Tak. Zieleniewski zrobił jakąś liczbę wagonów osobowych wg planów kkStB.
Można dodać, że po odzyskaniu przez Polskę niepodległości na jej terenie były tylko dwie wytwórnie wagonów osobowych:
Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie - całkowicie zniszczona, wymagająca kompleksowej odbudowy oraz
L. Zieleniewski w Sanoku. I właśnie zakłady Zieleniewskiego były tym "pionierem", który dostarczał nowo-budowane wagony osobowe dla Kolei Państwowych zarządzanych przez Ministerstwo Kolei Żelaznych w pierwszych latach ich istnienia... i choć wiem, że oficjalnie przedsiębiorstwo o nazwie PKP utworzono dopiero w 1926 r., myślę, że nikt nie będzie miał obiekcji co do stosowania tej nazwy, także dla okresu sprzed 1926.
W latach
1919 - 1923 na PKP dostarczono w sumie
331 nowych wagonów osobowych zbudowanych przez wytwórnie krajowe, z czego Lilpop, Rau i Loewenstein dostarczyli tylko
26 szt. (11szt. w 1921 r. i 15 szt. w 1923), a całą resztę, czyli
305 szt. zbudowano w zakładach Zieleniewskiego (
30 szt. w 1919;
45 szt. w 1920;
40 szt. w 1921; aż
180 szt w 1922 (a więc w roku z którego pochodzi pudło wagonu odnalezionego w Rosji, a którego zdjęcie "namierzył" Kolega
Pt47-106 ) oraz
10 szt. w 1923 r.
Dla porządku należy dodać, że wydziały produkujące wagony w H. Cegielskim oraz w Zakładach Ostrowieckich utworzono na początku lat 20-tych, a pierwsze dostawy nowo zbudowanych wagonów dla PKP zrealizowano, odpowiednio w Cegielskim w 1922 r. (pierwsze wagony towarowe) i 1928 (pierwsze wagony osobowe), a w Zakładach Ostrowieckich w 1923 r. (pierwsze wagony towarowe, wagonów osobowych nie budowano tam do co najmniej 1928 /oczywiście wszystkie podane dane tyczą się wagonów normalnotorowych/).
Tak więc Zieleniewski w latach 1919 - 1923 był właściwie jedynym, liczącym się dostawcą krajowym, nowych wagonów osobowych dla PKP. Tak jak wyżej wspomniałem w roku 1922 dostarczył ich 180 szt., z tego
120 szt. wagonów
2-osiowych III kl. oraz
60 szt. wagonów
2-osiowych ogrzewczych. Wynika z tego, że odnaleziony w Rosji wagon z 1922 r. (jeżeli był oczywiście zbudowany dla PKP) oryginalnie musiał być 2-osiowym wagonem III klasy, tzw. "boczniakiem" (co widać na zdjęciu).
Źródła informacji:
1. Inż.
I. Jabłoński, Dyrektor Centralnego Biura Konstrukcyjnego Wagonowego -
"Polski przemysł wagonowy" [Przegląd Techniczny nr 4/5 z 23 - 30 stycznia 1929 r., str. 94].
2. Praca zbiorowa, staraniem i nakładem Ministerstwa Komunikacji, "
Dziesięciolecie Polskich Kolei Państwowych 1918 - 1928" (Dział II - Tabor kolejowy, str. 96), Warszawa 1928.
Tą ostatnią pozycję polecam zwłaszcza tym, których interesuje pierwsze 10-lecie PKP, świetna praca, ponad 400 stron, dziesiątki fotografii, wykresów, tabel itd. - polecam serdecznie, jest dostępna np. tu:
https://polona.pl/item/dziesieciole...wowych-1918-1928,OTI4ODkwMDY/6/#info:metadata
....uważam, że posiadanie jej / przeczytanie /, choćby w wersji pdf, jest wręcz obowiązkowe dla Miłośników Kolei, których interesuje ogólnie pojęta historia kolei w Polsce, poniżej dla zachęty (dla tych co oczywiście nie znają tej pracy), trzy strony z wyżej wymienionego dzieła - o wagonach osobowych i towarowych (skoro jesteśmy w temacie "wagonowym"
):
A pro po "boczniaków" na PKP, poniżej zdjęcie takiego wagonu,
3-osiowego kl. I (na pierwszy rzut oka ex-pruski) wg. opisu zrobione na stacji Działdowo w 1959 r. (autor nieznany, zdjęcie jest ogólnodostępne w Warmińsko-Mazurskiej Bibliotece Cyfrowej
http://wmbc.olsztyn.pl/dlibra/doccontent?id=6774)