• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Reakcje
3.609 30 0
Daruję sobie opisy, wszystko już było i widać dość dobrze.
A ja chyba coś nie dowidzę ;), bo nie umiem rozszyfrować cechy szyny z postu #811 ze zdjęcia nr 11. Jakaś węgierska (?) z 1892 (1897) ???? HELP :LOL:

... a ponieważ w tym roku obchodzimy 80 rocznicę wybuchu II w. św. zamieszczam poniżej zdjęcie obiektu, przy którym, nieco się zadumałem, oglądając go na "żywo". Kierownica rozjazdu KRUPP 1939 na stacji w Ornecie, położona na rozjeździe nr 39, na torze nr 5. Po 80 latach ciągle w służbie, już nie na Deutsche Reichsbahn, ale na PKP PLK. Wymowny producent - niezwykle ważny dla armii niemieckiej i wymowny rok produkcji.

Kierownica rozjazdu KRUPP 1939. Orneta. Rozjazd nr 39, tor nr 5.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
P.S. Znalazłem ciekawy płot we Władysławowie słupki chyba na szynach wąskotorowych:podstepny::gwizd:. Na pewno je obejrzę jak coś będzie to się dowiecie:)

No i byłem obejrzeć płot we Władku i ... szyn pełno kilka rozmiarów ale cech jak na lekarstwo znalazłem tylko KRUPPa z 1900 r.:(
Oczko w płocie na tyle duże że szło przełożyć telefon
IMG_20190315_163528.jpg
IMG_20190315_163546.jpg
IMG_20190315_163607.jpg


Jak widać cały płot jest dość spory słupków z szyn to jest bardzo dużo przynajmniej cztery wielkości. Najmniejsza miała ok 6 cm wysokości
IMG_20190315_163620.jpg
IMG_20190315_163707.jpg
IMG_20190315_163729.jpg
IMG_20190315_163854.jpg

I to tyle szkoda że z wielkich planów wyszło niewiele:(
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Lubaczów.

DSC_0164-crop.JPG


DSC_0165-crop.JPG


DSC_0166-crop.JPG


Ze znalezienia tej jesteśmy szczególnie dumni ponieważ jeszcze takiej nie znaleźliśmy.

DSC_0168-crop.JPG


DSC_0170-crop.JPG


DSC_0171-crop.JPG


A czy te Koledzy już były bo jestem dziś trochę zamotany.

DSC_0172-crop.JPG


DSC_0173-crop.JPG


DSC_0174-crop.JPG


Te były z pewnością.

DSC_0179-crop.JPG


DSC_0181-crop.JPG


A tu fragment szyny jako niweleta, i zagadka.

DSC_0182-crop.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Było, ale przypomnę:
.Д.Г.З. Им. Дзержинского, dawne Ю.Р.Д.М.О.- Южно-Русское Днепровское металлургическое общество, obecnie Югосталь.
Gratulacje za Marszałka.:)
Ale, już kiedyś szynę z Huty Piłsudski znaleźliście u siebie na Chojnach. :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Teraz pamiętam leżała w stosie zdemontowanych szyn po tej całej rewolucji na Chojnach, no to kicha, już się z gąską witaliśmy, a tu skleroza.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Basznia.

DSC_0327.JPG


DSC_0321.JPG


Szliśmy z Piotrkiem po obu stronach, większość bez cech, ale kilka udało się znaleźć, jakże przydatny okazał się magiczny kamyk który Piotrek znalazł i się z nim nie rozstawał, służący do uwydatniania cech.

DSC_0322-crop.JPG


DSC_0324-crop.JPG


DSC_0325-crop.JPG


DSC_0328-crop.JPG


DSC_0329-crop.JPG


DSC_0330-crop.JPG


Jedna jako słupek.

DSC_0332-crop.JPG


Kozioł oporowy a w nim dwie różne szyny z dość dobrze zachowanymi cechami jak na swój wiek.

Król.Huta 1924

DSC_0342 - Kopia-crop - Kopia.JPG


I Huta Częstochowa 1923 lub 9

DSC_0342 - Kopia-crop.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Już Was nie będę męczył, to raczej ostatnia partia szyn, tym razem z Horyńca.
Ze słupków.

DSC_0204-crop.JPG


DSC_0415-crop.JPG


Z "prezentacyjnego" toru na którym stoi drezyna, którą w akcie desperacji chcieliśmy zdjąć i choć kawałek się przejechać.

DSC_0407-crop.JPG


DSC_0408-crop.JPG


Z rampy po "szerokiej" stronie.

DSC_0411-crop.JPG


Szlakowe.

DSC_0206-crop.JPG


DSC_0207-crop.JPG


Jeszcze dwie słupkowe.

DSC_0470-crop.JPG


DSC_0475-crop.JPG


I w torach na wyjeździe ze stacji w kierunku Hrebennego.

DSC_0476-crop.JPG


DSC_0477-crop.JPG


DSC_0478-crop.JPG


DSC_0479-crop.JPG
 
Reakcje
3.609 30 0
to węgierska szyna z Diósgyőr Miskolc
Tak przypuszczałem, że to szyna węgierska, ale nie wiedzieć czemu odczytywałem cechę jako Uiosgyor :LOL::LOL::LOL::LOL: znając przecież nazwę Diósgyőr :X3: Tak po za tym, jeżeli się nie mylę, to szyny tego producenta były wprawdzie prezentowane w temacie, ale z terenu Węgier, a zdjecie przedstawia chyba pierwszą szynę, made in Diósgyőr, zlokalizowaną na terenie Polski :niepewny:

szyn pełno kilka rozmiarów ale cech jak na lekarstwo
Wydaje mi się, że to typowy problem dotyczący szyn wąskotorowych. Oglądałem już dziesiątki słupków z szyn wąskotorowych, a znalazłem tylko jedną cechę na jednej, jedynej szynie (zaprezentowaną już w temacie). Coś mi się wydaje, że na szynach wąskotorowych nie nanoszono cechy hutniczej z taką częstotliwością, jak na szynach normalnotorowych. Kiedyś Kolega Janek wspominał, o braku jako takiej normy w oznaczaniu łubków wąskotorowych, i że generalnie nie były one oznaczane. Może podobnie było z szynami wąskotorowymi, cechę nanoszono np. na jedną z szyn z całej partii, lub jak, który producent sobie wymyślił.

Ze znalezienia tej jesteśmy szczególnie dumni ponieważ jeszcze takiej nie znaleźliśmy.
Okres i aura ciągle nie sprzyjają "łażeniu po torach i krzakach", ale gratuluję Kolegą znaleziska, super. Ja ostatnio polowałem na szynę Huty Bankowej z okresu II w. św., cechowaną BANKHÜTTE (nie mam jeszcze takiej w "kolekcji" ;)), i znalazłem takie coś (zdjęcie poniżej), na odcinku Bzowiec - Rogiedle, w km. 30,4 linii nr 221 Gutkowo - Braniewo. Nie jest to w pełni satysfakcjonujące znalezisko (rzekłbym połowiczne :LOL:), ale przynajmniej upolowałem taką cechę :). A może ktoś ma wiedzę na temat produkcji wojennej w tej hucie, czy cecha niemiecka BANKHÜTTE nanoszona była już pod koniec 1939, czy tylko w okresie np. 1941-1944 (bo 1945 raczej należy odrzucić), w pewien sposób zawęziło by to rocznik z którego może pochodzić szyna.

Szyna BANKHÜTTE na linii nr 221.jpg


leżała w stosie zdemontowanych szyn po tej całej rewolucji na Chojnach
Sama cecha HUTA J. PIŁSUDSKI jest rzadka, nanoszono ją tylko przez ok. 2 lata. Na zdjęciu tej szyny widać także symbol C (ciężka) - jeżeli mnie wzrok nie myli, a to nadaje dodatkowego "smaczku" znalezisku, bo szyny tak oznaczane, zaczęto walcować dopiero w 1938 roku, kładąc do stycznia 1939 r. zaledwie 190 km. nawierzchni z tego typu szyn. Poniżej strona 22 z artykułu Prof. inż. Aleksandra Miszke "Rozwój sieci kolejowej i ulepszenia na liniach istniejących" zamieszczonego w "Inżynierze Kolejowym" nr 173 (1/1939) ze stycznia 1939 r., gdzie autor pisze co nieco o polskich szynach typu C.

Artykuł str 22.jpg


Huta Częstochowa 1923 lub 9
Pragnę zwrócić uwagę, że gdyby była to szyna z rocznika 1923, to niezwykle cenne byłoby to znalezisko, ponieważ po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918, polskie huty podjęły produkcję szyn kolejowych właśnie w tym roku - w 1923. Wcześniej, w 1922 r. w celu rekonstrukcji nawierzchni zakupiono w Belgii 3 tys. ton szyn wraz ze złączkami. Huty Górnośląskie podjęły produkcję dopiero w 1923. Tak sobie myślę, że wszystko może wskazywać na to (sposób cechowania), że faktycznie może być to rocznik 1923. Jak mnie wzrok nie myli to po NP jest "8" (czyli szyna wg normy pruskiego typu "8"), a szyny tak oznaczane były produkowane w polskich hutach góra do 1926/1927 r., ponieważ w 1928 r. Huta Częstochowa nanosiła już po symbolu NP, polskie "S", a od 1929 także nazwę P.K.P. Ale to tylko dywagacje, bo jeżeli zamiast "8" jest tam "S" to na pewno nie jest to rocznik 1923.
 
Reakcje
3.609 30 0
Ależ były, wcześniej szyny z tej wytwórni znaleźli Jarek na Lubelszczyźnie ( nie powinno to dziwić) oraz Paweł w Piasecznie.
Faktycznie, mój błąd, widać skleroza powoli i mnie dopada :LOL:;)

Poniżej zdjęcie końcówki niezidentyfikowanej cechy, odnalezionej na starym słupku, i prośba o próbę identyfikacji. Słupek stoi na nasypie, tuż przy torach (ich prawym toku patrząc na wzrastający kilometraż) na odcinku Rogiedle - Lubomino, pod koniec km. 34,0 linii nr 221 Gutkowo - Braniewo. Tak sobie kiedyś myślałem, patrząc na te charakterystyczne B St (z t pisanym małą literą), czy to przypadkiem nie produkt Witkowickiej huty (WIT), a niedawno zamieszczone zdjęcia Kolegi Pawła, szyn tego producenta, jeszcze bardziej mnie w tym utwierdziły - choć na zdjęciu poniżej, B St pisane jest nieco innym krojem liter, ale szyny WIT ze zdjęć kolegi Pawła pochodzą z końca XIX w., a na niezidentyfikowanej szynie jest prawdopodobnie końcówka roku 05 czyli 1905, tak więc krój czcionki mógł się nieco zmienić. A może Koledzy znają innego producenta, który cechował by symbol B St (stal uzyskana w procesie Bessemera), z tym charakterystycznym, małym "t" na końcu. Bo wydaje mi się, że może to być z dużym prawdopodobieństwem produkt ostrawskiej huty z Witkowic.

Zdjęcie nr 1. Widok ogólny na stary słupek stojący przy torze.

Niezidentyfikowana szyna .... 05 B St widok ogólny.jpg


Zdjęcia nr 2 i 3. Cecha .....05 B St (a może OSB St ?)

Niezidentyfikowana szyna .... 05 B St (1).jpg


Niezidentyfikowana szyna .... 05 B St (2).jpg


Wspomniałem wyżej, że być może jest tam cecha OSB St (zamiast 05 B St), ponieważ na samej stacji Rogiedle, nieco ponad 1,5 km. od prezentowanego na zdjęciu nr 1 słupka, stoi kozioł oporowy, a na jednej z jego szyn widać cechę ....O(?) 1898. O.S.B. o której już kiedyś pisałem, w poście #385

Zdjęcia nr 4 i 5. Relikt kozła oporowego w Rogiedlach oraz cecha na jednej z szyn. Przypuszczam (na podstawie sporej wielkości czcionki i jej kroju, oraz, jak dobrze widzę, końcówki, niestety uciętej litery "O" z nazwy producenta (widocznej przed rokiem produkcji), że może być to produkt PEIG KLADNO, ale to tylko domysły. Nie wiem również co może oznaczać skrót O.S.B. (Ostpreußische Südbahn, czyli Wschodniopruska Kolej Południowa ???). Stąd kolejna prośba do Kolegów, czy moje przypuszczenia mogą być prawidłowe.

Kozioł oporowy w Rogiedlach.jpg


Cecha szyny na koźle oporowym w Rogiedlach.jpg


Tak więc czy zlokalizowane nieopodal siebie relikty szyn, mogą pochodzić z Witkowic i podpraskiego Kladno, bo gdyby obu szynom faktycznie przypisać cechy WIT i PEIG KLADNO, było by to interesujące, że na Warmii znalazły się czeskie szyny z okresu cesarstwa Austro-Węgierskiego.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
A może Koledzy znają innego producenta, który cechował by symbol B St (stal uzyskana w procesie Bessemera), z tym charakterystycznym, małym "t" na końcu.
Nijako sam sobie odpowiadam (za późno na edytowanie powyższego wpisu :)), ale przeglądając zdjęcia różnych szyn, spostrzegłem, że również huta GRAZ cechowała, charakterystyczne małe "t" w symbolu "St" https://hiveminer.com/Tags/peig tylko nieco innego kroju, tak więc może nie WIT tylko, niejako po sąsiedzku austriacki GRAZ ???
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
A może Koledzy znają innego producenta, który cechował by symbol B St ...
Znają - po szybkim przejrzeniu tego i owego zobaczyłem, że sygnatura dotycząca systemu wytapiana stali B St była także stosowana między innymi w Alvenslebenhütte i Königshütte, nie wykluczam też innych firm.

Szyny z pełnymi sygnaturami Bankhütte 1941, odszukał na stacji Rozłazino Kolega Marcin i zamieścił na Forum.

... że może być to produkt PEIG KLADNO, ale to tylko domysły. Nie wiem również co może oznaczać skrót O.S.B. (Ostpreußische Südbahn, czyli Wschodniopruska Kolej Południowa ???).
Nie słyszałem o takiej kolei, zresztą sama nazwa wydaje się dość dziwna. Jeżeli są to szyny pochodzące z hut czeskich to moim skromnym zdaniem skrót O.S.B. oznacza - Oesterreichische Südbahn - Österreichische Südbahn.
 
Reakcje
3.609 30 0
Szyny z pełnymi sygnaturami Bankhütte 1941, odszukał na stacji Rozłazino Kolega Marcin i zamieścił na Forum.
Tak, ja wiem, że jest takie zdjęcie, w moim wpisie chodziło o to, że osobiście udało mi się "upolować" taką cechę :LOL:. Utrwalenie takiej szyny na zdjęciu, widzianej "na żywo", daje mi trochę większą satysfakcję, niż ściągnięcie zdjęcia, podobnej szyny, z internetu. To tak ap-ro-po wpisu Kolegi Pawła, że byli dumni z kolegą, ze zrobienia zdjęcia, jak to trafnie Kolega Janusz określił "Marszałka" :). Po prostu niekiedy znalezienie takiej cechy, której się szuka, w pełni rekompensuje, np. 4-godzinny spacer po torach ;).

że sygnatura dotycząca systemu wytapiana stali B St była także stosowana między innymi w Alvenslebenhütte i Königshütte, nie wykluczam też innych firm.
Ale z małym "t" w BSt ? bo, że są sygnatury BST (z wielkim "T") np. na szynach Königshütte to wiem... no chyba, że coś słabo szkałem :LOL:

Nie słyszałem o takiej kolei, zresztą sama nazwa wydaje się dość dziwna.
https://de.wikipedia.org/wiki/Ostpreußische_Südbahn
http://www.starejuchy.pl/kolej/stat/rise.html

W linku poniżej, na samej górze, można ściągnąć ciekawy artykuł autorstwa Andrzeja Piątkowskiego w pdf, opisujący historię magistrali zbożowej Wschodniopruskiej Kolei Południowej Pilawa - Królewiec - Prostki.

https://www.google.pl/search?source....0j1......0....2j1..gws-wiz.....0.olGIJ9_8qz0
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
18. 08. 2018 r. Zwierzyniec. Cecha odnaleziona, na jednej z setek szyn, znajdujących się w płotach, ogrodzeniach i wielu innych konstrukcjach, w tej miejscowości! Zresztą nie tylko tutaj, bo i w Szczebrzeszynie, Biłgoraju i wielu innych okolicznych miastach i miasteczkach, znajdują swoje drugie życie, resztki kolejek Zwierzyniec-Biłgoraj, czy Ordynacji Zamojskiej.
DSC_0569 (3).JPG