• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stare-nowe hobby

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.687 560 30
Prz czym PIKO jest kompatybilne z ROCO bo mają tą samą wysokość i prawie identyczny kształt.
No chyba nie bardzo. Szyna Piko ma 2,5 mm wysokości, Roco, zarówno w wersji Roco Line, jak i geoLine ma 2,1 mm. Poza tym tory geoLine, świetne do zabawy na podłodze, średnio nadają się na makietę. Z popularnych u nas wybierałbym między Roco Line lub Tillig Elite, a nieco tańszymi, ale gorzej wyglądającymi Piko A-Gleis. Warto też może pomyśleć o Peco, ale nie znam cen w Polsce. Za granicą są w podobnej cenie, jak Roco i Tillig.
 
P

Paweł Piotr

Gość
BORUCH pisze:
Wachlarz nierozłącznie związany jest z obrotnicą
Otóż niezupełnie - w większości przypadków tak właśnie jest, jednak były sytuacje, gdzie dojazd do hali wachlarzowej odbywał się poprzez drogę zwrotnicową. Poniższy archiwalny przykład lokomotywowni stacji Prostki pokazuje, że do hali wachlarzowej prowadziła droga zwrotnicowa, a do hali prostokątnej - obrotnica.. (Źródło podane na rysunku)
 

Załączniki

OP
OP
borsuk58

borsuk58

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
No chyba nie bardzo. Szyna Piko ma 2,5 mm wysokości, Roco, zarówno w wersji Roco Line, jak i geoLine ma 2,1 mm. Poza tym tory geoLine, świetne do zabawy na podłodze, średnio nadają się na makietę. Z popularnych u nas wybierałbym między Roco Line lub Tillig Elite, a nieco tańszymi, ale gorzej wyglądającymi Piko A-Gleis. Warto też może pomyśleć o Peco, ale nie znam cen w Polsce. Za granicą są w podobnej cenie, jak Roco i Tillig.
No to gdzieś jest błąd w informacji bo na allegro znalazłem aukcje z torami ROCO i tam stoi napisane w opisie 2,5 mm
http://allegro.pl/roco-tor-prosty-i3254232719.html
Chyba że to jest stary typ torów to wtedy wyjaśniałoby tą sytuację i to że są złączki 2,5 mm na 2,1 mm.
Proponowane przez Ciebie tory Tillig też mają 2,5 mm więc chyba można je łączyć z Piko.
http://www.lokomodel.pl/tillig-h0-25-mm-c-149_21_71.html
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.687 560 30
Nie ma błędu, tylko nieprecyzyjna informacja. Te tory 2,5 mm to stare produkty. Tillig pamięta jeszcze lata 60. i firmę Pilz, także Roco 2,5 mm to dość stara konstrukcja. Jedne i drugie, poza allegro itp. są dostępne w bardzo ograniczonym zakresie, proponuję obejrzeć katalogi tych firm. Trzeba zwrócić uwagę na to, by były to tory "standard", a nie Elite czy RocoLine, bo zwłaszcza na stronie Roco wszystko, łącznie z wąskotorówką jest razem. A wszystkie tory da się ze sobą łączyć, jest to kwestia ew. przejściówek.

http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html

http://www.roco.cc/de/productsearch/0-0-0-1-1-400-0-0/products.html
 

BORUCH

Aktywny użytkownik
Reakcje
191 0 0
BORUCH pisze:
Wachlarz nierozłącznie związany jest z obrotnicą
Otóż niezupełnie - w większości przypadków tak właśnie jest, jednak były sytuacje, gdzie dojazd do hali wachlarzowej odbywał się poprzez drogę zwrotnicową. Poniższy archiwalny przykład lokomotywowni stacji Prostki pokazuje, że do hali wachlarzowej prowadziła droga zwrotnicowa, a do hali prostokątnej - obrotnica.. (Źródło podane na rysunku)
A czy są takie sytuacje, że wcale nie ma obrotnicy? Tutaj jednak jest. Z wachlarza trzeba przez nią przejechać.
 
P

Paweł Piotr

Gość
Obrotnica w parowozowni była raczej stałym elementem (konieczność obracania parowozów), natomiast ja zwróciłem uwagę, że nie jest konieczna dla obsługi samej hali wachlarzowej. W przytoczonym przykładzie na kolejne stanowiska hali wachlarzowej kierują rozjazdy, nie obrotnica.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
489 8 0
Do obracania parowozów były stosowane też tzw trójkąty, np. w Sierpcu i Lipuszu. W tej sytuacji nie trzeba było stosować obrotnic.
 
P

Paweł Piotr

Gość
W dużych parowozowniach urządzenia, takie jak obrotnice i trójkąty (rzadziej pięciokąty) stosowano niezależnie od siebie, tak, aby w przypadku potencjalnej awarii (lub koniecznych prac remontowych) obrotnicy była nadal możliwość obrócenia parowozu. W parowozowniach małych, o charakterze pomocniczym, jak przytoczone przykłady stacji Sierpc i Lipusz, obrotnica nie była konieczna i do obracania parowozów wystarczał trójkąt (obracanie lokomotyw w parowozowni Sierpc i Lipusz nie było czynnością podstawową tylko pomocniczą - parowozy obracano dla doraźnych potrzeb warsztatowych).
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.264 66 5
Jak na trójkącie obrócić parowóz ? Sorki, ale chyba myślę o czymś co przestawia tylko na inny tor, a nie obraca o 180*. Chodzi o taki trójkąt, jaki jest np w Jeleniej Górze ?
 

BORUCH

Aktywny użytkownik
Reakcje
191 0 0
W zasadzie to się cieszę, że mimochodem wywołałem temat. Znowu dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy:)
Poniżej obrazki z manewrów na trójkącie w Nałęczowie (wąskotorówka).
182422lxd2-2.jpg 182602lxd2-4.jpg
 
OP
OP
borsuk58

borsuk58

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Ciekawych rzeczy to jest sporo a tym bardziej że niebawem będę w Nałęczowie w sanatorium to będzie okazja obejrzeć wąskotorówkę.
Podobną jechałem w Niechorzu
IMG_0552.JPG IMG_0578.JPG IMG_0591.JPG
Później pojechałem do Gryfic i tu też jest co oglądać
IMG_0988.JPG IMG_0978.JPG IMG_1007.JPG
Atrakcji jest sporo, najbliżej mam do Jaworzyny Śląskiej i tam dokładnie sobie obejrzę parowozownię może coś się przyda do planów mojej makiety.
 
OP
OP
borsuk58

borsuk58

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
BORUCH dzięki, jak będę to na pewno skorzystam z atrakcji tej kolejki.
Obecnie siedzę nad koncepcją mojej makiety, jak bym ją widział i co miał by na niej być oprócz torów i taboru.
 
OP
OP
borsuk58

borsuk58

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Na potrzeby planowania mojej makiety w książce TRIX-a znalazłem plan makiety , który spróbuję wykorzystać.
Jako że nie mam dużego doświadczenia z planowaniem i rysowaniem prace posuwają się powoli.
Oczywiście muszę to co na rysunku dopasować do mojego kształtu pomieszczenia.
Makieta1a.jpg
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.264 66 5
BARDZO fajny plan ! (y) Nie kombinowałbym z nim za dużo. Tylko tyle, by, jak piszesz dopasować do pomieszczenia. Jest nawet możliwość zrobienia dworca podziemnego na składowanie pociągów (po lewej str.).
Kibicuję mocno i życzę wytrwałości :)
 
OP
OP
borsuk58

borsuk58

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Kris wszystko fajnie ale jak byś namalował jakiś szkic jak Ty to widzisz to może było by mi łatwiej wszystko poprzestawiać.
 

Podobne wątki