekkie i ekonomiczne pojazdy.