• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
#41
Czy przypadkiem nie jest to wagon z "składu rządowego" , jest to chyba maszynownia.
Jeżeli mówimy o tym wagonie w zacytowanym poniżej poście, to niestety różni je praktycznie wszystko.
Oczywiście "nasz" skład pociągu rządowego również posiadał wagon maszynownię, bo niby czemu miałby być gorszy od NRD-owskiego?
(...)
Gdy pociąg przestał być potrzebny naszemu rządowi, na początku lat dziewięćdziesiątych mógł go wynająć każdy, wyposażony oczywiście w odpowiednio zasobny portfel ;). We wrześniu 1992 roku uczyniła tak grupa niemieckich turystów podróżująca do Kaliningradu. Ponieważ do obsługi tego składu na terenie Polski zamówiono również parowozy, stało się to motorem do wykonania kilku zdjęć, dzięki czemu utrwalił się oprócz parowozów, głównie ów wagon bagażowo-generatorowy.

Z Ty42-126 wyjazd z Nowego Dworu Gdańskiego i przejazd przez Lisewo

Zobacz załącznik 411851

Zobacz załącznik 411853

oraz z Ol49-105 na stacji Tczew - tu widać wyposażenie drugiej strony wagonu w żaluzje zamiast okien w przedziale generatora

Zobacz załącznik 411852

I to by było na tyle co ja mógłbym wnieść w ten temat.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
#42
W latach 1983-1992 była produkowana przez HCP lokomotywa serii EU07, typu 303E, Jak to rozwiązanie konstrukcyjne miało się do licencji English Electric, która udzielona była na produkcję EU06. Czy 303E to konstrukcja dalej licencyjna, czy też licencja wygasła i Pafawag/HCP miały wolną rękę we wprowadzaniu zmian w konstrukcji licencyjnej lokomotywy typu 4E?

Ogólnie interesuje mnie wszystko na temat ram czasowych licencji, którą udzieliło English Electric. Kto był formalnym licencjobiorcą? PKP?

eu07-515_5.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
#43
Pytanie dot. wagonów KSK Wrocław z tzw. serii Donnerbüchsen: 014 570, 014 157, 026 672. Jakie to typy producenta, daty produkcji, gdzie wyprodukowano? Ich aktualna seria to Bi, chociaż dwa mogłyby uchodzić za CI (ale klasy 3 w Polsce nie ma)? Na stronie KSK nie ma takiej informacji, tzn coś jest, ale nie ma odniesienia do tych numerów oraz ich numerów EVN, które aktualnie są umieszczone na wagonach. Próbowałem pytać na stronie KSK, ale tam nikt nie udzielił mi żadnych odpowiedzi.

W ogóle sprawa dziwna, bo wagony non-stop można spotkać w składach pociągów retro, ale informacji o nich nie ma nigdzie ... przynajmniej na takie nie trafiłem. Również nie są ujęte w wyciągu NVR publikowanym przez UTK.


wagony_4.jpg
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.756 37 1
#44
wagony te należą do PKP IC, ale są utrzymywane i eksploatowane przez KSK Wrocław. Wygląd tych wagonów jest po modernizacji w latach 70tych, kiedy to w ramach naprawy głównej zmieniano wygląd wnętrz, dodawano ogrzewanie elektryczne 500 V, zmieniono typ wywietrzników, rodziaj drzwi wejściowych i kształt barierek na pomostach. Obecne ich malowanie zewnętrzne ni jak sie ma do stanu zachowania.......no ale tak ma być bo wg decynentów kolejowych wagon retro to musi miec w oznaczeniach orzełka .... a ze wzgledu na stonień przebudowy z lat 70tych powinnen mieć tylko numeru UIC i znakowanie wg schematu z lat 70tych.
a tu troche statystyki:

wagon typu Ci28 rok budowy 1929, producent VVW Koln, nr DRG 83630,
od 1945 PKP: 026672 Ci ->26672 Bi -> 505124-20534-3 Bi -> 505124-15031 Bi -> 505124-15031-7 Bh

wagon typu BCi29 rok budowy 1930,, producent LHW Breslau, nr DRG 36513,
od 1945 PKP: 014570 BCi -> 14570 ABi -> 505134-20120-9 ABi - > 505124-15144-8 Bi -> 505124-14144-8 Bh

wagon typu Bi29 rok budowy 1929, producent LHW Breslau, nr DRG 27407,
od 1945 PKP : 014157 BCi -> 14157 ABi -> 505134-20053-2 ABi -> 505124-15188-5 Bi -> 505124-15188-5 Bh

i na koniec to ten wykaz UTK nie jest do końca kompletny.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
#45
Obecne ich malowanie zewnętrzne ni jak sie ma do stanu zachowania
Mógłbyś to rozwinąć, bo nie za bardzo wiem, o co chodzi. Czy coś jest nie tak z malowaniem, czy z oznaczeniami do tego malowania. Jakie wagon powinien mieć oznaczenie? W czym jest problem z orzełkiem? Z tym, że nigdy takich orzełków nie było, gdy wagony eksploatowane były w ruchu rozkładowym na sieci PKP?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.496 512 30
#46
W tym, że w czasach, gdy miały orzełki, te wagony wyglądały inaczej, ponieważ były trochę przebudowane w latach 1970. o czym pisał kolega Rysiek.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
#48
Kilka pytań:
1. Dwie gwiazdki - Maksymalne obciążenie w tonach „t” (Tonach) dla wagonów dopuszczonych do biegu w pociągach z prędkością do 120 km/h, mimo że hamulce wagonu nie w pełni odpowiadają przepisom reżimu „SS". Czy odnosi się to do wartości podanych w tabelce: określającej granice obciążenia?
2. Pod tabelką określającą granice obciążenia jest napis Gemisch B- do czego on się odnosi?
3. Co oznacza AK206
4. Jak widać na zdjęciach tabliczki określającej granice obciążenia są na zawiasach i nie są trwale przytwierdzone tzn wygląda tak, jakby było ich więcej i w zależności od ładunku można było je zmieniać. Czy tak to działa?

tablica2.jpg



tablica.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
#49
Kilka pytań:
1. Dwie gwiazdki - Maksymalne obciążenie w tonach „t” (Tonach) dla wagonów dopuszczonych do biegu w pociągach z prędkością do 120 km/h, mimo że hamulce wagonu nie w pełni odpowiadają przepisom reżimu „SS". Czy odnosi się to do wartości podanych w tabelce: określającej granice obciążenia?
2. Pod tabelką określającą granice obciążenia jest napis Gemisch B- do czego on się odnosi?
3. Co oznacza AK206

Zobacz załącznik 761494


Zobacz załącznik 761491
Ad2 i 3:

АК 206 (w cyrylicy) i mamy na przykład:
«Пропан АК 206», штемпеля «Сжиженный газ», «Легко воспламеняется»,
«Propan AK 206», znaczek «skroplonego gazu», «wysoce łatwopalny»,


po prostu oznaczenie kodowe propanu.

Gemisch B, czy też B Mixture na górnym przykładzie, to jeżeli dobrze kojarzę termin na mieszaninę propanu i butanu.

Tutaj znalazłem fajny link:
http://www.zzm-czechowice.pl/wp-content/uploads/2016/01/Cpn-1-Instrukcja-wytyczne-przy-przewozie-koleją-towarów-niebezpiecznych.pdf
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
#50
1. Z tego, co znalazłem wynika, że АК 206 to oznaczenie tylko rosyjskie. Również potwierdzają to oznaczenia przykładowe z instrukcji Cpn-1. Więcej:
ПРОПАН № ООН 1978 (UN1978) Информация при перевозках (транспортировании) Аварийные карточки: (при железнодорожных, морских и др. перевозках) При железнодорожных перевозках аварийная карточки № 206 (translator: PROPAN UN 1978 (UN1978) Informacje podczas transportu (transport) Karty awaryjne: (dla transportu kolejowego, morskiego i innego) W przypadku transportu kolejowego karta awaryjna nr 206. źródło: https://www.sespel.com/about/technical-info/khimicheskie-veshchestva/propan-oon-1978-un1978/.
czyli AK to Awaryjna Karta,


2. Co do mieszaniny, to znalazłem pełne wyjaśnienie:
"W zależności od zawartości podstawowych węglowodorów i przeznaczenia, rozróżnia się trzy rodzaje mieszanin gazów węglowodorowych (płynnych C3-C4): butan techniczny (mieszanina A), propan-butan techniczny (mieszanina B), propan techniczny (mieszanina C)." źródło: https://www.e-petrol.pl/wiedza-i-porady/lpg/wlasciwosci-i-przeliczanie

3. Tabliczki określającej granice obciążenia
Wyjaśnienie znalazłem w instrukcji do której podałeś link. Jest to tablica przestawna zabezpieczona.

Instrukcja Cpn-1 Wytyczne postępowania przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych to właściwie pełne kompendium wiedzy, jeżeli chodzi o oznaczanie wagonów cystern.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
#51
Wagon cysterna serii Zagkks (EVN: 87 7919 158-9), należący do firmy MILLET S.A.S., o którym wiadomo tyle, co można odczytać z informacji na nim umieszczonych. Co zdołałem ustalić jest w tabelce. W Internecie na temat cystern zagranicznych nie ma nic, poza masą fotografii, które opisane są więcej, niż skąpo. Nawet na stronie dybas - Die Bahnseiten nie ma nic, poza EAN i danymi technicznymi.

Zapraszam do zapoznania się z tabelą. Wszelkie uwagi, uzupełnienia mile widziane.

Producent wagonu? typ? Może macie jakieś tropy, sugestie.

Zagkks_158_1.jpg

tabela.jpg
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
#52
No, więc ten tego...
Też sobie powolutku badam temat widywanych w Polsce cystern do gazów skroplonych, szczególnie francuskich, bo bardzo mi się podobają cysterny z półkulistymi dennicami. Niemniej z moich obserwacji wynik, że w interesujących nas zakresach:
33 87 7915
33 87 7916
33 87 7917
33 87 7919
Jest bardzo dużo różnych typów w wymieszanej kolejności (często zdarza się że każdy kolejny numer to inny model) Jednak wygląda, ma to, że w tych zakresach są raczej tylko francuskiej produkcji cysterny z lat '70 i '80 pierwotnie użytkowane przez SNCF. Oznacza to, że numer praktycznie jest niepomocny i za każdym razem trzeba ręcznie identyfikować wagon po detalach.

Wracając do twojego wagonu, pierwsze na co zwróciłem uwagę to sposób mocowania zbiornika do podwozia. W tym wypadku mamy charakterystyczne "równoległobokowe" blachy na narożnikach i pojedynczą belkę pod zbiornikiem. To jest dosyć rzadki w tym zakresie typ i wstępnie wykluczyłem wytwórnie Fauvet-Girel i ANF Frangeco, którzy w mojej ocenie nie stosowali tego rozwiązania. Dalej wszedłem sobie na http://www.photos-ferroviaires.fr/ i zacząłem szukać jakiejkolwiek cysterny cysterny z takim rozwiązaniem konstrukcji i sfotografowaną tabliczką znamionową. Znalazłem to i mam jako trop CFMF, czyli Compagnie Française de Matériel Ferroviaire w Balbigny. Dalej już tylko Google i "CFMF Zagkks":
https://flic.kr/p/2gYVv1g Ten użytkownik flickra wygląda na dosyć obeznanego w temacie. No i mamy szczęście, że wagon był używany przez kolej niemiecką, bo francuskie źródła nie mają tak bogatych opracowań historiografii wagonów co niemieckie i nie winiłbym tutaj mojej nieznajomości francuskiego, bo szukałem na różne sposoby.

Przy czym założyłbym, że ten wagon z flickra był wyprodukowany przez CFMF dla DB*, a ten z naszego zdjęcia dla SNCF*, więc mogą się różnić odrobinę bo prawie na pewno pochodzą z innego zamówienia. Ale patrząc na detale (poza wózkami, zaworami spustowymi, hakami promowymi, instalacją hamulca) sposób mocowania zbiornika, mocowanie osłon przeciwsłonecznych, ilość paneli, kształt i miejsca łączenia segmentów zbiornika, pomost, jego relingi i mocowanie schodków, jest takie samo. Tamten fotograf podaję, jak rozumiem, lata produkcji '78-'82. Francuskie zamówinie mogło być relizowane w innych latach, ale przełom '70 i '80 to będzie to.

Przejrzałem swoje archiwum, znalazłem dwa takie wagony w "francuskiej specyfikacji":

33 87 7919 069-7 F-ERSA Zagkks - którego zdjęcie jest bardzo słabe nie warte wrzucania, oraz:

KR_rw-zr-ka-pd_01pa20 (44)_.JPG

33 87 7919 292-5 F-ERSA Zagkks 110m³ C.F.M.F. - Kraków Prokocim Towarowy PrB, 01 paździenik 2020;
Jakby Cię interesowały dokładne parametry: 18,36 109980l 34950kg 24,0t 23UN1077

*Wiadomo, że w tamtych czasach to koncerny chemiczne kupowały wagony, ale trafiały one jako wagony prywatne do parku kolei państwowych.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
#53
Oki to lecę dalej z męczącymi mnie zagadkami: p

Pierwsze dotyczy cystern noszących logo BałtykGaz-u:

Pan Anton Kendall z grupy UICstock pyta gdzie były widywane takie wagony.
Myślę że pytanie warte powtórzenia także tutaj, sądząc po tym ile więcej zainteresowania budzą zagraniczne cysterny i silosy z logiem polskiej firmy jak: LOTOS, względem tych bez. Jak na razie znane są 3 numery takich cystern, jak ktoś ma zdjęcie lub nawet tylko pamięta że widział takie wagony na stacji lub linii kolejowej, wszystko mile widziane. Tutaj przykłady:

https://groups.io/g/uicstock/topic/78192621#20177
https://remiza.com.pl/wp-content/uploads/2019/11/74388230_2393600397620043_6580104066016215040_o.jpg

Drugi temat, już z mojej strony To niezidentyfikowane wagony węglarki typu belgijskiego 1415A1.
Niestety wtedy miałem tylko do dyspozycji telefon, a wagony biały litery spłowiałe prawie do tego samego koloru co pudło:
KR_pr_15mr18 (8)_.jpg

Wagon ma chyba rejestrację VKM: SK-TRS i chyba mieszczą (mieściły?) się w zakresie 33 56 5348
(z powodu jakości zdjęć te numery to naprawdę już prawie z fusów odczytane) razem z siostrami w barwach Spedtransu.
Dodatkowo wagon ma jakieś logo WRS, ale nie jestem wstanie nic podobnego znaleźć.

Głównie szukam w jakiej firmy barwach są te wagony, potwierdzenie zakresu numerów, ewentualnie inne ich zdjęcia, lub grafiki tego logo.

Wagony widziałem 15 marca 2018 roku w jednolitym składzie złożonym tylko z nich na haku EMD JT42CWR GB-DBSRP.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#56
Drugi temat, już z mojej strony To niezidentyfikowane wagony węglarki typu belgijskiego 1415A1.
[...]
Głównie szukam w jakiej firmy barwach są te wagony, potwierdzenie zakresu numerów, ewentualnie inne ich zdjęcia, lub grafiki tego logo.
Mam zdjęcie węglarki Eaos 33 56 5348 152-3 SK-TRS. Pociąg również prowadzony lokomotywą JT42CWR (66196).
33 56 5348 152-3 Eaos SK-TRS - Krakow Podgorze (2019-09-24) - 190924_062_7100_DxO.jpg
Kraków Podgórze (24.09.2019).

Na wagonie widać logo WRS Wagon Rail Service. Niewiele jest w internecie informacji o tej firmie, ale wygląda na to, że już została zlikwidowana.
33 56 5348 152-3 Eaos SK-TRS - Krakow Podgorze (2019-09-24) - Logo - 190924_062_7100_DxO.jpg

W dolnej części pudła jest jeszcze adres firmy i jakieś dodatkowe napisy, ale już słabo czytelne na moim zdjęciu (może coś tam odczytasz):
33 56 5348 152-3 Eaos SK-TRS - Krakow Podgorze (2019-09-24) - Adres - 190924_062_7100_DxO.jpg

Z kolei rejestracja SK-TRS (dobrze odczytałeś) wskazuje na firmę Trinites s.r.o.
33 56 5348 152-3 Eaos SK-TRS - Krakow Podgorze (2019-09-24) - Numer - 190924_062_7100_DxO.jpg

Zdjęcia dałem bez odszumiania. Pierwszy raz spotkałem się z takim zestawieniem kolorów, że odszumianie bardzo pogarsza czytelność napisów.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
#57
Czeremcha 07.05.2015. Twoje drugie zdjęcie to najpewniej terminal w Narewce.
Dzięki wielkie! Bardzo pomocne. Te tutaj wrzucone to inny starszy typ, wyglądają na połowę lat '60. Za to mają straszny bałagan w oznaczeniach! zamiast kodu VKM (np: PL-PKPC) mają tylko opis 'DB' co od ~2006 roku nie powinno obowiazywać. Dodatkowo mimo, że mają numer serii 7808, dla której przypisane seria Zagks, one mają naniesioną Zagkks. I tak to zdjęcie podlinkowane są z artykułu o ćwiczeniach straży pożarnej w Narewce.

Jeżeli ktoś miałby cokolwiek jeszcze w temacie, to wciąż mile widziane, nawet pamięć że były widziane na jakieś linii.

Mam zdjęcie węglarki Eaos 33 56 5348 152-3 SK-TRS. Pociąg również prowadzony lokomotywą JT42CWR (66196).
Zobacz załącznik 768573
Kraków Podgórze (24.09.2019).
Dzięki wielkie. Te wagony były dla mnie strasznie nieuchwytne, przez tą firmę widmo. Ale tak beznadziejną farbą pomalowane. Wystarczyły 4 lata by z praktycznie nowo pomalowanych wyglądały jakby nie pamiętały malowania od 20 lat:
https://www.tosh-railways.com/Wagons/Country/56-slovakia-ZSSK/Eaos/i-TCht3TL/A

Swoją drogą śmieję się, że obydwie węglarki, o które tutaj pytałem (ta i Eas TVP PL-DBSRP) sfotografowałeś w tym samym miejscu tego samego dnia, pewnie w tym samym pociągu :LOL:
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
#58
Pytanie: W lokomotywach "Dual Power" montowane są moduły dojazdowe - silnik spalinowy, Jaki silnik jest montowany, jako silnik dojazdowy w lokomotywach typu 111Ed, a jaki w Dragon 2? Znalazłem tylko informacje, że w Gamach jest to silnik Volvo, a o Dragonach nic nie znalazłem, poza informacją o mocy silnika spalinowego.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
#60
Pytanie: W lokomotywach "Dual Power" montowane są moduły dojazdowe - silnik spalinowy, Jaki silnik jest montowany, jako silnik dojazdowy w lokomotywach typu 111Ed, a jaki w Dragon 2? Znalazłem tylko informacje, że w Gamach jest to silnik Volvo, a o Dragonach nic nie znalazłem, poza informacją o mocy silnika spalinowego.
W poście #50 z http://forum.modelarstwo.info/threads/trako-2017-26-29-09-2017-Świat-małej-kolei.37580/page-3 zrobiłem zdjęcie tego silnika w domu spróbuję powiększyć zdjęcie i zobaczyć co jest na tabliczce znamionowej
 

Podobne wątki