• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Zakład Wiór

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.162 66 5
#66
Bardzo ładnie. Ale żeby było jeszcze lepiej - zająłbym się lewitującymi elementami :
1. drewno na składzie - szczególnie te belki na końcach
2. płyty drogowe w międzytorzu, wysoko nad trawą...

3. rozumiem, że to jeszcze work in progress i wszystko będzie patynowane.... ?

Poza tym gites malina :) (y)
 
OP
OP
Karol Walesieniuk

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
PGMK
Reakcje
361 3 2
#68
Panowie wykonałem skrzynkę na nowy pulpit sterowniczy i teraz będę potrzebował bardzo dużo waszej fachowej wiedzy.
Niestety jako początkujący popełniłem klasyczny błąd - wpierw zrobiłem potem zacząłem się zastanawiać jak tym sterować zgodnie z ruchem kolejowym.
Budowa mojej bocznicy idzie etapami. Obecnie można to nazwać etapem 0. Czyli napędy i sterowanie odbywa się analogowo ze starego pulpitu który już kuleje. Docelowo wszystko do wymiany.
Docelowo chciałbym wykonać jeszcze posterunek odgałęźny ze szlaku dedykowany i sterowany z tego samego pulpitu z bocznicy wraz z semaforami.
Obecnie chciałbym wykonać etap 1 czyli przystosowanie wióra do sterowania bez semaforów itd czyli klasycznie jak bocznica.
Proszę o pomoc w oznakowaniu gdzie jakie wskaźniki powinny stać.
Jako że już mam raczej docelowy pupit to chciałbym wykonać go z zapasem miejsca na posterunek więc potrzebuję opinii czy etap 1 jest ok z możliwością rozbudowy do wersji ostatecznej. Gdzie jeszcze jakie wskaźniki na etap 1?
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.600 35 1
#69
Cześć. Tarcza zamknięcia toru D1 nie będzie w ogole potrzebna (chyba, że do zamknięcia toru ;-). Czy dopuszczasz koncepcję taką jaka jest na bocznicy przy Bażantarni? Czy raczej Ikaj? (piszę tu o bocznicach białostockich).
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.600 35 1
#72
Przy Bażantarni wjazd odbywał się na sygnał Ms2 na tarczy manewrowej, a na końcu torów przyjazdowych stały wskaźniki W4 (plusiki). IKAJ nie miał wjazdowej tarczy manewrowej i nie miał wskaźników W4. Wskaźniki ukresu powinny być przy każdym rozjeździe. Chodzi mi o to, jaki masz plan prowadzenia ruchu na Twojej bocznicy. Czy wjeżdżać mają lokomotywy "Cargo", czy tylko prywatna (czyli czy planujesz poświęcić jeden tor na punkt zdawczo odbiorczy)? Na sieci H0 jest już podobna bocznica szlakowa jak Twoja. Są to Elewatory Maciejki. Klasyczna bocznica szlakowa. Ale nie może za bardzo sama funkcjonować, to znaczy potrzebna jest jej jakaś pobliska stacja i ustalone zasady zwalniania szlaku. Na przykład na jednej z imprez Maciejki były powiązane jeśli dobrze pamiętam z Chociczą i tam była blokada rozjazdów wyjazdowych z Maciejek. Podsumowując, chciałbym zapytać jaki masz pomysł na funkcjonowanie bocznicy. Czy tak jak na schemacie będzie to bocznica szlakowa (wtedy trzeba ustalić zasady jej funkcjonowania i poinformować o nich dyżurnych z sąsiednich stacji), czy też mając zunifikowany profil bocznica będzie dołączana do innej stacji, która ma "wyjście" do bocznicy. Wtedy można zrobić coś takiego jak na Bażantarni. Czy już podjąłeś decyzję? Natomiast co do wskaźnika W5, to chyba przy takiej bocznicy szlakowej jak Twoja skład wjeżdża na bocznicę i manewruje na niej. W5 nie jest potrzebny.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
#74
Czy taki układ sygnałowy jest możliwy?
Nie, z kilku powodów:
1. Semafory o takim układzie świateł jak niektóre na rysunku nie istnieją w polskiej sygnalizacji.
2. Jeżeli to jest bocznica, to w ogóle nie powinna mieć semaforów, jeżeli jest to odnoga linii kolejowej ze stacją końcową, to musi być semafor wjazdowy na tę stację (nie tylko czerwone światło i Sz) oraz semafor wjazdowy na posterunek odgałęźny od strony stacji końcowej.
 
OP
OP
Karol Walesieniuk

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
PGMK
Reakcje
361 3 2
#75
A przepraszam. Pomyłka na nieświadomce.
Będzie to bocznica.
1. jak powinny być osygnalizowane w takim razie ? i ?2 ?

Nie czuję tego zupełnie.
Skąd maszynista ma wiedzieć że jadąc na Wióra zaraz będzie koniec drogi?
Tak samo z wyjazdem na szlak. Jak ma odbywać się formowanie składu oraz poinformowanie posterunku o gotowości pociągu i w drugą stronę ze szlak jest ustawiony na wyjazd?
stacja 1 v3.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
#76
Skąd maszynista ma wiedzieć że jadąc na Wióra zaraz będzie koniec drogi?
A co to są "Wióra"? ;)

Taka mała bocznica normalnie byłaby urządzona jako bocznica szlakowa bez żadnej sygnalizacji. Zwrotnica w torze szlakowym i druga na żeberko ochronne są zamknięte na klucz. Szlak zostaje zamknięty, pociąg bocznicowy wyjeżdża z sąsiedniej stacji z kluczami do tych zwrotnic, dojeżdża do bocznicy. Drużyna otwiera i przestawia obie zwrotnice. Skład wjeżdża na bocznicę, zostawia lub zabiera wagony i wraca na stację, z której wyjechał, oczywiście przestawiając za sobą zwrotnice i zamykając je. Po dojeździe do stacji drużyna oddaje klucze od zamków zwrotnicowych i dyżurny otwiera szlak dla normalnego ruchu. A maszynista musi znać szlak i bocznicę i stąd wie, że tam tor się kończy.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.027 79 12
#77
Dokładnie ta sama procedura jest przy podstawianiu beczek na lotnisko w Janówku, z tą różnicą, że zamknięcie odbywa się z nastawni lokalnej w Mrozach.

Pozdr,...

ps. bocznica leży na szlaku Mińsk Maz. -Mrozy linii kolejowej nr 2 w torze nr2, a rozjazd znajduje się za peronem p.o. Mienia (od Mrozów patrząc) i jest osłonięty semaforami z obu stron. To tak na szybko i po krótce, bo niechce mi się patrzeć w Regulamin Techniczny Stacji z rana...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
390 5 1
#79
Tak, są takie rozwiązania. Wymaga to zorganizowania przy rozjazdach odgałęziających bocznicę specjalnego posterunku. Wersja najprostsza to umieszczony w szafie aparat blokowy z kluczem do zamka rozjazdu. W nastawni stacji z której bocznica jest obsługiwana jest też blok współpracujący z tym przy bocznicy. Działa to mniej więcej tak: dyżurny wyprawa skład w stronę bocznicy i blokami "uwalnia" klucz do bocznicy. Kierownik składu bocznicowego po dojechani otwiera szafę, wyjętym z pod bloku kluczem otwiera zamki rozjazdów i skład wjeżdża na bocznicę. Po wjeździe ustawia rozjazdy w położeniu do jazdy po szlaku, zamyka je zamkami, a klucz umieszcza w aparacie blokowym, blokuje blok. W nastawni odblokowuje się blok co informuje dyżurnego ruchu, że szlak jest wolny i można normalnie prowadzić ruch pociągów. Kiedy skład ma wrócić jego kierownik zgłasza taka potrzebę telefonicznie (łączem dedykowanym nastawnia - szafa) dyżurnemu ruchu, który jeśli sytuacja ruchowa na to pozwala blokami "uwalnia" klucz w szafie i operacja z kluczami powtarza się tak jak przy wjeździe na bocznicę. Po wyjeździe klucz wraca pod blok i po jego zamknięciu blokiem skład wraca do stacji obsługującej. Można również urządzić specjalny posterunek bocznicowy z obsługą stałą lub otwierany tylko na czas obsługi przejmujący obsługę bloków i zamków, ale zasady są takie same. Jeśli natomiast ruch na szlaku i do bocznicy byłby bardzo duży to wtedy można utworzyć normalny posterunek bocznicowy z semaforami.
 

Podobne wątki