• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Stacja Tamzynowo Wlk.

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.810 41 1
Szafy przytorowe pełnią kilka funkcji - zawierają urządzenia kontrolujące funkcjonowanie elektrycznego ogrzewania rozjazdów, semaforów i tarcz, liczników osi, obwodów nakładanych EON do sygnalizacji zajętości torów i defektoskopów. Mogą zawierać akumulatory. Stawia się je w miejscu trudno dostępnym dla postronnych ale łatwo dostępnym dla pracowników. Czyli raczej nie w międzytorzu. Muszą stać poza skrajnią i martwię się, że Twoje owszem stoją poza skrajnią ale już pracownik przy niej pracujący będzie w skrajni, a to mogłoby oznaczać, że jako projektant nie dbasz o swoich pracowników ;-) . Albo nie! To byłoby okrutne. Po prostu dbasz o pracowników ale na czas mikro napraw będziesz zamykać tor. No nie wiem tylko co na to nasi Nauczyciele ;-)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.781 615 30
Jak często sie takie szafy ustawia?
gdzie, po co i w jakiej ilości...
Funkcje szaf torowych trochę się zmieniały wraz z rozwojem techniki urządzeń srk i innych systemów. Dawniej (umownie mówiąc w epoce III i IV) główną funkcją szaf torowych było rozprowadzenie kabli do różnych urządzeń znajdujących się w pobliżu. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że z nastawni doprowadzany jest gruby, wielożyłowy kabel do miejsca, z którego rozprowadzane są cieńsze kable, prowadzące do poszczególnych urządzeń (obwodów torowych, napędów zwrotnicowych, sygnalizatorów). Jeżeli takich kabli było niedużo, stosowano tzw. garnki kablowe (o których też niedawno była mowa na forum, ale nie pamiętam, gdzie). Przy większej liczbie kabli stosuje się właśnie szafy torowe. W obrębie stacji w zasadzie w szafach nie umieszczano żadnej aparatury. Trochę inaczej było (i jest) na szlakach: w szafach torowych umieszczana jest aparatura np. urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) czy samoczynnej blokady linowej (SBL). Poza tym szafy były i są używane przy innych urządzeniach, o czym wspomniał kolega @bstok70, jak ogrzewanie zwrotnic, systemy defektoskopowe (np. wykrywanie zagrzanych łożysk itp.), ale jednak większość szaf służy urządzeniom srk. Już w latach 80. XX wieku coraz częściej, zwłaszcza na szlakach, zamiast szaf stosowano tzw. kioski, dające lepsze warunki pracy przy utrzymaniu i naprawach urządzeń. Wraz z rozwojem nowych systemów srk, jak komputerowe o architekturze rozproszonej, faktycznie, jak pisał kolega Michał, aparaturę bezpośrednio sterującą urządzeniami wykonawczymi (sygnalizatory, napędy zwrotnicowe itp.) umieszcza się niekiedy w pobliżu tych urządzeń (a nie w nastawni), ale obecnie zwykle raczej w kioskach, niż w tradycyjnych szafach torowych.
Ktoś wie jakie są wytyczne ich lokalizacji?
Nie są mi znane szczegółowe wytyczne umieszczania szaf torowych, ale ogólną zasadą jest ustawianie ich na zewnątrz torów, a nie między torami. Szafy ustawia się plecami do torów tak, by szafa otwierała się po drugiej stronie, niż są tory. Na szlakach szafy często ustawiane są poza ławą torowiska, np. za rowem odwadniającym. Oczywiście na dużych stacjach, gdzie jest wiele równoległych torów, występuje nie raz potrzeba ustawienia szafy między torami, ale wówczas należy wybierać odpowiednio szerokie międzytorze tak, by nie tylko sama szafa stała poza skrajnią, ale także uwzględnione było odpowiednie miejsce na otwarcie drzwi szafy i pracę przy niej.

Przy umieszczaniu imitacji szaf na makiecie trzeba w pierwszej kolejności zastanowić się, czy i gdzie taka szafa ma sens. Przy urządzeniach mechanicznych z sygnalizacją kształtową takie szafy w ogóle nie są potrzebne, przy urządzeniach mechanicznych z sygnalizacją świetlną, jeżeli są 2-3 semafory, wystarczy garnek kablowy, przy większej liczbie semaforów może przydać się szafa, którą ustawiamy na zewnątrz torów. Przy urządzeniach przekaźnikowych szaf będzie więcej, zależnie od liczby sygnalizatorów, napędów zwrotnicowych, obwodów torowych itp. itd. Niezależnie od stacyjnych urządzeń srk szafę (jedna lub dwie: zasilającą i aparatową) należy ustawić przy przejeździe wyposażonym w SSP, a także przy każdym posterunku odstępowym samoczynnej blokady liniowej (SBL).
jaką jest w takim razie bezpieczna odległość od osi torowiska żeby taka skrzynkę ustawić i nie narażać życia pracowników?
Powtórzę: szafa musi stać poza skrajnią, w razie konieczności ustawienia między torami, cały obszar zajmowany przez szafę z otwartymi drzwiami i miejscem na pracę przy niej musi znajdować się poza skrajnią. W razie potrzeby można ustawić barierkę od strony toru, znajdującego się po stronie drzwi szafy.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.678 128 11
Mam pytanie odnośnie umiejscowienie semaforów wyjazdowych. Czy takie umieszcza się jak najbliżej rozjazdów żeby jak najbardziej skrócić przebiegi. Czy np ustawienie semafora przy krańcu peronu ale np w odległości "jednej skrzynki" jest ok. Myślę tutaj o semaforze "G"

Co do poprzedniego wpisu to sformułowania "również dziękuję" miało oznaczać nic poza tym ze oprócz podziękowań dla Andrzeja, należało się również dziekuje Michalowi :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.781 615 30
Mam pytanie odnośnie umiejscowienie semaforów wyjazdowych. Czy takie umieszcza się jak najbliżej rozjazdów żeby jak najbardziej skrócić przebiegi. Czy np ustawienie semafora przy krańcu peronu ale np w odległości "jednej skrzynki" jest ok. Myślę tutaj o semaforze "G"
Przy umieszczaniu semaforów wyjazdowych kwestia długości przebiegów nie ma praktycznie znaczenia. Miejsce ustawienia semafora wyjazdowego ma wpływ na użyteczną długość toru, a więc na długość pociągów, jakie można przyjąć na dany tor. Ogólna zasada umieszczania semaforów wyjazdowych jest taka, że za semaforem wyjazdowym powinna być zapewniona droga ochronna: 100 m jeżeli wjazd z zatrzymaniem przed tym semaforem odbywa się z prędkością 100 km/h lub większą (dotyczy to zwykle torów głównych zasadniczych) lub 50 m gdy wjazd odbywa się z prędkością 40 lub 60 km/h (zwykle na torach głównych dodatkowych). Droga ochronna to odcinek od semafora do miejsca niebezpiecznego, którym najczęściej jest ukres lub styk przediglicowy najbliższego rozjazdu. Jeżeli z jakichś powodów (np. właśnie konieczność maksymalnego wykorzystania długości toru) trzeba umieścić semafor bliżej takiego rozjazdu, to zwrotnica takiego rozjazdu musi być zamknięta w przebiegu wjazdowym kończącym się przed tym semaforem, w położeniu zapewniającym bezpieczny przejazd, gdyby pociąg nie zatrzymał się przed tym semaforem. Na rysunku pokazałem dwie możliwości: z lewej strony semafor B jest ustawiony blisko ukresu, więc zwrotnica 1 musi być zamknięta na wprost przy przebiegu wjazdowym z prawej strony do semafora B. W tej sytuacji przy ustawionym przebiegu do semafora B jednocześnie nie mogą odbywać się żadne wjazdy ani wyjazdy na i z toru 2 nawet, gdy semafor B jest na "stój". Z prawej strony semafor E jest ustawiony w odległości drogi ochronnej od ukresu, więc przy przebiegu wjazdowym z lewej strony, kończącym się przed semaforem E (semafor E na "stój"), mogą jednocześnie odbywać się wjazdy i wyjazdy na i z toru 2. Na zielono zaznaczona jest praktyczna długość użyteczna toru 1 w obu kierunkach. Jak widać użyteczna długość toru dla pociągów jadących w prawo jest krótsza z powodu lokalizacji semafora E dalej od ukresu rozjazdu 2.

droga ochronna.jpg


W wypadku semafora G nie ma tego problemu, bo nie ma wjazdów na ten tor od lewej strony (tor kończy się kozłem), więc za semaforem nie musi być drogi ochronnej. Jeżeli dobrze rozumiem, sąsiedni tor 4 nie będzie wydłużony, więc w połowie długości toru 2 jest rozjazd 9, na którym tor 4 się zaczyna. Jak już chyba pisałem, ustawienie semafora G przy końcu peronu spowoduje, że z toru 2 można wyprawiać na szlak tylko krótkie pociągi, mieszczące się na długości peronu, ale pociąg stojący przy peronie i czekający na wyjazd nie będzie blokował rozjazdu 9 i możliwości wjazdu i wyjazdu na i z toru 4. Z drugiej strony postawienie semafora G tuż przed ukresem rozjazdu 12 da możliwość przyjmowania i wyprawiania z toru 2 dłuższych pociągów (choć żeby to wykorzystać, należałoby przedłużyć peron), ale dłuższy skład zablokuje rozjazd 9 i możliwość wjazdu i wyjazdu na i z toru 4. Oba rozwiązania są poprawne, a wybór zależy od miejscowych potrzeb.
 

Podobne wątki