• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Stacja i parowozownia 1:700 - lata międzywojenne

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#42
Koledzy,
Zadania stacji "pruskiej" - ładnie się prezentować (czyt. sprzedawać):cool: Możliwość "przyjmowania" (czyt ekspozycji) pociągów towarowych i osobowych II i III epoki w ładnym i możliwie jak najbliższym realiom otoczeniu (najbliższym ale też interesującym w sensie wizualnym - stąd tyle elementów, a mało torów). Pewnie przy jednotorowym szlaku mógłbym postawić byle domek i drewniany semafor jak w "Skrzypku na dachu";) No cóż, od początku wiedziałem, że parowozownia przy takim stacyjnym mikrusie to luksus nie lada, a ustawianie obrotnicy to już w ogóle "strzelanie do wróbla z armaty". A teraz proszę kolegów o słabszych nerwach o wzięcie proszków na uspokojenie bo... moja obrotnica ma mieć 22m:D... jak kiedyś zrobię Pu29, to chcę mieć na czym ją postawić :gwizd:
Tory - Nie chcę robić węzła kolejowego w postaci znanej z Koluszek (układanie nawet małej ilości torów i tak mnie przeraża);) Zależy mi na formie zwartej i dlatego reasumując - jeśli na jednej szali położę realizm, a na drugiej efektowną formę przedstawienia własnych możliwości i zalet swoich produktów - skłaniam się ku tej drugiej opcji.
Możliwe rozwiązania:
1. Zostawić tak jak jest (zakładając że część z publiczności popuka się w głowę - ale może jak się uda zrobić coś ładnego to nie zauważą;)
2. Wywalić parowozownię w ogóle - co uprości kilka spraw i sprawi, że kilku ortodoksów nie dostanie zawału (i dobrze bo inaczej na forach kolejowych zabraknie ludzi z rzetelną wiedzą):rolleyes:
3. Kompromis - stacja, szopa, nawęglanie, woda, plus dodanie torów zgodnie z waszymi sugestiami (tylko błagam, możliwie jak najmniej;)). Obrotnicę zachować na czasy gdy wymodeluję większą stację i szopę pięciodrzwiową:gwizd:

Zadania stacji Catentan - jak największy realizm (stąd grzebanie w necie i archiwach). Będę was wtedy prosił o pomoc w zrekonstruowaniu torowisk, bo na fotkach najczęściej pojawiają się budynki i lokomotywy a nie tory.
 
Ostatnio edytowane:

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
374 26 4
#43
Skoro już wiesz że wszystko jest do bani to spokojnie możesz robić dalej :)

....ale jesli to ma być reklamowe dziełko to możesz zrobić oddzielną bozonarodzeniową dioramkę z szopką, zwłaszcza jesli ma być taka wielka krowa.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#44
Ponieważ jestem za stary na zdawanie do technikum kolejowego, postanowiłem się zastosować do rady bardziej doświadczonych kolegów i znalazłem taki schemat.
Stacja Ustroń jest chyba podobna do mojej. Różni się (poza brakiem lokomotywowni) jedną nitką torów. Może jednak nie wszystko jest do bani. Niestety nie zaznaczono na schemacie kierunków jazdy.

cieszyn.png
 
P

Paweł Piotr

Gość
#45
To schemat ze strony Adriana Karwata, niestety, jego schematy, chociaż wykonane przy pomocy symboliki kolejowej, również mają niedostatki i błędy. Jednak już nawet z takiego schematu można dowiedzieć się wiele więcej na temat charakteru stacji, jej pracy, czy o urządzeniach srk. Opierając się na tym schemacie, możesz poprawić swój.
1. Dołożyć jeden tor dla przyjmowania pociągów towarowych,
2. Z lokomotywowni pozostawić jeden tor z zasiekami węglowymi i jednostanowiskową halą (coś na kształt małej lokomotywowni o charakterze pomocniczym).
3. Dodać małą nastawnię po lewej (zachodniej) stronie stacji, która równocześnie będzie obsługiwała przejazd kolejowy.
4. Dopracować szczegóły infrastruktury kolejowej (sygnalizacja kolejowa, urządzenia srk, słupy teletechniczne, oświetlenie, jakieś niewiewlkie budownicwto - lampownie, magazynek karbidu, magazynki drogowców, składzik opału, stojaki na płozy hamulcowe, żurawie wodne, wieża wodna, budka rewidentów, etc...) plus ładnie dobrana zieleń niska i wysoka - Twoja "pruska" stacyjka może stać sie naprawdę wdzięcznym modelem, nie tylko do pokazywania...
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#46
@Paweł Piotr
Dzięki za kolejne uwagi. Chyba zaczynam łapać grunt pod nogami;)
W kwestii szopy - musi zostać dwustanowiskowa, bo fizycznie tylko taką mam (pracuję teraz nad jednostanowiskową ale do projektu Carentan).
Sygnalizację, częściowo mam, ale kopiowałem ją (jeszcze bez elementarnej wiedzy) z polskich źródeł i nie mam pojęcia, czy np semafory kształtowe "ujdą w tłoku" jako pruskie. Budownictwo mam (to jedyna rzecz na której niedobór nie mogę narzekać).
A teraz wersja "max" (z trzema krawędziami peronowymi) nad którą pracowałem w oczekiwaniu na odpowiedzi. To na wypadek jakby wystarczyło mi torów i chciałbym dodać jeszcze jeden szlak (może powinien dochodzić bezpośrednio do stacji - mam jeszcze jednego anglika) i odbicie ze stacji na bocznicę zakładu przemysłowego.
pruska stacja - szkic1.jpeg


lampownie, magazynek karbidu, magazynki drogowców, składzik opału, stojaki na płozy hamulcowe, żurawie wodne, wieża wodna, budka rewidentów, etc...
Na razie mam tylko wieżę wodną:gwizd: na schemacie oznaczona jako "ww", ale widzę, że jeszcze dużo pracy przede mną. Czy na terenie lokomotywowni powinienem dać jeszcze coś do składowania piasku?
Twoja "pruska" stacyjka może stać sie naprawdę wdzięcznym modelem, nie tylko do pokazywania...
Dziękuję. Myślę, że dzięki waszym uwagom będzie nie tylko ładna ale i "do rzeczy"(y)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#48
Tiaaa... Już widzę siebie jak modeluję podeszwy i koziołki... a potem zabieram się za uchwytyo_O Właśnie zobaczyłem w necie normę branżową i mało nie zadławiłem się kawą:ROFL:
Z drugiej strony właśnie wytrawiłem gniazdo z bocianami...:podstepny: więc może i stojak dam radę:ninja:
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#50
Superasto:D Tak robię(y) Jak mi zabraknie torów to je dorobię, bo taki układ daje dużo możliwości różnorakiej rozbudowy - po lewej sielski jednotorowy szlak wśród pól, a po prawej bardziej rozbudowana infrastruktura kolejowa i drogowa. Stacja będzie elementem spinającym te dwa światy:rolleyes:

Jeszcze tylko jedna kwestia - rozumiem, że mam wyprowadzić drugi szlak anglikiem?
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
374 26 4
#53
eeee.....na tej bocznej linii musiałby być chyba masakrycznie wielki ruch żeby się opłaciło pakować te dodatkowe rozjazdy :)
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#54
Dziś dla odmiany stacja Carentan:).
Skończyłem model matkę magazynu i 6cio tonowy żuraw. Magazyn jest konstrukcją charakterystyczną dla normandzkich i bretońskich budynków tego typu. Żurawie były montowane na rampach kolejowych (po jednym na stację) oraz na nabrzeżach małych portów francuskich. Do zrobienia pozostaje peronowa poczekalnia, wieża wodna i szopa. Modele umieściłem na kawałku plastiku na tak zwaną rybę. Rampa będzie w innym kształcie.

P1100200.JPG


P1100201.JPG


P1100199.JPG
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#55
Kontynuacja Carentan.
Prosiłbym was o pomoc - można chyba określić ją jako detektywistyczną;) Chcę zrekonstruować układ torów na stacji, ale niestety nie mam wystarczającej ilości zdjęć. Uznałem więc, że może dacie radę uzupełnić "białe plamy na mojej mapie. Na wstępie zamieszczam schemat połączeń - zgodnie z oznaczeniami na mapie. Do Paryża i Cherbourga wiodły dwutorowe szlaki, a odbicie wgłąb półwyspu stanowił jednotorowy szlak (dziś, po tym jak pozostał tylko utwardzony nasyp, można tamtędy wygonie jeździć rowerem)
carentan_schemat.png

A teraz to co udało mi się ustalić. Chyba już więcej nie "wyciągnę" ze zdjęć. Linie torów co do których jestem pewien - są na czarno (nie wiem jak je połączyć by merytorycznie trzymało się to kupy). Czerwona linia koło rampy to mój domysł (na zdjęciu lotniczym widać stojące tam wagony, a przecież nikt nie postawiłby ich na szlaku). Czerwone znaki zapytania to miejsca, gdzie nie wiem jak w ogóle ugryźć połączenie:cry:
carentan_stacja.png
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#56
No dobrze, ponieważ torowisko stacji Carentan cieszyło się oszałamiającym wręcz zainteresowaniem;), zmieniam temat i wracam do modułu który ma służyć jako ostateczna wprawka przed rozpoczęciem budowy pruskiej stacji:rolleyes:. Poza tym ma służyć do prezentacji gotowych wagonów... Wymiary - ok 20x20cm
Przedstawiam ogólny zarys fragmentu jednotorowego szlaku. Na zdjęciu ogólnym podkolorowałem trochę pola by pokazać jak to ma z grubsza wyglądać. Wszystko ukształtowane przy pomocy kartonu, piachu i wikolu. Jeszcze nie wiem czy robić mostek metalowy na kamiennych (lub ceglanych) przęsłach, czy też zrobić go jako betonowy i zasypać go od góry szutrem i dodać tylko metalowe barierki. Kolor niebieski to rowy melioracyjne, kolor brązowy drogi gruntowe i torowisko, kolor szary - droga asfaltowa.
P1100386a.JPG
P1100381.JPG
P1100382.JPG
P1100383.JPG
P1100384.JPG
P1100385.JPG
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#58
Na wstępie przyznaję (nie po raz pierwszy) panu Andrzejowi rację.
Zamieszczam kilka fotek z postępu prac. Faza malowania i wytyczania ścieżek. Torowisko jeszcze nie zasypane szutrem ale już niedługo:) Wciąż zastanawiam się czy dawać leśniczówkę na wzgórku, czy zostawić krajobraz bez zabudowań. Mam jeszcze czas do namysłu. Wylałem już pierwszą warstwę wody, ale jeszcze jedna mnie czeka. Przez rów przerzucę małą kładkę. by połączyć ścieżki. Elektrowóz robi za statystę, bo szlak będzie bez trakcji elektrycznej;)
P1100395.JPG
P1100389.JPG
P1100390.JPG
P1100391.JPG
P1100393.JPG
P1100394.JPG
P1100396.JPG
P1100397.JPG
P1100398.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#59
Dziś zmodyfikowałem stary przejazd, od którego się zaczęła moja przygoda z mikromodelarstwem kolejowym. Wyprułem tory, obciąłem część podkładów (trochę to koślawo wyszło:( ale nie to było ważne), zasypałem nowym piaskiem i przy okazji dołożyłem betonowe płyty. Przejazd miał iść do lamusa, a tymczasem odzyskał trochę świeżości:). Przy okazji wypracowałem sobie paletę kolorów do malowania szutru (warsztaty w Piasecznie z Danielem się przydały(y)). Po przyklejeniu na piasek tory trochę odstają, ale to celowy zabieg, pocień dodaje wyrazistości i uwypukla całość.
Przy okazji zamieszczam foty mojego warsztatu. Ciasno u mnie jak w gomułkowskiej kuchni:LOL:
P1100404.JPG
P1100399.JPG
P1100400.JPG
P1100401.JPG
P1100402.JPG
P1100403.JPG
P1100405.JPG
 

Podobne wątki