• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stare warszawskie bocznice kolejowe

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#23
Tylko tak jak widać ani pierwszy plan ani tło uniemożliwiają normalne zdjęcie .A cysterna jest naprawdę ciekawa.Ilekroć ją widzę zastanawiam się czy jest coś takiego gdzieś na chodzie ,lub skansenie
 

Załączniki

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#24
Na wstępie informowałem o tym tory rozchodzą się do pobliskich dawnych fabryczek i magazynów.Chciałbym jako ciekawostkę dodać że w 2001 roku na sieci tych bocznic kręcone były zdjęcia do filmu ,,Pianista" ,Pozwalam sobie załączyć link do fotografii dokumentujących to zdarzenie z nadzieją że autor nie będzie miał za złe tego

http://www.parowozy.pl/skansen/galeria/warszawa/



wjazd na te tory został zlikwidowany wraz z modernizacją szlaku Warszawa Zachodnia -WWA Okęcie
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#25
Ostatnio wybrałem się na Odolany od strony Ciepłowni Wola ,natrafiłem tam na mało używaną bądz już nieczynną przepompownie.W rejonie tym-na końcu ulicy Jana Kazimierza znajduje się również jednostanowiskowa lokomotywownia ,niegdyś pewnie obsługiwała ciepłownię dziś służy prywatnemu operatorowi .Myślę że stanowi niezły motyw dla miłośników VI epoki
 

Załączniki

Reakcje
1 0 0
#27
maniek2820 napisał(a):
witam ,postanowiłem odświeżyć temat poruszony przez Daniela dotyczący starych warszawskich bocznic.Jeśli chodzi o bocznicę na powiślu to słyszałem wiele o niej opowiadań .Mnie natomiast intryguje temat bocznicy na lotnisku okęcie z której zostały fragmenty .TOR przebiegał od bazy paliw .przecinając ul. żwirki i wigury ,następnie tereny 36 pułku lotniczego ,bazę PLL LOT nastepnie przez baze techniczną portu lotniczego dochodził wzdłuż płotu do zakładów lotniczych w Al.Krakowskiej.Do dziś zachowały się rozjazdy W OKOLICY DAWNEGO TERMINALA KRAJOWEGO oraz tor wzdłuż al .Krakowskiej.Czy ktoś widział jakieś fotografie dokumentujące ruch na niej?
Dobry Wieczór.

Bocznica kolejowa 36 Specjalnego Pułku Transportowego Dowództwa Wojsk Lotniczych służyła do obsługi samej jednostki i znajdujących się za jego terenem (w kolejności) bazy remontowo-serwisowej PLL LOT (pierwszy hangar za jego terenem), poczym biegła łukiem przez dawny teren lotniczego dworca krajowego (później, przez pewien czas CARGO) i w kierunku zakładów "PZL Okęcie". W 36 Pułku biegła jednym torem od bramy wjazdowej obok magazynu jednostki, poczym przecinała główną drogę biegnącą od wartowni przy ulicy Żwirki i Wigury, ku hangarom Eskadry Technicznej i I Eskadry biegnąc wzdłuż poprzecznej drogi po stronie ulicy Żwirki i Wigury. Na wysokości "Kwasiarni" (czyli akumulatorni i budynku "Klucza Elektro-Gazów) po stronie hangarów rozwidlała się, tworząc "mijankę" mając po jednej stronie drogę i hangar Eskadry Technicznej, a z drugiej strony bunkier węglowy kotłowni jednostki. Dalej biegła dwutorowo aż do wysokości hangaru magazynowego ZN, gdzie tor rozdzielał się zbiegając się z torem idącym ku PZL Okęcie i idąc torem odstawczym biegnącym po drugiej strony drogi po przeciwnej stronie hangaru II Eskadry i Pawilonu Reprezentacyjnego. Do magazynu jednostki biegło jeszcze na początku lat siedemdziesiątych XX wieku odgałęzienie od "kwasiarni" (magazyn wyposażony był w plac rozładunkowy i typową rampę bopczną pod daszkiem.
Cały teren jednostki aż do wysokości drogi od strony południowej znajduje się obecnie pod płytą postojową i pirsem terminalu Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina.
Bocznica wykorzystywana była do zaopatrywania kotłowni jednostki (czteroosiowe węglarki) i bazy MPS jednostki (sporadycznie czteroosiowe cysterny).
Cała infrastruktura kolejowa tego rejonu wywodziła się pierwotnie z bocznic przedwojennego 1 Pułku Lotniczego i zakładów lotniczych PZL, była systematycznie rozbudowywana w okresie niemieckiej okupacji i już po zakończeniu II wojny światowej.

Pozdrawiam

Jeż Jerzy
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#28
To skoro poruszamy temat bocznic, to poruszmy jeszcze stronę praską.
Resztki bocznicy do dawnej Polleny przy Szwedzkiej. Są jeszcze resztki toru przy przecięciu ze Stalową. Pozostałości bramy do Stalowni przy Tesco (od strony Solidarności), nierówności w asfalcie na Solidarności po będących pod asfaltem szynach. Kiedyś była jeszcze dwutorowa łącznica Warszawa Targówek - Warszawa Wileńska Marki, ul Stalowa przecinała przejazdem nasyp między Michałowem a Targówkiem oraz obok bocznicy do Polleny była pętla tramwajowa.
Ponadto z dworca Wschodniego w poziomie ulic wzdłuż nasypu linii średnicowej od strony Pragi Płn. istniała bocznica do rzeźni praskiej która znajdowała się w okolicach portu praskiego. Na jednym z filmów dokumentalnych (propagandowych) zdaje mi się Andrzeja Munka albo Kazimierza Karabasza jest ujęcie z pociągu podmiejskiego przejeżdżającego nad Targową a na dole widać manewrujący TKi3 czekający na przejazd przez Targową.
Dalsze bocznice to okolice dworca Głównego przecinające ul. Towarową i tor dochodzący na róg Towarowej i Kasprzaka czyli pod budowę metra.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#30
http://www.youtube.com/watch?v=6BQFvg_h ... 912B21C8F0
tu filmik z kolejką marecką a w 9:20 wspomniany TKi3.
Na filmie jednostka jedzie tak jak dziś między Rembertowem a Wschodnią tylko szopy wachlarzowej już nie ma ( i parę innych budynków już za mojego życia zniknęło)
Hugwa tam gdzie były koszary i WKU dla Pragi Płd. były zakłady wytwarzające szyny i inne elementy stalowe.
Daniel - zobacz jak wyglądały torowiska w latach 50tych - nawet na wąskotorówce - spójrz ILE zieleni.
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#31
Ciekawe informacje z praskiej strony :D ,w najbliższym czasie postaram się pofocić zjazd do dawnej chłodni ,,Morspolu'' w okolicy przystanku Warszawa Koło......
Tym bardziej że zaczeła się wymiana sygnalizatorów i kabli sbl. na szlaku wwa wola -warszawa Gdańska więc to już ostanie chwile przed wymianą nawierzchni i likwidacją od lat nie używanego rozjazdu
 

Załączniki

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#35
Hugwa
Mylisz pętle - ta o którą Ci chodzi to jest na Radzymińskiej tuż przed wiaduktem ( przy salonie VW), i nie wiem czy nie była normalnotorowa bo ojciec pamieta tam tramwaje (a nie powinien pamiętać tramwajów szerokotorowych w Warszawie bo r ur. 1961). Chodzi mi o pętlę po której nie ma śladu między ulicami Stalową a Strzelecką między Szwedzką a wiaduktem
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#36
Doskonale pamiętam obie pętle. Ta na Radzymińskiej funkcjonowała jeszcze w latach sześćdziesiątych dla linii: 5,5 bis i 22. Ta przy Stalowej zakończyła działalność w końcu lat pięćdziesiątych. Tylko nie kojarzę tutaj żadnego wiaduktu.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#37
Przepraszam chodziło mi o nasyp kolejowy między rondem Żaba a Michałowem, pętla była raczej przed torem bocznicy do Polleny.
Moja mea culpa :)
A jak wyglądała zajezdnia Stalowa zanim ją wybudowali? Było tam coś skoro pamiętasz obie pętle?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#38
Jak dobrze pamiętam była tam hurtownia WPHS - oczywiście z bocznicą normalnotorową, przechodzącą między terenem WMD Stalowa a budynkami, które znajdowały się w pobliżu nasypu. Bocznica przecinała ul. Stalową. Wagony na terenie hurtowni były przestawiane jak dobrze pamiętam przy użyciu liny i ciągnika lub wyciągarki. Linę i pionowe rolki pamiętam doskonale. Przypuszczam, że w jezdni ul. Stalowej, pod asfaltem szyny pozostały. Kilka tirów dostarczających towar do Tesco w połączeniu z zimą może je odsłonić. Zdaje się, że tramwajowe na Stalowej na odc. od Szwedzkiej powoli się odsłaniają.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#39
Pamiętam jak to wyglądało zanim wybudowali Tesco, a raczej ówczesny Hit. Pamiętam mijankę wzdłuż muru ze zbrojownią - tor normalny jest czytelny chyba nawet kawałek jest na przecięciu ze Stalową.
Domy kolejarzy przy nasypie za zakrętem Stalowej w kierunku Solidarności. Pamiętam też ruiny Warszawy Stalowej - nawet z ojcem weszliśmy do budynku - na kanale były jeszcze szyny wąskiego toru. Niestety nie zdążyliśmy wtedy zrobić zdjęć, z dzisiejszej perspektywy straszny żal.
Ale do dziś chyba jest przerwa w ogrodzeniu po torze wychodzącym z toru nr 2 z dworca Wileńskiego.
i możliwe że czasem też wychodzą szyny spod Solidarności.
Inna ciekawa rzecz - to tory trakcyjne lokomotywowni Warszawa Wileńska - które później były miejscem postoju wagonów gospodarczych torowców tory są do dziś - miało tam być przeniesione Mauzoleum Kolejnictwa), w ogóle stary układ dworca Wileńskiego z torem pod magazyn od Białostockiej, jeszcze niedawno (przed remontem Białostockiej) były resztki bocznic do Konesera w jezdni.
Podobnie z dzieciństwa pamiętam przy Wschodnim tam gdzie teraz jest parking od Lubelskiej były przecież tory na któych stały wagony gospodarcze. Sporo się pozmieniało przez te lata.
Ojciec pamięta jak prowadzili zdawki elektrowozem do Pruszkowa ( tor z bocznicami wzdłuż istniejącej linii - teraz też jest tylko ze zdemontowaną siecią).
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#40
Rutek napisał(a):
Pamiętam mijankę wzdłuż muru ze zbrojownią
To co nazywasz mijanką to był tor do rampy czołowej WMD Stalowa
Rutek napisał(a):
na kanale były jeszcze szyny wąskiego toru. Niestety nie zdążyliśmy wtedy zrobić zdjęć, z dzisiejszej perspektywy straszny żal.
W tym okresie to akurat zdążyłem :D - nie zdążyłem przed 1974 :(
Rutek napisał(a):
jeszcze niedawno (przed remontem Białostockiej) były resztki bocznic do Konesera w jezdni.
A już nie ma? :shock: No to nie zdążyłem ...... ale cały czas myślałem, że zdążę :(
Rutek napisał(a):
od Lubelskiej były przecież tory na któych stały wagony gospodarcze. Sporo się pozmieniało przez te lata.
Oj sporo. Ja pamiętam jak tam stały Tp1,Tp2 i Ti4. A na grzejce stał Os424-1.
Rutek napisał(a):
Ojciec pamięta
A ja pamiętam Twojego Ojca. :D Pozdrowienia dla Tatusia. :D

Na stronie Krzysia jest kilka zdjęć z ostatnich dni WMD Stalowa:

http://www.marki.net.pl/kolejka/ostatnie.html
 

Podobne wątki