• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Stacja Tamzynowo Wlk.

OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.472 123 11
Ten fragment swym klimatem zaczyna przypominać rejony w Sudetach - Szklarska Poręba, Jakuszyce.
Skaliste podłoże, ostre zbocza, rumosz skalny zbierający się na dnie wąwozu... A wszystko to obrośnięte lasem świerkowym.
To sie cieszę. Bo sama stacja jest wzorowana na ukladzie torowym Szklarskiej Poręby Górnej. A sam wiadukt to wariacja na temat
20240820_194139.jpg
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.472 123 11
Zmieniła sie trochę koncepcja stacji. Mówiąc oglednie, wynikała to z prostego faktu dostępnych /juz zakupionych materiałów. Z tegoż też faktu postanowilem wprowadzić następujące zmiany

- pierwszy rozjazd głowicy "wschodniej" jest łukowy z jazdą w bok na peron 2 i tor głównym (przelotowy)
- ze względu na powyższe został zbudowany peron 1a jednokrawedziowy.

Z powyższego zakładam ze powinny być następujące zmiany:

- semafor E zamiast 3komorowego, powinien być zastąpiony 4komorowym gdyż wyjazd ze stacji wymaga przejazdu przez rozjazd w jazdą "w bok"
- peron 1a wymaga semafora.

Czy koledzy mogliby doradzić czy powyższe zmiany w SRK sa poprawne? Dodatkowo chciałbym zapytać czy semafor przy peronie 1a nie.powinien być 4komorowy ze względu na rozjazd łukowy (tzn wyjazd ze zmniejszona prędkością?

W załącznikach postarałem sie ukazać zmiany które opisałem powyżej

Screenshot_20230606_105328(1).jpg

Rozjazd na łuku z jazdą na bok na tor główny
20250529_131808_copy_4032x3024.jpg

Układ z widokiem na tor główny. Nowy peron 1a po prawej od 411V
20240217_211935_copy_1742x2322_1.jpg

Widok na układ stacyjny przed budową peronu 1a (po prawej od tarczy manerwowej
20240216_210325_copy_1590x890.jpg
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.472 123 11
Peron 1a w trakcie budowy oraz wymiana krawędzi (ze wcześniejszą demolką) na całej długości peronu 2

Demontaż
20250823_180556_copy_4032x3024.jpg
20250823_180614_copy_4032x3024.jpg
20250827_121258_copy_3758x2818.jpg

Zabudowa nowych krawędzi
20250829_140554_copy_4032x3024.jpg

Kładzenie torów i balastowanie
20250830_104534_copy_4032x3024.jpg

Na chwilę obecną na tym stanęło
20250901_193815_copy_4032x3024.jpg
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.472 123 11
Dziękuję za oceny. Chciałabym jeszcze dopytać o zmiany jakie mnie czekaja z stosunku do sygnalizatorów

- Czy dodatkowy semafor ma być 3 czy 4komorowy?
- Czy semafor "E" musi być zastąpiony 4komorowym?
Screenshot_20230606_105328(1).jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.765 38 1
Cześć. Do czasu odezwania się Nauczycieli, my uczniowie (Gawryluk i ja) chcielibyśmy zasugerować.
Jeżeli Vmax na szlaku będzie zmieniona z uwagi na łuk przed stacją, to można za pomocą pomarańczowego pasa (60km/godz. lub 80km/godz. z dodatkowym wskaźnikiem W21 z ósemką) ograniczyć prędkość na tej głowicy przy jeździe na wprost. Wtedy i semafor wjazdowy i wyjazdowy z toru pierwszego powinny mieć pomarańczowy pas, a wyjazdowy dodatkowo powinien mieć komorę dla światła pomarańczowego. Jeżeli łuk nie zmienia Vmax na szlaku to niczego nie trzeba zmieniać. Jeżeli cała stacja i fragment otaczającego szlaku wymagają redukcji Vmax wtedy można zmienić Vmax za pomocą wskaźników W8 i W27a na szlaku z obu stron przed stacją i wtedy w semaforach nie trzeba niczego zmieniać.
Natomiast po przyjrzeniu się, naszym zdaniem przed wykolejnicą trzeba postawić grupową tarczę manewrową, zwłaszcza że układ bocznic jest rozbudowany i nie wygląda aby był używany wyjątkowo rzadko. Tm3 przy takich odległościach między rozjazdami pewnie lepiej byłoby przesunąć przed wiadukt. No i trzeba pamiętać, że odległość od tarczy do W5 musi być taka aby mógł się zmieścić skład adekwatny do długości torów na bocznicach.
PS Szkoda, że zniknęły zdjęcia. Przegapiliśmy je. Czy dobrze z Gawrylukiem widzimy, że będzie pomost sygnałowy? Czy możesz jeszcze raz wkleić jego zdjęcie? Kluby? Czy własna produkcja?
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.472 123 11
@bstok70, dziękuję za porady. Troche muszę pogłówkować nad tymi zmiennymi szlakowymi itp. Ze zdjęć które sie nie załadowały, to raczej nic Ci nie umknęło. Troche relacji z demolki i budowy peronu 1A

20250827_121258_copy_3758x2818.jpg
20250823_180606_copy_4032x3024.jpg
20250823_180614_copy_4032x3024.jpg
20250830_104534_copy_4032x3024.jpg
20250901_193815_copy_4032x3024.jpg


Na chwilę obecną chciałbym wiedzieć czy mam zamawiać 4komorowy w zamian za Semafor "E". Oraz czy peron 1A potrzebuje również semafora.

Co do wykolejnicy to na razie takiej nie przewiduje. Bo tor na razie się kończy tak

20240216_210429_copy_2359x4032.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.177 596 30
Chciałabym jeszcze dopytać o zmiany jakie mnie czekaja z stosunku do sygnalizatorów

- Czy dodatkowy semafor ma być 3 czy 4komorowy?
- Czy semafor "E" musi być zastąpiony 4komorowym?
Chętnie odpowiedziałbym na te pytania, ale nie bardzo rozumiem rysunek planu torowego i to, jak się on ma do zdjęcia w ostatnim wpisie. Na razie mogę powiedzieć tyle:
1) Gdzie miałby stać ten dodatkowy semafor? I przy którym torze miałby być dodatkowy peron jednokrawędziowy? Tam, gdzie jest napis, są wyłącznie tory boczne, na i z których nie mogą odbywać się jazdy pociągowe, więc a) peron tam nie ma sensu i b) semafor nie może stać przy torze bocznym, w dodatku zabezpieczonym wykolejnicą.
2) Semafor E powinien wskazywać sygnał S 2 (jedno zielone światło), jeżeli przez rozjazdy w drodze przebiegu można przejeżdżać z największą prędkością dopuszczalną na szlaku, w praktyce przez rozjazd ustawiony "na wprost". Przy jeździe przez rozjazd łukowy sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Zasadniczo prędkość maksymalna (szlakowa) obowiązuje gdy rozjazd jest ustawiony na jazdę po łuku o większym promieniu. Ale są wyjątki: jeżeli łuk "wewnętrzny" rozjazdu łukowego ma promień taki sam, jak cały łuk toru (w który rozjazd jest wbudowany) i na tym łuku obowiązuje największa prędkość szlakowa, to również przez rozjazd można przejechać z taką prędkością, bez zmniejszania prędkości - wtedy na semaforze także będzie sygnał S 2. Taka sytuacja występuje np. gdy na łuku linii 2-torowej jest połączenie torów wykonane rozjazdami łukowymi. Na rysunku zaznaczyłem na zielono odcinki, przez które można jechać z normalną prędkością, a na czerwono odcinek wymagający zmniejszenia prędkości. Jeżeli w torze szlakowym o określonym promieniu wbudujemy rozjazd łukowy, odgałęziający się na zewnątrz łuku (np. na inną linię, czy na tory główne dodatkowe (lub boczne), to moim zdaniem nie ma konieczności ograniczania prędkości przy jeździe przez ten rozjazd po torze głównym zasadniczym, mimo że w tym wypadku będzie to jazda po torze o mniejszym promieniu łuku rozjazdu łukowego. Tak więc żeby ocenić, czy na semaforze E powinien być sygnał S 2, czy sygnał S 10 (ew. S 10a), a w konsekwencji czy wystarczy semafor 3-komorowy, czy musi być 4-komorowy, musiałbym zobaczyć cały układ torowy tej głowicy.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.472 123 11
@Andrzej Harassek , może ten zrzut pomoże w ocenie czy taki peron ma racje bytu

Screenshot_20250917_205806_Gallery.jpg


Co do rozjazdu łukowego to kąty jazdy na wprost i bok wg mnie zbliżone. Czy wystarczająco żeby został 3komorowy...może poniższe zdjęcie więcej wyjaśni

20250311_140628_copy_4032x3024.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.177 596 30
może ten zrzut pomoże w ocenie czy taki peron ma racje bytu
A z której strony ma być czynna krawędź tego peronu? Inaczej mówiąc, który tor ma być obsługiwany przez ten peron? Tor po lewej stronie (patrząc na zdjęcie) już swoją krawędź peronową ma, więc chyba chodzi o ten tor z prawej, czy tak? Ale dalej to mi się nie zgadza z rysunkiem we wpisie nr 994. Inna jest liczba torów i ich wzajemne położenie oraz ich przeznaczenie (na rysunku są pokazane wykolejnice, co w ogóle eliminuje tam peron i semafor wyjazdowy). Zrobiłem takie zestawienie i chciałbym wiedzieć, jak to ma ostatecznie wyglądać, żebym mógł zaproponować sygnalizację.

stacja.jpg


Co do rozjazdu łukowego to kąty jazdy na wprost i bok wg mnie zbliżone. Czy wystarczająco żeby został 3komorowy...może poniższe zdjęcie więcej wyjaśni
Ważny nie jest kąt, a promień łuku toru. Rozumiem, że chodzi o pierwszy od dołu rozjazd na zdjęciu wyżej - z tego zdjęcia widać, że łuk wewnętrzny ma stosunkowo mały promień i przy jeździe od dołu w lewo, jak i w przeciwnym kierunku, moim zdaniem konieczne jest zmniejszenie prędkości, a więc na semaforze wyjazdowym powinien być sygnał S 10 - górne zielone i dolne pomarańczowe światło. Na semaforze wjazdowym będzie potrzebne dolne światło pomarańczowe, a górne światło będzie zależało od wskazania semafora wyjazdowego na drugim końcu stacji.
 

Podobne wątki