• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zachodniopomorskie perony i dworce

OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#61
Szczecin Podjuchy

Stacja Szczecin Podjuchy znajduje się na linii 273 (Szczecin Główny - Wrocław Główny). Do obsługi podróżnych służą dwa niskie perony. Kiedyś stacja posiadała górkę rozrządową i bardziej rozbudowany układ torów. Pomimo likwidacji ich części stacja nadal pełni bardzo ważną rolę w ruchu kolejowym zarówno pasażerskim, jak i towarowym. W tym miejscu linia przechodzi z dwutorowej na dwie linie jednotorowe - jedna przez most na Regalicy (Odra Wschodnia) do Szczecina Portu Centralnego SPA, druga do stacji Szczecin Dąbie (linia 428). Ruch pociągów prowadzony jest przez dwie nastawnie SJ oraz SJ1. Ponadto na szlaku poza stacją znajduje się posterunek mostowy SJ2 służący do obsługi mostu zwodzonego na Regalicy.

P1010470m.jpg P1010469m.jpg
Budynek dworca.

P1010473m.jpg
Peron 1.

P1010480m.jpg P1010485m.jpg
Magazyn z rampą.

P1010498m.jpg P1010493m.jpg
Nastawnia SJ.

P1010497m.jpg P1010500m.jpg

P1010487m.jpg P1010490m.jpg P1010489m.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#63
Posterunek mostowy SJ2 (Szczecin Podjuchy)

Pociągi opuszczające stację Szczecin Podjuchy i kierujące się do Szczecina Portu Centralnego (składy towarowe) i Szczecina Głównego (składy osobowe) kierują się na przeprawę mostową na Regalicy (Odrze Wschodniej). Jest to obecnie jedyny czynny w Europie most zwodzony z przęsłem przeprawy kolejowej o zachowanej oryginalnej konstrukcji sterującej podnoszeniem i opuszczaniem przęsła zwodzonego. Prawie 80-letnia konstrukcja jest napędzana silnikiem elektrycznym z 1935 r. Obecnie przęsło jest prawie nieużywane ze względu na nikły ruch jednostek pływających na Odrze Wschodniej. Poza tym przy niskim poziomie Odry większość barek jest wstanie przejść pod mostem bez potrzeby jego podnoszenia (most ma wysokość 4,97 m nad lustrem wody). Most ma 261,8 m długości i składa się z trzech stalowych przęseł o długości 73,8 m każde oraz 17,35-metrowego przęsła zwodzonego i 16-metrowej blachownicy. Element zwodzony waży 163 tony.
Co ciekawe przed wojną linia była dwutorowa, a przeprawa zwodzona obsługiwana była przez dwa bliźniacze przęsła zwodzone działające niezależnie. Tak jak dziś można było je podnosić zarówno mechanicznie, jak też (na wypadek awarii) ręcznie. Niestety w czasie wojny oba mosty zostały wysadzone w powietrze, a po jej zakończeniu podjęto decyzję o odbudowie tylko jednego mostu, drugi wraz z torami prowadzącymi do niego został zlikwidowany (pozostały po nim tylko betonowe przyczółki).
Ciekawostką jest także sposób, w jaki pociąg przejeżdża przez most. Na przęśle ruchomym obecnie nie działa zasilanie. Kiedyś lokomotywy zasilano za pomocą odizolowanej od reszty konstrukcji specjalnej szyny (jest ona do dzisiaj), jednak podobno lokomotywy często łamały pantografy i nikt nie miał pomysłu, jak rozwiązać ten problem. Rozwiązano go w najprostszy możliwy sposób: pociąg rozpędza się przed przęsłem zwodzonym i z opuszczonymi pantografami przejeżdża go „na luzie".

P1010523m.jpg P1010527m.jpg P1010530m.jpg P1010533m.jpg P1010540m.jpg P1010545m.jpg P1010616m.jpg
Widok na most od strony nastawni SJ i stacji Szczecin Podjuchy.

P1010617m.jpg P1010618m.jpg
EN57 wjeżdża na most.
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
27.795 108 2
#66
Dawno temu byłem na takiej wycieczce chyba na studiach na której bardzo dokładnie zwiedzaliśmy ten most zwodzony i wszystkie urządzenia z nim związane.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
#69
Przystanek Czepino
http://www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=stacje&id=5796&okno=start
i Czepino bocznica do fabryki w Żabnicy
http://www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=stacje&id=16995&okno=start
Czepino.jpg

Czepino lata 30
czepino 120701.jpg

Czepino 12.07.2001[DOUBLEPOST=1389976527,1389975488][/DOUBLEPOST]Stacja Banie
http://www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=stacje&id=928&okno=start
Na początku była to linia Chwarstnica -Banie - Swobnica w latach 70 rozebrano odcinek Banie - Swobnica i linia kończyła się 2 do 3 km za stacja w Baniach foto poniżej.
Obecnie linia jest rozebrana całkowicie na części linia powstała scierzka rowerowa tu można zobaczyć fotki
http://www.gryfino.info/viewtopic.php?t=2952&postdays=0&postorder=asc&start=50
banie.jpg

Banie lata 30
wjazd-na-stacjie-wbaniach-25-04.jpg

Przejazd przed stacją ,
banie281199.jpg

Banie 28.11.1999
banie kozioł za 2-3 km za st dalej nasyp do swobnicy 281199.jpg

koniec linia dalej nasyp do Swobnicy
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#74
Daleszewo Gryfińskie (linia 273).

Daleszewo Gryfińskie jest stacją znajdująca się pomiędzy Szczecinem, a Gryfinem. Obecnie pełni ona wyłącznie funkcje techniczne. Stacja posiada 3 tory główne oraz 2 niskie perony jednokrawędziowe do obsługi podróżnych. Tor ładunkowy został rozebrany. Ruch pociągów prowadzi nastawnia "Da".

P1011168m.jpg P1011169m.jpg P1011174m.jpg P1011187m.jpg P1011164m.jpg P1011172m.jpg P1011173m.jpg P1011175m.jpg P1011162m.jpg P1011189m.jpg

W listopadzie 2011 roku doszło na stacji do wykolejenia wagonów z węglem.
Więcej na ten temat w poniższych linkach:
http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111102/SZCZECIN/458413534
http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111102/SZCZECIN/882154942

Ferdinandstein Bahnhof.jpg
Źródło: http://www.gryfino.info/viewtopic.php?t=3604
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#77
Szczecin Wzgórze Hetmańskie (linie 432, 433)

Szczecin Wzgórze Hetmańskie jest stacją węzłową, na której krzyżują się dwie linie 432 (Szczecin Wstowo - Szczecin Turzyn) i 433 (Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce). Na stacji prowadzony jest głównie ruch towarowy w kierunku Polic. W bezpośrednim sąsiedztwie stacji znajduje się lokomotywownia PKP Przewozów Regionalnych skąd codziennie wyruszają składy osobowe w kierunku Szczecina Głównego. Stacja posiada 4 tory główne, z których trzy znajdują się przy dwóch nieużywanych peronach. Perony te połączone są kładką, obecnie nieczynną. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnię "Sw". Od strony Wstowa stoi ruina dawnej nastawni "Sw1", w pobliżu której znajduje się nieczynne przejście dla pieszych obsługiwane kiedyś przez tę nastawnię (ruch na nim, jak na głównym).

P1000576m.jpg
Nastawnia "Sw".

P1000617m.jpg
Peron 1.

P1000593m.jpg P1000599m.jpg P1000608m.jpg
Peron 2.

P1000596m.jpg P1000590m.jpg P1000626m.jpg
Kładka dla pieszych.


P1000642m.jpg P1000658m.jpg
EN57 zjeżdża do Lokomotywowni Wzgórze Hetmańskie.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
#80
Kiedyś w Daleszewie była nastawnia również w końcu ja rozebrano załączam etapy rozbiurki tej nastawni
p1 daleszcwo130898.jpg

P1 Daleszewo 13.08.1998
daleszewo 20105.jpg
skp daleszewo 20105.jpg
skp daleszewo 20105.jpg1.jpg
skp daleszewo 20105.jpg2.jpg

Skp Daleszewo 02.01.2005
daleszewo 50205.jpg
daleszewo 50205.jpg1.jpg

Skp Daleszewo 05.02.2005
daleszewo 190405.jpg
daleszewo 190405.jpg1.jpg

Daleszewo 19.04.2005
 

Podobne wątki