• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Reakcje
3.673 30 0
Czy to "Halberstadt", to zależy od przyjętej definicji tego określenia, niemniej z pewnością jest to wagon o długości 26,40 m, a nie typ Y. Jednak czy pochodzi on z zakładów w Halberstadt nie potrafię powiedzieć. A czy Kolega Stanisław ma może zdjęcia całych tych modeli?
Fakt, trochę nie precyzyjnie, chodziło mi o zakłady w Halberstadt (na zasadzie takiej jak wagon z zakładów Bautzen czy Görlitz), podałem tego producenta bo jest on wspomniany w opisie jednego z modeli kuszetki BDŻ jednak jak pamiętam w skali TT (A.C.M.E. ?), a nie H0. Choć można dodać, że np. model Tilliga opisywany jest też jako wagon typu Halberstadta... taki nie zamierzony dualizm :)

...a co do modeli H0 można o nich poczytać (oraz pooglądać klikając na grafikę) np. tu:
Sypialny JŽ (LS Models 55111):
https://www.google.pl/search?bih=62...&ved=0ahUKEwjbxqypw9ToAhVulYsKHRjaAEkQ4dUDCAs

Kuszetka БДЖ (Tillig 74907):
https://www.google.pl/search?source...&ved=0ahUKEwiE56PAwdToAhUj5uAKHZ81CfAQ4dUDCAY
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
Powiedziałbym raczej, że to jest wagon typu Bautzen84.
O którym wagonie mowa? Ten bułgarski z pewnością nie jest takim samym wagonem, jak zbudowane dla PKP wagony typu Y UIC (YB wg typu niemieckiego), znane u nas jako "Bautzen '84". Natomiast może to być wagon typu Z serii Bcm, jakich 40 zakłady w Bautzen dostarczyły kolejom bułgarskim w 1986 roku.
https://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Z-Wagen_(DR)
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Fakt, trochę nie precyzyjnie, chodziło mi o zakłady w Halberstadt (na zasadzie takiej jak wagon z zakładów Bautzen czy Görlitz), podałem tego producenta bo jest on wspomniany w opisie jednego z modeli kuszetki BDŻ jednak jak pamiętam w skali TT (A.C.M.E. ?), a nie H0. Choć można dodać, że np. model Tilliga opisywany jest też jako wagon typu Halberstadta... taki nie zamierzony dualizm :)

...a co do modeli H0 można o nich poczytać (oraz pooglądać klikając na grafikę) np. tu:
Sypialny JŽ (LS Models 55111):
https://www.google.pl/search?bih=62...&ved=0ahUKEwjbxqypw9ToAhVulYsKHRjaAEkQ4dUDCAs

Kuszetka БДЖ (Tillig 74907):
https://www.google.pl/search?source...&ved=0ahUKEwiE56PAwdToAhUj5uAKHZ81CfAQ4dUDCAY
Nazwa Halberstadt należy do rodziny wagonów DR standardu Z1 o długości 26,4 m według wytycznych UIC. Z uwagi na to, że koleje DR zleciły wykonanie dużej serii tego typu wagonów z miejscami siedzącymi zakładom naprawczym RAW Halberstadt stąd nazwa dla całej serii.
Z kuszetkami dla DR i BDŻ było tak - choć powstały w Waggonbau Bautzen zaliczane były do "Halberstadtów".
Pozostawcie Koledzy to gdybanie bo na to są dokumenty i książki fachowe (j. niemiecki).
Pozdrawiam wszystkich i pozostańcie zdrowi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
Tu faktycznie nie ma co gdybać, a moje stwierdzenie o bułgarskiej kuszetce może to być wagon typu Z serii Bcm, jakich 40 zakłady w Bautzen dostarczyły kolejom bułgarskim w 1986 roku wynika raczej z "ostrożności procesowej", niż z rzeczywistych wątpliwości. Faktycznie, nie może to być nic innego. Faktem też jest, że w NRD wszystkie wagony typu Z nazywano potocznie "langer Halberstadter", właśnie od pierwszego producenta dużej serii takich wagonów. Po zjednoczeniu Niemiec wagony standardu Z stały się normą i tego określenia nie używano już do nowszych konstrukcji.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Tu faktycznie nie ma co gdybać, a moje stwierdzenie o bułgarskiej kuszetce może to być wagon typu Z serii Bcm, jakich 40 zakłady w Bautzen dostarczyły kolejom bułgarskim w 1986 roku wynika raczej z "ostrożności procesowej", niż z rzeczywistych wątpliwości. Faktycznie, nie może to być nic innego. Faktem też jest, że w NRD wszystkie wagony typu Z nazywano potocznie "langer Halberstadter", właśnie od pierwszego producenta dużej serii takich wagonów. Po zjednoczeniu Niemiec wagony standardu Z stały się normą i tego określenia nie używano już do nowszych konstrukcji.
Więcej Andrzeju, tej nazwy nie używano już w odniesieniu do NRD-owskiej serii wagonów z drzwiami odskokowo-przesuwnymi, którą określono jako "Z-Komfortwagen"
 

MF20AC

Nowy użytkownik
Reakcje
27 0 0
Krótki przewodnik po wnętrzach 120A

Pierwotna wersja posiadała zasłonki, metalowe tabliczki z oznaczeniami klasy i innymi informacjami, lusterko na lewo od drzwi, białe obramówki na siedzeniach, kolor laminatu musiał być dość jasny - nie widać znaczącej różnicy między sufitem a ścianami. Dodatkowo w pierwszych egzemplarzach miało być 90 miejsc - w jednym z przedsionków miały być 2 rozkładane siedzenia (nie ma materiałów jak to wyglądało). https://eraparowozow.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/120A-05.jpg

W wagonach po NG w latach 90. można było spotkać dwa rodzaje laminatów:

-wariant I - ciemniejszy w wyraźny wzór https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201301/IMG_5895.jpg
- wariant II - jaśniejszy z ramami okien pomalowanymi pod kolor ścian https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201102/15-PR-bh-Various-numbers-foto22.jpg

Dodatkowo występowały dwa warianty wersji rowerowych. Jak można zauważyć różnią się rodzajem dużego grzejnika, sposobem mocowania wieszaków czy rozmieszczeniem półek.

- z lewej strony wieszaki na rowery, z drugiej stojaki na narty https://eu07.pl/userfiles/24710/4223665296_9363959bea_o.jpg
- wieszaki na rowery po obu stronach http://4.bp.blogspot.com/-b13k73Fvhl0/U7hbnHkFObI/AAAAAAAAAUc/rKb7xKPYUmw/s1600/DSC_0406_600x800.jpg http://2.bp.blogspot.com/-H6UD0Hyn0Hg/U7hbm4OEFbI/AAAAAAAAAUY/RI6UdEa--rw/s1600/DSC_0405_600x800.jpg

Niektóre wagony po naprawie głównej w ZNTK Nowy Sącz otrzymały nowe siedzenia. Tapicerka była identyczna jak ta, którą można było spotkać w 111A.
- http://antygaleria.pl/details.php?image_id=586
- http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=13492

Wszystkie rowerowe 120A jak i te z nowymi siedzeniami z ZNTK NS miały laminaty w wariancie II.

Około 2008 4 wagony 120A przeszły naprawy i otrzymały malowanie woj. warmińsko-mazurskiego, a następnie zostały przeznaczone jako doczepy do szynobusów. Wagony otrzymały materiałowe obicia kanap, zasłonki i zmienione laminaty z wyraźnymi łatkami (wzór podobny do płyty osb). http://www.wgk.cal.pl/data/media/222/120a_9.jpg

Niedawno kilka wagonów przeszło naprawy P5. Otrzymały one nową tapicerkę, białe laminaty na ścianach, nowe okna, zmienione poręcze i klamki w drzwiach, wyświetlacze, zmienione wc itd. Wagony PREG mają część z wieszakami na rowery. Na początku 2019 roku parowozownia Wolsztyn zakupiła dwa takie wagony po naprawie i przemalowała w historyczne barwy.

- wagony wolsztyńskie: https://www.parowozowniawolsztyn.pl...422_431772417627356_5888914772912504832_n.jpg
- wagony PR: https://jernbane.net/upload_17/1536830626_DSC02150.JPG
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
Krótki przewodnik po wnętrzach 120A

Pierwotna wersja posiadała zasłonki, metalowe tabliczki z oznaczeniami klasy i innymi informacjami, lusterko na lewo od drzwi, białe obramówki na siedzeniach, kolor laminatu musiał być dość jasny - nie widać znaczącej różnicy między sufitem a ścianami. Dodatkowo w pierwszych egzemplarzach miało być 90 miejsc - w jednym z przedsionków miały być 2 rozkładane siedzenia (nie ma materiałów jak to wyglądało). https://eraparowozow.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/120A-05.jpg

W wagonach po NG w latach 90. można było spotkać dwa rodzaje laminatów:

-wariant I - ciemniejszy w wyraźny wzór https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201301/IMG_5895.jpg
- wariant II - jaśniejszy z ramami okien pomalowanymi pod kolor ścian https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201102/15-PR-bh-Various-numbers-foto22.jpg

Dodatkowo występowały dwa warianty wersji rowerowych. Jak można zauważyć różnią się rodzajem dużego grzejnika, sposobem mocowania wieszaków czy rozmieszczeniem półek.

- z lewej strony wieszaki na rowery, z drugiej stojaki na narty https://eu07.pl/userfiles/24710/4223665296_9363959bea_o.jpg
- wieszaki na rowery po obu stronach http://4.bp.blogspot.com/-b13k73Fvhl0/U7hbnHkFObI/AAAAAAAAAUc/rKb7xKPYUmw/s1600/DSC_0406_600x800.jpg http://2.bp.blogspot.com/-H6UD0Hyn0Hg/U7hbm4OEFbI/AAAAAAAAAUY/RI6UdEa--rw/s1600/DSC_0405_600x800.jpg

Niektóre wagony po naprawie głównej w ZNTK Nowy Sącz otrzymały nowe siedzenia. Tapicerka była identyczna jak ta, którą można było spotkać w 111A.
- http://antygaleria.pl/details.php?image_id=586
- http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=13492

Wszystkie rowerowe 120A jak i te z nowymi siedzeniami z ZNTK NS miały laminaty w wariancie II.

Około 2008 4 wagony 120A przeszły naprawy i otrzymały malowanie woj. warmińsko-mazurskiego, a następnie zostały przeznaczone jako doczepy do szynobusów. Wagony otrzymały materiałowe obicia kanap, zasłonki i zmienione laminaty z wyraźnymi łatkami (wzór podobny do płyty osb). http://www.wgk.cal.pl/data/media/222/120a_9.jpg

Niedawno kilka wagonów przeszło naprawy P5. Otrzymały one nową tapicerkę, białe laminaty na ścianach, nowe okna, zmienione poręcze i klamki w drzwiach, wyświetlacze, zmienione wc itd. Wagony PREG mają część z wieszakami na rowery. Na początku 2019 roku parowozownia Wolsztyn zakupiła dwa takie wagony po naprawie i przemalowała w historyczne barwy.

- wagony wolsztyńskie: https://www.parowozowniawolsztyn.pl...422_431772417627356_5888914772912504832_n.jpg
- wagony PR: https://jernbane.net/upload_17/1536830626_DSC02150.JPG
Te dwa dodatkowe rozkładane siedzenia były w przedsionku końcowym, zamocowane do ściany działowej. Zniknęły dosyć szybko, już w początku lat osiemdziesiątych.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
426 2 1
Te dwa dodatkowe rozkładane siedzenia były w przedsionku końcowym, zamocowane do ściany działowej. Zniknęły dosyć szybko, już w początku lat osiemdziesiątych.
Nie we wszystkich zniknęły tak od razu, sam kilka razy podróżowałem na nich jeszcze w latach dziewięćdziesiątych gdy nie było innych wolnych miejsc w zatłoczonym porannym "szkolnym" pociągu.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.218 2 1
Wagonów typu 134Ab jest 12. Wszystkie serii Bc10mnouz (np wg vagonWEB). W sieci można spotkać zdjęcia z innymi oznaczeniami serii tych wagonów (po modernizacji) np Bc11mnouz. Również są strony, które określają wagony 134Ab jako typ 171A podtyp 172A (ten sam numer EVN).
Czy to są pomyłki, czy też jest inne wytłumaczenie?
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
614 0 0
Wagonów typu 134Ab jest 12. Wszystkie serii Bc10mnouz (np wg vagonWEB). W sieci można spotkać zdjęcia z innymi oznaczeniami serii tych wagonów (po modernizacji) np Bc11mnouz. Również są strony, które określają wagony 134Ab jako typ 171A podtyp 172A (ten sam numer EVN).
Czy to są pomyłki, czy też jest inne wytłumaczenie?
Mam coś takiego:
134Ab jest 12 sztuk, przy czym 2 sztuki są przebudowane w ramach projektu Przemyśl - Szczecin i oznaczone jako 171A.
1 sztuka to 134Ac, tzw. kuszetka na 200 km/h.
via: https://www.skyscrapercity.com/threads/polska-pkp-intercity.684546/page-2911

czyli jeżeli dobrze rozumiem, mamy:
9x 134Ab Bc11mnouz (?) - okna w ramkach (alu?) wyświetlacz kierunkowy obok drzwii pod oknami
2x 171A typ 172A Bc10mnouz- wklejane okna wyświetlacz kierunkowy na drzwiach
1x 134Ac Bc10mnouz- wklejane okna, wyświetlacz kierunkowy obok drzwii pod oknami
 
Ostatnio edytowane:

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.218 2 1
czyli jeżeli dobrze rozumiem, mamy
I. Wg zestawienia UTK - wyciąg z NVR - 10 wagonów 134Ab

II. Po analizie składów pociągów, głównie z vagonWEB.
Wykaz wagonów PKP IC typu 134Ab (dwa z oznaczeniem typu 172A po modernizacji PESA+ZNTK MM):
61 51 50-70 000-8 Bc10mnouz | 172A (na czole 171A)
61 51 50-70 001-6 Bc10mnouz | 134Ab
61 51 50-70 002-4 Bc10mnouz | 134Ab
61 51 50-70 003-3 Bcmnouz | 134Ab (Bcmnouz w vagoonWEB ?)
61 51 50-70 004-0 Bc10mnouz | 172A (na czole 171A) (tego wagonu nie ma w żadnym zestawieniu vagonWEB, ale zdjęcia są na skyscrapecity)
61 51 50-70 005-7 Bc10mnouz | 134Ab
61 51 50-70 006-5 Bc10mnouz | 134Ab
61 51 50-70 007-3 Bc10mnouz | 134Ab
61 51 50-70 008-1 Bc10mnouz | 134Ab
61 51 50-70 009-9 Bc10mnouz | 134Ab
61 51 50-70 010-7 Bc10mnouz | 134Ab
61 51 50-70 011-5 Bc10mnouz | 134Ab

Jak widać nie ma wśród nich ani jednego wagonu serii Bc11mnouz
Zdjęcia 134Ab, które sam zrobiłem i na których widziałem oznaczenie serii mają tylko oznaczenie serii Bc10mnouz.
 
Reakcje
3.673 30 0
We wpisie #889 Kolega Piotr zaprezentował tabliczkę firmową indyjskiego producenta JESSOP & Co.LTD. z Kalkuty, umieszczoną na wagonach krytych zbudowanych w Indiach dla PKP (500 szt.), tym razem zdjęcie tabliczki z wrocławskiego PAFAWAGU na wagonie zbudowanym dla Indii.

Tabliczka firmowa PAFAWAG na wagonie dla Kolei Indyjskich.jpg


Powyższe zdjęcie jest zrzutem ekranu z Polskiej Kroniki Filmowej nr 26 z 1956 roku. W minucie od 1:58 do 2:45 kroniki zamieszczona jest relacja z wizyty wiceprezydenta Indii w Polsce, w tym w minucie od 2:25 do 2:45 zamieszczone są sceny z PAFAWAG-u, gdzie wiceprezydent ogląda m.in. wagony produkowane dla Indii.

Paweł Terczyński w "Atlasie wagonów towarowych" podaje, że polski eksport do Indii obejmował wagony kryte w liczbie 2600 szt.

Wśród scenek rodzajowych na terenie PAFAWAGU, oprócz widocznej wyżej tabliczki, można dostrzec EZT serii EW53 (jak mnie wzrok nie myli), wagon kl. 1 i lokomotywę E116 (późniejsza EP02-07).
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.327 32 10
Wagonów typu 134Ab jest 12. W sieci można spotkać zdjęcia z innymi oznaczeniami serii tych wagonów (po modernizacji) np Bc11mnouz. Również są strony, które określają wagony 134Ab jako typ 171A podtyp 172A (ten sam numer EVN).
Czy to są pomyłki, czy też jest inne wytłumaczenie?
Skoro mogłeś dać linka do własnej strony, to miło byłoby także podlinkować co konkretnie 'w sieci' znalazłeś i jakie to 'strony' mogą mieć pomyłki.
To raczej nie pomyłki: indeks w serii się zmienił (to nie byłby pierwszy przypadek) i o ile w przeszłości był Bc11mnouz, to aktualnie jest Bc10mnouz - i tyle.
A co do 'typu 171A podtypu 172A' to wytłumaczenia (sensownego) nie ma, podobnie jak wielu podobnych wynalazków w temacie oznaczania wagonów. Oficjalnie to szło jakoś tak: "136A po modernizacji dostał typ 171A, 134Ab miałby być 172A, ale żeby ulżyć z formalnościami to stał się też niby 171A, bo 134Ab to jakby 136A". Taka sama historia jak ze 173A (140A).
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.218 2 1
to miło byłoby także podlinkować co konkretnie 'w sieci' znalazłeś i jakie to 'strony' mogą mieć pomyłki.
Zadałem pytanie i opisałem problem, a nie stwierdziłem, że są to pomyłki, a to zasadnicza różnica. Poza tym sprawa się (przynajmniej dla mnie) praktycznie wyjaśniła i w całym tym galimatiasie nie można już mówić o pomyłkach, a raczej o bałaganie w nazewnictwie.

Mam jeszcze jedno pytanie. Kiedy zmieniono oznaczenie serii czyli, zamiast 11 wstawiono 10? Domyślam się, że po modernizacji w 2007 i w 2013
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
614 0 0
Jak widać nie ma wśród nich ani jednego wagonu serii Bc11mnouz
Zdjęcia 134Ab, które sam zrobiłem i na których widziałem oznaczenie serii mają tylko oznaczenie serii Bc10mnouz.
Usiadłem na spokojnie do tematu, przy okazji okazało się, że mam światy kolei 10/2010 oraz 12/2010, które opisują te wagony.

Po pierwsze wszystkie wagony rodziny 134A były i są 10 przedziałowe + 1 służbowy. Podobnie nie zalazłem zdjęcia na którym widać wyraźnie Bc11mnouz, wszedzie są 10. Traktuję to jako błąd. Według Świata Kolei 134Ab nosiły nazwy: Bc-x* ->Bcdmnu -> Bcmnouz -> B10cmnouz.

Ogólnie w przybliżonym kalendarium wygląda to tak:
1988 - Powstają 2x 134Aa
1991 - Powstają 2x 134Ab Bcdmnu-x
1992 - Powstają 10x 134Ab Bc-x
nie później niż 2003 - odstawienie obydwu 134Aa
2007 - Modernizacja przez Newag 10 wagonów 134Ab (bez 000-0, oraz 004-2)
2011 - Modernizacja 134Aa (001-8) do typu 134Ac
2015/16 - Modernizacja dwóch odstawionych 134Ab do podtypu 172A
nie później niż 2017 - jeden z 134Ab (Newag mod) ulega uszkodzeniu i zostaje odstawiony
2016 - ogłoszenie przetargu na modernizację 134Aa (000-0) nikt się nie zgłosił
2018-19 - odstawienie wszystkich 134Ab (Newag mod) na potrzeby przeglądów P4
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
Kiedyś tu na forum zrobiłem krótkie podsumowanie na temat kuszetek 134Aa i 134Ab. @Fictorque powyżej już ładnie wypunktował historię tych wagonów, ale może warto przypomnieć: https://forum.modelarstwo.info/thre...70-003-4-51-51-50-70-011-7.20999/#post-576429
Również są strony, które określają wagony 134Ab jako typ 171A podtyp 172A (ten sam numer EVN).
2015/16 - Modernizacja dwóch odstawionych 134Ab do podtypu 172A
O ile się nie mylę, pierwotnie te dwie kuszetki (nr 000 i 004) miały być po modernizacji oznaczone typem 172A. Ostatecznie jednak dostały oznaczenie 171A i tu jest pewien problem, bo takie samo oznaczenie mają wagony przedziałowe, które powstały przez modernizację wagonów 136A. Prawdopodobnie w celu rozróżnienia tych wagonów, niektórzy w odniesieniu do kuszetek 171A stosują określenia takie jak "podtyp 172A" itp.

Jeśli chodzi o oznaczenia serii to liczba w oznaczeniu jest związana z liczbą przedziałów. Kuszetki 134Ab mają 10 przedziałów i przedział służbowy. Moim zdaniem przedział służbowy nie powinien się liczyć, więc oznaczenie serii powinno być Bc10mnouz. Podobnie jest w przypadku innych wagonów np. wagony 110Ac miały oznaczenie Bc9ou (9 przedziałów + przedział służbowy). Ponadto oznaczenie Bc10mnouz jest spójne z numerem wagonu. Trzecia grupa cyfr "50" oznacza wagon z miejscami do leżenia 2 klasy mający 10 przedziałów. Tak jak @Fictorque, również uważam, że oznaczenie Bc11mnouz jest jakąś pomyłką, ale nie wykluczone, że takie oznaczenie było umieszczone na wagonach. Nie mam jednak na to żadnego jednoznacznego dowodu. Mam jedynie kilka zdjęć wagonów 134Ab z 2018, ale też są oznaczone Bc10mnouz.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.218 2 1
To jeszcze jedna sprawa do wyjaśnienia. Chodzi o jeden wagon: EVN 61 51 50-70 003-3 Bcmnouz | 134Ab.
Nigdzie nie można znaleźć zdjęcia tego wagonu. Na stronie vagonWEB występuje jeden raz i ma oznaczenie serii Bcmnouz (pociąg Chopin 2012). Trochę to dziwne, bo wygląda, jakby nie zmieniono mu serii po modernizacji i jest to jedyny wagon z takiej serii?

Drugą wzmiankę o tym wagonie znalazłem w dokumentach przetargu dot. ubezpieczenia, ale w nich ma trochę inny numer EVN (2 na końcu, zamiast 3) czyli 61 51 50-70 003-2.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
614 0 0
To jeszcze jedna sprawa do wyjaśnienia. Chodzi o jeden wagon: EVN 61 51 50-70 003-3 Bcmnouz | 134Ab.
Nigdzie nie można znaleźć zdjęcia tego wagonu. Na stronie vagonWEB występuje jeden raz i ma oznaczenie serii Bcmnouz (pociąg Chopin 2012). Trochę to dziwne, bo wygląda, jakby nie zmieniono mu serii po modernizacji i jest to jedyny wagon z takiej serii?
Myślę że mówimy o tym:
nie później niż 2017 - jeden z 134Ab (Newag mod) ulega uszkodzeniu i zostaje odstawiony
Na początku 2019 nadal był odstawiony i najprawdopodobniej nadal taki pozostaje.
Tak samo jak ostatni 134Aa. Zapewne stoi gdzieś w entym rzędzie którejś wagonowni.
 

Podobne wątki