• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Stacja Tamzynowo Wlk.

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.179 596 30
Chyba teraz będzie jaśniej.
Faktycznie, teraz jest lepiej. Ale rysunek dalej nie do końca odpowiada rzeczywistości, jeżeli za rzeczywistość przyjąć moją składankę zdjęć w poprzedniego postu. Mam tu dwie uwagi:
1) Na rysunku dalej jest podwójna wykolejnica Wk2 w rozjeździe 12. Jeżeli tor 2 ma być torem głównym dodatkowym (na który przyjeżdżają i z którego odjeżdżają pociągi), to ta wykolejnica musi zniknąć. Zamiast niej potrzebne będą dwie wykolejnice, w torze 4a i w torze 10, a zwrotnica rozjazdu 12 musi być uzależniona w urządzeniach srk i powinna być nastawiana z nastawni. Także nowe wykolejnice muszą być uzależnione w urządzeniach srk.
2) Rozjazd 1 w rzeczywistości jest rozjazdem łukowym lewym, gdzie tor główny zasadniczy odchodzi ostrzejszym łukiem w lewo - na rysunku wygląda to jak rozjazd zwyczajny prawy. Wewnętrzny łuk tego rozjazdu ma dość mały promień i żeby było realistycznie, to należy uznać, że jazda po tym łuku wymaga zmniejszenia prędkości - stąd moja wcześniejsza uwaga, że semafor E musi podawać sygnał S 10, czyli musi być 4-komorowy. O ile nie jest za późno, proponowałbym modyfikację dodatkowego segmentu (tego w budowie) tak, by rozjazd 1 był bliżej stacji i był rozjazdem zwyczajnym prawym - to pozwoliłoby na jazdę z pełną prędkością z i na tor 1 główny zasadniczy. Wtedy semafor E mógłby pozostać 3-komorowy.

I dodatkowa uwaga: lepiej byłoby, gdyby rozjazd w torze 2, na którym odgałęzia się tor 4a, był bliżej rozjazdu 12. Dzięki temu użyteczna długość toru 2 byłaby większa. Teraz na torze 2 przy ew. peronie, może zmieści się lokomotywa z jednym wagonem, ew. wagon motorowy z doczepnym.

Trochę później coś naszkicuję, żeby lepiej wyjaśnić, co mam na myśli.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.179 596 30
No i naszkicowałem. Przygotowałem swoją wersję tej części stacji Tamzynowo tak, jak ja to rozumiem na podstawie zamieszczonych przez kolegę @mikl rysunków i zdjęć. Naniosłem nowe numery rozjazdów, wynikające ze zmienionego położenia części z nich i likwidacji innych. Nowy semafor wyjazdowy z toru 2 ma roboczą nazwę X, ponieważ jego nazwa musi wynikać z oznaczeń semaforów w drugiej głowicy stacji, których nie znam. Mam tu dwa pytania:
1) Dlaczego tor 4a ma numer z literką "a"?
2) Czy faktycznie semafor F ma być na półbramce, a jeżeli tak, to dlaczego?

W wersji 1 starałem się możliwie najwierniej odwzorować obecny układ. W tej wersji, moim zdaniem, semafor E musi być 4-komorowy.

Stacja Tamzynowo 1.jpg


W wersji 2 wprowadziłem dwie modyfikacje, o których pisałem poprzednio: 1) pierwszy rozjazd (teraz nr 13) od strony szlaku przysunąłem bliżej stacji i zastąpiłem go rozjazdem zwyczajnym prawym, dzięki czemu wjazdy i wyjazdy na i z toru 1 odbywają się z pełną prędkością i semafor E może być 3-komorowy i 2) rozjazd na tor 4a przesunąłem maksymalnie w prawo, dzięki czemu wydłużyły się tory 2 i 4a.

Stacja Tamzynowo 2.jpg
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.479 123 11
W odpowiedzi @Andrzej Harassek

- Tak, nie przewiduję wykolejnicy Wk2 (na telefonie trudno mi było je "wygumkowac").
- Rozjazd nr 1 jest już ułożony na stałe więc trzeba będzie sie przestawić na semafor 4komorowy
- peron 1a (podobnie jak w SPG) ma być dla pociągów kończonych bieg i raczej jest dedykowany dla krótkich składów typu SP42+bonanza. Czy taki tor (2) musi być wyposażony w semafor świetny zaporowy czy wystarczy wskaznik stały z "Z1"?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.179 596 30
Na początku zaznaczę, że moje rysunki to tylko pierwsze szkice, a nie gotowy projekt sygnalizacji. A teraz odpowiedzi na pytania kolegów:
Rozjazd nr 1 jest już ułożony na stałe więc trzeba będzie sie przestawić na semafor 4komorowy
A szkoda, bo układ, jaki zaproponowałem, byłby znacznie bardziej realistyczny. Tak, jak jest, wygląda to trochę dziwnie: po pierwsze, tak daleko od innych rozjazdów, a po drugie, jazda "na krzywo" po torze głównym zasadniczym".
peron 1a (podobnie jak w SPG) ma być dla pociągów kończonych bieg i raczej jest dedykowany dla krótkich składów typu SP42+bonanza. Czy taki tor (2) musi być wyposażony w semafor świetny zaporowy czy wystarczy wskaznik stały z "Z1"?
Dłuższy tor 2 w niczym chyba by nie zaszkodził, a mógłby pomóc w pewnych sytuacjach. Ale teoretycznie może być i tak, jak jest. Żeby być w 100% zgodnym z zasadami, to faktycznie, na końcu toru 2 powinien stać semafor z jednym czerwonym światłem. Ale na wielu stacjach jest tylko Z 1 i jakoś to działa... ;)
Czy semafor E nie powinien być bliżej rozjazdu 10 i bliżej toru 1, do którego się odnosi, a nie jak teraz przy torze 3.
Może być i tak, i tak, zależnie od miejscowych warunków i potrzeb. Jeżeli długość użyteczna toru 1 jest wystarczająca, to semafor może stać tuż przy peronie, a wtedy należy rozważyć jeszcze Tm przed samym ukresem rozjazdu. Co do odległości symbolu semafora od kresek, symbolizujących tory, to różnica ułamka milimetra na rysunku nie ma znaczenia. ;) Po pierwsze, to nie jest projekt budowlany w skali, a po drugie, semafory ustawia się w odległości od osi toru ustalonej w odpowiednich przepisach, a nie po przeliczeniu wielkości na rysunku w odpowiedniej skali. Ważne jest, że z rysunku wynika przy którym torze ma stać semafor, a wiadomo, że zasadniczo semafor musi stać po prawej strony toru, do którego się odnosi - co do tego chyba nie może być tu wątpliwości, nawet, jeżeli na rysunku symbol semafora jest minimalnie bliżej toru 3, niż 1.

Jeżeli kolega @mikl dostarczyłby rysunek całej stacji, mogę zaproponować sygnalizację. Nie musi być dokładnie w skali, ale musi oddawać wzajemne położenie urządzeń i prawdziwy układ dróg zwrotnicowych.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.479 123 11
Dziękuję Andrzeju za porady.juz pisze z wyjaśnieniami

Ad1) nie wiem czemu tor nr 4 ma literkę a. Zapomniałem wspomnieć ze szkic stacji to kopia układu Szklarska Poręba Górna. Przeciwległa głowica jest bez zmian czyli tak
20201220_124910_copy_3463x2880.jpg

Ad2) czy wykolejnica Wk2 jest potrzebna jeśli rozjazd jest ręcznie przestawiany?
20210915_124034_copy_4032x3024.jpg

Ad3) długość uzytkowa toru2 to jakieś 60cm. Czyli wciaz bonanza plus kociołek

Ad4) Semafor E jest bliżej rozjazdu 10. Może to zdjęcie wyjasni
20240217_140359_copy_2552x1452.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.179 596 30
nie wiem czemu tor nr 4 ma literkę a. Zapomniałem wspomnieć ze szkic stacji to kopia układu Szklarska Poręba Górna.
To niczego nie tłumaczy. Skoro jest to stacja wzorowana na Szklarskiej Porębie, a nie dokładna jej kopia, to numeracja powinna być zgodna z ogólnymi zasadami, a nie być kopią oryginału.
Przeciwległa głowica jest bez zmian czyli tak
To niestety, niewiele mi daje. Poproszę o plan całości, inaczej nie podejmę się zaproponowania sygnalizacji.
czy wykolejnica Wk2 jest potrzebna jeśli rozjazd jest ręcznie przestawiany?
Nie wiem, to zależy jak się to ma do całości. Czy Wk2 to ta, która jest na moim rysunku wyżej, a rozjazd widoczny na zdjęciu to rozjazd nr 9 lub 11 (zależnie od wersji, jakie przedstawiłem wyżej)? Jeżeli tak, to 1) zwrotnica musi być uzależniona w urządzeniach srk, kwestia sposobu jej przestawiania nie ma znaczenia, 2) wykolejnica jest konieczna, bo zabezpiecza przebiegi pociągowe (wjazd i wyjazd z toru 2) przed zbiegnięciem taboru z toru 4a. Pytanie, jakie tam mają być urządzenia srk? To, że sygnalizacja jest świetlna, to jedno, ale ważne jest, czy urządzenia są mechaniczne ręczne (kluczowe). mechaniczne pędniowe, czy może przekaźnikowe.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki