• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Wisła Obłaziec

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
1635932629509.png

Wersja dla leniwych, punkt 3.8 bez szukania. Jak widać nie każda rampa musi mieć wjazd dla pojazdów, więc albo ta konkretna rampa nie ma wjazdu albo ma boczny wjazd, który domyślnie jest poza modułem.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Wszystko zależy od przeznaczenia rampy. Jeżeli jest to rampa przed magazynem, do którego jest np. dojazd samochodowy z drugiej strony, to sama rampa nie musi mieć wjazdu dla samochodów. Ale taka długa rampa, gdzie niczego więcej nie widać, raczej nie bardzo może funkcjonować bez wjazdu, chociażby dla maszyn, które będą ładować i rozładowywać wagony. A tu dodatkowo jest rampa czołowo-boczna, co sugeruje załadunek i rozładunek pojazdów na i z wagonów od czoła wagonu - jakoś te pojazdy muszą tam wjechać. W tym wypadku jedynym wytłumaczeniem może być to:
Na module widoczny/odwzorowany jest jedynie fragment rampy a więc sam wjazd może znajdować się poza modułem.
Ale to nie tłumaczy braku dojazdu do czoła rampy...
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
Jak wynika z pierwszych postów tego wątku w pierwszej wersji miała to być rampa to przeładunku kruszywa z koleb wąskotorowych na wagony
normalnotorowe, w pierwszym poście jest podany link do opisu i zdjęć, potem zrobiła się z tego przeładownia drewna. Nic natomiast nie sugeruje, że miałby się na tej rampie odbywać załadunek pojazdów od czoła rampy, prawdopodobnie to co wygląda na czołowy fragment rampy jest tylko kozłem oporowym wzorowanym na tym, który faktycznie znajdował się na bocznicy.
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
Obejrzałem cały temat -fajna makieta. Proponował bym jeszcze jedną zmianę na prezentowanej makiecie. Pomijam fakt wcześniejszej dyskusji na temat wykończenia rampy na tej makiecie. Ale według mojej oceny ta rampa jest nierealna a wręcz absurdalna - takiej w rzeczywistości chyba nie było. Pytanie jest takie - jak na tą rampę wjeżdżają pojazdy skoro nie ma na nią żadnych najazdów ??
Rampy przynajmniej z jednej strony miały taki najazd a u kolegi są z obu stron proste ściany.

Zobacz załącznik 849305 Może warto to zmienić -zyska to wiele na realizmie tej fajnej makiety.
Pozdrawiam
Założenie było takie, jak przytoczył @rafald - na makiecie przedstawiony jest tylko fragment rampy, natomiast wjazd na rampę znajduje się w części, która nie zmieściła się już na makiecie - wjazd znajduje się on "od tyłu".
Rampa jest ogólnego przeznaczenia i prowadzony na niej jest przeładunek drewna, węgla itp. natomiast jak zauważył @stare tory część czołowa pełni funkcję kozła oporowego i nie jest wykorzystywana do przeładunku.

W związku z powyższym jest kilka możliwości:
1) przebudowa na rampę boczną (poprzez usunięcie części czołowej),
2) powiększenie części czołowej (w celu umożliwienia rozładunku zgodnie z przeznaczeniem),
3) likwidacja rampy i wykonanie placu przeładunkowego na poziomie szyn,
4) budowa najazdu od strony drogi (trochę szkoda toru żeberkowego, który straciłby możliwość odstawienia wagonu do przeładunku)
5) brak zmian konstrukcji rampy,

Pozdrawiam :)
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
Napisałem swoje spostrzeżenie po tym jak widziałem na zdjęciach samochody i koparkę na tej rampie więc wyglądało to dla mnie dziwnie.
Mogę zrozumieć to co koledzy @rafald i @stare tory napisali, że dojazd jest poza makietą ale czy przypadkowy widz tak pomyśli ?
Dziwne jest to ,że dopieszcza się szczegóły na tej makiecie jak stojak na płozy hamulcowe , wyposażenie wnętrza budynku dworca a tak dość duży element jak rampa na tej makiecie zostaje potraktowana " po macoszemu" :niepewny: Ta rampa prędzej wpadnie w oko oglądającym jak szczegóły o których wyżej napisałem
W związku z powyższym jest kilka możliwości:
1) przebudowa na rampę boczną (poprzez usunięcie części czołowej),
2) powiększenie części czołowej (w celu umożliwienia rozładunku zgodnie z przeznaczeniem),
3) likwidacja rampy i wykonanie placu przeładunkowego na poziomie szyn,
4) budowa najazdu od strony drogi (trochę szkoda toru żeberkowego, który straciłby możliwość odstawienia wagonu do przeładunku)
5) brak zmian konstrukcji rampy,
Właśnie zastosowałbym punkt 4 o którym kolega pisze i wcale nie trzeba likwidować toru żeberkowego bo w niczym nie będzie przeszkadzał.
Wystarczy skrócić rampę od strony tej drogi asfaltowej i tam zbudować ten najazd.

rampa 2.jpg


Moim zdaniem jest to najmniejsza ingerencja w dotychczasowy wygląd makiety a całokształt wiele zyska.

Możesz zbudować najazd od strony tej drugiej drogi, wystarczy ją utwardzić(trylinka, asfalt, płyty betonowe) i to tylko kawałek z jednej strony przejazdu.
W tym przypadku wydaje mi się, że będzie o wiele więcej pracy .
Chciałem tylko na koniec napisać , iż nic na siłę jak to mówią -to tylko moje podpowiedzi i spostrzeżenia makieta należy do kolegi @EVB420 12 i w jakim ostatecznym stanie pozostanie jako całość tego projektu to już tylko i wyłącznie jego sprawa. ;)
Pozdrawiam serdecznie
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
W tym przypadku wydaje mi się, że będzie o wiele więcej pracy .
Wydaje mi się, że nie byłoby więcej pracy bo zamiast rozbijać rampę, wystarczy trochę usunąć trawę i dobudować najazd i położyć kilkanaście
płyt betonowych. Wyszło by to mniej więcej tak jak na moim nieudolnym rysunku poniżej. To tylko taka luźna podpowiedź a właściciel i tak sam
zdecyduje jak ma ostatecznie wyglądać jego makieta.
A może tak..JPG
 

matis_kr

Znany użytkownik
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
134 0 0
Z cyklu znalezione w internecie. I wrzucam tutaj w celu uchronienia od zapomnienia. Od rozjazdu w stronę fotografa biegł tor do tartaku (budynek nadal istnieje), a od niewidocznego na zdjęciu rozjazdu biegł tor pod rampę załadunkową kamieniołomu.
Znalezione na stronie: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacja&id=3268&okno=galeria2&photoid=212215
160098171967ba8c5bcea0c85e48991e442caed2cc-84510.jpg


Opis ze strony: "Widok z południowego końca przystanku. Widoczne rozwidlenie torów. Zdjęcie pochodzi z tygodnika regionalnego "Nowiny Śląska Cieszyńskiego", rok VII, Cieszyn i Bielsko, niedziela 12.07.1936, nr 17, str. 3 z 8. Podpis pod fotografią: "Nad uregulowaną rzeką Wisłą przebiega w Obłaźcu w Beskidzie Śląskim nowa linja kolejowa i szosa asfaltowa. Na ilustracji widać dwa nowe mosty: kolejowy i drogowy." [Ze zbiorów Śląskiej Biblioteki Cyfrowej]".
 

mudol

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 4 1
@EVB420 12 czy aby na pewno tam te płyty betonowe pasują? Nie jestem pewien czy to tak powinno wyglądać, masz gdzieś jakieś zdjęcia z podobnymi elementami?

edit: wpis do usunięcia, coś mi źle forum pokazało, niby nowe posty, kliknąłem na ostatni post a mi pokazało z "29 Wrzesień 2014" a późniejszych nie pokazało, mam wrażenie, że to już nie pierwszy raz :/
 

Podobne wątki