• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Strażaki Kozaa - podejście drugie

OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
777 2 0
Dziś szybka prezentacja modelu Stara 29 GPr-1500 - nowsza wersja zabudowy.
Samochody były dość masowo produkowane, w latach 70 starsza wersja zabudowy, którą już w tym wątku pokazywałem i od początku lat 80 nowsza, niższa wersja zabudowy doposażona w działko proszkowe. Samochody niezwykle mało użyteczne ze względu na koszt użycia proszku gaśniczego. Wiele z tych samochodów proszkowych przestało 30-40 lat w garażach straży nie będąc nigdy użyta bojowo.
Pierwowzór tego modelu jest znany z tylko jednej fotografii. Właściwie ciężko znaleźć emerytowanego strażaka, który by go pamiętał. Zapewne przestał większość swojego życia w garażach na zapleczu oddziału VIII łódzkiej straży.
Model dołączy do prezentowanego już setu samochodów z oddziału VIII.
DSC_7731.JPG


Model jak to ostatnio u mnie powstał z wydruku 3d naszego kolegi Rotor72. Tym razem nie jest to zestaw do przebudowy Stara 29 od Adama a kompletny model z ramą kołami i kabiną.
Miłego oglądania :)
DSC_7900.JPG
DSC_7901.JPG
DSC_7902.JPG
DSC_7903.JPG
DSC_7906.JPG
DSC_7907.JPG
 

eugen74

Aktywny użytkownik
Reakcje
721 12 0
Piotrze, jak masz taki pojazd na miejscu i układy z chłopakami:cool:, to może udało by się odnaleźć jakąś fotkę zielonej wersji?
Przyznam, że bardzo mnie zaintrygował temat;)

Pozdrawiam,
Łukasz
Być może jest jakaś szansa, parę dni temu rozmawiałem z emerytowanym już strażakiem który osobiście przyprowadzał te wozy . Obiecał odszukać jakieś fotki ale nie pamięta czy jakieś będzie miał, jedno co jest pewne, tego zielonego (który później przemalowali) nazywali... Baśka .
Na razie fotka którą mi się udało znaleźć .

12573918.jpg
 

eugen74

Aktywny użytkownik
Reakcje
721 12 0
Godzinkę temu otrzymałem fotki Stara 266 BAŚKA, służ on nadal w OSB Dzikowice . To jest ten co był zielony . I teraz jeszcze ciekawostka, takie Stary były TYLKO dwa, wersje prototypowe, trzeci Star o którym tutaj wcześniej wspominaliśmy też był prototypowy ale już z inną zabudową, jego losy nie są znane . Być może dzisiaj byłby to biały kruk lub posłużył on do wdrożenia wersji seryjnych - jeżeli można to tak nazwać . W tych dwóch co były w OSP Wymiarki, oprócz tej zabudowy, były zastosowane jak to określił Pan strażak tylne wózki pływające, ponoć seryjne 266 takich nie mają . Z tego zo zrozumiałem to tylne wózki "gibały" się zarówno wzdłórz jak i w poprzek . Trzeba by kiedyś chyba wycieczkę zrobić i podpatrzeć co tam FSC namieszało :)

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
 
OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
777 2 0
Godzinkę temu otrzymałem fotki Stara 266 BAŚKA, służ on nadal w OSB Dzikowice . To jest ten co był zielony . I teraz jeszcze ciekawostka, takie Stary były TYLKO dwa, wersje prototypowe, trzeci Star o którym tutaj wcześniej wspominaliśmy też był prototypowy ale już z inną zabudową, jego losy nie są znane . Być może dzisiaj byłby to biały kruk lub posłużył on do wdrożenia wersji seryjnych - jeżeli można to tak nazwać . W tych dwóch co były w OSP Wymiarki, oprócz tej zabudowy, były zastosowane jak to określił Pan strażak tylne wózki pływające, ponoć seryjne 266 takich nie mają . Z tego zo zrozumiałem to tylne wózki "gibały" się zarówno wzdłórz jak i w poprzek . Trzeba by kiedyś chyba wycieczkę zrobić i podpatrzeć co tam FSC namieszało
O tym, że były w sumie trzy egzemplarze pisałem we wpisie o 007. Jeden prototyp i dwie sztuki zbudowane kilka lat później uwzględniające wnioski użytkowników. Faktycznie prototyp różnił się detalami od dwóch pozostałych. Egzemplarz prototypowy i jeden z "seryjnych" służyły właśnie w Wymiarkach.
Produkcji seryjnej nie było bo samochód został negatywnie oceniony przez odbiorcę.
Ciekawa jest informacja o różnicach w konstrukcji podwozia w stosunku do standardowego 266. Ja też o tym słyszałem w Wymiarkach ale brakło mi wiedzy i znajomości Stara 266, żeby te różnice rozpoznać. Także jak byś temat rozkminił to było by super.
ps. na zdjęciach, które wrzuciłeś jest właśnie prototyp z 1981 roku.
 
Reakcje
138 7 4
Godzinkę temu otrzymałem fotki Stara 266 BAŚKA, służ on nadal w OSB Dzikowice . To jest ten co był zielony . I teraz jeszcze ciekawostka, takie Stary były TYLKO dwa, wersje prototypowe, trzeci Star o którym tutaj wcześniej wspominaliśmy też był prototypowy ale już z inną zabudową, jego losy nie są znane . Być może dzisiaj byłby to biały kruk lub posłużył on do wdrożenia wersji seryjnych - jeżeli można to tak nazwać . W tych dwóch co były w OSP Wymiarki, oprócz tej zabudowy, były zastosowane jak to określił Pan strażak tylne wózki pływające, ponoć seryjne 266 takich nie mają . Z tego zo zrozumiałem to tylne wózki "gibały" się zarówno wzdłórz jak i w poprzek . Trzeba by kiedyś chyba wycieczkę zrobić i podpatrzeć co tam FSC namieszało :)

Zobacz załącznik 923313 Zobacz załącznik 923314 Zobacz załącznik 923315 Zobacz załącznik 923316
W zabudowie po stronie d-cy przeszklone drzwi dla roty a analogicznie w tym samym przedziale ale od strony kierowcy jakaś skrytka? Ale chciałbym zobaczyć jak to w środku wygląda! Pozdrawiam
 
OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
777 2 0
W zabudowie po stronie d-cy przeszklone drzwi dla roty a analogicznie w tym samym przedziale ale od strony kierowcy jakaś skrytka? Ale chciałbym zobaczyć jak to w środku wygląda! Pozdrawiam
Proszę bardzo, kabina desantu, skrytka motopompy i zdjęcie z epoki (odwrócone) z oryginalnym zagospodarowaniem skrytki.
 

Załączniki

Reakcje
138 7 4
Dziś szybka prezentacja modelu Stara 29 GPr-1500 - nowsza wersja zabudowy.
Samochody były dość masowo produkowane, w latach 70 starsza wersja zabudowy, którą już w tym wątku pokazywałem i od początku lat 80 nowsza, niższa wersja zabudowy doposażona w działko proszkowe. Samochody niezwykle mało użyteczne ze względu na koszt użycia proszku gaśniczego. Wiele z tych samochodów proszkowych przestało 30-40 lat w garażach straży nie będąc nigdy użyta bojowo.
Pierwowzór tego modelu jest znany z tylko jednej fotografii. Właściwie ciężko znaleźć emerytowanego strażaka, który by go pamiętał. Zapewne przestał większość swojego życia w garażach na zapleczu oddziału VIII łódzkiej straży.
Model dołączy do prezentowanego już setu samochodów z oddziału VIII.
Zobacz załącznik 923286

Model jak to ostatnio u mnie powstał z wydruku 3d naszego kolegi Rotor72. Tym razem nie jest to zestaw do przebudowy Stara 29 od Adama a kompletny model z ramą kołami i kabiną.
Miłego oglądania :)
Zobacz załącznik 923287 Zobacz załącznik 923288 Zobacz załącznik 923289 Zobacz załącznik 923290 Zobacz załącznik 923291 Zobacz załącznik 923292
Świetny ten ,,proszek"
 
OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
777 2 0
Dziś prezentacja kolejnego modelu ze stajni Korabit - Star 25/POM GBM 3/8.
Pierwowzór dość mało znany i udokumentowany. Powstało ich niezbyt wiele bo był w produkcji tylko dwa lata.
Samochód skonstruowano z myślą o ochotniczych strażach pożarnych. W maksymalnie uproszczonym nadwoziu ochotnicy mogli znaleźć wszystko co było niezbędne przy pożarze; pompę, węże, zbiornik wody (powiększony w stosunku do Jelczy 002/003 do 3000 l.).
Ponieważ nie mam w swoich materiałach żadnego sensownie udokumentowanego egzemplarza z epoki model otrzymał fikcyjne łódzkie oznakowania z oddziału III. Dopełnił pluton gaśniczy z funkcją samochodu zaopatrzenia wodnego. Cały pluton ma moje ulubione oznakowanie z przełomu lat 60 i 70 z godłem Łodzi. Oznakowania te stosowano do reformy i ujednolicenia oznakowań w 1973 roku.
Słów kilka o modelu. Jest to taki mały popis projektanta i możliwości drukarek 3D. Filigranowe relingi robią robotę. Pot obficie zrosił mi czoło jak brałem się do odcinania podpór. Udało mi się prawie nić nie zepsuć :)
Zwrócił bym jeszcze uwagę na jeden detal - odcinki węży w kręgach. To jest drobiazg, który myślę, że zagości w wielu moich modelach. Prezentują się świetnie.
DSC_7918.JPG
DSC_7919.JPG
DSC_7920.JPG
DSC_7921.JPG

Drugi model z wspomnianego wyżej plutonu gaśniczego to 30 metrowa drabina Magirusa. Właściwie prosto z pudła, tylko lekko podmalowana i oklejona kalkami. Ilekroć sięgam po taki model nachodzi mnie smutna refleksja, że model, który pewnie ma ze 20-30 lat wciąż ma o niebo lepszy detal niż produkowane modele Herpy, Rietze czy Brekiny. Czy taki poziom wykonania jest nieosiągalny dla współczesnych firm, czy też nie opłaca się go osiągać - nie wiem. Ale na pewno modelarze na tym tracą.
DSC_7922.JPG
DSC_7923.JPG
DSC_7924.JPG
DSC_7925.JPG


Na koniec zbiorowa fotka plutonu. Trzecim samochodem jest prezentowany już Star 25/Jelcz 002 GBM 2/8 produkcji Tololoko.

DSC_7926.JPG
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.761 301 15
Modele przepiękne, niestety kalki psują obraz całości. Możliwe, że wylazły dopiero na zdjęciach, a w realu są niewidoczne. Zdradź producenta i rodzaj chemii, może coś uda się podpowiedzieć, by uniknąć tej widoczności.
Zwracam na to uwagę, bo niestety sam walczę z kalkami na moich wojskowych pojazdach i nie zawsze wychodzą. Już siwy się robię od tego.

W kwestii relingów drukowanych - u mnie podpory są grubsze niż relingi - faktycznie strach je odcinać. I tu mam fajnego "tipa" - zamiast podpory wstaw błonkę grubości np 0,1-0,15mm (przy relingu np 0,4mm) i po wydruku wytnij ją skalpelem - jest to w mojej opinii łatwiejsze niż odcinanie podpór punktowych.
 
OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
777 2 0
Kalki zdecydowanie wyszły źle na zdjęciu. Na żywo są przykryte lakierem i wyglądają zupełnie dobrze.
Kalki są z MF-zone.
Płyny różne, głównie Tamiya, czasem Wamod.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Pojazdy specjalistyczne 77

Podobne wątki