• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pan Samochodzik i Fantomas - da się to ogarnąć?

OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#62
@4Rings - postanowiłem ułożyć obie wersje na stole i sprawdzić, która będzie fajniejsza. Na szczęście cała przekładka jest bardzo prosta.
@Andrzej Harassek - po kolejnym spotkaniu i po przemyśleniach dotyczących budowy chociażby podstawy (materiały już zostały zakupione) doszliśmy do wniosku, że nie ma co się porywać na poziomy, tunele itp. Robimy najprościej jak się da, żeby sprawdzić jak się po danym układzie będzie jeździć.
Postanowiliśmy zrobić wszystko na poziomie 0. Zamiast tunelu robimy wiadukt. Podstawy podjazdów będą z listewek ze starej boazerii, pod tor użyjemy grubej tektury. Wszystko leży gotowe do wykorzystania.
Zaplanowaliśmy ruch lokalny na pętlach 1 i 2 - oczywiście w przeciwnych kierunkach - pętla 2 przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, pętla 1 zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Ruch lokalny czyli dwa krótkie składy osobowe.
Ruch dalekobieżny będzie korzystał z pętli 3. Na stacji zmieści się nawet 5 długich wagonów. Jedyny słaby punkt - po objechaniu pętli 3 pociąg musi przejechać po wchodniej stornie stacji. Potem objedzie pętlę 2 i wjedzie na stację.
Ruch towarowy odbywać się będzie między stacjami C i D. Będzie to wymagać manewrowania, ale to tylko doda zabawy.
Da się poprowadzić drogę, jest też "wjazd" na makietę.
Co sądzicie o takim pomyśle?

PS. Wiem, że tory są niepołączone, ale tam jest podjazd, więc tory i tak nie będą mieć takiej długości jak w SCARM. Albo się połączy tak jak jest, albo użyję flexa.

170718_g15a.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#63
Drobne zmiany i wstępne prace stolarskie zakończone. Czekam na tory, żeby przymierzyć wszystko i ostatecznie dociąć płyty.
Koziołki jako nogi miałby być tymczasowo, ale świetnie się sprawdziły, więc po drobnym wzmocnieniu to kto wie...

170718_g20a.jpg


170718_g20.jpg


DSC05998.JPG
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#64
Koziołki jako nogi miałby być tymczasowo, ale świetnie się sprawdziły, więc po drobnym wzmocnieniu to kto wie...
Koziołki sprawdziły się teraz ale później,jak przyjdzie Ci robić cokolwiek pod makieta,będą przeszkadzać bo zajmują sporo miejsca.
Przemyśl czy nie warto by było użyć innego rozwiązania np nóg przykręcanych bezposrednio do boków makiety.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.446 72 3
#65
Takie nogi są po 10pln(jeśli dobrze pamiętam) w np. Ikei... Jak coś to chyba ze sprzedażą wysyłkową też problemu nie ma...
Pozdrawiam,
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#66
Czekam jeszcze na resztę torów. Zrobiony jest podjazd z tyłu makiety - wyszło fajne, bardzo płynne przejścia z płaskiego do podjazdu. Bohuny jeżdżą bez problemów (znalazłem na forum informację, że jak ten wagon przejedzie, to inne też powinny). Stacja w zasadzie gotowa. Z ostatecznym pozytywnym werdyktem, czy układ się zmieści i jest ciekawy, poczekam, jak wstawię łuki R4...
Tak na marginesie - Wszystko, co zaplanowałem w Scarm idealnie pasuje na stole... Świetna sprawa ten program!

Na przejazdy testowe używam zasilania analogowego Piko (tory Piko). Ale docelowo ma być DCC (pewnie w sierpniu na któryś system się ostatecznie zdecydujemy).
I teraz pytanie - wrzuciłem w szukajkę zapytania: "zasilanie", "podłączenie" itp... Znalazłem to: http://forum.modelarstwo.info/media...-podłączyć-zasilanie-do-torów-na-makiecie.46/
Oraz oczywiście sporo wiadomości w wątkach o realizacjach.
Pytanie do Was: W ilu miejscach wyciągnąć kable od szyn pod makietę? Wiem, że można pewnie co 50cm, ale pytam realnie - ile wystarczy? I gdzie Wy byście to podłączyli?

Ostatecznie realizuję projekt z postu nr 63: http://forum.modelarstwo.info/threa...as-da-się-to-ogarnąć.42961/page-4#post-735797
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#67
Na dobrą sprawę warto podłączyć do magistrali każdy odcinek torów,zmniejsza się w ten sposób ryzyko kłopotów za rok,dwa,trzy...
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#68
Na dobrą sprawę warto podłączyć do magistrali każdy odcinek torów,zmniejsza się w ten sposób ryzyko kłopotów za rok,dwa,trzy...
Tylko proszę napisz, co to dla Ciebie jest "każdy odcinek torów" :)

Po przejechaniu całości układu (udało się dziś złożyć) pojawiło się pytanie: czy powrót z tej długiej pętli (3) przez stację - ale jakoby obok stacji - jest dobrym pomysłem? Da się to jakoś rozsądnie uzasadnić? Da się tam wstawić w przyszłości semafory? W sumie pętla 3 staje się bocznicą stacji :(
Przy wykorzystaniu tych samych torów, po skróceniu jednego peronu o 20 cm, pojawia się możliwość powrotu z długiej pętli na dowolną pętlę wewnętrzną (1 lub 2) bez kolizji z torami stacji - prawie na szlak...

Co o tym sądzicie?

170718_g28.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#73
Dzisiaj odbyły się pierwsze obloty. Szwagry i młodzież zachwyceni. Wziąwszy pod uwagę, że całość zasilana jest jednym analogowym zestawem i jeżdżą tylko dwie lokomotywy (obie w tę samą stronę) to nawet nie jestem w stanie sobie wyobrazić, co będzie z DCC i np. pięcioma lokotywami :):):)

Oczywiście wpadliśmy na kilka pomysłów. Piętro po lewej będzie od razu jako dach tunelu - czyli za jednym zamachem mamy i tunel i wiadukt. Troszkę inaczej poustawialiśmy zwrotnice.
A w temacie zwrotnic - jak widzieliśmy ile radości daje ręczne przełączanie zwrotnic, zdecydowanie odchodzimy od pomysłu komputerowego/tabletowego sterowania. Idziemy w kierunku mechanicznych przełączników. Jeszcze nie wiem jakich i jak to podłączyć, ale się doczyta :)

Dzięki wszystkim za cenne porady. Póki co jest SUPER!

Aha - w rzeczywistości tory są połączone - prawdopodobnie Scram nie uwzględnia zmiany odległości przy różnicy poziomów. Albo z jakiegoś innego powodu :)
Tam gdzie są flexy, na razie nie ma torów. Brak torów i pomysłów jak to zagospodarować. Pasuje zrobić coś przemysłowego...
I zupełnie nie mamy pomysłu, gdzie powinien stać budynek stacji :(

170718_g34.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.402 463 29
#75
gdzie powinien stać budynek stacji
Poza makietą :). Budynek stacyjny powinien być na dolnym, długim boku makiety, mniej więcej tam, gdzie jest zaznaczony czerwony prostokąt, ale nie na peronie, lecz poniżej, właśnie za makietą. Ale można pomyśleć o czymś nietypowym, np. budynek na estakadzie nad torami, w poprzek peronów. Oczywiście nie może to być zwykły budynek stacyjny z gotowego zestawu do sklejania (nie znam takiego zestawu z budynkiem nad torami), tylko pewnie trzeba coś pokombinować samemu.

A przy okazji mam jedną generalną uwagę do planu całości: nie da się objechać dookoła całej długiej jednotorowej pętli - jej końce po prawej stronie stacji nie trafiają w siebie. Nie jest więc możliwy niezależny ruch trzech pociągów (jeden na 1-torówce i dwa na linii 2-torowej). Nawet, gdyby udało się zmodyfikować układ rozjazdów (nie zwrotnic) po prawej stronie, to i tak nie dałoby się jechać linią 1-torową bez przecinania linii dwutorowej.
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#76
Poza makietą :). Budynek stacyjny powinien być na dolnym, długim boku makiety, mniej więcej tam, gdzie jest zaznaczony czerwony prostokąt, ale nie na peronie, lecz poniżej, właśnie za makietą. Ale można pomyśleć o czymś nietypowym, np. budynek na estakadzie nad torami, w poprzek peronów. Oczywiście nie może to być zwykły budynek stacyjny z gotowego zestawu do sklejania (nie znam takiego zestawu z budynkiem nad torami), tylko pewnie trzeba coś pokombinować samemu.

A przy okazji mam jedną generalną uwagę do planu całości: nie da się objechać dookoła całej długiej jednotorowej pętli - jej końce po prawej stronie stacji nie trafiają w siebie. Nie jest więc możliwy niezależny ruch trzech pociągów (jeden na 1-torówce i dwa na linii 2-torowej). Nawet, gdyby udało się zmodyfikować układ rozjazdów (nie zwrotnic) po prawej stronie, to i tak nie dałoby się jechać linią 1-torową bez przecinania linii dwutorowej.
Próbowałem rozwiązać oba problemy:
Stacja - obecne ustawienie nie jest idealne, ale chyba się obroni?
Długa jednotorowa pętla - nadal nie jest "samodzielną" pętlą. Brakuje mi na to miejsca (tory musiałbym dać od krawędzi do krawędzi). Ale w obecnym układzie wjazd na nią jest "poza" stacją. Dodatkowo, zakładając ruch na szlaku prawostronny, wjazd i zjazd mamy zgodnie z ruchem pociągów. Natomiast żeby na pętlę wjechać, trzeba opuścić stację w prawo, patrząc od góry.

Plusy - szlak dwutorowy bardzo fajnie wjeżdża w "wąwóz" pomiędzy murami oporowymi i ostatecznie kończy w tunelu. Dodatkowo uwolnił się cały środek makiety na zabudowę. Doszło też trochę przestrzeni nad tunelem. Podjazdy mają 3%.

Minusy - strasznie to symetryczne a pod ścianą wyszła magistrala kolejowa :)

Ale w sumie mi się podoba...

Ma to ręce i nogi?

170718_g38.jpg
 

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
874 1 0
#77
Teraz trzecia pętla będzie powodowała zwarcie, trzeba będzie ją izolować i dodać moduł auto-reverse. I zmienia się znaczenie trzeciej pętli na pętlę odwracającą kierunek jazdy. Mam opinię że plan staje się mniej interesujący z każdą zmianą. Pozostała tylko jedna stacja, mnóstwo szyn ale niewiele rozmaitości jazdy.
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#79
A może oddzielić od stacji część manewrową? Zrobiłoby się miejsce na budynek, sporo bocznic...

PS. Fajną stronę trafiłem (pewnie znacie...): transport szynowy
PS2. Od jakiegoś czasu torów jest wciąż tyle samo. Poruszam się w tym, co mam. Z przyczyn obiektywnych nie chcę chwilowo więcej inwestować :)

170718_g39.jpg
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.518 33 3
#80
A może oddzielić od stacji część manewrową?
IMHO to strzał w dziesiątkę. Dzięki dodaniu tego toru wyciągowego możesz manewrować w obrębie bocznic niezależnie od ruchu na stacji. Do zabudowy i tak pozostanie ci dużo miejsca. Więcej torów nie dodawaj, moim zdaniem osiągnąłeś optimum nasycenia rosołu makaronem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 7
Buduję makietę 107

Podobne wątki