Jak często sie takie szafy ustawia?
gdzie, po co i w jakiej ilości...
Funkcje szaf torowych trochę się zmieniały wraz z rozwojem techniki urządzeń srk i innych systemów. Dawniej (umownie mówiąc w epoce III i IV) główną funkcją szaf torowych było rozprowadzenie kabli do różnych urządzeń znajdujących się w pobliżu. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że z nastawni doprowadzany jest gruby, wielożyłowy kabel do miejsca, z którego rozprowadzane są cieńsze kable, prowadzące do poszczególnych urządzeń (obwodów torowych, napędów zwrotnicowych, sygnalizatorów). Jeżeli takich kabli było niedużo, stosowano tzw. garnki kablowe (o których też niedawno była mowa na forum, ale nie pamiętam, gdzie). Przy większej liczbie kabli stosuje się właśnie szafy torowe. W obrębie stacji w zasadzie w szafach nie umieszczano żadnej aparatury. Trochę inaczej było (i jest) na szlakach: w szafach torowych umieszczana jest aparatura np. urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) czy samoczynnej blokady linowej (SBL). Poza tym szafy były i są używane przy innych urządzeniach, o czym wspomniał kolega
@bstok70, jak ogrzewanie zwrotnic, systemy defektoskopowe (np. wykrywanie zagrzanych łożysk itp.), ale jednak większość szaf służy urządzeniom srk. Już w latach 80. XX wieku coraz częściej, zwłaszcza na szlakach, zamiast szaf stosowano tzw. kioski, dające lepsze warunki pracy przy utrzymaniu i naprawach urządzeń. Wraz z rozwojem nowych systemów srk, jak komputerowe o architekturze rozproszonej, faktycznie, jak pisał kolega Michał, aparaturę bezpośrednio sterującą urządzeniami wykonawczymi (sygnalizatory, napędy zwrotnicowe itp.) umieszcza się niekiedy w pobliżu tych urządzeń (a nie w nastawni), ale obecnie zwykle raczej w kioskach, niż w tradycyjnych szafach torowych.
Ktoś wie jakie są wytyczne ich lokalizacji?
Nie są mi znane szczegółowe wytyczne umieszczania szaf torowych, ale ogólną zasadą jest ustawianie ich na zewnątrz torów, a nie między torami. Szafy ustawia się plecami do torów tak, by szafa otwierała się po drugiej stronie, niż są tory. Na szlakach szafy często ustawiane są poza ławą torowiska, np. za rowem odwadniającym. Oczywiście na dużych stacjach, gdzie jest wiele równoległych torów, występuje nie raz potrzeba ustawienia szafy między torami, ale wówczas należy wybierać odpowiednio szerokie międzytorze tak, by nie tylko sama szafa stała poza skrajnią, ale także uwzględnione było odpowiednie miejsce na otwarcie drzwi szafy i pracę przy niej.
Przy umieszczaniu imitacji szaf na makiecie trzeba w pierwszej kolejności zastanowić się, czy i gdzie taka szafa ma sens. Przy urządzeniach mechanicznych z sygnalizacją kształtową takie szafy w ogóle nie są potrzebne, przy urządzeniach mechanicznych z sygnalizacją świetlną, jeżeli są 2-3 semafory, wystarczy garnek kablowy, przy większej liczbie semaforów może przydać się szafa, którą ustawiamy na zewnątrz torów. Przy urządzeniach przekaźnikowych szaf będzie więcej, zależnie od liczby sygnalizatorów, napędów zwrotnicowych, obwodów torowych itp. itd. Niezależnie od stacyjnych urządzeń srk szafę (jedna lub dwie: zasilającą i aparatową) należy ustawić przy przejeździe wyposażonym w SSP, a także przy każdym posterunku odstępowym samoczynnej blokady liniowej (SBL).
jaką jest w takim razie bezpieczna odległość od osi torowiska żeby taka skrzynkę ustawić i nie narażać życia pracowników?
Powtórzę: szafa musi stać poza skrajnią, w razie konieczności ustawienia między torami, cały obszar zajmowany przez szafę z otwartymi drzwiami i miejscem na pracę przy niej musi znajdować się poza skrajnią. W razie potrzeby można ustawić barierkę od strony toru, znajdującego się po stronie drzwi szafy.