• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pan Samochodzik i Fantomas - da się to ogarnąć?

OP
OP
T

ToTom

Nowy użytkownik
#21
Próbuję ułożyć coś na dostępnym miejscu. Takie wymiary stołu byłyby idealne.

Zrzut ekranu (66).png


Bardzo chcę mieć długą pętlę i dwie małe stacje. Mam miejsce na peron w obu stacjach.
Udało się to ułożyć tak, że na długim odcinku wygląda jakby były dwa równoległe tory (składy będą się mijać). Chciałem tunel i most (wyszła estakada).

10072018_SUPER6_2 poziomy_startowe.jpg


To jest całkiem science fiction? Można coś sensownego dołożyć? Gdzie (jak) wstawić bocznice?
 
Ostatnio edytowane:

4Rings

Aktywny użytkownik
#22
Trzeba pomyśleć o dostępności do szyn. Jaki dostęp będzie do wykolejenia w tunelu albo przy ścianie? Dość trudno będzie dosięgnąć metr dalej.
 

4Rings

Aktywny użytkownik
#23
Ja bym model poszerzył i troche wyprostował. W taki sposób so tylko skręty R3 i R4, tunel jest mniejszy i łatwiej dostępny od strony grzejnika, most jest rozdzielony na dwa bardziej realistyczne mniejsze mostki, a w środku może być otwór dostępu do tylu makiety (nie wiem jak to narysować w scarm). Poza tym znikają skręty "S" które są problematyczne przy używaniu dłuższych wagonów.
layout.jpg
 
OP
OP
T

ToTom

Nowy użytkownik
#24
Ja bym model poszerzył i troche wyprostował. W taki sposób so tylko skręty R3 i R4, tunel jest mniejszy i łatwiej dostępny od strony grzejnika, most jest rozdzielony na dwa bardziej realistyczne mniejsze mostki, a w środku może być otwór dostępu do tylu makiety (nie wiem jak to narysować w scarm). Poza tym znikają skręty "S" które są problematyczne przy używaniu dłuższych wagonów.
Nie ma szans. Za plecami jest ściana (komin). Głębokość to maksymalnie 110 cm, żeby można było w miarę swobodnie wejść do drugiej części pomieszczenia. Wejdzie łuk z R3 + G100. Na R4 + G200 nie ma szans :(

Zrzut ekranu (62).png
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
#25
Jeśli chodzi o tunel i dostęp do niego może rozwiązaniem będzie góra "pusta w środku", a wewnątrz łuku torowiska będzie po prostu "właz" ;)
Na wielu dużych makietach część ruchu jest prowadzona pod powierzchnią, na torach technicznych i tam jakoś się daje poradzić z problemem. Sądzę, że przy tak małej makiecie też uda się to łatwo rozwiązać.
 
OP
OP
T

ToTom

Nowy użytkownik
#26
Wstawiłem tam na szybko stół, ustawiłem biurko pod skosem. Zostawiając sobie 60 cm na przejście maksymalnie takie coś można wstawić (załączam plik scarm):

Zrzut ekranu (67).png
 

Załączniki

4Rings

Aktywny użytkownik
#27
To troche R4 zmieści się. Może cos takiego? Tak jak powiedział pan Sklejacz, może do tylnego tunelu dostęp być od spodu a budynki stacji mogą stać nad nim.
pomieszczenie.jpg
 
OP
OP
T

ToTom

Nowy użytkownik
#28
Ten tunel z tyłu będzie ok? Bo generalnie jest wszystko co chciałem :) Długa pętla, 3 mijanki i w sumie zostało miejsce na bocznice. Jak Ty to wcisnąłeś???
Przenoszę to do programu :)
Równolegle jednym okiem oglądałem mecz a drugim patrzyłem na Scarma. Wziąłem pod uwagę wszystkie Wasze uwagi - zrezygnowałem z torów przy ścianie, tunel przeniosłem w miejsce, gdzie będzie łatwy dostęp i mostki skróciłem. Zresztą zamiast mostku po lewej można wydłużyć tunel. Generalnie są 3 poziomy, 0/55/80. Bardzo łagodne podjazdy.
100718_a4.jpg
Nie wrysowałem dolnej stacji, szukam koncepcji. Górnej też można dodać jeden tor u góry.
 

Załączniki

OP
OP
T

ToTom

Nowy użytkownik
#32
Mógłbyś jeszcze rozważyć PECO.
Poczytam - nazwy zupełnie nie kojarzę.

To troche R4 zmieści się. Może cos takiego? Tak jak powiedział pan Sklejacz, może do tylnego tunelu dostęp być od spodu a budynki stacji mogą stać nad nim.
Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem jak powinny być poziomy, ale jeśli stacje mają być na płaskim, to na wewnętrznym łuku po prawej jest podjazd o nachyleniu 48%. To dopuszczalna wartość?
podjazd.jpg
 

4Rings

Aktywny użytkownik
#33
Trasa przekątna musiała by być na wjezdzie bo oczywiście inaczej będzie za stromo. Ja o tym myślałem jako dwie stacje na brzegach i tylko mijanka na przekątnej.
 
OP
OP
T

ToTom

Nowy użytkownik
#35
Trasa przekątna musiała by być na wjezdzie bo oczywiście inaczej będzie za stromo. Ja o tym myślałem jako dwie stacje na brzegach i tylko mijanka na przekątnej.
Pomysł z tunelem z tyłu - pomyślałem, że można wyciąć podstawę od tyłu 30 cm od ściany. Podnieść to co będzie wycięte i na tym postawić tory i budynki tylnej stacji. A tory zrobić pod tym na korytku z dostępem od dołu.
Zrobiłem miks obu pomysłów. Na wąskiej podstawie (100cm) widać tylko łuki R3, R4 i 2GB (no dobra - są 2 sztuki R2). R2 ukryłem w tunelach.
Mamy wyjście awaryjne koło grzejnika (jakieś 32x80cm).
W razie konieczności wejścia do tunelów góra może być zdejmowana. Tunel po lewej ma dostęp od tyłu i od góry.
Zupełnie nie wiem, co zrobić nad tunelem po lewej. Może stację końcową towarową? Można pozmieniać poziomy - tylna stacja na 80mm i wtedy jest równa powierzchnia na całym lewym boku.
Wysokość ścian zrobiłem do początku skosu. Komin obniżyłem, żeby nie zasłaniał.
Można poszerzyć podstawę o 20cm - nadal będzie wygodne przejście.
Muszę pooglądać makiety pod kątem terenu i zabudowań - przyznam, że liczę na pomoc szwagra w pomysłach i wykonaniu.

Znalazłem w normie, że prześwit tunelu powinien mieć 65mm. Czy to oznacza, że mosty i tory nad tunelami można robić na 80mm?

100718_a17R3_R4.jpg


100718_a17R3_R4_3D.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#36
Dopuszczalna wartość to 2,5% max 5%
O jakich wartościach pisze kolega Sello, modelowych czy rzeczywistych? Poza tym, jeżeli dopuszczalna wartość to 2,5%, to nigdy nie może być 5% (ani nawet 2,6), należało napisać zalecana wartość X, a największa dopuszczalna to Y. Na prawdziwej kolei największe pochylenie według przepisów europejskich (dotyczy nowo budowanych linii) to (o ile pamiętam) 3,5%. Na istniejących liniach zdarzają się pochylenia dochodzące do 4-5% (na liniach wąskotorowych w Szwajcarii nawet do 7%)
 
OP
OP
T

ToTom

Nowy użytkownik
#37
O jakich wartościach pisze kolega Sello, modelowych czy rzeczywistych? Poza tym, jeżeli dopuszczalna wartość to 2,5%, to nigdy nie może być 5% (ani nawet 2,6), należało napisać zalecana wartość X, a największa dopuszczalna to Y. Na prawdziwej kolei największe pochylenie według przepisów europejskich (dotyczy nowo budowanych linii) to (o ile pamiętam) 3,5%. Na istniejących liniach zdarzają się pochylenia dochodzące do 4-5% (na liniach wąskotorowych w Szwajcarii nawet do 7%)
Jeśli skupimy się na makiecie, to ze względów wizualnych i praktycznych (możliwości lokomotyw) 3%, maksymalnie 3,5% będzie w porządku?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#38
3% oznacza, że na długości jednego metra (100 cm) tor wzniesie się o 3 cm, więc myślę, że spokojnie może być. Z wartością 48% to kolega ToTom trochę przesadził, bo znaczyłoby to podjazd o 48 cm na długości jednego metra, czyli prawie 45 stopni po górę. :)
 

Podobne wątki