• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.427 34 0
Witam !
W ramach przygotowań do remontu poddasza, porządkuję zawartości szaf i szafek ... ;) W trakcie tej "akcji" pobieżnie przeglądam co też udało mi się zgromadzić ze "staroci". No i okazało się, że w zakładowych archiwach były takie przedwojenne dokumenty (dotyczące między innymi wagonu Kd).
Skoro w "Wagonie" znajdowała się dokumentacja techniczna, to z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że wagony również budowano.
 

Załączniki

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.427 34 0
I jeszcze kilka fotek rysunków i katalogu BORSIG-a które były przechowywane w zakładowym archiwum. Zanim zawartość wylądowała w kontenerze na śmieci - udało się "zabezpieczyć" niektóre rysunki z okresu zarządzania zakładem przez administrację niemiecką.

I tak sobie myślę, że za jakiś czas to wszystko co udało się zachować - trafi do śmietnik ... :(
 

Załączniki

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
1.101 12 0
Czy taki wagon pochodzenia saksońskiego jakiego model ostatnio wyprodukowało Piko w epoce III był obecny na PKP w okresie międzywojennym?
Dzień dobry. Ten model powstał na bazie jedynego egzemplarza wagonu tej rodziny który po 1945 roku wtórnie trafił na PKP (w eksploatacji handlowej przetrwał do pierwszej połowy lat 60. XX w.), natomiast przed 1939 rokiem PKP nie posiadało w parku wagonowym takich wagonów.
 
Ostatnio edytowane:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
540 6 3
Skoro pojawiają się rarytasy vel bydlaki, to dziś rarytas vel bydlak z części towarowej parku wagonowego PKP(A).

Na poniższej grafice, wybudowana w jednym egzemplarzu, w Zakładach Ostrowieckich 20-tonowa platforma konstrukcji spawanej.
Platforma pierwotnej serii Pddkz, później zmienionej na Pddklz, ostatecznie Pddkl. Gdzie l odnosiło się do budowy lekkiej, spawanej.

10m3AIO512tuv8E(1).jpg


Fr. Przeździecki w swojej książce z 1937 roku pisał o niej tak:

"W roku 1934 wprowadzono również i na Polskich Kolejach Państwowych nowy typ platformy – całkowicie spawanej. Posiada ona spawane podwozie oraz kłonice. Otwory na śruby lub nity pozostały jedynie tam, gdzie się zakłada części odejmowane, jak np. deski, zderzaki, poręcze itp.

Porównanie tej platformy z platformą podobną, lecz nitowaną, daje następujące różnice:

platforma spawana: | | platforma nitowana:
20 ton | ładowność | 15 ton
15 m | długość ładowna | 13 m
8090 kg | waga z wyposażeniem | 9200 kg
23 kg | waga kłonicy | 41,4 kg.


Ciężar wagonu, przypadający na 1 tonę ładowności, wynosi dla platformy spawanej 404,5 kg, a dla platformy nitowanej 613 kg, czyli że na platformach spawanych możemy przewozić ładunek o 50% większy, przy jednakowych kosztach eksploatacyjnych."

W cytowanym porównaniu odniesiono się (luźno) do parametrów platform typu C-VIII, budowanych w znacznych ilościach w Ostrowcu.

W platformie spawanej zastosowano 4 podłużne belki ramy, zamiast dotychczas stosowanych 2 podłużnic. Dzięki temu znacznie zwiększono odporność wagonu na zderzenia. Również samo spawanie wpłynęło na usztywnienie konstrukcji, ponadto pozwoliło na zmniejszenie wagi poprzez eliminację lub uproszczenie akcesoriów. Widły maźnicze wykonano z blachy stalowej z przyspawanymi usztywnieniami, co zwiększyło ich odporność o 30% względem wagonów nitowanych.
 

Podobne wątki