Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
I kto to pisze, gość który cuda robi przy modelach samochodów (detale). Próbowałem je powiększyć, ale wychodziła "pikseloza" i w ogóle nic nie było widać.
Stacyjka Bielin na lini Szczecin -Kostrzyn nad Odra. Obecnie budynek już nie istnieje była bardzo uroczy i tka inny jak pozostałe dworce na tej trasie. Od dawna przymierzam się do wykonania stacyjki na module ale tu moja prośba do wszystkich puszkuje planu układu torowego z lat gdzie funkcjonowały jeszcze tory dodatkowe . http://www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=stacje&id=3154&okno=start
Jest to przystanek osobowy znajdujący się między stacjami Szczecin Główny - Szczecin Turzyn (Linia 406 do Trzebieży). Obecna lokalizacja powstała w latach 80-tych i miała na celu lepsze skomunikowanie powstającego w tym okresie pobliskiego osiedla SM Kolejarz. Pierwsza stacja Pomorzany (Bhf. Pommerensdorf), o której pisałem w pierwszym poście znajdowała się 490 m bliżej dworca Szczecin Główny i miała wówczas połączenie ze stacją Szczecin Wzgórze Hetmańskie (Kosacken Berg).
Zdjęcie z 2004. EN57 jedzie z torów postojowych stacji Szczecin Turzyn na Szczecin Główny.
W tym okresie ruch pasażerski nie był już prowadzony.
Fot. Artur Lemiński
Źródło: www.bazakolejowa.pl
W ramach uzupełnienia informacji o pierwszej stacji Pomorzany. Jak już pisałem wcześniej - 490 metrów od powyższego przystanku osobowego znajdował się stary budynek dworcowy. Na tym budynku można było odczytać dawną nazwę stacji Stettin Pommerensdorf (słabo widoczną).
Pytanie zasadnicze, czy w ogóle był zgłoszony do rejestru zabytków, bo wygląda na to, że nie.
Albo dziwnym trafem, jak w przypadku lokomotywowni w Trzebieży - PKP zorganizowało przetarg na rozbiórkę zapominając o tym, że obiekt jest pod opieką konserwatorską...
Trzebież Szczeciński jest ostatnią stacją linii 406. Budynek dworcowy jest zachowany w dobrym stanie i jest on wykorzystywany na cele mieszkaniowe. Stacja posiadała nastawnię "Tz" (obecnie nie istnieje), wyposażoną w posiadała urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Stacja posiada dwa perony: jeden wyspowy dwukrawędziowy oraz jeden jednokrawędziowy, który znajduje się przy budynku dworca. Obecnie stacja wykorzystywana jest do obsługi dwóch bocznic: bazy paliw OLPP oraz Lasów Państwowych. Kiedyś stacja posiada także bocznicę do portu (rozebrana). Budynki: dworca, wieży ciśnień i noclegowni zostały objęte ścisłą opieką konserwatorską - a w jakich okolicznościach o tym piszę niżej.
Dworzec
Magazyn
Peron 2
Ruiny wieży wodnej i budynku noclegowni.
Dół po obrotnicy.
Ruiny lokomotywowni.
Ciekawa jest historia zniszczenia tego obiektu.
Od 2007 do 2011 roku Polskie Koleje Państwowe SA, Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Szczecinie, będąc właścicielem działki, na której znajdowała się m.in. ta lokomotywownia próbował ją sprzedać. Obiekt był lekko uszkodzony po pożarze (wyrwa w dachu - niestety nie posiadam zdjęć z tego okresu, może któryś z kolegów wstawi jakieś zdjęcia).
Po kolejnym nieudanym przetargu na jej sprzedaż dyrekcja PKP wystąpiła do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o uzyskanie zgody na rozbiórkę lokomotywowni, budynku noclegowni oraz wieży wodnej (te trzy obiekty znajdowały się na tej działce). Nadzór budowlany wydał nakaz rozbiórki argumentując go zagrożeniem dla ludzi z powodu złego stanu obiektów. Nikt z PKP, ani z Nadzoru nie zadał sobie trudu sprawdzenia czy w/w obiekty są zaklasyfikowane jako zabytki. Natomiast, jak się później okazało to od 15 lat znajdowały się w ewidencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z adnotacją „zaklasyfikowane do wpisu do rejestru zabytków”. Żeby było jeszcze ciekawiej, to rok wcześniej hucznie obchodzono stulecie linii kolejowej Police - Trzebież i m.in. PKP zorganizowała przejazd specjalny na tej linii.
Mając zgodę nadzoru budowlanego - PKP Nieruchomościami w Poznaniu! (nie w Szczecinie) ogłosił przetarg na rozbiórkę tych obiektów. Przetarg rozstrzygnięto i w drugiej połowie lipca na teren "budowy" wkroczył wykonawca prac. Mieszkańcy dworca (byli pracownicy kolei) widząc co się dzieje zaalarmowali Gminę Police i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Prace zostały wstrzymane jednak do tego czasu wykonawca zdążył m.in. pociąć obrotnicę oraz zburzyć ścianę frontową lokomotywowni oraz jej dach). Burmistrz Polic złożył doniesienie do Prokuratury Szczecin – Zachód o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, z wnioskiem o wszczęcie postępowania.
I teraz zagadka, kto i jakie konsekwencje poniósł z tytuł zniszczenia lokomotywowni?
Odpowiedź jest prosta: nikt!!!
Konserwator Zabytków ratując "tyłki" dyrektorom PKP Nieruchomości w Szczecinie i Poznaniu oraz z Nadzoru Budowlanego w Szczecinie szybko wpisał do rejestru ministerialnego - ścisła ochrona: wieżę ciśnień oraz dworzec pomijając zarówno lokomotywownię jak i przylegającą do niej noclegownię. Z tego względu prokuratura umorzyła w tej sprawie postepowanie - oczekujące od wielu lat na wpis do rejestru zabytków obiekty mogły ze względu na stopień zniszczenia zostać rozebrane, co zostało potwierdzone faktem nie wpisania ich przez konserwatora do w/w rejestru.