maniek2820 napisał(a):
witam ,postanowiłem odświeżyć temat poruszony przez Daniela dotyczący starych warszawskich bocznic.Jeśli chodzi o bocznicę na powiślu to słyszałem wiele o niej opowiadań .Mnie natomiast intryguje temat bocznicy na lotnisku okęcie z której zostały fragmenty .TOR przebiegał od bazy paliw .przecinając ul. żwirki i wigury ,następnie tereny 36 pułku lotniczego ,bazę PLL LOT nastepnie przez baze techniczną portu lotniczego dochodził wzdłuż płotu do zakładów lotniczych w Al.Krakowskiej.Do dziś zachowały się rozjazdy W OKOLICY DAWNEGO TERMINALA KRAJOWEGO oraz tor wzdłuż al .Krakowskiej.Czy ktoś widział jakieś fotografie dokumentujące ruch na niej?
Dobry Wieczór.
Bocznica kolejowa 36 Specjalnego Pułku Transportowego Dowództwa Wojsk Lotniczych służyła do obsługi samej jednostki i znajdujących się za jego terenem (w kolejności) bazy remontowo-serwisowej PLL LOT (pierwszy hangar za jego terenem), poczym biegła łukiem przez dawny teren lotniczego dworca krajowego (później, przez pewien czas CARGO) i w kierunku zakładów "PZL Okęcie". W 36 Pułku biegła jednym torem od bramy wjazdowej obok magazynu jednostki, poczym przecinała główną drogę biegnącą od wartowni przy ulicy Żwirki i Wigury, ku hangarom Eskadry Technicznej i I Eskadry biegnąc wzdłuż poprzecznej drogi po stronie ulicy Żwirki i Wigury. Na wysokości "Kwasiarni" (czyli akumulatorni i budynku "Klucza Elektro-Gazów) po stronie hangarów rozwidlała się, tworząc "mijankę" mając po jednej stronie drogę i hangar Eskadry Technicznej, a z drugiej strony bunkier węglowy kotłowni jednostki. Dalej biegła dwutorowo aż do wysokości hangaru magazynowego ZN, gdzie tor rozdzielał się zbiegając się z torem idącym ku PZL Okęcie i idąc torem odstawczym biegnącym po drugiej strony drogi po przeciwnej stronie hangaru II Eskadry i Pawilonu Reprezentacyjnego. Do magazynu jednostki biegło jeszcze na początku lat siedemdziesiątych XX wieku odgałęzienie od "kwasiarni" (magazyn wyposażony był w plac rozładunkowy i typową rampę bopczną pod daszkiem.
Cały teren jednostki aż do wysokości drogi od strony południowej znajduje się obecnie pod płytą postojową i pirsem terminalu Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina.
Bocznica wykorzystywana była do zaopatrywania kotłowni jednostki (czteroosiowe węglarki) i bazy MPS jednostki (sporadycznie czteroosiowe cysterny).
Cała infrastruktura kolejowa tego rejonu wywodziła się pierwotnie z bocznic przedwojennego 1 Pułku Lotniczego i zakładów lotniczych PZL, była systematycznie rozbudowywana w okresie niemieckiej okupacji i już po zakończeniu II wojny światowej.
Pozdrawiam
Jeż Jerzy