• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

"Wybieg" w ZIMO

Mirek555k

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
6 1 4
#21
karol_mar napisał(a):
Mirek555k napisał(a):
Prąd na silnikach trakcyjnych służy do uruchamiania i rozpędzania pojazdu, o hamowaniu nie słyszałem.
A co to w takim razie hamulec elektrodynamiczny http://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_elektrodynamiczny ?
Z polskich konstrukcji ma go tylko EP09, cos tam jeszcze słyszałem o próbach zastosowania tej technologii w SP32. Oczywiście też EU43 itp. Nie miałem z w/w pojazdami do czynienia. Dyskusja przecież jest otwarta.
 
Reakcje
0 0 0
#23
W lokomotywach spalinowych w Polsce hamulec ED ma tylko lokomotywa SP32. Pozostałe tylko pneumat.

W elektrowozach to tak jak kolega Mirek555k ma EP09 no i zapomniał o polskiej konstrukcji DRAGON - E6ACT. Nie wiem jak jest w EM10.
Poza tym w Taurusach i Traxach - to zagraniczne
Powszechnie ED stosowane jest w nowych EZT (ED59, ED74, 19WE, EN81, EN75, ER75, EN76)
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#24
Mirek - co oznacza Twój post ?
To co wiem bo oczywiste jest ?
Cytat:
"... oczywista oczywistość..." ;)
W realu. Nie znam tego z detalami i szykanami ale nie jestem humanistą...
Szukałem potwierdzenia . Dostałem.

Maciek - byłby nastawnik nie zwykłą gała - schemat dzwięku by był jeszcze ciekawszy.
Zmieniłby się sposób wyboru trybu jazdy.
Jeden z Kolegów słusznie zauważył, że wybieg w modelu (kinematycznie) jest nie do zrealizowania ze względu na małą masę. Nigdy się nie uzyska bezwładności która byłaby w stanie "wybiec" loka czy loka ze składem.
Graf troszkę by się zmienił (przekładanie na nastawniku zawsze "przez zero" przed zmianą).
Byłoby jeszcze zabawniej. Doszłyby "różowe" przyspieszenia od zera bezpośrednio do każdego poziomu. Z "zielonego" zniknęłyby przejścia..
 

Mirek555k

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
6 1 4
#26
martinezo napisał(a):
Mirek - co oznacza Twój post ?
To co wiem bo oczywiste jest ?
Cytat:
"... oczywista oczywistość..." ;)
W realu. Nie znam tego z detalami i szykanami ale nie jestem humanistą...
Szukałem potwierdzenia . Dostałem.
Upsss, Uraziłem, nie wiem czym ? :oops: Kłaniam się i do miłego... ;)
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#28
gbbsoft napisał(a):
Jeden z Kolegów słusznie zauważył, że wybieg w modelu (kinematycznie) jest nie do zrealizowania ze względu na małą masę.
No patrz, a myśmy to zrobili... I nawet powoli zwalnia... :D
Nie ma rzeczy niemożliwych...
Tak Piotrze - tylko nie w sposób w jaki odbywa się to w realu...
Kinematyki w nim niet. Zastępuje ją nieznający kinematyki PWM ;)
Oczywiście, że dałoby się zrobić pełną symulację dzwięku (wraz z przekładaniem nastawnika "przez zero").
Tylko schemat sampli w ZIMO na to nie pozwala.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#29
Tak Piotrze - tylko nie w sposób w jaki odbywa się to w realu...
Ale bardzo blisko. Porównują opis wynika, że u nas nie trzeba tylko wracać do "0", aby zwolnić (o ile dobrze zrozumiałem, choć uzasadnienia nie rozumiem - można prosić jeszcze raz). Ale jest wybieg i jest powolne zwalnianie na wybiegu i jest przyspieszanie i zwalnianie...
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#30
W modelu nie ma wybiegu.
Symulujemy PWM'em z "histerezą" zawartą w CV4 namiastkę wybiegu.

Piter - jak zareaguje lokomotywa (model) jak jej zabierzesz momentalnie cały PWM ?
Sprawdź to w lokomotywie (modelu) która ma na wale silnika przekładnię ślimakową i wirnik z "szwungmasą" o średnicy cirka 15mm i "potężnej masie" sumarycznej ;)
Opisz wrażenia.
Wsiądź w samochód rozpędź go do 60km/h, wrzuć luz i zacznij liczyć czas i drogę jaką przejedziesz...
Porównaj oba przypadki.
Pomyślmy jak by to wyglądało w przypadku masy sto razy większej od samochodu :D
(sama lokomotywa - nie doczepiajmy przyczepki do samochodu w ramach testu :D )
 

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#31
Jazda na wybiegu jest tylko w parowozie.Po zamknięciu przepustnicy słychać odgłos panewek korbowodowych.
W spalinowych i elektrykach to tak jak Mirek555 pisze coś jak luz w aucie.

Bzdura kolejna że nie da się tego uzyskać w modelu.Jak najbardziej się da tyle że w ESU.Moduły dźwiękowe Dietz'a też mają taką opcję ale już nie tak perfekcyjnie działającą jak w ESU i bez możliwości zmian.
W ESU trzeba sobie samemu zaprogramować taką jazdę na wybiegu.W schematach "fabrycznych" nie ma jej albo kiepska.
To ściszanie się dźwięku "puf" w ZIMO to NIE JEST JAZDA NA WYBIEGU
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#32
Czytałeś tytuł wątku ?

O ściszaniu "puf'ów" napisałem - "radzą sobie" - mnie też to nie pasuje.
W układzie sampli też nie ma miejsca na "wybieg".

Ciskasz się zamiast napisać w pierwszym swoim poście np. coś takiego:
- wybieg jest terminem dla takiego trybu jazdy w parowozach
- dla diesel'i i elektryków przybliżony stan to (np.)... toczenie się :D
Poznalibyśmy Twoje zdanie. A "nie bo nie" i, że w ESU to lub tamto...

Czyli mylą się panowie Zygmunt Marciniak, Zbigniew Durzyński w opracowaniu dla ST44 używając terminu "wybieg". Tak ?
http://infotransport.pl/admin/viewArtic ... ClientID=0
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#33
martinezo napisał(a):
W modelu nie ma wybiegu.
Symulujemy PWM'em z "histerezą" zawartą w CV4 namiastkę wybiegu.
Ciągle nie możesz wyjść z myślenia na poziomie dekodera.
Myśmy z Ciekmą to zrobili naprawdę INACZEJ i dopóki nie spróbujesz, to pewnie nie zrozumiesz jak to działa...
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#34
gbbsoft napisał(a):
martinezo napisał(a):
W modelu nie ma wybiegu.
Symulujemy PWM'em z "histerezą" zawartą w CV4 namiastkę wybiegu.
Ciągle nie możesz wyjść z myślenia na poziomie dekodera.
Myśmy z Ciekmą to zrobili naprawdę INACZEJ i dopóki nie spróbujesz, to pewnie nie zrozumiesz jak to działa...
Piotrek - jeżeli nie uczestniczy w tym silnik - to jest to wybieg/luz/blus itp.
Jeżeli uczestniczy - to jest symulacja...
A musi uczestniczyć - inaczej model Ci stanie dęba.
Chyba, że wysprzęglisz przeniesienie napędu zaraz za osiami kół...

Dyskusja (tak chciałem...) dotyczy dźwięku.
Wybieg - ruch lokomotywy da się zasymulować.
Wystarczy, że ustawisz CV3 i CV4 na zero i kontrolę nad przejściami przejmie np. Twoja GbbKolejka z odpowiednim algorytmem. Ale - jakby temat nie tego dotyczy...
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#36
maciektsz napisał(a):
Ludzie. Po raz kolejny...
WYBIEG to jest po prostu jazda bez napędu czyli gdy silnik spalinowy ma obroty jałowe (w parowozach para nie jest tłoczona do cylindrów), a pojazd się toczy!!! Koniec!
Wg. mnie też tak jest. I tego się będę trzymał, chyba, że uzyskam dementi.
Jest to odpowiednik jazdy na luzie lub z wciśniętym sprzęgłem w samochodach. I ten termin jest używany w odniesieniu do wszystkich typów lokomotyw z którym spotykałem się w opisie tego fragmentu/trybu jazdy.

Tomek - jesteś jedyny który twierdzi, że:
tomek 05 napisał(a):
Jazda na wybiegu jest tylko w parowozie.
Jest jakieś uzasadnienie historyczne, slangowe wśród kolejarzy czy (?)zwyczajowe(?) ??
Jeżeli jest to je proszę podaj i zamykamy temat nazewnictwa.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 122 22
#37
Jak to uzasadnienie historyczne, slangowe czy zwyczajowe?
Wybieg, to wybieg. I tyle. Możliwy w każdym typie lokomotyw.

Jak lokomotywa elektryczna może nie mieć jazdy na wybiegu, tylko luz, skoro nie ma żadnej mechanicznej przekładni którą ustawiamy na "luz"? Odłączamy napięcie trakcyjne od silników i już. Jedziemy na wybiegu.

Co do hamowania elektrycznego, to pojazdy w Polsce dopiero od paru lat je mają, wraz z wejściem do eksploatacji nowych typów pojazdów trakcyjnych, zarówno produkcji krajowej, jak i zagranicznej. W tym temacie byliśmy naprawdę "100 lat za murzynami".
Ale tramwaje, czy pociągi metra to maja od dawna.

I jeszcze a propos.
Tramwaj to pojazd elektryczny.
A na kursie na motorniczego uczą: "jazda, wybieg, hamowanie". Gdzie jazda ma trwać jak najkrócej i ma być jak najbardziej efektywna, później jak najdłużej jazda na wybiegu, a na koniec efektywne hamowanie. Czyli zasada ekonomiki jazdy.
 
Reakcje
0 0 0
#39
CoCu - wszystko się zgadza
Uważam że temat trzeba zakończyć bo nie ma o czym dyskutować na temat, który jest oczywisty. Posłuchacie ludzi - fachowców - którzy mają o tym pojęcie bo pracują na kolei czy na tramwajach! Nie wracajmy do ery parowozów i slangu stosowanego przez mechaników!
Jak często się słyszy właśnie sformułowania typu "Daj wybieg".
 

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#40
Dziwni jesteście.Nie rozumiecie wcale o co biega.Już niech wam będzie że spalinowe i elektryczne mają jazdę na wybiegu.
Cały widz polega na tym że dyskusja się zaczęła od struktury sampli w dekoderach.
Ten graf w pierwszym poście jest bez sensu.Nie ma zastosowania przy spalinowych, elektrycznych ani parowozach.Chodzi mi o te różowe.
W spal. i el. nie są potrzebne żadne dodatkowe sample do uzyskania tego efektu.Ten schemat powinien wyglądać zupełnie inaczej.
W parowozach sprawa ma się zupełnie inaczej.Tam jest potrzebny dodatkowy sampel który jest odtwarzany po uaktywnieniu jazdy na wybiegu.
Ten graf też się ma nijak do tego.Schemat dla parowozu wygląda zupełnie inaczej.

Może więc ktoś z zażarcie dyskutujących zrobi schemat od podstaw, czyli od nagra dźwięk prawdziwej lokomotywy (bez znaczenia jakiej) przygotuje sample i wgra je do dekodera uzyskując w miarę przyzwoity efekt końcowy?
Wtedy będzie z kim i o czym dyskutować.Jak na razie to widzę że wszyscy się na tym znają ale nie zrobili nic.

Jedno jest tylko pewne: w ZIMO nie da się uzyskać efektu DŹWIĘKOWEGO jak w temacie wątku.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 3
DCC 4
DCC 4
DCC 16
DCC 70

Podobne wątki