Dawno nie zaglądałem do tego działu i widzę, że koledzy ładnie się "rozkręcili". To i ja dorzucę coś od siebie.
Na kilku zdjęciach kolegów: Brodagaz i Pt47-106 z tego rocznych Tall Ship Races 2015, które odbyły się w Szczecinie pojawił się kuter pilotowy THPV Bembridge.
Jest to jednostka o bardzo ciekawej historii - na co dzień stacjonująca w Szczecinie przy nabrzeżu Egipskim.
Statek został zbudowany w 1938 roku. Brał udział w ewakuacji brytyjskich żołnierzy spod Dunkierki (1940 roku), a w 1944 roku w lądowaniu aliantów w Normandii. Po wojnie jednostka była wykorzystywana do różnych celów (m.in. jako jednostka szkoleniowa, statek badawczy). W 1976 roku na statku wybuch pożar, który całkowicie zniszczył maszynownię. Po remoncie jednostka stała się siedzibą klubu "Yacht Essex" i była nią do 2004 roku. W 2009 roku Bembridge została zakupiona przez szczecińską firmę Magemar Polska. Od kasacji dzieliły ją dwa tygodnie. Remont przeprowadzono w Szczecinie. Obecnie na statku mieści się biuro spółki, centrum konferencyjne i małe muzeum morskie. Jednostkę można zwiedzać w grupach zorganizowanych.
Więcej na ten temat:
http://www.bembridge.com.pl/
[DOUBLEPOST=1435260055,1435258697][/DOUBLEPOST]Ostatnie wodowanie w Stoczni Szczecińskiej.
Ostatnim zwodowanym statkiem był „Fesco Vladimir”. Jednostka została wyprodukowana dla rosyjskiego armatora. Była to 673 jednostka wybudowana w Szczecinie od zakończenia wojny i zarazem 45 jednostka zbudowana w Stoczni Szczecińskiej Nowej (stoczni powstałej po pierwszym upadku Stoczni Szczecińskiej). „Fesco Vladimir” to kontenerowiec o długości 184 metrów i szerokości ponad 25 metrów, który na pokład może jednorazowo zabrać do 1730 kontenerów. Jednostka otrzymała tytuł Significant Ship of the Year 2008 - będące globalnym wyróżnieniem nadawanym przez brytyjskie Królewskie Stowarzyszenie Architektów Okrętowych. W sumie w ten sposób zostało uhonorowanych 15 statków zbudowanych w Szczecinie.
Zdjęcia wykonane telefonem komórkowym (za ich jakość przepraszam).