• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zachodniopomorskie perony i dworce

OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#21
I kto to pisze, gość który cuda robi przy modelach samochodów ;) (detale). Próbowałem je powiększyć, ale wychodziła "pikseloza" i w ogóle nic nie było widać.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
#25
Stacyjka Bielin na lini Szczecin -Kostrzyn nad Odra. Obecnie budynek już nie istnieje była bardzo uroczy i tka inny jak pozostałe dworce na tej trasie. Od dawna przymierzam się do wykonania stacyjki na module ale tu moja prośba do wszystkich puszkuje planu układu torowego z lat gdzie funkcjonowały jeszcze tory dodatkowe .
http://www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=stacje&id=3154&okno=start
bielin 11196.jpg

Jak jeszcze czyny Przystanek 1.11.1996
lastscan.jpg

Oryginalna pieczątka z tego przystanku
bielin.jpg

Stan po zamknięcie
bielin.jpg1.jpg
bielin.jpg2.jpg
bielin.jpg3.jpg
bielin.jpg4.jpg
bielin.jpg5.jpg
bielin.jpg6.jpg
bielin.jpg7.jpg
bielin.jpg8.jpg
[DOUBLEPOST=1388352748,1388352065][/DOUBLEPOST]Stacja Klępicz na trasie Godków -Skierki
http://www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=stacje&id=5799&okno=start
klepicz130800.jpg

Klępicz 13.08.2000
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#30
Szczecin Pomorzany

Jest to przystanek osobowy znajdujący się między stacjami Szczecin Główny - Szczecin Turzyn (Linia 406 do Trzebieży). Obecna lokalizacja powstała w latach 80-tych i miała na celu lepsze skomunikowanie powstającego w tym okresie pobliskiego osiedla SM Kolejarz. Pierwsza stacja Pomorzany (Bhf. Pommerensdorf), o której pisałem w pierwszym poście znajdowała się 490 m bliżej dworca Szczecin Główny i miała wówczas połączenie ze stacją Szczecin Wzgórze Hetmańskie (Kosacken Berg).

P1010764M.jpg P1010772M.jpg P1010773M.jpg P1010775M.jpg P1010776M.jpg

Zdjęcie z 2004. EN57 jedzie z torów postojowych stacji Szczecin Turzyn na Szczecin Główny.
W tym okresie ruch pasażerski nie był już prowadzony.
1099934010 2004.09 z torów postojowych Turzyn.jpg
Fot. Artur Lemiński
Źródło: www.bazakolejowa.pl

Lewy tor: kierunek Szczecin Wzgórze Hetmańskie, prawy: Szczecin Turzyn.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#32
W ramach uzupełnienia informacji o pierwszej stacji Pomorzany. Jak już pisałem wcześniej - 490 metrów od powyższego przystanku osobowego znajdował się stary budynek dworcowy. Na tym budynku można było odczytać dawną nazwę stacji Stettin Pommerensdorf (słabo widoczną).

no_Bhf_Pommerensdorf_2.jpg no_Bhf_Pommerensdorf_3.jpg
Fot. Słoń_77
www.sedina.pl

Podczas ostatniej wizyty w tym miejscu zastałem tylko to:
P1000722M.jpg P1000725M.jpg
Po budynku nie ma śladu (n)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#34
Kiedyś mi się wydawało że zabytkowego budynku nie można ot tak sobie rozebrać.:mad:
Pytanie zasadnicze, czy w ogóle był zgłoszony do rejestru zabytków, bo wygląda na to, że nie.
Albo dziwnym trafem, jak w przypadku lokomotywowni w Trzebieży - PKP zorganizowało przetarg na rozbiórkę zapominając o tym, że obiekt jest pod opieką konserwatorską...
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
#37
Trzebież Szczeciński

Trzebież Szczeciński jest ostatnią stacją linii 406. Budynek dworcowy jest zachowany w dobrym stanie i jest on wykorzystywany na cele mieszkaniowe. Stacja posiadała nastawnię "Tz" (obecnie nie istnieje), wyposażoną w posiadała urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Stacja posiada dwa perony: jeden wyspowy dwukrawędziowy oraz jeden jednokrawędziowy, który znajduje się przy budynku dworca. Obecnie stacja wykorzystywana jest do obsługi dwóch bocznic: bazy paliw OLPP oraz Lasów Państwowych. Kiedyś stacja posiada także bocznicę do portu (rozebrana). Budynki: dworca, wieży ciśnień i noclegowni zostały objęte ścisłą opieką konserwatorską - a w jakich okolicznościach o tym piszę niżej.

DSCN0578M.jpg DSCN0575M.jpg
Dworzec

2013-10-13M3.jpg
Magazyn

DSCN0574M.jpg
Peron 2

2013-09-07M2.jpg DSCN0584M.jpg
DSCN0585M.jpg
Ruiny wieży wodnej i budynku noclegowni.

DSCN0577M.jpg
Dół po obrotnicy.

DSCN0580M.jpg DSCN0582M.jpg
Ruiny lokomotywowni.

Ciekawa jest historia zniszczenia tego obiektu.

Od 2007 do 2011 roku Polskie Koleje Państwowe SA, Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Szczecinie, będąc właścicielem działki, na której znajdowała się m.in. ta lokomotywownia próbował ją sprzedać. Obiekt był lekko uszkodzony po pożarze (wyrwa w dachu - niestety nie posiadam zdjęć z tego okresu, może któryś z kolegów wstawi jakieś zdjęcia).
Po kolejnym nieudanym przetargu na jej sprzedaż dyrekcja PKP wystąpiła do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o uzyskanie zgody na rozbiórkę lokomotywowni, budynku noclegowni oraz wieży wodnej (te trzy obiekty znajdowały się na tej działce). Nadzór budowlany wydał nakaz rozbiórki argumentując go zagrożeniem dla ludzi z powodu złego stanu obiektów. Nikt z PKP, ani z Nadzoru nie zadał sobie trudu sprawdzenia czy w/w obiekty są zaklasyfikowane jako zabytki. Natomiast, jak się później okazało to od 15 lat znajdowały się w ewidencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z adnotacją „zaklasyfikowane do wpisu do rejestru zabytków”. Żeby było jeszcze ciekawiej, to rok wcześniej hucznie obchodzono stulecie linii kolejowej Police - Trzebież i m.in. PKP zorganizowała przejazd specjalny na tej linii.

Mając zgodę nadzoru budowlanego - PKP Nieruchomościami w Poznaniu! (nie w Szczecinie) ogłosił przetarg na rozbiórkę tych obiektów. Przetarg rozstrzygnięto i w drugiej połowie lipca na teren "budowy" wkroczył wykonawca prac. Mieszkańcy dworca (byli pracownicy kolei) widząc co się dzieje zaalarmowali Gminę Police i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Prace zostały wstrzymane jednak do tego czasu wykonawca zdążył m.in. pociąć obrotnicę oraz zburzyć ścianę frontową lokomotywowni oraz jej dach). Burmistrz Polic złożył doniesienie do Prokuratury Szczecin – Zachód o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, z wnioskiem o wszczęcie postępowania.

I teraz zagadka, kto i jakie konsekwencje poniósł z tytuł zniszczenia lokomotywowni?
Odpowiedź jest prosta: nikt!!!

Konserwator Zabytków ratując "tyłki" dyrektorom PKP Nieruchomości w Szczecinie i Poznaniu oraz z Nadzoru Budowlanego w Szczecinie szybko wpisał do rejestru ministerialnego - ścisła ochrona: wieżę ciśnień oraz dworzec pomijając zarówno lokomotywownię jak i przylegającą do niej noclegownię. Z tego względu prokuratura umorzyła w tej sprawie postepowanie - oczekujące od wielu lat na wpis do rejestru zabytków obiekty mogły ze względu na stopień zniszczenia zostać rozebrane, co zostało potwierdzone faktem nie wpisania ich przez konserwatora do w/w rejestru.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki