• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK ZNTK Flotoma

OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
6.006 5 0
Preshading albo wstępne cieniowanie. Z nazwą "technika wybierania paneli" spotykam się po raz pierwszy. Niemniej jednak wagon śliczny. Drut na dachu to jaka grubość?
Kolega modelarz militarny nauczył mnie takiej nazwy już z 15 lat temu. Najważniejsze, że wiadomo o co chodzi :)
Na dachu użyłem drut nawojowy 0,15 mm średnicy.

Model piękny. Czy orientujesz się Tomaszu od kiedy i co było powodem zaślepiania drzwi i okien w ścianach czołowych?
Dzięki :) Tu należy się korekta. Po interwencji "dwóch Krzysztofów" usunąłem zaślepkę w drzwiach do przejścia międzywagonowego. Jako zaślepione pozostawiłem dwa okna na ścianie czołowej. W IV epoce przedwojenne wagony miały już swoje lata, a w związku z tym ze względu na korozję często wymieniano w nich blachy poszycia pudła. Jeżeli okna nie były niezbędne, to już ich nie odtwarzano. Po prostu zmniejszał się nakład pracy przy remoncie.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
6.006 5 0
Pokazana na poprzedniej stronie wątku pętla podczas prezentacji makiety w Krzyżu Wielkopolskim pierwszy raz otrzymała docelowe wyposażenie w postaci zakrycia jej górnej i dolnej części. Na zdjęciu widać również nakładany na szczyt płyty tła sygnalizator, który dwustronnie pokazuje położenie rozjazdu (lewo/ prawo).

20241123_150716_.jpg
20241123_140258.jpg
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.774 443 99
Pokazana na poprzedniej stronie wątku pętla podczas prezentacji makiety w Krzyżu Wielkopolskim pierwszy raz otrzymała docelowe wyposażenie w postaci zakrycia jej górnej i dolnej części. Na zdjęciu widać również nakładany na szczyt płyty tła sygnalizator, który dwustronnie pokazuje położenie rozjazdu (lewo/ prawo).

Zobacz załącznik 1087805 Zobacz załącznik 1087806
Czyli Tomaszu zakładasz, że ten sam skład jedzie w prawą stronę makiety (patrząc od widowni), tam na pętli jakaś tam pauza... i puszczasz ten skład przez makietę z powrotem, do szuflady po lewej stronie makiety? Rozumiem, że przyświecała myśl by wyeliminować obustronną obsługę szuflad i w ten sposób zabawa w szuflady odbywa się tylko po jednej stronie. W sumie dobry pomysł (y)
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
6.006 5 0
Czyli Tomaszu zakładasz, że ten sam skład jedzie w prawą stronę makiety (patrząc od widowni), tam na pętli jakaś tam pauza... i puszczasz ten skład przez makietę z powrotem, do szuflady po lewej stronie makiety? Rozumiem, że przyświecała myśl by wyeliminować obustronną obsługę szuflad i w ten sposób zabawa w szuflady odbywa się tylko po jednej stronie. W sumie dobry pomysł (y)
Pętla została skonstruowana jako uniwersalna. Zakończyłem ją profilem pasującym do standardowego u nas w grupie profilu LL500. W zależności od dostępnego miejsca na sali mogę ją ustawić z jednej lub drugiej strony makiety. Z tego względu ma postać symetrycznej "kropli", a nie formę niesymetryczną, co byłoby korzystniejsze jeśli chodzi o nie zabieranie miejsca publiczności. Wtedy jednak byłbym skazany na możliwość podłączania pętli tylko z jednej strony.
Wolę używać nazwy stacja techniczna. Wiele osób mając na myśli stację techniczną mówi "szuflada". Szuflada ok, ale pod warunkiem, że ma układ umożliwiający przesuwanie jak szufladę toru z lokomotywami, wagonami. Takie rozwiązania stosują koledzyna waskim torze. Jak nie ma takiego mechanizmu, to nie widzę podobieństw do szuflady.
Jak napisałeś Jarku, ideą kierującą mnie ku budowie pętli stała sie chęć uproszczenia ruchu pociągów. Szczególnie na wystawach. Ręczne "oblatywanie" składu lokomotywą, montaż końcówek po dwóch, czy trzech dniach wystawy sprawia, że ma się już dosyć :) To są tez czynności, których publiczność nie widzi, a one zabierają czas. Do tego słyszysz przed makietą pytania: "kiedy coś pojedzie?". Dlatego zawrócenie na pętli usprawnia mniej więcej o połowę obsługę tego typu makiety jak Wysoka. Na mojej pętli mieszczą się trzy przeciętnej długości składy (przy promieniu 80 cm wychodzi mniej więcej 5m toru). Przy takiej pojemności pętli i możliwości krzyżowań się pociągów na stacji można planować ruch na różne sposoby.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.774 443 99
Ciekawostka, pętle nawrotnie nie występują jedynie na makietach. Na stacji Stiege na sieci kolei Gór Harz w Niemczech również istnieje pętla do zmiany kierunku całych pociągów:

Ciekawe. Jak dla tramwajów... :)(y) Pierwsze widzę coś takiego na kolei, Tymczasem koledzy piszą też o Warszawie... :eek:
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
6.006 5 0
Udało mi się skończyć pewien nowy projekt, który swój początek miał na naszym grupowym spotkaniu przy makiecie modułowej w 2022 roku. Kolega zaprezentował wtedy na makiecie swój model wagonu silnikowego SAx90 od Austro Modell wykonany w małej serii przez warszawski sklep Parowozik (lub Tololoko). Wagon nazywany popularnie jako "Luxtorpeda" od długiego czasu mnie intrygował. Postanowiłem, że zrobię odskok od epoki IV i zainteresuję się tematem. Mogę zaprezentować "owoc" dochodzenia do tego, jak może wyglądać w modelu polski SAx90. W opracowaniu pomogli mi znajomi i koledzy, za co im serdecznie dziękuję. Model musiałem poddać szeregowi zmian, aby upodobnić go do projektu opracowanego na bazie austriackiej dokumentacji w chrzanowskim Fabloku. Prace polegały na likwidacji imitacji rynienek dachowych, zaślepianiu np. drzwiczek rewizyjnych w miejscach mocowania tablic kierunkowych, montaż nowych, prawidłowych reflektorów, montaż lampy światła końca pociągu. Doszły stopnie wejściowe oraz na dachu znajdująca się tylko nad kabiną sterowniczą od strony przedziału WC imitacja osłony anteny do odbioru Pierwszego Programu Polskiego Radia. Dodałem imitacje klap rewizyjnych do zestawów kołowych. Fabrycznie w tym miejscu występuje tampodruk lub kalkomania z zarysem klap. Dorobiłem tłumiki obydwu silników, zmodyfikowałem zgarniacze. Doszedł uchwyt na tarczę sygnału końca pociągu na obydwu frontach. Model posiada zabudowany dekoder dźwiękowy, który imituje pracę dwóch 6 cylindrowych silników Diesla MAN oraz bezstopniową przekładnię hydrauliczną. Silniki odpalają się jeden po drugim. Austriacki VT63 posiadał dwa silniki benzolowe. Polacy zdecydowali się zastosować bardziej ekonomiczne w eksploatacji silniki na olej napędowy. Reflektory świecą, wnętrze posiada oświetlenie. Na zdjęciu gotowego modelu nie wyeksponowały się "żarówkotrzymacze" w reflektorach. W oryginale żarówka była skierowana bańką w stronę odbłyśnika.

SAx90.jpg
DSC01277_.JPG
SAx90084.jpg
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
10.240 69 0
Taki strzał między oczy o trzeciej w nocy ? Zamiast życzeń świątecznych ? Jeszcze opis do tego podany tak na luzie, niczym przepis na sałatkę ?
Nieładnie Tomku;), po co ja ten dzwoneczek kliknąłem:niepewny:

Wyrazy uznania i szacunku, pięęęękny(y)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 13
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki