• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor WKD

OP
OP
M

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
Tylko w epoce której żyjemy kończy się era techniki jeszcze nie ,,pulpitowo monitorowej '' technika czasów innych ludzi i bez komercji ....to nieuchwytne coś............'
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.585 558 30
Zawsze będzie nowe, ale to starsze zawsze będzie miało tą duszę, ale ................ , to obecnie nowe kiedyś też będzie starsze.
Przypuszczam, ze dokładnie takie same dyskusje (chociaż nie w internecie, bo go wtedy nie było) miały miejsce w latach 1970-tych, gdy wycofywano przedwojenne wagony i zastępowano je zespołami EN94. A co do zachowania muzealnych, to nie jestem optymistą zważywszy, że nie miałyby gdzie jeździć po zmianie systemu zasilania. Może jedna zostanie jako pomnik...
 

JacekGG

Aktywny użytkownik
Reakcje
37 0 0
Przypuszczam, ze dokładnie takie same dyskusje (chociaż nie w internecie, bo go wtedy nie było) miały miejsce w latach 1970-tych, gdy wycofywano przedwojenne wagony i zastępowano je zespołami EN94. A co do zachowania muzealnych, to nie jestem optymistą zważywszy, że nie miałyby gdzie jeździć po zmianie systemu zasilania. Może jedna zostanie jako pomnik...
Racja, jako pomnik bardziej.
W tamtych latach modne było słowo postęp i z racji ustroju to co przedwojenne nie było "za modne". Może stąd brak zachowanych takich egzemplarzy w stopniu muzealnym?
Może nie przywiązywano do tego takiej wagi historycznej?
Znam te czasy z przekazów, więc trudno mi oceniać.
Pamiętam je jako dziecko, a dzieci widzą wszystko inaczej niż dorośli:)
 
Reakcje
1.786 13 0
  • Bardzo je lubię .. Jak mieszkałem w Pruszkowie to codziennie nimi dojeżdżałem. Wtedy nowych WKDek nie było.. Jeśli zostanie kilka starych jednostek to obejmie je zmiana zasilania?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.585 558 30
Bardzo wątpię, zakres przebudowy musiałby być bardzo duży, a walor historyczny niewielki. Sam zespół też za bardzo atrakcyjny jako "skład turystyczny" chyba by nie był.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Dziś zostałem poproszony przez założyciela tego wątku o kilka wspomnień związanych z tematem.

Pierwsze to jazdy niebieską WKDka na majówki z Ojcem na początku lat siedemdziesiątych z Ochoty (bo była tam pyszna kiełbasa z rożna) albo z poczerniałego dworca tymczasowego (bo był bardzo blisko). W wątku warszawskim jeden z kolegów zamieścił mapkę, której fragment zamieszczam, a która mnie zaintrygowała bo znałem trasę WKD gdy odchodziła przed Zachodnim w Szczęsliwicką. Pan Andrzej Harassek wyjaśnił mi już co nieco.
mapka.jpg

Powyżej widziałem zdjęcie z przystanku przy Chałbińskiego. Czy wiecie koledzy gdzie były kolejne przystanki? Ja pamiętam jak przez mgłę przystanek przy Technikum Kolejowym już na Szczęśliwickiej.
W 1969tym zacząłem chodzić do przedszkola na Nowogrodzkiej (odcinek między Lindleya a Raszyńską) i WKD już tamtędy nie jeździła, a tory przykrył asfalt. Szkoda, bo jej przejazd byłby dla nas z pewnością wielką atrakcją:love: Mimo że od najmłodzych lat "bywałem" na Niemcewicza (babcia mieszkała na Andrzejowskiej) torów na tej ulicy też nie pamiętam.

Wspomnienie drugie. Jest słoneczna niedziela. Chyba lato, bo siedzę na wersalce w krótkich spodenkach, a przede mną leżą buty. Nade mną stoi ojciec z bardzo poważną miną i mówi - Nadszedł czas abyś wreszcie nauczył się sam wiązać buty, bo jak się nie nauczysz, to nie pojedziesz nowiutkim składem WKD;) Pytanie do Was - kiedy to mogło być, tzn w którym roku zaczęto wprowadzać EN94. Wiem, że była to nie lada atrakcja i bardzo chciałem nią pojechać. Buty uczyłem się wiązać chyba dość długo, bo pamiętam, że do wagonu wpadliśmy z Tatą mocna zasapani, ale zdążyliśmy:D

Wspomnienie trzecie - Jedziemy tym super nowoczesnym wagonem, obok nas siedzi starszy jegomość i jakaś baba w kwiecistej chustce na głowie. I gdy mnie ojciec zdradza szczegóły mechanizmu otwierania drzwi, tamci prowadzą rozmowę -
- Panie a po cholerę oni te nowe paskudztwa kupili, jak tamte jeszcze całkiem na chodzie... Pieniądze wydają nie wiadomo na co.
- Pani, a co to za kolor... Niebieski to rozumiem, a to? Do niczego nie podobne...
- I te siedzenia coś za miękkie... Wandale zaraz poniszczą.
- Eeee... już te stare dużo lepsze.
Patrzę na Ojca zdziwiony, a on puszcza do mnie oko.
 

JacekGG

Aktywny użytkownik
Reakcje
37 0 0
Bardzo wątpię, zakres przebudowy musiałby być bardzo duży, a walor historyczny niewielki. Sam zespół też za bardzo atrakcyjny jako "skład turystyczny" chyba by nie był.
Ten walor historyczny z czasem może jednak nabierać znaczenia dla tych jednostek. Tak powiedzmy naście lat.
Coś tak jak wycofane już Warszawskie tramwaje Konstal 13N. Kilka się ostało zdaje się w zajezdni.
Jak je wycofali, to na wyjeździe z Warszawy na AL. Krakowskiej kilka razy widziałem je na lawetach.
Jak się jedzie częścią obwodnicy Warszawy od węzła Jerozolimskie w kierunku węzła Reguły (mam nadzieję że nie pokręciłem nazw węzłów) jak się jest na wiadukcie WKD widać po prawej stronie prywatną kolekcję kilku tramwai tego typu.
Może i kilka EN 94 spotka taki los.
 

Podobne wątki