• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pan Samochodzik i Fantomas - da się to ogarnąć?

OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Może rysunki wyjaśnią problem

Jak chyba w każdym programie. Przykładowo WinRail ma jeszcze większy błąd. ;)

Wjazd z lewej strony.

Proponuję jpg. Nie zawsze ma się taką samą wersję. ;)
Hmm, ale dla mnie szlak dwutorowy składa się z pętli "na dole". Czyli tak jak narysowałem poniżej (pewnie znów wychodzi nieznajomość kolei)...
Niebieski - wracamy z pętli 3 od razu na pętle zewn.
Czerwony - normalny ruch po pętli zewn.
Zielony - normalny ruch po pętli wewn.

Wjazd i zjazd na pętlę nr 3 są "poza konkursem".

Wjazd na bocznicę z lewej strony mógłby być przed stacją?


300718_h29.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Wg tego planu ( #101) jest to zrealizowane. Na wcześniejszym (#94) tego nie było.
Brakuje jeszcze jednej rzeczy:
Ok, teraz widzę. Dodałem. Tory przy peronach stały się bardzo krótkie :(
Zachowane są wszystkie opcje (oprócz zamknięcia pętli nr 3, ale wiadomo, że to da się zrobić).
Natomiast jak zrobić bocznice, żeby miały rozsądną długość? Jakoś nie umiem sobie tego poukładać.
Jak dam rozjazd przed stacją, robi się bocznica szlakowa. Ale nadal nie wiem, jak to zaplanować.

PS. A może łukowe również po lewej stronie stacji?
030818_i3.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Robiliśmy chyba w tym samym czasie. Wpasowałem rozjazdy łukowe po lewej. Podobnie jak Ty, ale chyba mniej elementów.
Nadal nie rozumiem przewagi lewego wjazdu na bocznicę. Czegoś pewnie jeszcze nie wiem :(
Teraz ten z prawej tak wygląda.

030818_i4.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
No dobra, widzę dokąd sięgnie skład. Ale co poprawi lewy wjazd? Wtedy skład będzie sięgał tak samo ale w lewo?

Przekreślone połączenie jest zbędne chyba że chcemy zachować możliwość zrobienia jednej długiej pętli ze stałym ustawieniem zwrotnic.
Taka dodatkowa możliwość zabawy.
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Poddałem się. Wjazd na bocznicę z lewej nie daje możliwości zmontowanie długiej bocznicy - ułożenie torów jest takie a nie inne :(
Wykorzystując to co mam i dokładając tylko po jednej BWL/BWR (lewa głowica stacji) oraz wciąż powtarzając, że mniej znaczy więcej, postanowiłem "stację techniczną" wywalić na to kółko po lewej (rozjazdy już mam). Tam może być ciasno, tam może być nawet pustynia torowa...
Koło stacji będzie tylko lokomotywownia i miejsce do odstawiania kilku wagonów. Tor wyciągowy sam w sobie jest teraz dość długi. Jest porządne miejsce na stację, można spokojnie zrobić jakieś drogi.
Popatrzyłem na makietę i można spokojnie skrócić tunel aż do końca rozjazdu. Ba, przy odrobinie gimnastyki można tam dać mur oporowy (na rysunku się nie zmieści, ale to trzeba przymierzyć na stole) zamiast tunelu.
Jest możliwość zjazdu z każdego toru na każdy peron, z pętli nr 3 również można wjechać na każdy tor (również zgodnie z ruchem na szlaku dwutorowym). Jest możliwość zrobienia jednej długiej pętli. Jest możliwość zamknięcia trzeciej pętli.
Tory przy peronach są rozsądne (2 Bohuny i SM45 - ulubiony zestaw siostrzeńca - zmieści się nawet przy najkrótszym peronie).
Wydaje mi się, że prawie wszystkie Wasze pomysły są uwzględnione a mnie się całość niezmiennie podoba :)

Czy ktoś ma jeszcze jakieś uwagi (jak widzicie czytam w miarę uważnie ;))...
030818_i8.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Nikt nic nie pisze, więc albo jest wszystko super albo jest wszystko super do d…

Podsumowując ostatnie tygodnie wszystko idzie zgodnie z planem:
- mamy 2 zestawy startowe Roco - sterowanie DCC i tory na podłogę u siostrzeńca i sterowanie DCC na makietę, a dwa multimausy do wspólnej zabawy.
- w sumie mamy 5 lokomotyw (po dzisiejszej wizycie na giełdzie w Sosnowcu wszystkie są już cyfrowe),
- jest podstawa w postaci stołu ale i pomysł jak chociaż częściowo iść w moduły,
- jest decyzja, że makieta na razie zostaje w tym dużym pomieszczeniu - ostre zimy są coraz krótsze, a na czas zabawy można na wiele sposobów ogrzać to pomieszczenie,
- w miejscu gdzie miała stanąć makieta ustawimy w czasie mrozów (jeśli zajdzie potrzeba) stół i będziemy mieć pracownię modelarską J
- nie będziemy zamykać pętli nr 3. Ilość torów jest wystarczająca (o ile nie jest już za dużo). Poza tym urodziła się fajna idea – wytniemy "portal" w ściance działowej (płyta regipsowa) i (widać to na zdjęciu – tam gdzie czarne meble ma być makieta a tam gdzie stół miałaby być jej druga część) uzyskujemy 220x100cm. Idealne na stację szlaku jednotorowego. Zamknie się drzwi i mamy dwie stacje i można do siebie nawzajem puszczać pociągi, tak, jak to opisał Nienacki. Projekt na szybko, bez zrobienia połączeń jest w załączniku. Nie będzie wymagał wielkich zmian…
Ale to dopiero po ukończeniu właściwej makiety.

Na zdjęciu 30-letni powód całego zamieszania. Jedyny analog, ale nie będziemy z nim nic robić. Jest pomysł, żeby go zwaloryzować i zrobić jakby pomnik albo wstawić na jakąś odciętą bocznicę i niech będzie jako statyczna ozdoba.

Teraz przerwa na spływ kajakowy, po powrocie małe zakupy i finalizujemy układ torów. A potem trzeba będzie ułożyć plan działania. Ale to poczytam sobie realizacje i wywnioskuję, jaka powinna być kolejność prac.

Nie mam pojęcie jakie wybrać zwrotnice – sterowanie chcemy mieć zdecydowanie analogowe…

Na razie na podstawie wszystko jest zrobione z najtańszych i najprostszych materiałów. Docelowo planuję oczywiście coś lepszego niż tektura...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Widzę, że zrezygnowałeś z bezpośredniego połączenia szlaku jednotorowego.
Na tym nowym planie będziesz musiał zastosować moduł pętli zwrotnej.
Zwrotnica jest elementem rozjazdu.
Napędów do sterowania zwrotnicy w analogu jest kilka rodzajów, elektromagnetyczne, silnikowe lub na serwomechanizmie.
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Z połączenia nie zrezygnowałem, przesunąłem na ewentualny, dodatkowy kawałek makiety w sąsiednim pomieszczeniu.
Modułu pętli zwrotnej nie trzeba - tory wracają na dwóch poziomach i połączą się z pętlą tak jak w pierwotnym pomyśle.
No i właśnie dlatego, że tych rodzajów napędów jest wiele, to nie wiemy co wybrać :)
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Na stole cały czas stary układ. Jedna różnica - wlutowałem zasilanie, podpiąłem DCC i bawiliśmy się wczoraj na dwa multimausy i 5 lokomotyw.
CZAD :):):)

Wciąż zastanawiam się, jak zbudować bocznice przy stacji.
Wpadłem na pomysł, żeby zjazd zrobić zupełnie poza torami szlakowymi. Wyszły fajne, długie bocznice. Byłyby około 1 cm wyżej niż poziom stacji, więc jakieś urozmaicenie na płaskim stole :)
Dworzec i rampa są teraz z sensownym dojazdem drogowym.

Wrzucam też propozycję z wjazdem po lewej stronie stacji, ale nie podoba mi się ten pomysł...

Co do rozjazdów, prawdopodobnie uderzymy w napędy podmakietowe. Wyczytałem, że dobrym wyborem będzie Conrad, albo MTB MP1. Wciąż nie wiem, czy robić pulpit i sterowanie analogowe, czy jednak zrobić pełne sterowanie cyfrowe. W drugim przypadku centralka pójdzie na półkę, a zakupi się Digitrax z dekoderami do sterownic. A zamiast pulpitu byłby tablet/stary laptop.
No nie wiem na razie...

Będę wdzięczny za każdą poradę.
 

Załączniki

4Rings

Aktywny użytkownik
Widzę że zrezygnowałeś z planów 3 osobnych pętli na raz. Ale taki plan wciąż pozwala na osobna jazdę dwoma pętlami a trzecia może być używana w tym samym czasie na manewry pomiędzy bocznicami lewymi i centralnymi. Na to plan drugi, z wjazdem ze prawej strony, działa o wiele lepiej bo obie lokacje są połączone bez potrzeby przejazdu przez pętle 1 i 2 (zielone). Jedynym limitem jest wjazd na bocznice centralne, tam tylko sama lokomotywa się zmieści między wjazdem na bocznice i wjazdem na tory pętli 1. Ja bym się postarał podłączyć wjazd bocznic tak jak pokazałem kolorem niebieskim, wtedy będzie miejsce na manewry z jedny albo nawet dwoma wagonami.

030818_i17.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Widzę że zrezygnowałeś z planów 3 osobnych pętli na raz. Ale taki plan wciąż pozwala na osobna jazdę dwoma pętlami a trzecia może być używana w tym samym czasie na manewry pomiędzy bocznicami lewymi i centralnymi. Na to plan drugi, z wjazdem ze prawej strony, działa o wiele lepiej bo obie lokacje są połączone bez potrzeby przejazdu przez pętle 1 i 2 (zielone). Jedynym limitem jest wjazd na bocznice centralne, tam tylko sama lokomotywa się zmieści między wjazdem na bocznice i wjazdem na tory pętli 1. Ja bym się postarał podłączyć wjazd bocznic tak jak pokazałem kolorem niebieskim, wtedy będzie miejsce na manewry z jedny albo nawet dwoma wagonami.
Z trzech pętli zrezygnowałem tymczasowo. Opisałem sprawę tu: http://forum.modelarstwo.info/threa...as-da-się-to-ogarnąć.42961/page-6#post-737076
W skrócie - pojawiła się możliwość zamknięcia pętli na zewnątrz + zrobienia drugiej stacji "za drzwiami". Ale to za kilka lat/miesięcy :) Póki co nie chcę więcej torów na stole.

Poprzesuwałem posiadane zwrotnice. Wsadziłem jednego flexa - nie chce mi się kombinować z normalnymi torami, jeśli coś okaże się nie tak w logice połączenia :)

Mnie się podoba. Wjazd na zwrotnice mamy teraz z obu kierunków. Miejsca na manewry więcej.

Lepiej?
 

Załączniki

Podobne wątki