• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Mini Diorama

#1
Witam zaczynam dopiero przygodę z modelarstwem kolejowym.Chciałem kupić sobie zestaw startowy lecz gabaryty torowiska nie zmieszczą się w moim pokoju. Postanowiłem zabrać się za budowę Dioramy o wymiarach dł.80cm i szer.40cm. Podstawę już mam co widać na zdjęciach lecz nie mam jak zaprojektować sobie układu torów ponieważ nie znalazłem żadnego programu co działa pod systemem OSX. Diorama ma przedstawiać stację manewrową z wieloma rozjazdami i zwrotnicami i może jakieś 2 tory szlakowe. Chciałbym tam małą nastawnię i to chyba wszystko na razie Może macie jakiś pomysł na zabudowę na takiej kubaturze podstawy. Kilka fotek jak wykonałem podstawę.
 

Kris

Znany użytkownik
#2
Witaj na forum.
W jakiej skali chcesz zrobić tą dioramę, żeby zmieściło Ci się "wiele rozjazdów" ? N, Z ?
W H0 może zmieści Ci się jeden :) Może dwa.
Przemyśl sprawę, poczytaj forum (m.in. "żelazne zasady Krisa" ;) o budowie makiet ).
Wróć, działaj i pokazuj :) (y)
 
#4
Ja niedawno zrobiłem sobie jeszcze mniejszą gablotkę (50 x 14 x 15 cm), jest w dziale relacje jak uważnie poszukasz. Co bym doradzał:
1. Przejrzyj prace Daniela Loko, to będziesz miał masę inspiracji :)
2. Rozważ jeszcze raz skalę, może TT będzie rozsądnym kompromisem.
3. Jeśli koniecznie chcesz H0 (tak jak ja się uparłem) to pomyśl o długościach wagonów - osobowy VI-V era to 30 cm, osobowy III era to 15 cm. Towarowe VI-V era to 20 cm, towarowe III era to 11 cm. Gorąco sugeruję lokomotywę manewrową, ale 14 cm spalinówka też będzie wyglądała dobrze.
4. Od razu przychodzą mi do głowy pomysły do rozważenia i pogodzenia (w miarę) z twoimi założeniami:
- nawęglanie, krany i nastawnia gdzieś z boczku. (Sporo torów, można symulować obrządzanie parowozów)
- mini bocznica z magazynem kolejowym (na 80 cm to jeszcze upchniesz plac ładunkowy albo rampę)
- mini bocznica przemysłowa (trudny temat, ale ciekawy ;))
- Mała Parowozownia (3 stanowiska i rozjazd potrójny) i małe stanowisko tankowania spalinówek

Powodzenia!
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#6
Na forum podany był jeszcze inny link do strony z mini makietami do jazd manewrowych. Ale nie mogę znaleźć.
To były makiety z zadaniami przewożenia odpowiednich ładunków.
 
OP
OP
M
#7
Oto mój pierwszy projekt na dioramę o wymiarach 160cm x 40 cm. Co myślicie o tym pierwszy raz projektowałem to w programie Railmodeller Express. Czekam na wasze rady i co muszę zmienić gdzie jest błąd.
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#10
Takie pytanie - jak zamierzasz wjechać na najniżej położony tor?
A tak z ciekawości. Przejrzałeś podany wcześniej link? Nic tam ciekawego nie było?
Chciałeś, żeby było dużo rozjazdów. ;) Trzy plany na szybko zrobione. Na podstawie tych z linku i z pewnymi modyfikacjami. ;) Wszystkie mieszą się na podanym rozmiarze 160 x 40.
matidj201_1.jpg matidj201_2.jpg matidj201_3.jpg
 
OP
OP
M
#11
Przejrzałem link który dostałem. Jest dużo ciekawych rozwiązań lecz podesłałem swój projekt żeby wiedzieć co źle zrobiłem. Bede nadal próbował żeby było jak najlepiej zrobione. Dzięki za te 3 projekty
 

sluzbowo

Znany użytkownik
#12
(...) podesłałem swój projekt żeby wiedzieć co źle zrobiłem.
Twój projekt jest rozwojowy. Masz szansę rozwinąć go w obie strony. Czytaj, próbuj, upadaj, podnoś się, próbuj dalej ... aż do skutku. Trzymam kciuki. za powodzenie.

Oczywiście, możesz także skorzystać z podpowiedzi doświadczonych Kolegów, albo samemu wymyśleć jeszcze setki nowych rozwiązań. Próbuj.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#13
Tu nie chodzi o to, żeby było dużo torów i rozjazdów. Przemyśl i rozplanuj sobie, co by ta diorama miała przedstawiać.
Jakiś magazyn z rampą, plac przeładunkowy, suwnica itp.
Jakie manewry chciałbyś na niej robić.
Jednym z przykładów jest diorama, którą chce zrobić @LordVegetos http://forum.modelarstwo.info/threads/timesaver.39609/#post-675881
Nie za duża, kilka rozjazdów, a fajnie można się pobawić.
 

LordVegetos

Aktywny użytkownik
#14
Marqus to jest w fazie projektowania. I nadal mam z nią problem. Cały czas dopasowuje, ciągle mierząc i sprawdzając. nie wiem czy to jest dobry przykład. Ale jak co zapraszam na oglądanie...
 

cyruss

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#15
@ matidj201:
- skrzynka wygląda na solidną stolarską robotę, ale na głębokości ograniczonej listwami zmieszczą się napędy rozjazdów np MTB natomiast nie zmieszczą się napędy semaforów Viessmanna. Czyli semafory albo świetlne albo kształtowe napędzane np serwami. O ile w ogóle będą.
- albo aparat zniekształca rozmiary albo skrzynka z fotki nie ma 160x40 cm ? Skrzynki dłuższe niż 1 m są mocno niepraktyczne przy przenoszeniu.
- tory trochę blisko krawędzi, do zabawy na podłodze ujdzie, ale na większej wysokości to już ryzykowne dla taboru (wykolejenie i upadek na podłogę)
- widziałem już stację zmieszczoną na szerokości 50 cm ale były tam cztery tory (+ perony, budynki itd...)
- to co zaprojektowałeś jest bardzo realistyczne, to fragment głowicy stacji - jest połowa trapezu, kawałek żeberka ochronnego, tory osobowe (dwa od dołu, gdybyś drugi od dołu przesunął w górę to między nimi zmieścisz wąski peron wyspowy), tory towarowe ładunkowe czy odstawcze (trzy od góry)
- na kolejnym pół mera w lewo zmieściłbyś drugą połowę trapezu ale na semafor wjazdowy i kawałeczek szlaku miejsca już brak
- gdybyś zamiast trapezu zabudował przejście zwrotnicowe (cztery rozjazdy + skrzyżowanie) i usunął łącznik miedzy anglikami to zyskałbyś większą długość użyteczną torów stacyjnych i miejsce na peron (jak pisałem wyżej), ale w dalszym ciągu na długości 1,6 m za wiele nie pojeździsz. Brakuje przynajmniej z pół metra (a najlepiej z metr) po lewej żeby wyciągnąć choć jeden wagon ze stacji na szlak i przemanewrować go na inny tor
 
OP
OP
M
#16
Po przemyśleniach i waszych poradach chcę aby na mojej dioramie był 1 tor obok którego będzie suwnica i rampa kontenerowa oraz terminal paliwa,chcę postawić małą nastawnię oczywiście trochę zieleni a z drugiej strony chciałbym żeby to miało ręce i nogi i przede wszystkim realizm oznakowania itd. Ale chciałbym żeby zanim skład wjedzie na terminal lub boczny tor to żeby przejechał przez główną stację.Tak to się ma w moim mieście Koszalin Wiem że miejsca mam nie wiele ale może coś mi doradzicie jeszcze. Na prawdę stawiam na realizm wiem że nie sztuką jest na układać torów na których będzie dużo i nic.
[DOUBLEPOST=1515335098][/DOUBLEPOST]cyruss mógł bys pokazać projekt tego jak by to wyglądało to co napisałeś wyżej? Zakładając że powiększam dioramę o jeszcze 80cm bo to już jest max jaki mogę zmieścić
Przyjmijmy że teraz wymiar będzie miał 240 x 40 będą to 3 moduły po 80 x 40 to jak by to wyglądało.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M
#19
Według waszych zaleceń dorobiłem 3 moduł o wymiarach 80cm x 40 cm. A wiec mam teraz 3 moduły = 240 x 40 to już max jaki mogę postawić w pokoju.Pokażecie mi jakiś projekt w którym bedą moje rozjazdy na terminal paliwowy i suwnicę kontenereą ale też znajdzie się osobny tor szlakowy na który będzie można wypuścić wagony. Chodzi mi o taki układ jak zaproponował mi cyrrus.
 

cyruss

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#20
"angliki" to rozjazdy krzyżowe 55224, łącznik to tor 55201 pomiędzy nimi.
Stacja na szlaku dwutorowym musi być dłuższa od stacji na szlaku jednotorowym właśnie o te trapezy czy przejścia zwrotnicowe. Dlatego przy ograniczonej długości proponuję Ci budowę stacji ze szlakiem jednotorowym.
Wrzucam parę planów makiet z imprez z makietą modułową, na niektórych są wymiary z sali, na niektórych modułach także jest ich długość.
Zobacz na stacje jednotorowe:
FREMO 2013: Kadan, Leupoldshof
Rybnik 2013: Javornik
MIM 2015: Adamowo, Jaśminowo
Wszystkie mają przynajmniej około 4 m długości.
Dla porównania stacja dwutorowa:
Wołów 2014: Chocicza
Na wielu z tych planów jest też duża stacja jednotorowa Świerków Miasto, całość około 8-9 m.
Na długości 2,4 m zmieścisz albo mniej więcej połowę stacji (jedna głowica z peronami) i kawałkiem szlaku, albo całą stację ze skróconymi do minimum torami stacyjnymi i peronami i małym kawałeczkiem szlaku. W tym pierwszym przypadku coś tam można pomanewrować, ale oblotu składu nie zrobisz...
Mnóstwo schematów prawdziwych stacji z rozmieszczeniem nastawni, semaforów itp znajdziesz na: https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Strona_główna
Objaśnienia nazw kolejowych to choćby i na wikipedii.
Na tym forum też dużo znajdziesz...

H0 to niestety, na domowe przestrzenie, dość duża skala.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 15
Planuję 6
Planuję 20
Planuję 18
Planuję 17

Podobne wątki